Audun Hjertager

148    1163

Menneske i fåreklær

Vi er flokkdyr, men er vi dumme som sau, og velger vi ulv i fåreklær som ledere?

Publisert for rundt 2 måneder siden / 1411 visninger.

Dumme hvite

Med kikkert studerte en bekjent en flokk vanlig norsk kvit sau fra motsatt side av en dal da en ungbjørn nærmet seg flokken. Dette var før mobilalderen, og avstanden var så stor at han ble sittende maktesløs å se på. 

Da bjørnen klabbet til en sau, løp de nærmeste sauene noen titalls meter bort og beitet ufortrødent videre inntil bjørnen klabbet til neste. Bjørnen etterlot seg flere kadavre før den ble lei av leken og ruslet bort. 

Norsk kvit er avlet frem for å kunne håndteres lett av mennesket, for å produsere mye kjøtt og hvit ull. Å oppføre seg irrasjonelt i møte med farlig natur, er nok en bivirkning av avl. 

Ingen vet om en sau er klar over at den er en del av en flokk, men vi vet at mennesket ofte ikke er klar over sin egen flokkmentalitet. Det er mye lengre siden mennesket måtte overleve i farlig natur, men vi har neppe blitt like dumme som norsk kvit sau. Kanskje vi likner mer på de gammelnorske?

Klokere gammelnorske

I min gammelnorske spælsaueflokk er alltid en sau på vakt mens de andre spiser. Dersom en sau tydelig viser ved å rømme at en fare truer, rømmer hele flokken sammen med den; fort og langt om nødvendig. Dersom en sau møter en trussel med horn og tramp, stiller de andre seg bak. Jeg tror mennesket er mer som gammelnorsk spælsau.

 

Mennesket samarbeider som sau, i sin mest primitive form gjennom sosialisering. Vi kommuniserer, skaper normer som vi forholder oss til, og fordeler oppgaver. Sosialiseringen får oss til å fungere i samfunnet og hjelper oss å overleve.

 

Farlig flokkmentalitet

Horder meldte seg frivillig til tjeneste for å redde og bygge das Wehrmacht, men jeg nekter å tro at tyskerne var onde. Hitler var Tysklands alfahann, og situasjonen i Tyskland var slik at mange ikke så hvem mannen var. Flere steder hvisket folk at politikere var korupte og jøder var en trussel, så når Hitler klarte å lyve med overbevisning om at fiendeforestillingene av korrupt politikk og jøder var høyst reelle, og han trampet og viste horn, så samlet flokken seg rundt ham og ble stolte og klare til kamp sammen med ham.  

Men vi er mennesker: en klok, global art, og bare en rase. Vi stanger litt av og til, og kriminelle finnes, men vi må ikke bli forledet til å tro at menneskeheten består av flokker basert på nasjonalitet. - Man skal lete etter en nordmann som ikke heller vil ha en nabo fra Sverige eller Somalia, enn en nazist? Mange etniske norske vil heller ha en muslimsk nabo fra Afghanistan som nabo enn en en ivrig Frp'er. Andre føler seg mye merkomfortabel rundt en kristen kapitalister fra Pakistan fremfor en norsk kommunist osv.

Trump har sagt mye rart, fra arrestasjon av Clinton til Kinas klimaløgn, men det var ikke fordi Trump sa så mye klokt at han ble valgt. Man mente Trump viste hva han duger til gjennom sin rikdom og autorutære brøl. Og ikke minst  formidlet han tydelige fiendebilder av korrupt politikk og muslimer, som mange hadde hvisket om. Trump trampet og viste horn, og en stor flokk samlet seg rundt ham. 

 

Trump er en alfa

I ulveflokken braker lederkandidatene, alfaene, sammen, og i USA er kampen over. Jeg håper at den nye alfaen likevel ikke mener at klimaendringene er et Kinesisk påfunn, men frykter når forskere ser ut til å måtte demonstrere for sannhet.  Jeg vil aldri bli medlem i en slik flokk. Clinton ser heldigvis ikke ut til å bli arrestert, og det ser ikke ut til å bli noe av Mexico-muren de første 100 dagene i hvert fall, men man hvet aldri. Det gjenstår å se om USA har fått en ulv i fåreklær som utnytter frykt og skaper terror, eller om det er en ledersau som skaper fred, frihet og samhold, og bare gir blaffen i fakta.

 

Massepsykologi:

http://www.leeds.ac.uk/news/article/397/sheep_in_human_clothing__scientists_reveal_our_flock_mentality

https://snl.no/massesuggesjon

 

Trump:

http://nypost.com/2016/11/22/trump-wont-pursue-charges-against-clinton/

http://www.independent.co.uk/news/people/donald-trump-says-he-believes-there-is-some-connectivity-between-humans-and-climate-change-in-major-a7432671.html

http://edition.cnn.com/2016/11/22/politics/trump-first-100-days-plan/

http://abc7news.com/science/scientists-protest-trumps-over-climate-change-at-sf-conference/1654890/

 

 

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #56

Søren Ferling

0 innlegg  3844 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Audun Hjertager. Gå til den siterte teksten.
Praktisk talt alle mennesker handler av omsorg til sine nærmeste og egen familie, men man kan ha tilsynelatende motsatt oppfatning om hva dette innebærer.

Ikke religiøst forrykte - kongeeksemplet er Jim Jones og hans Peoples Chuch, hvor man gav sine børn cyanid og derpå sig selv.

Multikulturalister/globalister er nutidige eksempler - er de europæere, arbejder de for at deres børn og/eller børnebørn får hæslige og ikke usandsynligt korte liv.

Undtagelserne bliver de få, der får plads i de øer af vild overflod, der vil komme til at ligge i et uendeligt hav af desperation og fattigdom.

Som jeg sagde tidligere - se til Brasilien...

Multimilliardæren Soros bifalder samme tanker som dig og finansierer store dele af venstrefløjen - der ikke ved at de er nyttige idioter for bankerne.

7 liker  
Svar
Kommentar #57

Audun Hjertager

148 innlegg  1163 kommentarer

På seg selv kjenner man andre

Publisert rundt 2 måneder siden
Jarl Henning Ulrichsen. Gå til den siterte teksten.
Hvorfor skriver du for øvrig at VI må "ikke la hatske eller dumsnille ledere styre flokkmentaliteten vår" slippe gjennom." Hvem er disse VI. Du mener vel bare DERE. Du har jo allerede i #5 uttalt at du er "liberal, kristen realitetsorientert sosialdemokrat", og de sauene som hører til den flokken er jo etter hva jeg har forstått mye bedre enn andre sauer; jf. #28.

Jeg har brukt "menneske" og "vi" om hverandre i denne tråden, så når jeg skriver "VI" så er det åpenbart at jeg mener ALLE mennesker, inklusiv deg. Jeg mener VI bør debattere saklig hvilke kriterier vi bør bruke når vi velger ledere, og mener det er relevant hva psykologien forteller om VÅRE evner.

"På seg selv kjenner man andre" sies det. Det tror jeg på. Hvis man oppfatter egen flokk som VI, i motsetning til DE andre, djevelpakk el.l.,  så er det ikke unaturlig at disse tror at andre tenker på samme måte.  



1 liker  
Svar
Kommentar #58

Bjørn Erik Fjerdingen

96 innlegg  5346 kommentarer

Publisert rundt 2 måneder siden
Audun Hjertager. Gå til den siterte teksten.
mener det er relevant hva psykologien forteller om VÅRE evner.

Det blir verre og verre.  Vet du ikke lenger hva du selv mener?  Tåke legging, tilbaketog og spikersuppe.  Alt dette sauses sammen i et virvar - fram og tilbake.

Nå skal psykiatere og psykologer bestemme hvem vi velger til Storting og regjering.  

Demokratiet skal bort til fordel for psykiatere og psykologer.  

Alt du skriver er kun ei eneste røre.  Og du gjør det verre og verre for deg selv.

Hva er et menneske?  Har ikke det noen som helst betydning for deg.  

For et rør.


3 liker  
Svar
Kommentar #59

Audun Hjertager

148 innlegg  1163 kommentarer

logikk eller ...

Publisert rundt 2 måneder siden
Jarl Henning Ulrichsen. Gå til den siterte teksten.
Disse utsagnene motsier hverandre. Det ser du sikkert om du tenker gjennom dem en gang til.

Det er fascinerende hvor stor tiltro folk har til privat logikk, når man vet at alt som skal til for å ta feil, er noen misforståelser eller fordommer  (#57). 

#48 At "vi er i stand til å følge ledere ubevisst", og at vi samtidig "bør velge ledere" (...), er kun en selvmotsigelse hvis man bevisst eller ubevisst går inn for å tolke at "å være i stand til" betyr at vi KUN er i stand til ...  - men det har jeg jo aldri antydet.  Vi er i stand til å følge ledere ubevisst, men vi velger ledere og følger jo ledere bevisst også.

Hvis dine måter å tolke på er det som har vært brukt til tolking av Bibelen, så er det ikke rart at man kommer frem til mange ulike resultater  (og hvem vet hva forfatterne mente å fortelle !?). 

#47 Ang. kunnskap om flokkmentalitet og "testing". Dette er relevant kun for  de som ikke tror at vitenskap handler om "føleri", og som tror at vitenskap kan bekrefte og avkrefte sanseinntrykkene våre. 

Men i tilfelle andre følger debatten: Mennesker som formidler noe annet enn vitenskapelig konsensus formidler feil med overveldende sannsynlighet. Når det kommer til politikk er det derfor overveiende sannsynlig at politikere som f.eks hevder det motsatte av FNs klimapanel, har staket ut helt feil kurs, i det minste på det området. 

Det er fascinerende å oppleve at vitenskap er irrelevant for flere debattanter på denne tråden. Det er også trist, men det er en trøst: Hvis fornektelse, også av fenomenet flokkmentalitet kan knyttes til mine meningsmotstandere - så har "min side" kanskje en fordel.. 

Å diskutere kommentarer som ikke baserer seg på almengyldige, logiske resonnementer blir for min del debatt for eventuelle tilhørere. Jeg tipper de har gått lei. Takk for meg. 



 

 

Svar
Kommentar #60

Jarl Henning Ulrichsen

5 innlegg  828 kommentarer

Logikk eller ... Sluttkommentar

Publisert rundt 2 måneder siden

Til #48: Jeg har bare sagt at utsagnene motsier hverandre. Jeg har ikke sagt at de utelukker hverandre. Når du får roet deg ned, ser du sikkert forskjellen.

Jeg forstår at du egentlig ikke ønsker å svare på det som er mitt hovedspørsmål i #52: "Har ingen av disse utsagnene noe som helst med dagens norske politikk og norske politikere å gjøre selv om det virker svært naturlig å oppfatte dem slik?"

Jeg tror alle forstår hvem du har i tankene med din "logikk": Du vil bruke politikeres syn på global oppvarming som en lakmustest; jfr. #42. De som ikke deler det som kalles konsensussyn er også farlige som ledere. De går ifølge #11 i Hitlers felle igjen, bygger murer, stenger grenser og neglisjerer vår egen flokk i utlandet. De som ikke deler ditt syn er ikke stort bedre enn nazistene. I din verden er de ulver i fåreklær. De utsagnene som jeg har samlet i #52 viser til skrekk og advarsel hvordan du ser på dem som er uenige med deg. 

Med din "logikk" rammer du  ikke bare politiske motstandere, men også mange her på Verdidebatt som ønsker å holde grensene stengt for uhemmet innvandring og ikke deler din tro på globalisme. Du rammer i virkeligheten flertallet i det norske folk.

Du takker for deg: Jeg synes ikke du fortjener å slippe så lett ut av debatten. Du har fremsatt altfor mange grunnløse og tøvete påstander som du bør avkreves svar på. Jeg anbefaler derfor følgende: JEG slutter å kommentere, mens DU svarer videre. Da får du mulighet til å male deg enda lengere inn i hjørnet.

3 liker  
Svar

Lesetips

Grums i medvind
av
Laura Djupvik
rundt 8 timer siden / 550 visninger
0 kommentarer
Uenige for himmelens skyld
av
Leif Knutsen
rundt 12 timer siden / 336 visninger
0 kommentarer
KrF og ekteskapet
av
Jon Kvalbein
2 dager siden / 381 visninger
1 kommentarer
Barn og ­nattverd
av
Oddbjørn Evenshaug
4 dager siden / 278 visninger
1 kommentarer
Reell frykt
av
Agnar Gjøen
7 dager siden / 815 visninger
1 kommentarer
Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Rune Tveit kommenterte på
Riots in Paris 2017
3 minutter siden / 1071 visninger
Rune Tveit kommenterte på
Riots in Paris 2017
6 minutter siden / 1071 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Til mann og kvinne skapte han dem?
7 minutter siden / 1809 visninger
Svein Ausland kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
11 minutter siden / 6016 visninger
Bernt Christian Helén kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
12 minutter siden / 6016 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Riots in Paris 2017
14 minutter siden / 1071 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Riots in Paris 2017
20 minutter siden / 1071 visninger
Svein Ausland kommenterte på
Kreasjonisme er vitenskapelig
26 minutter siden / 6016 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Riots in Paris 2017
27 minutter siden / 1071 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Riots in Paris 2017
32 minutter siden / 1071 visninger
Søren Ferling kommenterte på
Riots in Paris 2017
35 minutter siden / 1071 visninger
Torgeir H. Persett kommenterte på
Til mann og kvinne skapte han dem?
35 minutter siden / 1809 visninger
Les flere