Verdidebatt

Den norske kirke trenger en ny reformasjon

I reformasjonsåret 2017 er det tid for å tenke tilbake, både 500 år tilbake, og kanskje litt lenger. Hva var det egentlig Luther og reformatorene ville? Ville de starte på nytt med en ny og helt annerledes kirke? Egentlig ikke!

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Slagord fra reformasjonen er «Nåden alene», «Troen alene» og «Skriften alene». Det som vi i dag kaller den katolske kirke ville da i tillegg til nåden, troen og skriften også ha med seg tradisjonen, dvs. de ordninger, rutiner og ritualer som hadde utviklet seg i kirkens 1500-årige historie, og som bl.a. la utilbørlige byrder på de troende og ga de geistlige alt for stor makt, ikke helt ulikt noe av det som hadde skjedd med geistligheten også på Jesu tid. Reformatorene ville tilbake til de enkle absolutte sannheter og at alle selv kunne lære Gud å kjenne ved å lese bibelen på sitt eget språk. Det å finne veien til Gud gjennom selv å lese Guds eget ord slik det har blitt bevart gjennom historien, og selv kjenne hvordan ordet ved Guds ånd kaller til omvendelse og skaper tro, er et bedre utgangspunkt for sann kristendom enn alle opparbeidede tradisjoner og alle utbroderte teologiske utlegninger. Og selv ikke en «dåre» skal fare vill, sier skriften.
Kirken må fra tid til annen stoppe opp og vurdere sine tradisjoner, ritualer og samværsformer for å se om de er tjenlige. Det bør passe bra å gjøre i et reformasjonsår, særlig når reformasjonen vi feirer var et opprør mot ødeleggende tradisjonsbånd. Og hvilke kriterier skal vi sette opp for å vurdere om våre tradisjoner er verdt å videreføre? Mitt forslag er at de bør oppfylle følgende:
  1. Bidra til at mennesker finner veien til Gud gjennom Jesus
    Jesus sier i Joh 14,6: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg»

  2. Bidra til å lære Jesus bedre å kjenne og styrke troen og fellesskapet med ham
    Fil 3,8: «Ja, jeg regner alt som tap, fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye mer verd»

  3. Bidra til at Gud får ære.
    Fil 2,10-11: «I Jesu navn skal derfor hvert kne bøye seg, i himmelen, på jorden og under jorden, og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære!»

  4. Bidra til enhet blant de troende.
    Jesus sier i Joh 17,21: «Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg.»

  5. Bidra til å skape tilhørighet og et inkluderende fellesskap
    Apg 4,32: «Alle de troende var ett i hjerte og sinn, og ingen regnet det de eide som sitt eget; de hadde alt felles»
     

Vår kirke i dag har også tradisjoner og ritualer som bør vurderes, og en av tradisjonene som vi nå absolutt bør sette søkelys på er kirkelig vigsel/ekteskapsinngåelse. Selv om dette er kontroversielt mener jeg det nå er på tide at kirken frasier seg vigselsretten. Hvorfor?
La oss forsøke å sjekke denne tradisjonen mot punktene ovenfor:
  1. Bidrar kirkelig vigsel til at mennesker finner veien til Gud gjennom Jesus?
    Det går selvsagt an å finne eksempler på at noen har kommet til tro i et kirkebryllup, for det leses fortsatt fra Bibelen, og ordet virker, men her er fokuset i så stor grad rettet mot det vordende ekteparet, at det i svært liten grad legges til rette for at så skal skje.

  2. Bidrar kirkelig vigsel til å lære Jesus bedre å kjenne og styrke troen og fellesskapet med ham?
    Som nevnt i punkt 1 er fokuset et helt annet og de fleste er mest opptatt av at alt skal gå riktig for seg og at alle husker det de skal gjøre og si. Ikke mye trosstyrkende i det.

  3. Bidrar kirkelig vigsel til at Gud får ære?
    Nok en gang: Fokuset og æren er her i stor grad forbeholdt det vordende ekteparet og andre medvirkende. Gud kommer langt ned i rekka.

  4. Bidrar kirkelig vigsel til enhet blant de troende?
    Her er det vel ikke noe tvil om at vi nå faller helt igjennom. Det er vel knapt noe ritual som har skapt større splid og debatt i kirken en dette. Og selv om noen påstår at å leve med to syn om kirkelig vigsel av likekjønnede ikke er kirkesplittende, så ser vi allerede nå at her er enheten langt unna.

  5. Bidrar kirkelig vigsel til å skape tilhørighet og et inkluderende fellesskap?
    Det var kanskje slik tidligere, at kirkebryllup i den lokale kirken var en del av de viktige livshendelsene i nærmiljøet der man vokste opp. I stor grad er det ikke slik lenger. Svært mange flytter og gifter seg et annet sted enn der de vokste opp, og velger kanskje også kirke for bryllupet etter hvilken kirke som er den vakreste, og en del velger sågar å ta med seg både presten og bryllupsfølget et helt annet sted enn kirken for denne seremonien. Og pga. de mange som i etterkant gjennomgår skilsmisse er ikke minnet om bryllupet noe som skaper tilhørighet. Det er i mye større grad kirken man er døpt og konfirmert i, som man kan få en tilhørighet til, for dåpen og konfirmasjonen er ritualer som er knyttet til våre foreldres og våre egne valg i forhold til tro og kirke. 

Det er også interessant å gå litt lenger tilbake i tid, og se på hva som var opphavet til denne tradisjonen, for det er ikke en tradisjon som går tilbake til de først kristne menighetene, men som dukket opp mye seinere. I kirkens spede begynnelse var ekteskapsinngåelse blant de kristne som for folk flest, en «sedvanlig lovlig overenskomst» uten noen kirkelig medvirkning. Etter hvert ble det en skikk at ekteskapet ble innviet/velsignet av biskopen, men det foregikk i hjemmet. Det var først i middelalderen at adelen kom med et ønske om ekteskapsinngåelse i kirken fordi de ville ha noe juridisk forpliktende som kunne sikre barna deres arverett. Og siden da har tradisjonen satt seg, og det ble obligatorisk først på slutten av 15-hundretallet. Kirken og de kristne klarte seg altså fint i mange hundre år uten denne ordningen.

 Luther forstod ekteskapet som en skaperordning og han kalte det også en verdslig ordning selv om han holdt frem at ordningen var guddommelig. For Luther var «husholdet»/ekteskapet samfunnets mest grunnleggende institusjon, og den livsform Gud hadde valgt ut og gitt sin velsignelse. Og akkurat dette med velsignelse er interessant. For Luther var det vesentlig å forklare forskjellen på hva som skjer når Gud velsigner noe og når vi velsigner. Luther sier at velsignelse egentlig betyr "økning". Når vi velsigner, gjør vi ikke annet enn å ønske godt, men det vi ønsker, kan vi ikke utføre. Guds velsignelse innebærer imidlertid en "økning", og den er virksom, sier Luther. Vi kan gjerne ha denne definisjonen i minne, når vi tenker igjennom hvor lenge det er hensiktsmessig at vi i kirken skal bruke tid og ressurser på å velsigne en samlivsform. Gud har innstiftet og velsignet den skaperordning som ekteskapet er, og hans velsignelse vil være virksom for alle som holder seg til de løfter og den pakt som gis ved ekteskapsinngåelsen, helt uavhengig av en kirkelig velsignelse. 
Luther var også genuint opptatt av kirken aldri må bli stat, og staten aldri blir kirke, så et skille mellom stat og kirke ville han nok absolutt satt pris på. Derfor tror jeg også, tatt i betraktning dagens ekteskapslovgivning og forholdet mellom stat og kirke, at Luther ville ha ivret for at all ekteskapsinngåelse skulle være et statlig anliggende, og at noen kirkelig velsignelse i etterkant heller ikke, etter hans målestokk, ville hatt noen hensiktsmessig funksjon.

Vi kommer imidlertid ikke utenom å ta opp dette med bibelens bruk av ekteskapet som et bilde på forholdet mellom Kristus og kirken. Luther refererer også til dette når han tar oppgjøret mot ekteskapsinngåelsen som sakrament: "Ekteskapet kan være et bilde på Kristus og kirken, men det er ikke noe guddommelig innstiftet sakramente. Dette er noe mennesker i kirken har funnet på.". Dette er et bilde som det er flittig referert til i det nye testamente, men det er dog kun et bilde, og bildebruk har vi jo mye av i bibelen (f.eks.  Lammet – Jesus, Sennepskornet/Perlen – Himmelriket), så det at det er brukt som et bilde er i seg selv ingen grunn til å gjøre ekteskapsinngåelsen til noe som hører til i kirkens ansvarsområde.
Alt i alt finns det mange gode grunner til at kirken bør si fra seg vigselsretten, og kanskje det er strategisk at vi sier i fra oss denne retten, før politikerne tar den fra oss, kanskje i forbindelse med ny lovgivning og stortingsmelding  om tros- og livssyn som er på trappene. For kirken foretar i dag vigsel på vegne av staten, siden dette er et juridisk og statlig anliggende.
Det er flere enn meg som på et tidspunkt har innsett at å fjerne vigselsretten fra kirken hadde vært den beste løsningen for dagens og fremtidens kirke.  Jeg kan nevne:
  • - Høyres utkast til partiprogram i Vårt Land 13.9.2012: «Høyre: Vil frata kirken vigselsretten»

  • - Forfatter Gyrid Gunnes i Aftenposten 30.10.2013: «Kirken bør frasi seg vigselsretten»

  • - Audun Lysbakken i Vårt Land, 14.4.2104: «SV-Lysbakken vi frata kirken vigselsretten»

  • - Biskop Per Arne Dahl i Dagen, 25.11.2014: «Kirken bør vurdere å si fra seg vigselsretten»

  • - Aftenpostens redaksjon 1.12.2014: «Kirken bør frasi seg vigselsretten»

  • - Sten Sørensen og Gunnar Jeppestøl i Dagen, 4.12.2014: «Kirken bør frasi seg vigselsretten»

  • - Bjørn Eidsvåg i Dagbladet Magasinet 5.9.2015: «..en bedre utgang er at kirken ikke lenger får lov å vie»

  • - Flere sogneprester i Dagen 29.3.2016: «Enden på dette bør være at Kirken sier fra seg vigselsretten» 

Jeg forstår at folk reagerer når vi vil ta bort muligheten til et flott og minneverdig bryllup i kirken, men skal vi få ro i kirken og mulighet til å fokusere på kirkens oppdrag, så tror jeg dette er det eneste rette. Og i parentes bemerket: Jeg tror også det er mulig å gjøre seremoniene hos sorenskriveren mer personlige og «kirke-lignende» ved å få med seg noen som kan spille brudemarsj! Det har jeg vært med på og det var flott! 

 Siden jeg er kirkemøtedelegat gjorde jeg et forsøk på å få opp saken om at kirken bør frasi seg vigselsretten til kirkemøtet nå i 2017, men det ble avvist. Tar imidlertid her med en Komitemerknad fra kirkemøtekomiteen i KM 14/14 (2014): «Saken om ekteskapsforståelsen i et evangelisk-luthersk perspektiv har aktualisert spørsmålet om hvorvidt kirken skal frasi seg den statlige vigselsretten. Komiteen ber derfor om at saken utredes og forberedes til behandling i et kirkemøte så snart det er mulig. For et flertall i komiteen (11 medlemmer) er anliggendet begrunnet i et ønske om å finne en vei for kirkens videre samhold.» 
Jeg håper det er mulig å få opp en debatt om hvordan vi skal finne en vei for kirkens videre samhold, og kanskje er det å si fra seg vigselsretten eneste vei å gå.

Steinar Aanstad
Lek medlem i Tunsberg Bispedømmeråd

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt