Christian Lomsdalen

Lektor
23

Det som er problematisk i KRLE-reformen

Magnus Thue prøver i Vårt Land 12. ­august å rette opp inntrykket etter et heller forvirrende intervju om kompetansemål i KRLE i Vårt Land 8. august. Resultatet blir litt under middels.

Publisert: 18. aug 2016

Det virker som om Kunnskapsdepartementet ikke ønsker at det skal komme ut at KRLE-reformen har faktiske følger for praksis i klasserommet. At denne endringen betyr at vi får mindre muligheter til å gjøre jobben vår på en god og faglig tilfredsstillende måte. Det er ikke til å stikke under stol at når man får et lovpålagt krav om at ett av temaene, av flere, skal ha omtrent halvparten av undervisningstiden, så betyr det nødvendigvis at det betyr at det er mange andre temaer som får mindre tid.

Regnestykket til Madeléne Leidland er ikke ment å vise at hvert og ett kompetansemål skal få en viss tidsandel regnet ut i prosent. Regnestykket viser at de tolv kompetansemålene som utgjør temaet kristendom skal få halvparten av tiden, selv om dette kun er en svært begrenset andel av det totale antallet kompetansemål i faget. Nemlig litt over 20 prosent. Det gjenstår med andre ord en rekke temaer, religioner og viktig kunnskap som lærerne i faget får mindre tid til å undervise om når det er satt en slik tidsbegrensning. Det er det som er problematisk. Ikke at vi må følge med på hvor mye undervisningstid som vi skal sette av til hver ting. Det skal vi alltids klare uten alt for mye tankearbeid. At vi derimot nå er nødt til å oppfylle alle de 42 kompetanse­målene på en god og faglig understøttet måte, samtidig som vi tar hensyn til at vi skal gi elevene tilpasset opplæring og en variert undervisning, men bare innenfor omtrent halvparten av fag­tiden, det er problematisk. Nær sagt umulig. Særlig for et teoritungt, variert og kunnskapskrevende fag som KRLE. Et fag som har langt flere kompetansemål enn mange andre fag i norsk skole. Det er problemet.

Det er ikke lenger opp til meg og mitt lærerskjønn å vurdere hvorvidt vi trenger mer tid til etiske vurderinger, eller om jøde­dommen sitter litt for løst hos elevene, ­eller om vi trenger å gjennomgå identitet en gang til fordi klassemiljøet tilsier det. Nei, jeg er nødt til å gi elevene omtrent halvparten av tiden med kristendom, og det er den førende bestemmelsen. Ikke klassens behov, oppfyllelsen av kompetanse­målene eller muligheten for å gi variert og god undervisning.

Vi er høyt utdannede lærere. Vi skjønner at vi ikke trenger å regne ut prosentandelen­ i faget for hvert enkelt kompetansemål - derimot forstår vi at når du og regjeringen setter krav om at et tema skal få mer plass i faget, så må andre temaer i faget få nødvendigvis dårligere tid.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Bjørn Abrahamsen

0 innlegg  146 kommentarer

Takk for ett godt innlegg !

Publisert rundt 3 år siden

Takk for ett godt innlegg , det viser det absurde i saken ! Å etter min mening er faget en tragedie slik det fremstår i dag !! Det er ett resultat av KRF's desperate kamp for å få inn K igjen i RLE , samt å sikre en andel kristendom i faget som fremhever kristendommen som det førerende livssynet ! Det lukter lang vei av snik misjonering og "vi har sannheten " Å faget som bør vært samlende i en viktig problemstiling , er blitt til en smålig kampsak for KRF , så de kan slå seg litt på bryste å si til sine velger , se hva vi greide nå !!! At de ikke skammer seg ! Høringsuttalelsene var krystal klare , la faget RLE få fred ! Men neida , selv etter dette ble reformen , eller reform er vel egentlig ikke endringene verdig som navn. KRF's grein seg til de endringene som de mener var riktig ! Stakkars Torbjørn som måtte fronte dette !! Stortingert bør gi utdanningsdirektorate i oppgave å forme ett helt nytt fag , som blir nøytralt og med ett nøytralt navn !!! Å så bør hårsåre politikere med mer eller mindre religiøse motiver holde seg langt vekk fra utfallet av dette nye faget !! Ingen andre fag blir spesifikt behandlet i stortinget , det er heller ingen grunn til at KRLE faget skal !!

Å Christian , fra en Ex lærer til en lærer , det er ikke alltid lett å regne prosent, undervis slik du vil og mener er best !  

Mest leste siste måned

Sjelesørgeren Alf Gjøsund
av
Vebjørn Selbekk
25 dager siden / 5277 visninger
Hva KRIK er og skal være
av
Bjørnulf Tveit Benestad
27 dager siden / 2392 visninger
Religiøs fyllefest på Visjon Norge
av
Levi Fragell
rundt 1 måned siden / 1811 visninger
Støre-saken: Blodtåke i NRK
av
Vårt Land
23 dager siden / 1810 visninger
KRIK ved et veiskille
av
Øivind Benestad
28 dager siden / 1793 visninger
KRIKs spagat
av
Vårt Land
25 dager siden / 1757 visninger
En løsning som inkluderer
av
Berit Hustad Nilsen
21 dager siden / 1689 visninger
Kravet om bagatellisering
av
Espen Ottosen
26 dager siden / 1474 visninger
Er ensomhet en sykdom?
av
Magne Nylenna
rundt 1 måned siden / 1293 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere