Verdidebatt

Et åpent blikk

«De andre» er ikke alltid som vi tror. Klarer vi å se det, lager vi bedre avis - og kanskje et litt bedre samfunn.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Man kan se på Kristen-Norge som så fragmentert at det er umulig å forstå hverandre. Men mangfoldet og forskjellene gjør at vi mer enn noen gang kan kjenne på behovet for å snakke sammen.

Det samme gjelder i et bredere perspektiv for hele det flerreligiøse Norge. Vi har mye til felles. Og vi trenger å finne ambisjonene og utfordringene som samler på tvers.

Mye felles

Vi trenger det åpne blikket, de nye vinklingene. Og det finnes utallige historier vi ikke har fortalt, historier som utfordrer og bryter med vante forestillinger.

De aller fleste prester og kristenledere er for eksempel opptatt av mye av det samme: Søken etter hvordan leve som troende i et moderne samfunn. Usunt lederskap som en potensiell trussel i alle menigheter og forsamlinger. Det krevende spriket mellom det verdslige og religiøse livet - spesielt hos de unge.

Frykten for islam

Og ikke minst: Sekulariseringen som den kanskje største utfordringen for kristendommen.

Ja nettopp, Linda Hofstad Helleland. Sekulariseringen. Ikke islam.

Klassekampen ber på lederplass om at folk senker skuldrene og lar Helleland få skrive på Facebook at «hun liker landet, kirka og julesalmer».

Vårt Land er naturligvis varme tilhengere av alt ovenfor.

Men det er neppe humanetikerne Helleland tenker på, når hun med utgangspunkt i den nå avkreftede historien om at Deillig er jorden bare skulle nynnes ved Nylund skole, etterspør vår norske selvtillit som folk og land.

Bevisst eller ubevisst spiller statsråden på manges frykt for at det er våre nye landsmenn som truer norske juletradisjoner.

Myteknusing

Det viser seg nemlig som Vårt Land har skrevet, at det er humanetikerne som tar opp kristendommens rolle i skolen i desember, men at hver gang er det muslimer som får skylden.

«Jeg har knapt møtt en muslim som har et problem med skolegudstjeneste eller julesanger, med unntak av enkelte som er nye i landet», kommenterte Laial Ayob til oss.

Journalisten Muhammed Quasim Ali mener juletiden er høysesong for islamofobe vandrehistorier. «Fordommer og medias manglende etterrettelighet fører til at de spres».

Forhåpentlig oppnådde vi å gjøre noen klokere, å slå hull på en myte.  At vi faktasjekker - men ikke minst, at vi leter utrettelig etter nyansene. Så var det ikke «de andre» denne gangen. Det var «oss» etniske, sekulære nordmenn.

«De andre»

Mediene kan bidra til å slå hull på konspirasjonsteorier, forestillinger og fordommer. Det kan vi gjøre ved at vi ikke tar for gitt historier som løper som ild i tørt gress.

For også i Norge ligger en kime til det som har bredt om seg i USA og Europa. Splittelse, mistenksomhet, konspirasjonsteorier.

Denne understrømmen springer ut av frykt for at fellesskapet vårt skal ødelegges. Og kanskje er det selve frykten som er vår største fiende. Frykten for «de andre».

Jeg tror Vårt Lands lesere har evnen til å forstå hva det vil si å bli redusert til en merkelapp. Min opplevelse etter åtte måneder som sjefredaktør i Vårt Land, er nemlig at ikke bare muslimer opplever seg karikert.

Også innenfor majoritetsreligionen vår er det mange som opplever seg endimensjonalt fremstilt - også av Vårt Land. Jeg har møtt pinsevenner, lavkirkelige, liberale og katolikker som forteller historier langs de samme linjene. Det oppleves innskrenkende, sårende - nedslående.

Å beskrives

For en avis som opererer i et religiøst mangfoldig Norge og som driver med kritisk, gravende journalistikk, er det uunngåelig at det blir oppstår skrubbsår når vi avdekker kritikkverdige forhold, løfter debatter eller setter fingeren på holdninger og praksiser som ikke er sunne. Likevel skal vi gjøre det.

Samtidig må vi lytte til innvendingen når den ikke retter seg mot den kritiske journalistikken. For de fleste fornuftige mennesker ønsker ikke å være del av miljøer med destruktive trekk, og vil at det skal ryddes opp.

Det de opplever belastende fra mediene er det som følger med det kritiske blikket: De gitte premissene, de ubevisste fordommene som preger beskrivelser og vinklinger. Det er en utfordring alle medier må ta på alvor, og som vi med våre ambisjoner på religionsfeltet må møte i særdeleshet.

Nysgjerrig

Minerva-redaktør Nils August Andresen pekte nylig på at vi skriver mye om Israel og antisemittisme, men ber for en styrking av jødisk identitet om mer dekning av alminnelig jødisk liv i Norge og Europa. Flere ber om det samme for sine trossamfunn. Det trenger ikke bli kjedelig, tvert i mot. Vi skal klare å lete frem historiene som bryter med vante forestillinger. Vi skal vise mangfoldet og nyansene i det religiøse Norge.

Å komme inn i nyansene, kan ikke bare styrke religiøs identitet - det kan også motvirke polarisering og fremmedfrykt. Som avis er det kanskje først og fremst dette Vårt Land kan bidra med for økt samhold og integrering.

Det blir vårt nyttårsforsett som meningsbærende avis i 2017. At vi hele tiden skal lete med nysgjerrig blikk, spesielt når premissene synes gitt.

Kanskje er det også nettopp der den gode historien ligger.

Les mer om mer disse temaene:

Åshild Mathisen

Åshild Mathisen

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt