Verdidebatt

Klage over Jerusalem

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jerusalem som historisk by har alltid vært interessant, ikke bare historisk men også i profetisk sammenheng. Emnet "klage over Jerusalem" er hentet fra Matt.23.37-39:

Jerusalem, Jerusalem, du som slår profetene i hjel og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte ville jeg ikke samle barna dine som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke.

Så hør: Huset deres blir forlatt og legges øde! For jeg sier dere: Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier: ‘ Velsignet er han som kommer i Herrens navn!’»

Jeg tror dette emnet kan ha interesse både som trostema og som teologisk forskning? Ordene sier litt om Kristi tilbakekomst, men også om hans forutgående virksomhet? - "Fra nå av skal dere ikke se meg før dere sier..."

Vi kan faktisk se at Jesus blir tittelert som Israels konge før korsfestelsen i Matt.23.42, men da man legger Jesu virke til starten på den gregorianske tidsregningen stemmer det ikke med fakta, og heller ikke med Guds egen kalender som styres av månen?

Salm.104.19: Han skapte månen til å vise tidene, og solen, som vet når den skal gå ned.

Når utførte Jerusalem slike drastiske tiltak? Om man ser oss tilbake nesten to tusen år tilbake i tid står det ingenting om det der - ser man hos etter i Bibelen, i Åpenbaringsboken står alt sammen der? (Åp.11?)

-  Matt.23 Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere bygger gravsteder for profetene og utsmykker gravminner for de rettferdige og sier: ‘Hadde vi levd i våre fedres dager, ville vi ikke ha vært medskyldige i profetenes blod.’

Slik er dere selv vitner om at dere er barn av dem som slo i hjel profetene. Fortsett da i fedrenes spor til målet er fullt! Slanger og ormeyngel! Hvordan kan dere unngå å bli dømt til helvete?

Derfor sender jeg profeter og vismenn og skriftlærde til dere. Noen av dem skal dere drepe og korsfeste, andre skal dere piske i synagogene deres og forfølge fra by til by.

Og slik skal straffen komme over dere for alt uskyldig blod som er utøst på jorden, fra den rettferdige Abels blod til blodet fra Sakarja, sønn av Barakia, som dere slo i hjel mellom tempelet og alteret. Sannelig, jeg sier dere: Alt dette skal komme over denne slekten.

Skjedde virkelig alt dette for snart 2000 år siden? La oss se litt på Jerusalem under Jesu tid.

Matt.21.5: Si til datter Sion: Se, din konge kommer til deg, ydmyk er han og rir på et esel og på trekkdyrets fole.

Hvem er "datter" Sion? I en note fra oversetteren står det: "datter Sion: billedlig uttrykk for Jerusalem og folket der."

Her har oversetterne glemt å se på profeten Esekiels ord om Jerusalem kap.16. hvor "hun" blir omtalt som en "kvinne" som i Gal.4.22f. - En kvinne som bryter ekteskapet, tar fremmede menn i stedet for sin ektemann. - her er ordet pakt omtalt som ekteskap i en billedlig fremstilling.

Jeg pyntet deg med smykker, ga deg armbånd rundt hånden og kjede om halsen. Jeg ga deg nesering og øreringer og en vakker krone på hodet. (se Åp.12) Så pyntet du deg med gull og sølv og kledde deg i lin, silke og fargerike klær. Du fikk fint mel, honning og olje til mat. Du ble strålende vakker, du var verdig til å være dronning...

Når har Jerusalem vært så staselig pyntet?

Jeg overgir deg i elskernes hender, og de skal bryte ned din forhøyning og ødelegge dine hauger. De river av deg klærne, tar dine fine smykker og lar deg ligge der naken og avkledd. Så reiser de opp en flokk mot deg, steiner deg og hugger deg ned med sverd.

Så bruker jeg opp min harme på deg, min sjalusi viker fra deg, jeg tier og er ikke lenger sint. Fordi du glemte din ungdomstid og terget meg med alt dette, skal jeg la gjerningene dine komme over ditt eget hode, sier Herren Gud. Har du ikke også gjort andre skammelige ting i tillegg til alt det avskyelige?  (Det tveeggede sverd som slår tilbake)

Legg så merke til denne bemerkningen:

Se, alle som bruker ordtak, skal bruke dette ordtaket om deg: «Som mor, så datter.» Du er datter av din mor, som ikke brydde seg om mann og barn. Og du er søster av dine søstre, som ikke brydde seg om mennene og barna sine. Moren deres var hetitt og faren amoritt. (se v3,- mor og datter er et bilder på minst to byer med samme navn - Heb.12 Dere er ikke kommet til et fjell dere kan ta og føle på - Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by)

Det finnes andre overganger til "datter" Sion som ikke eksisterte for 2000 år siden, det er sikkert. En merkelig formulering er gitt hos Sak.2.11: Ve deg, Sion, berg deg, du som bor hos datter Babel!
Og hvem er "datter Babel"? - Mon det ikke er det Babel som omtales i Åp.17?

Datter Sion fremstår i Mika 4 under fredsriket og antakelig som "det nye Jerusalem"?

I de siste dager skal det skje at Herrens tempelberg skal stå urokkelig som det høyeste av fjellene og rage over høydene. Dit skal folkeslag strømme.

Mange folk skal dra av sted og si: «Kom, la oss gå opp til Herrens fjell, til Jakobs Guds hus, så han kan lære oss sine veier og vi kan ferdes på hans stier. For lov skal gå ut fra Sion, Herrens ord fra Jerusalem.»

Han skal dømme mellom mange folk, skifte rett for mektige folkeslag, også for dem som er langt borte. De skal smi sverdene om til plogskjær og spydene til vingårdskniver. Folk skal ikke løfte sverd mot folk, ikke lenger læres opp til krig, men enhver skal sitte under sin vinstokk og sitt fikentre,  ingen skal skremme dem. For Herren over hærskarene har talt. -

7 De haltende gjør jeg til en rest, de bortdrevne til et mektig folk. Herren skal være konge over dem på Sions berg fra nå og til evig tid. Og du gjetertårn, du datter Sions vakthaug, til deg skal det komme, herreveldet du en gang hadde, Jerusalems datters kongsmakt. 

Men nå, hvorfor skriker du så høyt? Er det ingen konge hos deg? Er rådgiveren din forsvunnet siden rier tar deg som hos en kvinne som skal føde?

Skrik ut i rier som en fødende kvinne, datter Sion! For nå må du forlate byen og bo ute på marken. Du skal komme til Babel, men der blir du berget.
Der vil Herren løse deg ut av dine fienders hånd....

Vel, tilbake til den kristne lærdommen om Kristi fødsel for 2000 år siden, som det forøvrig ikke står noe om i skriften, hvordan passer dette sammen? Har man bare klippet og limt og glemt å se på sammenhengene?

Var det ikke mens gjeterne var ut på marken at Jesus skulle bli født? Luk.2.8,11: Det var noen gjetere der i nærheten som var ute på marken og holdt nattevakt over flokken sin... (flokk- se Esek.16 lengre opp, og Mika 4.7 "rest") - I dag er det født dere en frelser i Davids by; han er Messias, Herren...

Siden det handler om klage over Jerusalem, passer det vel å gå til Klagesangene? 2.1:  I vrede dekker Herren datter Sion med mørke skyer!
Han har kastet Israels pryd fra himmelen ned på jorden. Han tenkte ikke på sin fotskammel på sin vredes dag... resten til v13 kan jo dere lese selv om det er interesse for det.

v13-14 Hva skal jeg si til deg, hva ligner du, datter Jerusalem? Hva skal jeg ligne deg med, datter Sion, for å trøste deg, unge jente? Skaden din er stor som havet, hvem kan helbrede deg? Det profetene dine så, var bare løgn og blendverk. De viste deg ikke din skyld, vendte ikke din skjebne. Budskapet deres kom fra falske, forførende syner. osv.

Men Jer. 30 er optimistisk: Ve! Stor er denne dagen, den har ikke sin like.
Det er en trengselstid for Jakob, men han skal bli frelst fra den. - For så sier Herren: Ubotelig er bruddet ditt, uhelbredelig er slaget. Ingen fører saken din. Det finnes ikke legemiddel som får såret ditt til å gro.

Alle elskerne dine har glemt deg, de spør ikke lenger etter deg. Som en fiende har jeg slått deg, og nådeløst har jeg tuktet deg for skylden din var stor og syndene mange.

Jeg lar sårene dine gro og leger slagene du fikk, sier Herren,  du som ble kalt Hun som er drevet bort, Sion, som ingen spør etter.

Dette er noe å ta tak i her for de aller fleste, Jesus skulle frelse sitt folk- ikke drive det ut. Han er frelseren for sitt folk og det sikter til en fjern fremtid. Oppfyllelsen av hele Bibelen (Luk.24.25-27, 44-45).

Så hvorfor er det så liten interesse for hva profeten har forutsagt? For det henger jo også sammen med det som NT profeterer om?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt