Olav Nisi

145

Er det noe galt med denne logikken, Sultan ?

Sohaib Sultan advarer mot rasisme og apartheid i forbindelse med rettsaken som skal føres mot frisøren på Bryne. Hun som nektet en hijab-kvinne adgang til salongen.

Publisert: 7. sep 2016

Det brygger opp til  konfrontasjoner i forbindelse med rettsaken i Rogaland, der frisøren Merete Hodne er tiltalt for å ha nektet en muslimsk kvinne adgang til salongen. Det snakkes om en form for apartheid som vi ikke vil ha. Greit det. Men muslimene selv sørger for den høyeste grad av apartheid, siden deres rasistiske religion forbyr muslimsk kvinner å ekte norske menn. Jo da, jeg vet at det er noen som har trosset forbudet. Hadia Tajik eksempelvis. Så det finnes unntak. (Hvorvidt eksen måtte konvertere vites ikke )

Frisøren i Bryne er vel også et unntak i så måte.  Men det er vel ikke så rart at folk forbinder dette plagget med død og elendighet.  Overlege Stig Frøland er en av dem, han ville ikke ha folk med dette plagget inn  i sykehustjenesten.  Jeg vil tro at legen vet hva han snakker om.

Så lenge min sønn ikke er verdig til å ekte en muslimsk kvinne, så forbeholder jeg meg retten til ikke ha noe med muslimer å gjøre, og uten å bli straffet for det. Jo,jeg vet at min sønn kan konvertere til islam,  og få sin elskede.   Men hijab-jenta i Bryne kunne  vel også kastet hijaben, om bare sånn midlertidig ?

Er det noe galt med denne logikken, Sultan ?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #101

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Om kjøttet ville jeg tenkt at det smaker "forbløffende" likt ikke-velsignet kjøtt.

Klart du stresser dyret når det blør seg ihjel. Er det adrenalin det heter? Vil tro det setter smak på kjøttet. Dette vet sikkert Rune Holt.

Kommentar #102

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Audun Wold. Gå til den siterte teksten.
Det er som kjent ofte et men. I dette tilfellet gjelder men`et at det finnes personer her som ikke forstår at dette har med Islam å gjøre.

Sannsynligvis så har nok en del av disse taxi-sakene med Islam å gjøre. På samme måte som man kan anta at dersom en prest ikke vil vie to av samme kjønn, så har det mest sannsynligvis med kristendommen å gjøre. Men man kan ikke vite sikkert om noen av dem regelrett har med uvitenhet å gjøre, fordi det ellers vanligvis ikke er lov å ta med hunder i en taxi.

Jeg skal uansett ikke si noe sikkert om dette, for jeg har ikke snakket med alle disse taxisjåførene. Og det regner jeg med at ingen andre her heller har? Og derfor heller ikke kan si noe annet enn hva de antar og tror gjelder de fleste av dem. Men at også alle skjønner at det faktisk kan være unntak som har hatt med andre årsaker å gjøre.  

Uansett så blir jo da spørsmålet hva det har å gjøre med når en norsk kvinne nekter å klippe en annen kvinne, bare fordi hun antar at denne kvinnen er fra en annen kultur? 
Da slår det meg at det mest nærliggende å tro dersom man må tippe, rett og slett er rasisme.  

Kommentar #103

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Visst det er sant, skal jeg begynne å bruke Koran til å tenne opp peisen.

Det kommer til å bli dyrt i lengden ;) 

 

Kommentar #104

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Spørsmålet er om den private frisørsalongen er en offenlig arena? I mine øyne er den ikke det.

Vi må akseptere at eier er den som bestemmmer i salongen. Hvis noen ikke følger hennes påbud er det bare til å gå. Derfor er det min klare oppfatning at salong eier har rett til å fortelle hvordan hun vil ha det i sin salong. Det må vi alle finne oss i.

Da må det samme gjelde for matbutikker også. 

Hvis Meny plutselig begynte å oppføre seg slik mot kunder, ville du støttet det fordi eieren av butikken har rett til å fortelle hvordan h-n vil ha det i sin butikk?

Og hvor skal grensen gå for hvem man kan nekte i butikken sin? Og på hvilket grunnlag?
Og hvem skal bestemme hvor denne grensen skal gå? Skal hvermannsen bestemme selv, eller skal politikerne lage nye lover slik at alle må forholde seg til de samme retningslinjene?
Har du tenkt over dette før du støtter at eiere skal ha så stor makt? 

Kommentar #105

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Når jeg er i selskap, og noen ber for maten, inkluderer den bønnen også min mat?

Hva er så det rasjonelle for meg å gjøre? Tenne opp i peisen med Bibelen?

Jeg som ikke spiser kjøtt i det hele tatt, hva er det mest rasjonelt at jeg fyrer i peisen med?  :) 

Kommentar #106

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Joda

Publisert nesten 3 år siden
Shoaib Sultan. Gå til den siterte teksten.
Ikke at jeg tror det nytter, men vi prøver likevel. Nei, med mindre det står "halal" på innpakningen, så er det ikke halalslaktet. D

Det nytter, jeg er ikke hogd I stein. Jeg takker for din info. 

Jeg skrev kommentaren for å provosere, helt bevisst. Og jeg konstaterer at en ateist var den første til å bli provosert,  det sier vel alt om den religionen. 

Din kommentar respekterer jeg, og jeg får tillit til deg. 

Jeg har ikke noe imot muslimer, jeg møter muslimer I flere sammenhenger. 

Men jeg undrer meg over at de fleste muslimske har svært store problemer,  og alle er udemokratiske, og det er ikke reel religionsfrihet. 

Kommentar #107

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Tja

Publisert nesten 3 år siden
Sølvi Sveen. Gå til den siterte teksten.
kommer til å bli dyrt i lengden ;)

Jeg kan jo brenne 2 sider om gangen, og så fyrer jeg ikke så ofte. Dessuten har jeg god råd.,

Kommentar #108

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Sølvi Sveen. Gå til den siterte teksten.
Uansett så blir jo da spørsmålet hva det har å gjøre med når en norsk kvinne nekter å klippe en annen kvinne, bare fordi hun antar at denne kvinnen er fra en annen kultur? Da slår det meg at det mest nærliggende å tro dersom man må tippe, rett og slett er rasisme.

Vel, det er svært mye som tyder på at denne norske kvinnen og hennes vennine hadde en klar agenda. Les Knut Nygårds  sin kommentar og hans link til Hege Storhaugs artikkel, med tilhørende link til kvinnens Facebook status. 

Noen vil bare provosere. 

Når det er sagt, selvsagt burde frisøren handlet profesjonelt, gitt en prisen og bydt henne stol. 

Kommentar #109

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

om å la seg provosere

Publisert nesten 3 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Jeg skrev kommentaren for å provosere, helt bevisst. Og jeg konstaterer at en ateist var den første til å bli provosert, det sier vel alt om den religionen.

Jeg har faktisk aldri i mitt liv hørt om en ateist som lar seg provosere av (feil-)velsignet mat.

Jeg tror man må være religiøs for å kunne la seg provosere av mat som er "tilført" åndelighet gjennom bønn/velsignelse.

Kommentar #110

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Jeg spørger helst,

Publisert nesten 3 år siden
Sølvi Sveen. Gå til den siterte teksten.
Jeg som ikke spiser kjøtt i det hele tatt, hva er det mest rasjonelt at jeg fyrer i peisen med? :)

mitt kall er ei at svare.

Jeg lurer på hva som er hensikten med å brenne "hellige" bøker, og jeg lurer på hva bokbrenning har med kjøttvelsignelse å gjøre.

Kommentar #111

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Jeg har faktisk aldri i mitt liv hørt om en ateist som lar seg provosere av (feil-)velsignet mat.

I så fall er du første

Utover det, er det du her skriver en påstand du umulig kan verifisire. 

Jeg har møtt ateister som er så intolerante at bare det å nevne ordet bedehus har fått dem til å miste besinnelsen. 

Kommentar #112

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Vel,

Publisert nesten 3 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
I så fall er du første

Utover det, er det du her skriver en påstand du umulig kan verifisire.

vi kan jo redusere studien til å gjelde VD.

Hvor mange ateister har på VD uttrykt negative holdninger til halalkjøtt?

Hvor mange kristne har på VD uttrykt negative holdninger til halalkjøtt?

Kommentar #113

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Om å klikke (og brenne)

Publisert nesten 3 år siden

Jeg viser til hva du skriver i #83:

"Jeg lurer på en ting. Når jeg kjøper kjøtt på Meny, er det sant at dette kjøttet er "bedt en muslimsk bønn" for, av en Imam?

Visst det er sant, skal jeg begynne å bruke Koran til å tenne opp peisen."

Denne tiraden har fått, tro det eller ei, 5 bra-klikk. Jeg tipper at ingen av disse klikkene kommer fra ateister. (Jeg kan selvsagt ta feil, men det lar seg verifisere hvis disse "bra-klikkerne" gir seg til kjenne.)

Kommentar #114

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden

Ja vel,  trodde du ikke jeg forsod det?

Kommentar #115

Olav Nisi

145 innlegg  4829 kommentarer

Taqiyya ?

Publisert nesten 3 år siden

Tillat meg å spore av avsporingene.

Med tanke på min kommentar # 81,  og etter å ha sett "Underhuset" i kveld tillater jeg meg å lure på om Bayan tok en taqiyya da hun sa at hun ikke ante at frisør Hodne er relativ aktiv islammotstander.  Bayan er fra Klepp som ligger nær Bryne, relativt små steder som dekkes av de samme media. Hun fremstod som en svært oppegående og talefør dame.

Etter det jeg har forstått er taqiyya tillatt når det gjelder å verne og fremme islam. Det skal bli spennende å se hva retten kommer fram til.

Kommentar #116

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Sølvi Sveen. Gå til den siterte teksten.
Har du tenkt over dette før du støtter at eiere skal ha så stor makt?

Det er forskjell på en frisørsalong og en matbutikk. Du snakker som om hun skulle klippes. Det er ikke riktig. Hun skulle forhøre seg om farging av håret. En med hijab kan ikke gå til frisøren uten å ta av hijaben. Det har hun ikke lov til da menn kan se henne. Så en klipping og fargelegging av håret var det ikke snakk om. Kun en forespørsel om farging av hår så hun kunne ta med seg hjem og gjøre det selv. Altså en provokasjon.

Kommentar #117

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Hvor mange ateister har på VD uttrykt negative holdninger til halalkjøtt?

Kanskje du burde tenke igjennom hvorledes halalslakt gjennomføres. Prøv "This is Halal" på YouTube.

Kommentar #118

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

dyreplageri

Publisert nesten 3 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Kanskje du burde tenke igjennom hvorledes halalslakt gjennomføres. Prøv "This is Halal" på YouTube.

Tradisjonell halal- og kosherslakting er dyreplageri og følgelig forbudt etter norsk lov.

Hvis du leser #83, vil du se at det er "bønnen" som visstnok er problemet.

Kommentar #119

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Du forstår helt sikkert mange ting.

Publisert nesten 3 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Ja vel, trodde du ikke jeg forsod det?

Var det noe spesielt du hadde i tankene?

Kommentar #120

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Tradisjonell halal- og kosherslakting er dyreplageri

Nå skal ikke dette være en diskusjon om halal. Men bare tenk igjennom hvordan en kan bedøve en ku ved å gi den et slag i hodet som ikke får det til å svime av eller som forall del ikke får den til å dø?

Kommentar #121

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Var det noe spesielt du hadde i tankene?

Nei, det er du som engasjerer deg og mener noe om mine kommentarer. 

Kommentar #122

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Jeg har tenkt det samme selv.

Publisert nesten 3 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Nå skal ikke dette være en diskusjon om halal. Men bare tenk igjennom hvordan en kan bedøve en ku ved å gi den et slag i hodet som ikke får det til å svime av eller som forall del ikke får den til å dø?

Er det egentlig mulig i praksis å få til en kosher-salaktemetode som både tilfredsstiller religiøse krav og moderne krav til dyrevelferd?

Jeg vet ikke.

Men det jeg vet, er at ikke-religiøse mennesker stort sett gir blaffen i om maten er blitt bedt for eller "velsignet" av mosaiske jøder, muslimer - eller til og med av kristne.

Kommentar #123

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

OK!

Publisert nesten 3 år siden
Rune Tveit. Gå til den siterte teksten.
Nei, det er du som engasjerer deg og mener noe om mine kommentarer.

Så det var bare en generell kommentar om at du forsod (forstod?) det, uavhengig av hva dette "det" måtte være.

Kommentar #124

Rune Tveit

40 innlegg  4109 kommentarer

Om å forstå.

Publisert nesten 3 år siden

Du er så morsom. 

Forsod kommer av autotekst systemet på disse idiotiske android plattformene. Android endrer etter at man trykker send, det er ikke alltid jeg gidder redigere etterpå. Jeg tenkte normale oppegående mennesker forstod det. 

Forstod du nå! 

Kommentar #125

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Nei

Publisert nesten 3 år siden

Jeg regner med at når noen sier "Ja vel, trodde du ikke jeg forstod det?", så skal dette "det" referere til noe spesifikt.

Kommentar #126

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Stress er ødeleggende for kjøttet..

Publisert nesten 3 år siden
Georg Bye-Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Klart du stresser dyret når det blør seg ihjel. Er det adrenalin det heter? Vil tro det setter smak på kjøttet. Dette vet sikkert Rune Holt.

Egentlig er det stressende for et dyr bare å kjenne lukten av blod slik det gjør på vei inn til stedet det blir slaktet.Det påvirker kjøttkvaliteten.
Et dyr som blir skutt ute i sitt rette miljø vil ikke få en slik påkjenning.

Vanlig halalslakting bedøver ikke i det hele tatt,og da kommer dødsangsten ved sakte død i tillegg til stresset med lukta.
Nå har islamsk råd godtatt en viss bedøvelse ved å bruke boltepistol som får dyret til å svime av før blodtapping...men det kan i hvert fall ikke stå på bena etter et kakk med en boltepistol i hodet..

Hjertet slår til det er tomt for blod,men det har skjedd oppvåkning hvis pistolen ikke er brukt riktig,og hjernen ikke er punktert.Og da kan vi tenke oss resultatet.

Men poenget her er at muslimske tradisjoner har overstyrt norske..og at det er så inmari viktig for dem at det er DE som må godkjenne slaktingen FØR de kan lese allahs velsignelse over dyret.

Her passer uttrykket islamisering...ikke en gang snikislamisering er et dekkende begrep.

Det er gjort med viten og vilje for å tekkes muslimske tradisjoner på tvers av de norske.
 

Kommentar #127

Gjermund Frøland

10 innlegg  6999 kommentarer

Siden du utelukkende går etter islam,

Publisert nesten 3 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Det er gjort med viten og vilje for å tekkes muslimske tradisjoner på tvers av de norske.

vil jeg påpeke hva både Det Mosaiske Trossamfund (DMT) og Islamsk råd Norge (IRN) har å si om religiøse krav vs. norsk lovgivning.

Først DMT:

En av de viktigste delene av slakteprosedyren er å tømme dyret for så mye blod som mulig. Dette er det eneste påbudet blandt kosherreglene der Tora gir en begrunnelse: Blodet er en essensiell del av dyrets sjel og skal derfor ikke spises sammen med dets kjøtt.[3]

Dette er en av grunnene til at jødisk lov ikke tillater slaktemetoden i Norge der dyret blir bedøvet først. Man er redd for at blodets sirkulasjon reduseres og dermed ikke renner ut av dyret som nødvendig"

Deretter IRN:

 "Lov 2009-06-19 nr 17: Lov om dyrevelferd. http://www.lovdata.no/all/tl-20090619-097-001.html

 

Siden de islamske reglene påkrever at dyret skal være i livet når slaktingen skjer, At kjøtt i Norge er halal slaktet, vil si at alle norske regler er fulgt og at under slaktingen har det vært en muslim tilstede og utført slakt iht. islamske regler for dette. I Norge har Islamsk Råd Norge (IRN)utarbeidet en halalslakt standard ved navn IRN:SP:2011:SP:V9. Denne standarden har blitt kvalitetssikret og verifisert av imamer i Norge gjennom imamkomiteen og har akseptert IRN’s halalstandard for Slakt og produksjon. Etter 8 måneders utarbeidelse har imamer har godkjent praksisen med konsumering av bedøvet kjøtt så lenge man kan gjennom tiltak sikre tilnærmet null dødelighet før slaktingen. Med null dødelighet menes at dyret fortsatt har hjerteaktivitet ved slakt.

Imamkomiteen har også godkjent maskinell slakt så lenge dette gjøres slikt det er beskrevet i IRN sin halalstandard IRN:SP:2011:V9."

Kommentar #128

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Egentlig er det stressende for et dyr bare å kjenne lukten av blod slik det gjør på vei inn til stedet det blir slaktet.Det påvirker kjøttkvaliteten.
Et dyr som blir skutt ute i sitt rette miljø vil ikke få en slik påkjenning.

Hva med dyr som blir jaget før det blir skutt ute? Av jakthunder eller mennesker? 
Det skal vel ikke mer til enn at et dyr begynner å løpe fordi det aner fare på ferde, før kjøttkvaliteten får "stress" i seg.

Så slik sett må det vel kun være jakt der dyret står helt stille og aner fred og ingen fare når det blir skutt som gir et "stressfritt" kjøtt.

 

Kommentar #129

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Hjertet slår til det er tomt for blod,men det har skjedd oppvåkning hvis pistolen ikke er brukt riktig,og hjernen ikke er punktert.Og da kan vi tenke oss resultatet.


Er helt enig med deg!

Dette har også blitt omtalt i rapport fra Veterinærinstituttet. Det å sette en muslim til å bedøve dyrene er sterkt betenkelig da det blir som "Bukken og havresekken" En fullstendig ettergivenhet for ekte halalslakt. Når dyret skal være levende ja så blir det dessverre svært liten bedøvelse. Så dyremishandling er det i stor grad.

Kommentar #130

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Null dødelighet ?

Publisert nesten 3 år siden
Gjermund Frøland. Gå til den siterte teksten.
Etter 8 måneders utarbeidelse har imamer har godkjent praksisen med konsumering av bedøvet kjøtt så lenge man kan gjennom tiltak sikre tilnærmet null dødelighet før slaktingen. Med null dødelighet menes at dyret fortsatt har hjerteaktivitet ved slakt.

Dette er en høyst merkelig formulering.

Det er IKKE om hjertet fortsatt slår som kan brukes som kriterie for om et dyr er dødt eller ikke.

Fakta er...(jeg kan si at dette vet jeg etter mange år med oppdrett og slakt av hjort pluss over førti år med jakterfaring av storvilt)
Ved avlivning av hjort praktiseres skudd mot hode (hjerne) der momentant død inntreffer.

Men hjertet fortsetter å slå til blodet er tømt ut av kroppen selv om hjernen..dvs dyret er dødt.

Hadde dette vært praktisert med en kraftigere boltepistol som ødelegger hjernen på linje med et geværskudd,kan det ikke brukes et slikt uttrykk som "null dødelighet" for å tilfredsstile muslimers halal.

Da mistenker jeg at metoden med bedøvelse(besvimelse) som brukes ikke dreper dyret OM de ikke hadde kuttet pulsårer.

Dette altså for å kunne kalle det halal.
Da blir dette en omgåelse av slaktemetoder vi er kjent med i Norge.
 

Kommentar #131

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Tja..

Publisert nesten 3 år siden
Sølvi Sveen. Gå til den siterte teksten.
Hva med dyr som blir jaget før det blir skutt ute? Av jakthunder eller mennesker?
Det skal vel ikke mer til enn at et dyr begynner å løpe fordi det aner fare på ferde, før kjøttkvaliteten får "stress" i seg.

Så slik sett må det vel kun være jakt der dyret står helt stille og aner fred og ingen fare når det blir skutt som gir et "stressfritt" kjøtt.

Men dyr har en medfødt angst for mennesker enten de er jegere med rifler eller folk på tur i skogen.

Som regel rusler dyra rolig avgårde uten å være noe som ligner stresset,og blir skutt i den samme tilstanden av normal rolig forflytning. 
Hvis det skulle oppstå jaging av lang varighet slik det f.eks foregår når ulv jager elg og rådyr,vil selvfølgelig dyret få dødsangst og i de fleste tilfeller bli revet opp og bitt med de smertene det medfører for dyret.

Derfor er nok jakt den mest "humane" måten å ta livet av et vilt på i forhold til hvordan rovdyr gjør det.

Og hvis vi snakker om halalmetoder som brukes i muslimske land,kan vi snakke om ren dyreplaging. 

Kommentar #132

Sølvi Sveen

32 innlegg  4497 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Og hvis vi snakker om halalmetoder som brukes i muslimske land,kan vi snakke om ren dyreplaging.

Jeg har vel alltid slitt med avliving av dyr, uansett form. Selv om jeg vokste opp på landet med en familie som både drev aktivt med elgejakt, annen jakt, og fisking, så klarte jeg aldri å venne meg til at det var "greit". Husker at selv den gangen jeg var så liten at mamma moset middagen min med gaffel før jeg spiste, så var det en greie med at det dyret som lå på min asjett sikkert hadde en mamma, en pappa, eller en unge som "savnet" det dyret jeg nå satt og spiste. 

Jeg vet jo bedre i dag, men jeg klarer likevel ikke engang å knerte en fisk. Selv veps og edderkopper er problematiske slik sett, så de blir som oftest geleidet pent ut av en dør eller et vindu.

Og jo lengre tid man bruker på å drepe et dyr, desto mer lidelse. Så religiøs eller annen grunn til å la et dyr lide lengre enn nødvendig, er for meg totalt uakseptabelt.  

Kommentar #133

Jarl Henning Ulrichsen

4 innlegg  1058 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Sølvi Sveen. Gå til den siterte teksten.
Og jo lengre tid man bruker på å drepe et dyr, desto mer lidelse. Så religiøs eller annen grunn til å la et dyr lide lengre enn nødvendig, er for meg totalt uakseptabelt.

Du har helt rett! Vi lever i et sekulært samfunn, og religiøs begrunnelse for halalslakt bør overhodet ikke tillegges vekt.

Kommentar #134

Kåre Kvangarsnes

9 innlegg  932 kommentarer

Stygge tanker

Publisert nesten 3 år siden
Olav Nisi. Gå til den siterte teksten.
Med tanke på min kommentar # 81, og etter å ha sett

du går ut med her , Nisi, men nå ser det ut til at du  kanskje  får rett. Document no, har "etterforsket" litt i sakens anledning og publiserte i går  en artikkel med overskriften :

Et vitne overhørte plottet" for å ta" Merete Hodne

Det kan se ut som hele 7 personer fra det nye "clean-living" - miljøet vårt   planla en aksjon mot Hodnes frisørsalong.

Kommentar #135

Olav Nisi

145 innlegg  4829 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Kåre Kvangarsnes. Gå til den siterte teksten.
Et vitne overhørte plottet" for å ta" Merete Hodne

Om dette mennesket  blir stevnet i en eventuell ankesak, og om vedkommende blir trodd så vil det muligens påvirke saken.

Jeg tror at  Bayan utmerket godt visste hvem Hodne er, og hva hun står for. Hele saken lyser av provokasjon. Ikke minst grunnet  kontakten til de heller selektive antirasistene i Antirasistisk Senter.

Men jeg tror også at Hodne kjente til Bayan, for Klepp og Bryne er som mindre nabosteder å regne. Og at ei ung, smellvakker og oppegående jente konverterer til islam har neppe gått helt upåaktet hen i Hodnes miljø.   Jeg tror  ikke Hodne hadde reagert som hun gjorde dersom ei ukjent dame iført hijab hadde kommet til salongen hennes.  Men en konvertitt som Bayan vil fra frisørens og fleres ståsted oppfattes som en landssviker, et menneske som  frivillig  har underagt seg et islamsk råd som ikke helt har bestemt seg for hva en bør gjøre med homofile, og en tro som har sterke forbindelser  til djevelskapen som foregår i Midt-Østen og utplaserte terrorgrupper i hele Europa.  Og selv i sin natur er rasistisk ovenfor annen tro og annet kjønn.  Denne menneskelige reakson ble utløsende for saken, men kunne naturligvis ikke brukes som et forsvarsarsargument  i rettsaken.

Kommentar #136

Olav Nisi

145 innlegg  4829 kommentarer

En forærmelse mot sveitsisk kultur

Publisert nesten 3 år siden

Hvem skal ut -  i Norge ?   I Sveits er muslimske gutter som nekter å håndhilse på læreren pålagt å betale en bot på 5000 franc.    Noe sier meg at denne betalingen fort kunne gått andre vegen i Norge, siden gutten handler ut fra religiøse føringer, og tvang til å hilse oppleves som skittent og diskriminerende.  Men Sveits viser veg.

A school in Switzerland rejected the appeal of Amer Salhani after he insisted the Swiss tradition went against Islam, according to local reports. 

The Basel school had initially agreed to exempt the boy and his older brother from shaking hands with all teachers, irrespective of gender, after he claimed Islam forbids physical contact with a member of the opposite sex - unless they are family. 

However the decision sparked outrage across the country, being widely seen as an insult to the Swiss culture. 

Local authorities intervened and ruled the boy must shake hands with his teachers - or face disciplinary measures and a fine of 5,000 francs (£4,000

Mest leste siste måned

Kristen kamelsluking
av
Espen Ottosen
18 dager siden / 3214 visninger
For kort for Jesus?
av
Øyvind Hadland
24 dager siden / 2410 visninger
Om Gud vil
av
Vårt Land
26 dager siden / 2345 visninger
En prest og en gave
av
Anita Reitan
12 dager siden / 2333 visninger
Fem om dagen: en sunn tro
av
Berit Hustad Nilsen
12 dager siden / 1794 visninger
Politikk og religion sauses sammen
av
Helge Simonnes
9 dager siden / 1614 visninger
Å trene motstandskraften
av
Knut Arild Hareide
25 dager siden / 1480 visninger
Jakt og offer
av
Hilde Løvdal Stephens
6 dager siden / 1381 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere