Anders Torp

6

En sann historie om ettervirkningene av ekstrem eksorsisme

Min lillesøster Christine fikk post traumatisk stress syndrom som diagnose – dette på intet annet grunnlag enn eksorsisme-ritualene hun ble utsatt for som 12 åring på det nå nedlagte Healing Centeret i Oslo.

Publisert: 15. aug 2016

I 2011 skrev jeg et innlegg her på Verdidebatt der hovedpersonen ble anonymisert til «Nils». Innlegget fikk over 20 000 visninger på Verdidebatt i løpet av kort tid, men ble av en eller annen grunn slettet uten at jeg fikk varsel eller begrunnelse.

Min lillesøster, Christine, er i dag i utdanningsløp for å bli prest. Hun ønsker å trekke sløret fra ansiktet, og at innlegget republiseres uten anonymisering. Jeg tror hun vil bli min nye favorittprest.

Ettervirkninger av demonutdrivelser - turen til legevakten

Det ble hennes andre gang på vei til legevakta i ambulanse. Min lillesøster Christine er 16 år, hun kaldsvetter, er vettskremt og tror at hun nå kommer til å dø.

Jeg kjenner min lillesøster veldig godt og sitter i passasjersetet ved siden av ambulansesjåføren foran i bilen, og jeg hører ambulansepersonellet bak i bilen som prøver å prate beroligende til Christine.

Christine gråter, puster overfladisk og hurtig. Hun klarer ikke å prate sammenhengene og klarer så vidt å klynke frem at hun har vondt i brystet, ryggen og magen.

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer – jeg tenker på diverse symptomer og mulige diagnoser. Jeg tenker at det kanskje er lungen som har kollapset.

Ambulansen stanser og jeg går ut av bilen. Båren blir trillet inn på legevakten mens jeg går ved siden av å holder Christine i hånden. Jeg minner henne på å puste rolig og forteller henne at alt kommer til å gå bra. Christine klarer etter hvert å fortelle om en drøm hun har hatt flere ganger over de siste årene.

I drømmen sitter Christine på bussen. En afrikaner sitter ovenfor henne. Afrikaneren holder i en glassflaske som hun kaster forbannelser oppi. Afrikaneren påkaller magesmerte, vondt i bryst og vondt i rygg for deretter å kaste glassflasken i magen til Christine på bussen. Glassflasken blir kastet så hardt på magen til Christine i drømmen at den knuser.

Flere ganger har Christine hatt denne drømmen og hun har vært så redd når henne har våknet at henne har kastet opp eller barrikadert og gjemt seg i kjellern. Christine er redd nesten hele tiden. Hun er redd når hun går på gaten og hun blir skremt hver gang hun ser en afrikaner.

I øyeblikket syns jeg det var uforståelig hvorfor Christine var redd for afrikanere – så jeg spurte hvorfor. Hun svarte: «det var de som gjorde det». Jeg trengte ikke en gang å tenke ett sekund før jeg skjønte det – så klart er det eksorsisme-ritualene utført av Zambiske eksorsister i Norge. Christine var bare 12 år da hun ble utsatt for eksorsismer sommeren 2007 i regi av Healing Center i Dronningensgate i Oslo.

Det var ikke noe fysisk galt med Christine. Dette var noe psykisk. Legen kalte det ett akutt angstanfall. Christine fortalte videre om smerten hun nesten hele tiden kjente. Hun hadde kuttet seg selv med kniv 9 ganger siden sommeren 2007, og hun har hatt gjentatte tanker om selvmord – hun var bare 16 år.

Legen som behandlet Christine jobbet tilfeldigvis også 50% på et psykiatrisk institutt for ungdom i tillegg til jobben på legevakten, og legen hadde god erfaring med denne typen anfall – men hun blir sjokkert over hva det er Christine har vært i gjennom.

Christine fortalte legen om eksorsisme-ritualene, pusteteknikkene og hvordan de Zambiske pastorene/eksorsistene drev ut djevler fra mennesker. Christine fikk post traumatisk stress syndrom som diagnose – dette på intet annet grunnlag enn eksorsisme-ritualene hun ble utsatt for som 12 åring på det nå nedlagte Healing Centeret i Oslo.

Heldigvis kan jeg tillegge at Christine i dag har det bra etter to års behandling på barne- og ungdomspsykiatrisk klinikk. 

Dette er en sann historie.

Ekstremisme av denne sort burde ikke ha grobunn i ett fritt land som Norge. Det tristeste med dette innlegget er at Christine IKKE er den eneste som lider konsekvensene av den type fanatiske miljøer som skjuler seg rundt i kristen-Norge.

Hvorfor er Norges kristne ledere tause?

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Hvem skal reagere?

Publisert rundt 3 år siden

Hvem vet hva de skal reagere på? Du etterlyser kristne ledere i en relgion som har flere avgreninger en det er settninger i bibelen. Det er helt grusomt det som skjedde med din søster men hvordan kan kristendommen som enhet ta avstand fra den teoretiske muligheten for at noen kan være besatt? Besettelse er ikke ett klarere brudd på de fysiske lover en andre ting enhver kristen må vedkjenne at de tror på. "Snill" kristendom gir grobunn til dette ikke motstand

Kommentar #2

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Anders Torp. Gå til den siterte teksten.
Ekstremisme av denne sort burde ikke ha grobunn i ett fritt land som Norge. Det tristeste med dette innlegget er at Christine IKKE er den eneste som lider konsekvensene av den type fanatiske miljøer som skjuler seg rundt i kristen-Norge.

En hver som står i nærheten av slike tilfeller må reagere, være seg familie eller skole. Dette skal intet barn utsettes for uansett foreldrenes tro. For like tilfeller har vi både barnevern, helsesøster og omgangskrets som ut fra sine ulike innfallsvinkler bør forstå at man må handle. Familien kan være tynget av nærheten i forbindelsene, men i nåværende og fremtidige tilfeller bør det oppfordres til handling slik at denne formen for tukt stoppes. Vi har lover mot fysisk avstraffelse, men som vi ser her er en psykisk avstraffelse langt verre. 

Kommentar #3

Kristin Bruun

2 innlegg  205 kommentarer

Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken ...

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Hvem vet hva de skal reagere på? Du etterlyser kristne ledere i en relgion som har flere avgreninger en det er settninger i bibelen. Det er helt grusomt det som skjedde med din søster men hvordan kan kristendommen som enhet ta avstand fra den teoretiske muligheten for at noen kan være besatt?

- Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg, sa Jesus ifølge Matteus. I det lyset er det ikke så mye å lure på hva som etterlyses av reaksjoner. Det er ikke spørsmål om "den teoretiske muligheten for at noen kan være besatt", men rett og slett hva vi som medmennesker skal gjøre for å beskytte dem som er prisgitt andres i beste fall sviktende dømmekraft.
Det skulle være det enkleste av alt, for etter det jeg vet, skal kristne kjempe mot urettferdighet og urett. Å terrorisere barn med besettelsestanker, er barnemishandling.
Kommentar #4

Christine Josephine Andreassen

5 innlegg  16 kommentarer

Bekreftelse.

Publisert rundt 3 år siden
For ordens skyld skriver jeg en liten kommentar for å bekrefte at Anders Torp har fått min tillatelse til å dele en bit av min historie.
Kommentar #5

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Hva er feil med eksorsisme?

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Hvem vet hva de skal reagere på?

Min tro er at demoner ikke finnes - ettersom det ikke finnes bevis for det. At noen er psykisk syke og hevder de selv er besatte mener jeg utelukkende er tragisk og at det er behov for faghjelp. 

Jeg etterlyser sunnhet i de pinsekarismatiske kretser, og at et så barbarisk rituale som å kaste ut demoner av folk opphører og heller motvirkes av oppegående religiøse ledere. Problemet med sistnevnte er at mange religiøse ledere og religiøse ellers mener at det er bibelsk hold for at man skal kaste demoner ut av mennesker - ref misjonsbefalingen. 

Sett bort i fra overnevnte dreier innlegget seg om en menighet der medlemmene ble fortalt at normale ting var demonisk, og deretter forsøkt kastet ut via pusteteknikker som ledet til hyperventilering. Manipulasjonen ville vært åpenbar for utenforstående fagfolk, men vi som var medlemmer var godtroende og trodde dette var svaret vi hadde ventet på. 

Som sagt tror jeg selvfølgelig ikke på demoner, og mener man burde reagere deretter. 

Kommentar #6

Bjørn David Bratlie

15 innlegg  4874 kommentarer

Et mulig svar

Publisert rundt 3 år siden
Anders Torp. Gå til den siterte teksten.
Hvorfor er Norges kristne ledere tause?

Du er nok i den heldige rollen at du og din søster politisk korrekte offere i den offentlige debatt. Nå kan det tenkes at engasjementet for omfanget av andre menneskelige tragedier må prioriteres fremfor akkurat din historie, av kristne ledere. For jeg kan ikke se annet enn at det du beskriver er en relativt marginalt fenomen sammenlignet med menneskelige tragedier knyttet til rusbruk og familieoppløsning og sosial dysfunksjonalitet blandt barn, ungdom og unge voksne. Utfordringen er at alle disse andre tragediene er ikke politisk korrekte og følgelig får de ingen oppslag. I tillegg har kristne ledere mer enn nok med sitt lokale daglige virke. Legger vi så til at de kristne ledere du etterlyser i stort monn er stigmatisert fra før fordi de vektlegger andre familiemønstre enn det som er politiske korrekt, så krever du nok mer enn det som er rimelig å kreve. Du må nok som mange andre, kjempe dine livs kamper alene.      

Kommentar #7

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Anders Torp. Gå til den siterte teksten.
Min tro er at demoner ikke finnes - ettersom det ikke finnes bevis for det. At noen er psykisk syke og hevder de selv er besatte mener jeg utelukkende er tragisk og at det er behov for faghjelp.

selv om jeg sympatiserer sterkt med din erfaring, så vil jeg påpeke at det eksisterer åndebefrielse som er utfört langt mer humant enn det du forteller om. Til og med i afrika - som f.eks hos den koptiske presten pater makari yunan i egypt. I hans samlinger skjer alt ettersomt åndene manifesterer seg, pluss at han er rimelig klar på at mye av det er pysikisk og i mange tilfeller relgiöst overreaksjoner, noe han overser totalt og behandler ikke som ånde besettelse. Dessuten er ånde utrivelse utfört på voksne mennesker som beviselig har problemer og på toppen av det, de som får hjelp her er stort sett muslimer som kommer til hans messer. Ta en titt på fenomenet på youtube, makari yunan er ikke ukjent og ingeting skjer bak lukkede dörer, siden  de ikke har noe overgrep å skjule. Dette er den förste linken om man söker på makari yunan på youtube, har ingnen annen grunn enn det til å poste akkurat denne videon. Trolig er de andre også samme sak.
https://www.youtube.com/watch?v=sFVDNWaR0WY
Har også erfaring med åndeutdrivelser i vestlige sammenhenger som er helt uten religiöst fanatiske overtoner, og i disse sammenhengene taes det avstand fra de erfaringer du peker på.

Kommentar #8

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Ignorer de marginaliserte i samfunnet?

Publisert rundt 3 år siden
Bjørn David Bratlie. Gå til den siterte teksten.
For jeg kan ikke se annet enn at det du beskriver er en relativt marginalt fenomen sammenlignet med menneskelige tragedier knyttet til rusbruk og familieoppløsning og sosial dysfunksjonalitet blandt barn, ungdom og unge voksne.

Min agenda er ikke å angripe noen. Min agenda er å stå opp mot hva jeg mener er urett. Ingen burde fritas fra å bryte Barnekonvensjonen eller Menneskerettighetene. 

Dessverre er det slik at mange pinsekarismatikere og tilhengere av trosbevegelsen tror på en åndsdimensjon, og tror at kristne har til oppgave å kaste ut demoner av "besatte" - ref misjonsbefalingen. Dette ser jeg på som et problem ettersom jeg ikke tror på demoner eller besettelser i utgangspunktet. Alt Gjøsund har nylig postet en bra kommentar vedrørende dette. 

Jeg har møtt mange mennesker som sliter grunnet frykt for det demoniske - som igjen har blitt forplantet gjennom indoktrinering eller hjernevask. Det er ondt å overbevise medmennesker om at de har onde utenomjordiske krefter som kan ta bolig i dem og gjøre dem gale. 

Kommentar #9

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Demoner og sunnhet hører ikke sammen i samme setning

Publisert rundt 3 år siden
Geir Gary Openhill. Gå til den siterte teksten.
selv om jeg sympatiserer sterkt med din erfaring, så vil jeg påpeke at det eksisterer åndebefrielse som er utfört langt mer humant enn det du forteller om.

Takk for din sympati!

Det sagt mener jeg at ordene sunnhet og demoner ikke henger sammen. Trosbevegelsen spesielt - og enkelte kretser innenfor den pinsekarismatiske bevegelsen - har en religiøs lære der demoner og Satan er en del av forklaringen for hvorfor verden er ond, og hvorfor mennesker begår onde handlinger. Til syvende og sist går denne læren utover oss - menneskene. Det er vi som må leve i en åndelig strid, og det er vi som utvikler post traumatisk stress syndrom ettersom vi alltid lever i en beredskap og forventer at noe skadelig skal skje oss. 

Demoner er onde. Du kan ikke si til et medmenneske at du har demoner, uten at vedkommende blir redd til en eller annen grad. Samtidig gir kunnskapen om en besettelse rom for at den besatte begår onde handlinger - fordi det er ikke den besatte selv som gjør det, men demonene i den besatte. 

Kommentar #10

Kristin Bruun

2 innlegg  205 kommentarer

Bull...

Publisert rundt 3 år siden
Geir Gary Openhill. Gå til den siterte teksten.
Ta en titt på fenomenet på youtube, makari yunan er ikke ukjent

Har tatt en titt på fenomenet på Youtube, og dette er ren humbug. Bedre forslag, noen?

Kommentar #11

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Pinsemenighetene? Syns ikke vi skal forvente så mye

Publisert rundt 3 år siden

Jeg tror poenget mitt var for dårlig forklart. Jeg tror ikke på demoner og er 100% enig med deg at eksorsisme er en grusom praksis. Det jeg ikke forstår er hvorfor det er de kristene lederne du ønsker skal ta avstand. Dette blir litt som når vi ønsker at mullaene skal ta avstand fra terror, slik at muslimer rundt omkring i verden kan med god sammvittighet både være troende og imot terror. 

Men det har jo seg faktisk sånn at terror (hvis tolket slik) ER en del av den muslimske tro på samme måte som eksorsisme ER en del av den kristne. (Mark.1,21ff) Hvem skal reagere og hvem skal bestemme hva som er eller ikke er en del av den kristne tro?

Hva med å lære barn om helvete og evig pinsel? Er det ok? 

Kommentar #12

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Kristin Bruun. Gå til den siterte teksten.
Har tatt en titt på fenomenet på Youtube, og dette er ren humbug. Bedre forslag, noen?

Så hva er humbug nöyaktig?

Kommentar #13

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Jeg tror ikke på demoner og er 100% enig med deg at eksorsisme er en grusom praksis.

Om du ikke tror på gud, bibelen eller jesus' praksis, så er det ikke noen debatt, selvsagt. Men det jeg mener er merkelig er at kristne, som sier seg å tro på bibelen, samtidig sier at de ikke tror på demoner. Det er jo litt merkelig, man får enten ta alt eller ingenting.
Om folk faktisk er plaget av onde ånder, og man blir satt fri, så er det jo ikke en grusom praksis, spesielt ikke om den blir praktisert enkelt og human. I alle tilfellene Jesus befridde mennsker fra onde ånder så var det jo en ganske udramatisk sak fra han side, selv om åndene manifesterte seg på uhyggelige måter.

Kommentar #14

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden

Men alt eller ingenting mener du vel ikke? Det er vel ingen i den (missforstå meg rett her) siviliserte verden som tar alt med bibelen? Anders sitt ønske her (håper jeg ikke legger ordi munnen din) er da en reaksjon fra kristne ledere. Det jeg syns er problematisk med det er jo at man da kan få ledere som faktisk ikkefordømmer dette

Kommentar #15

Oddbjørn Johannessen

187 innlegg  13478 kommentarer

"Alt eller ingenting"?

Publisert rundt 3 år siden
Geir Gary Openhill. Gå til den siterte teksten.
Om du ikke tror på gud, bibelen eller jesus' praksis, så er det ikke noen debatt, selvsagt. Men det jeg mener er merkelig er at kristne, som sier seg å tro på bibelen, samtidig sier at de ikke tror på demoner. Det er jo litt merkelig, man får enten ta alt eller ingenting.

Hva vil det i praksis si?  Det er vel de færreste kristne i dag som leser alt i Bibelen like bokstavelig, men det virker det som om du gjør.  

Kommentar #16

Tore Hansen

53 innlegg  496 kommentarer

Sunnhet trengs, men også befrielse

Publisert rundt 3 år siden

Hei Anders. Jeg har fulgt litt i media om det som har skjedd med deg, din oppvekst og mellom din far.

Jeg synes av det lille jeg har sett, at dette er en tragedie. Din far virker ikke som han har gitt dere trygge rammer eller sunt kristen liv. Og er man en pastor som ofte kommer frem i media, så blir ikke situasjonen noe bedre.

Da jeg ble frelst i 1988. Så hadde jeg store byrder. Smerter i magen, som hadde fulgt meg som liten. Det er ingen tvil om at familie-oppvekst-far-mor-arv hadde vært med å gitt meg dette. Og før jeg ble frelst, så holdt det virkelig på å gå galt med mye av livet. Men Jesus frelste meg, og da tenkte jeg at nå var alle bekymringene over. Men det jeg ikke visste, var at etterhvert ble ting enda verre.

Etter det brukte jeg mer enn 20 år, for å søke Gud, for å finne løsning på smertene. De holdt på å ta livet av meg, iallefall psykisk sett.

En dag så så jeg på en YouTube video med David Wilkerson. Han talte om tungens tale, om det å tale liv og død om din neste. Og det traff meg hardt. Og jeg ble sint både på Gud og Wilkerson. Ettersom jeg hadde blitt dårlig behandlet, så hadde jeg jo rett til å ha disse følelsene og anklagene. Etter 1 time, så vendt jeg om, og tenkte "hvorfor kan jeg ikke bare akseptere dette". Og gikk inn på soverommet, og ba for alle jeg hadde snakket stygt om. Jeg velsignet dem, ba for dem, tilga dem, tilga meg selv. Etter denne viljebeslutningen, så var det som 100 kg som forsvant fra min rygg. Men smertene satt fortsatt i. Så jeg gikk inn i faste i 3 dager. Og til slutt, så ledet Herren meg til en gammel pinsevenn. Og da begynte til nå 5 år med befrielse. Og tro meg, denne mannen visste akkurat hvordan det fungerte. jeg hadde vært borti mange andre, for å få hjelp, men de kunne ikke hjelpe, fordi de ikke hadde gått på dypet med Kristus. Det skadet mer enn det hjalp, ofte, når man søkte deres hjelp.

Men denne pinsevennen, ble også som en åndelig far for meg, ofte fikk jeg også overhalling/formaning pga tanker ol. som jeg holdt hardt fast i. Og noen ganger ble jeg veldig "såret" og forsvant noen uker. Men jeg ydmyket meg, og fortsatte. Noe jeg aldri har angret på.

Idag så er jeg som en ny person. Jeg våkner om morgenen med fred i hjertet. Og legger meg om kvelden med fred i hjertet. Mesteparten av byrdene som bandt meg, er borte for alltid. Jeg kan sitte og titte på himmelen, og nyte den friheten Kristus vant for meg. Og det betyr ikke at alt er blitt perfekt, eller at alle følelsene er fullkommen. Nei, da må jeg nok vente til jeg komme hjem til det Evige. Men livet er så mye, mye enklere og lettere.

Så, det finnes løsninger for din Søster, om byrdene er der enda. Men den ligger i Korset. Du kan forsøke alle andre områder, men det er fortsatt bare Kristus som kan befri fra sånne byrder som din søster har. Og nå er det sånn, selv om du kanskje ikke liker det, men Kristus bruker andre mennesker. Men du må finne den riktige mennesket. Du kan ikke søke mennesker for hjelp, for det blir håpløst, enten det er kristen eller ikke kristen. Men du må søke Guds rike først, og aldri gi deg før du får det du skal ha, det som Kristus har betalt en høy pris for. Og når Gud ser at du søker ham som enken i Lukas 18, så kan Han ikke nekte deg å gi deg det du lengter etter.

Det er alltid mye vanskeligere for de som har vokst opp i religiøst overgrep, å kunne formidle Kristus Kjærlighet og Veien ut av smerte og lidelse. Det er nesten umulig. Kun ekte kjærlighet fra himmelen kan sette i frihet. Så jeg vil bare si, det finnes stort håp for dere, og for alle som har det vondt pga religiøst overgrep. Sånn jeg ser det: så har dere nok ikke møtt ekte kristne, for da hadde dere ikke følte det som dere gjorde (bla. dette healing senteret). Nei, dere har nok møtt folk som kaller seg kristne, ber i tunger og kanskje fungerer selv i Åndens gaver, men de mangler likevel det ekte livet. Og om de har noe form for ekthet i livet sitt, så er de uansett veldig bundet. Og en bundet menneske kan ikke befri ett annet bundet menneske, om da ikke det finnes en oppriktighet og ærlighet i det mennesket.

Derfor tror jeg at Gud ikke bare kan sette i frihet, men også fjerne fortiden så man bare husker den som en slags tåke. Og da mister man også lysten på å anklage. Men man får heller nød for de og begynner å be for dem. Da har Kristus grepet en inn på dypet, og man får heller kjærlighet til sine fiender/overgripere etc., enn  at man hater dem og anklager dem. Sånn kan bare Jesus gjøre.

Det er jo Korset i ett nøtteskall: "Men Jesus sa: «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør" Lukas 23:34

Kommentar #17

Christine Josephine Andreassen

5 innlegg  16 kommentarer

Til Tore Czilling

Publisert rundt 3 år siden

Hei!

Jeg engasjerer meg ikke så mye i dette kommentarfeltet, men følte et behov for å svare på din kommentar.

Du kommer med en sterk historie - som er din egen. Jeg har min historie. Jeg anklager ingen for det som har skjedd i min barndom. Det har gjort meg til den jeg er i dag.

Jeg forstår mye av det du skriver, men det virker som om du ikke er klar over at jeg er kristen i dag. Jeg går faktisk teologi og skal bli prest i den norske kirke, som det også står skrevet i innlegget.

Du skriver sterkt om å søke Gud og ikke mennesket, men når grusomme ting har skjedd så trenger man både Gud og mennesker. Jeg hadde gode mennesker rundt meg i en tid jeg ikke visste hvem Gud var, også etterhvert som jeg leget mine sår kunne jeg bli kjent med Gud.

Alle har ulike prosesser, og det du har jobbet gjennom har fungert strålende for deg, men alle mennesker jobber gjennom ting på ulike måter. Ulike mennesker med ulike erfaringer trenger å jobbe gjennom ting på ulike måter.

Guds vei er ikke for alle gjennom faste og inderlig bønn, noen ganger kan den også være gjennom omsorgsfulle mennesker og gode samtaler. Og tid. Masse masse tid.

Husk at Gud også bruker mennesker for å hjelpe på veien. "Guds veier er uransakelige". Gud bruker ulike mennesker, metoder og veier. Han kjenner oss bedre enn vi kjenner oss selv. Du trengte bønn, faste og en YouTube-video - det er flott. Jeg trengte omsorgsfulle mennesker og tid, og jeg har all tro på at Gud brukte disse menneskene for å hjelpe meg på veien

Kommentar #18

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

til Tore

Publisert rundt 3 år siden

Nå var vel noe av poenget her at dette nettopp IKKE var relgion som var nødvending i dette tilfellet? Mennesker med ulike former for lidelser blir friske på andre måter også. Blir veldig kategorisk å påstå at "korset" er den eneste sanne veien til metal helse. At dette var din vei til et bedre liv betyr jo ikke at det vil fungere for alle. Jeg innser at du snakker om frelse men du legger det frem som om dette var ditt eneste håp og det har du ikke noe belegg for. pr definisjon finner man noe på det siste stedet man leter

Kommentar #19

Tore Hansen

53 innlegg  496 kommentarer

Til Christine

Publisert rundt 3 år siden
Christine Josephine Andreassen. Gå til den siterte teksten.
Du kommer med en sterk historie - som er din egen. Jeg har min historie. Jeg anklager ingen for det som har skjedd i min barndom. Det har gjort meg til den jeg er i dag

Hei!

Jeg tror at det ikke finnes noen oppskrift på Veien mot målet for å finne fred i sjelen. Alle vitnesbyrd er forskjellige. Jeg skrev bare for å hjelpe. Kanskje jeg la innlegget mer mot Anders enn mot deg. Eller til andre som trengte å høre det? Uansett, det viktigste er at man finner freden med Gud selv. Og har du funnet det, så er ingenting bedre. Takk Jesus!

Kommentar #20

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Hvem har ansvaret?

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Hvem skal reagere og hvem skal bestemme hva som er eller ikke er en del av den kristne tro?

Hva med å lære barn om helvete og evig pinsel? Er det ok?

Å lære barn om helvete og evig pinsel mener jeg er usunt for barn, og at det derfor ikke burde skje. Jeg mener religiøse mennesker hadde tatt et skritt i sunnere retning dersom dette i det minste avventet til barnet var voksent nok. I en ideell verden ser jeg for meg at skremsler om helvete ikke burde forekomme hverken barn eller voksen. 

Du stiller spørsmålet: Hvem skal reagere og hvem skal bestemme hva som er eller ikke er en del av den kristne tro?

Det er vel riktig å si at alle mennesker selv bestemmer hva de selv tror. Samtidig er lederskapet i en trosretning avgjørende for hvordan en religiøs kultur utvikler seg - det være i ett enkelt trosfellesskap eller i en hel trosretning. Lederskapet er dermed et nøkkelmoment ettersom lederskapet er taktgivende for tilhengerne. 

Om en forstander i en menighet lærer sine tilhengere om en åndsdimensjon med en krig mellom demoner og engler, og at demoner kan påvirke eller ta bolig i mennesker - så vil dette gjøre alt annet enn å motvirke at tilhengere tror på et slikt ødelagt verdensbilde. Effekten kan være en menighet som går på tærne og passer seg for ting de aldri hadde trengt å passe seg for. 

I alle bedrifter og i alle forsamlingssammenhenger er det en utnevnt leder (mulig det finnes noen få unntak). De aller fleste forventer og venter på en reaksjon fra lederen dersom noe er galt. Dersom samtlige ledere i pinsebevegelsen eksempelvis mener at demonutdrivelser er uhørt - og ikke gjør noe med det - så mener jeg lederskapet er konfliktsky og svakt. Jeg mistenker at de ledere som ikke tar et tydelig standpunkt imot demoner og demonutdrivelser synes demonutdrivelser er innenfor. 

Om et lederskap tydelig motgår den type praksis, så vil det gi ettervirkninger på tilhengerne. Enten vil tilhengere slutte å tro på demoner og demonutdrivelser, gjøre opprør og tale imot lederen, eller simpelt slutte å gå i menigheten. Dermed har ikke lederskapet potensiale til å få alle som tror på demonutdrivelser til å slutte å tro på demonutdrivelser, men lederskapet har potensiale for å gjøre en stor forskjell ettersom de oftest er høyt respektert og aktet av tilhengerne. 

Kommentar #21

Tore Hansen

53 innlegg  496 kommentarer

Til Christian

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Nå var vel noe av poenget her at dette nettopp IKKE var relgion som var nødvending i dette tilfellet? Mennesker med ulike former for lidelser blir friske på andre måter også. Blir veldig kategorisk å påstå at "korset" er den eneste sanne veien til metal helse. At dette var din vei til et bedre liv betyr jo ikke at det vil fungere for alle. Jeg innser at du snakker om frelse men du legger det frem som om dette var ditt eneste håp og det har du ikke noe belegg for. pr definisjon finner man noe på det siste stedet man leter

Vel, jeg søkte mot en psykiater for noen år siden. Og det hjalp særdeles dårlig. Han skjønte veldig lite. Det gjorde jeg også på det tidspunktet. Idag forstår jeg mye mer. Men for meg var det bare Korset! Det var den prisen Jesus betalte, derfor måtte Han dø! Der tok Han alle menneskers lidelser på seg selv! Men man må ta imot selv om man vil ha frihet, ellers fungerer det ikke.

Da jeg var liten, klagde den tiden til min mor på smerter i magen. Legen fant ingenting. Samtidig hadde jeg på mange måter en uhensiktsmessig måte å være på. Jeg kunne skrike og gråte for ingenting. Så min mor og far tok meg til psykolog. På den tiden, så jeg fikk høren år jeg ble eldre, så hadde psykologen hørt på bekymringene til mor og far, og til slutt kom konklusjonen: "Det er ikke han som har problemer, men dere". Og det var sant, at de hadde problemer. Men det hjalp jo ikke meg. Byrdene tok jeg inn i mitt voksne liv.

Så, nei, psykologer kunne ikke hjelpe meg. Man måtte finne ut av ting selv. Som 19 åring, tok jeg imot Kristus. Og jeg ble født på ny. Guds Ånd flyttet inn i mitt hjerte. Og begynte å jobbe med meg. Men det var vanskelig for meg da å forstå det Gud senere ville gjøre i mitt liv. På den tiden forsto jeg lite.

Gud visste om min smerte. Jeg husker en situasjon når jeg var ganske nyfrelst. En venn fikk profetiske ord, og hvor Herren så meg når jeg var liten, Gud så min smerte. Og jeg husker at Gud startet med å stikke hull på en av byllene på innsiden. Tårene rant.

Da jeg på riktig begynte å ta imot befrielse. Så begynte jeg å forstå at jeg trodde på løgner. Løgner som Mindreverdighet, Forkastelse, etc etc. Gud satte meg også i frihet fra Sorg. Og Straff. Misunnelse. Kontroll. Listen var lang. Dette var også det Jesus gjorde når Han var på jorden, Han satte folk i frihet.

Jeg husker spesielt når Gud satte meg i frihet fra Sorg. Da kom Ånden over meg, og byrden forsvant. Så var det legedom. Guds herlighet kom i meg, og jeg begynte å le, og gråte om hverandre.  Fordi Gud var så nære, så ble alt så vakkert. Lyset inn i stua, og alt jeg så på. Det var helt spesielt. Jeg fikk i ett lite øyeblikk, skue inn i hvordan Gud selv så på sitt eget skaperverk. Hans øye er lys, og det finnes inget mørke i Ham. Og det var bare litt av det å være sammen med Gud. i Evigheten er det mye mer enn det her. Klart jeg lengter mot det himmelske. Alle mennesker er skapt til å være sammen med Ham. Uten Ham, så visner mennesket på innsiden, og til slutt så dør man åndelig. Han er livets opphav, uten Ham er ingenting til!

Så klart! Han har også alle svarene. Det har ikke mennesker på samme måte!

Kommentar #22

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Fundamentalisme

Publisert rundt 3 år siden
Geir Gary Openhill. Gå til den siterte teksten.
Det er jo litt merkelig, man får enten ta alt eller ingenting.

Min mening er at det som gjør religionsdebatten vanskeligst er at mangfoldet rundt hvem som tar hele Bibelen som fakta, og de som kun tror deler av den er fakta, og de som kun tror Bibelen er metaforer - er så stort. 

I ditt tilfelle, Geir, så syns jeg du er enklere å forholde deg til ettersom du statuerer så tydelig at man enten skal tro på alt i Bibelen, eller ingenting. 

Bibelen er full av motsetninger. Gud skaper mennesker i sitt bilde, som han elsker over alt på jorden, for å plassere dem i et paradis sammen med den ondeste av dem alle - Satan. Altvitende som Gud er - og selv om Gud vet hva som vil skje før det skjer - så lar Gud syndefallet skje. Videre straffer Gud menneskene som han elsker: Kvinnen skal føde med smerte, begjære sin mann, og mannen skal herske over henne. Mannen skal spise brød med svette i sin panne, og jorden er forbannet for hans skyld. (1 Mosebok kapittel 3)

Om noen hadde behandlet meg på den måten som Gud behandlet sine elskede mennesker, så ville jeg vært sikker på at Gud hatet meg. 

Kommentar #23

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Takk

Publisert rundt 3 år siden

Takk for at du deler din historie, Tore. Jeg deler ikke ditt syn, men jeg respekterer din tro.

Kommentar #24

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Hvem har ansvaret

Publisert rundt 3 år siden

Du tilegner mennesker evnen og ansvaret for å definere egen tro men legger samtidig og med rette ansvaret på lederne. Det er fristende å spørre. Hvis vi er bekymret for hva disse lederne leder sin menighet inn i og man har ansvaret for å definere egen tro. Hva er poenget med organisert religion? 

Kommentar #25

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Til Tore

Publisert rundt 3 år siden

Du beskriver din historie godt Tore men argumentasjonen er svært sirkulær. Du havner tilbake på løsningen ved frelse fordi din definisjon på frelse er løsningen. Jeg skulle ønske du kunne si noe mer om hvorfor dette måtte være Gud eller til og med hvorfor dette fortsatt er Gud. Så stilte jeg spm om din tro. Anders er inne på at dette er vanskelig. Du sier du er kristen men som du vet så kan det bety utrolig mye da det er flere avgreninger av kristendom en det er setninger i Bibelen.

Det er jo noen punkter som hører hjemme i denne tråden:

1.    Troen på demoner

2.    Troen på helvete

3.    Du nevner korsfestelsen og da må jeg spørre om Adams originale synd som vi skal bli frelst fra

Kommentar #26

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Ånder finnes

Publisert rundt 3 år siden
Anders Torp. Gå til den siterte teksten.
Min tro er at demoner ikke finnes - ettersom det ikke finnes bevis for det. At noen er psykisk syke og hevder de selv er besatte mener jeg utelukkende er tragisk og at det er behov for faghjelp.

Det er trist å høre at noen blir utsatt for uvettig eksorsisme.

However, ånder finnes. Hvis en har brent seg på et bål, hjelper det lite å si at flammer ikke finnes, enda mindre å helle bensin på.

Hvis en tror på Guds ånd og ser alt det elendige som skjer i verden, hvordan kan man da tro at det ikke finnes onde ånder? Det ene drar det andre med seg.

Ånder er ikke å spøke med. Det er i den dimensjonen verdens kamp utføres, som igjen manifesterer seg i våre oppfattelige dimensjoner. Kjenner en ikke til den åndelige verden skjønner en heller ikke hvorfor ting blir som de blir.

Jesus underviste disiplene mye om den åndelige verden. Likevel sleit de med å forstå dette. De klarte ikke alltid heller ikke å drive ut onde ånder som Jesus gjorde. Jesus befalte de onde ånder å fare ut. Han kunne gjøre det, fordi de kjente han og han hadde makt over dem. Han fortalte disiplene at noen ånder bare kunne drives ut med bønn.

Det finnes mye falsk lære om ånder, så vær på vakt. Hvis noen prøver å kjempe mot onde ånder i sin egen makt blir de fort spist opp, og drar med seg andre på veien. Jesus er den eneste medisinen.

I vår del av verden har vi ikke vært så opptatt av ånder, Derfor er det få som kjenner til det. I Afrika er det noe helt annet. Der må du være overtroisk hvis ikke du tror på ånder. Dette kommer snart til Europa også, når vi våkner litt fra vår materealistiske søvn. Da er det viktig at kristne har visdom om dette.

Kommentar #27

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Vår subjektive tro

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
1. Troen på demoner

2. Troen på helvete

3. Du nevner korsfestelsen og da må jeg spørre om Adams originale synd som vi skal bli frelst fra

Vi lever i en tid der det tydeligvis er ett fett hva som er den egentlige lære og hva som en selv velger ut som sin egen.  Noe er selvsagt subjektivt for oss alle, men en troende tilhørende en overbevisning havner i de fleste tilfelle innenfor en paraply som favner helt eller delvis ens trossyn.

Alle de tre punktene ovenfor er en del av den kristne tro, men mennesket anno 2016 mener generelt at punktene 1 og 2 ikke stemmer med hva som troende av i dag bør snakke høyt om og da blir det mer til hva en gjør med de ... subjektivt.  Det siste punktet har ikke den sensitivitet og dette er vanlig akseptert troslære og i pakt med den nedfelte blodspakten.  

Mennesket anno 2016 velger selv sitt gudsbilde og skaper sin kirke i pakt med de allmene grenser for humanisme som en selv kjenner seg å forfekte.  Det er mer menneskeskapte gudsbilder som råder grunnen enn det som egentlig er kontekst ut fra det som en gang ble oss overgitt i og gjennom Jesus Kristus og ved mottakelsen av Den Hellige Ånd. 

Legger inn en snutt som fører oss noe inn i den åndelige virkelighet som er i den egentlig læren - 

https://www.youtube.com/watch?v=xL-keZbmtzU 

Her kan det bli hårfine balansegang og vurderinger - for - hvis en tenker demonisk innflytelse så er det først og fremst i NT vi møter den og de omtales da som de besatte og Jesus setter de fri - og det å være en troende og kjempe med en syndig avhengighet - noe som drar en ut og vekk fra den subjektive opplevelse av Guds plan for ens liv og virke - og det å havne i tanker og normale lyster som gjør at en mer velger galt i åndelig kontekst.  Nå var imidlertid de besettelsene vi leser om mer legemlig synlig enn det som kan betraktes som innslipp av tanker som leder en mer og mer vekk fra den troen en engang hadde.  De legemlige virkningene viste seg som kramper, raseri og epilepsi.  Det hendte at den besatte ble stum, lam eller blind og i enkelte tilfelle led han av "månesyke".  I sjelelig henseende ble selvbevisstheten hos den besatte trengt tilbake, slik at den onde ånd talte som om det var den syke selv, enda det av ordene gikk fram at det var en demon og ikke menneskets eget jeg som stod bak.  Det er vel her vi er ved den sentrale forskjellen - det å være overtatt av demonisk innflytelse og handlinger en gjør ut fra ego.   

Det er betegnende at på disse anførte stedene åpenbarer demonene en kjennskap til Jesu persons hemmelighet som er overnaturlig, men dette kjennskap er ikke integrert i de besattes egen bevissthet.  

Da besettelse kunne være til stede fra barndommen av, behøver det ikke å være noen nødvendig årsakssammenheng mellom denne tilstanden og personlige forsyndelser.  Som regel synes det å dreie seg om overveldelse av mørkets makter, som er kommet over mennesker uten noen annen forbindelse mellom synd og skyld enn den almengyldige syndighetstilstand.  Matt. 10:8 viser at ikke alle former for psykiske og/eller legemlige lidelser og plager fører tilbake til en besettelse av onde ånder. 

Kommentar #28

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Vår subjektive tro i 2016

Publisert rundt 3 år siden

Jeg tar meg selv i å være overrasketover synspunkter og argumentasjon. Siden jeg har startet med punkter velger jeg å svare på disse punktvis.

Troen på demoner var større tidligere men gjennom en utvidet kunnskap om menneskelig psyke og hjerneaktivitet har denne troen vært svært synkende siden 1600-tallet. At du nevner Afrika i denne sammenhengen syns jeg er tynt. Du kunne valgt alle andre u-lands områder i verden. Dette handler om nasjoner/regioners utdanningsnivå. Sammenhengen mellom fattigdom/urettferdighet/undertrykkelse og troen på ulike former for demoner el. er ettertrykkelig påvist.

Helvete må faktisk defineres bedre og her skulle jeg vært tydeligere i mitt spørsmål.

Helvete:

Fysisk sted
Helvete på jord
Parallell verden/helvete

Her finns det noen ulike synspunkter

Korsfestelsen mener du er mer «akseptert» å tro på eller forsvare. Helt enig med deg der. Dette overrasker meg stadig. At Jesus skal ha stått opp fra de døde er en minst like utrolig hendelse som det meste annet som ellers avfeies i Bibelen.  Dette var noe av poenget mitt i min første kommentar. Hvorfor er demoner mer utrolig enn noe annet og hvordan skal vi som samfunn avgjøre hva vi godtar eller fordømmer? 

Kommentar #29

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Men alt eller ingenting mener du vel ikke?

jo, alt eller ingenting mener jeg er rimelig :D

Hvor ligger logikken i å kalle seg jesus-troende/ bibel-troende og samtidig forkaste store deler av hans egne ord. Han hadde jo en utförlig läre ang. demoner og demonbesettelse.

Kommentar #30

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Anders Torp. Gå til den siterte teksten.
Demoner er onde. Du kan ikke si til et medmenneske at du har demoner, uten at vedkommende blir redd til en eller annen grad. Samtidig gir kunnskapen om en besettelse rom for at den besatte begår onde handlinger - fordi det er ikke den besatte selv som gjør det, men demonene i den besatte.

Alt gode argumenter som jeg er helt enig i. I bibelens beskrivelser, og i andre retninger innenfor kristendommen der exorcisme blir praktisert, finner man også som sagt motstand imot alt dette. Om noen har problemer og blir hjulpet gjennom exorcisme som f.ek.s DKK praktistere det, så har jeg intenting imot det.

Kommentar #31

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Hva vil det i praksis si? Det er vel de færreste kristne i dag som leser alt i Bibelen like bokstavelig, men det virker det som om du gjør.

I praksis vil det si at man tror onde ånder og demoner finnes, fordi envher som leser bibel historien ser demoner beskrevet som eksisterende entiteter, på samme måte som den bekskriver personer og hendelser, pluss at jesu läre tydelig beskriver dem som problemer som skal overvinnes på samme måte som synd og sykdommer osv. I ett tilfelle rapporteres det fra en gang jesus kastet ut an stor gruppe onde ånder fra ett menneske, og de for inn i en gruppe svin som druknet seg i havet. Om denne historien er metaforisk, da er i såfall alle historier metaforisk, og da er ikke bibelen sann siden den klart utrykker at hendelsene faktisk skjedde.

Kommentar #32

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Dette handler om nasjoner/regioners utdanningsnivå. Sammenhengen mellom fattigdom/urettferdighet/undertrykkelse og troen på ulike former for demoner el. er ettertrykkelig påvist.

Dette stemmer ikke, hvertfall ikke innenfor kristenheten. På 50 tallet under de store helbredelses vekkelsene i USA var det nettopp der man så demon befrielser gjennom tjenester som f.eks a a allan, og ikke kan det vel påvises at dette var blandt fattigfolk, tvert imot, i disse store samlinger var alt mulig folk fra alle klasser men det var i vestilge USA det skjedde.

I DKK, som jo ansetter prester som eksorsister, er troen på dette like my å finne i europa som i andre land.

Under karismatiske bevegelsen og grenene fra den hovedsaklig i USA igjen, uvilket befrielses fra onde ånder seg til en ganske solid läre og praksis, blandt annet under folk som f.eks derek prince, senere john wimber men mange andre "pioneerer" innen befrielses tjenesten. I Australia/new zealand var Bill Subritzky en banebryter i så måte. ALle disse lärere er så langt fra henfalne til overtro som det er mulig, der er det logisk tanke og teologi som gjelder, spesielt er derek prince ett eksempel på det
Den befrielses tjeneste som f.ek.s finnes i dag i Afrika, kanskje sterkest demonstert hos Nigerianske T B Joshua, omfatter langt i fra bare "fattige" og ulärde folk, det er en fordom.

Dessuten er det ensten utelukkende fra vesten deres praksis kommer fra. Det er mange höyt utdannede i den enorme virksomheten, dessuten, t b joshua selv peker på vestlig påvirkning, og spesielt har han hatt bill subritzky personlig tilstede og kaller ham for en "papa" i befrielses tjenesten. Ingen av idsse virksomhetene er spesielt kynttet til fattigdom og steder med spesiell overtro, tver imot. Derek Prince regnes som en intellektuell i denne sammenheng, faktisk.

At områdene, spesielt i nigeria, HAR tradisjonelt en helt annen tro som kunne bil kalt overtro av kristne, stemmer desidert, men de kristne virksomhetene her er ikke bygd på det, men snarere pröver å motvirke dem

Kommentar #33

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Korsfestelsen mener du er mer «akseptert» å tro på eller forsvare. Helt enig med deg der. Dette overrasker meg stadig. At Jesus skal ha stått opp fra de døde er en minst like utrolig hendelse som det meste annet som ellers avfeies i Bibelen. Dette var noe av poenget mitt i min første kommentar. Hvorfor er demoner mer utrolig enn noe annet og hvordan skal vi som samfunn avgjøre hva vi godtar eller fordømmer?

det er også mitt poeng. Hvorfor skal det forkynnes oppstandelse fra de döde, men hoppe bukk over andre deler av bibelen. Enter er bibelen sann, og da får man stå for hele boken, eller så får man forkaste alt.
EN annen ting er at man tror på evangliet men sier man ikke forstå hvordan det meste henger i hop, men å avfeie demon befrielse som humbug f.ek.s og samtidig tro på jesus om verdens frelser, henger jo ikke på greip. Det er jo samme jesus som forkynner disse tingene.

Det kan vel ikke väre noe större overgrep man kan gjöre imot sin egen frelser, enn å kalle ham lögner i halvparten av hans läre?

Kommentar #34

Hallvard Jørgensen

73 innlegg  1479 kommentarer

Traumatisk religion

Publisert rundt 3 år siden

Takk for eit ærleg og lesverdig innlegg. Godt å høyre at det går betre med Christine. Nokre få refleksjonar i tilknyting til temaet. 

- I hendinga i innlegget les vi om korleis kristne tradisjonar har ei verknadshistorie som har skapt traumatiske hendingar (d. e. eksorsisme etc.) På mange vis kan ein seie at dette er "toppen av isfjellet." Kristne tradisjonar vart til under svært traumatiske forhold, og ber vidare røyndomsforståingar, gudsforståingar, haldningar etc. som er prega av dette.

Dette er djupare skildra av E Carr i hans "Holy resilience." I boka fortel han om eit møte med ein student som tok fag hjå han, om tematikken. Studenten, som hadde vakse opp i tydeleg kristne samanhengar, bruka eit bilete: "Eg trudde eg hadde vakse opp i ein landsby, men eg byrjar å innsjå at det eg har vakse opp i, er eit sett med valdsame ruinar." 

Meir konkret: Mykje i kristne tradisjonar er (diverre) skremmande, angstskapande, valdsamt, undertrykkande etc. Det har altså mykje å gjere med dei kulturar som tradisjonane spring ut av. Born som veks opp i tydeleg kristne samanhengar kan, med andre ord, vere svært sårbare for å utvikle feilaktige og fordreide tankar om kva som er "normalt", "sunt", "godt," "naturleg" etc.

Kvifor? Fordi kristne tradisjonar sine autoritative bodskap potensielt sett på mange vis kan stå i spenning eller motsetnad til eins eigne kroppslege, psykiske, kjenslemessige reaksjonar og signal. Dette er på mange vis parallelt med andre typar av traumatiseringsfenomen, når born veks opp i miljø som kan vere usunne og unaturlege, men dei blir opplært til å tenke at "det er slik det skal vere; det er Guds vilje." Ein mistar dermed sitt indre kompass for eit heilt og naturleg og sunt liv. 

For meir om tematikken kan eg anbefale Sloat, Dangers of growing up in a Christian home; Cohen, Mind of the Bible-believer; van der Kolk, The Body keeps the Score; Levine, In an unspoken voice. 

Kommentar #35

Mai-Liss Hauger

69 innlegg  1261 kommentarer

Fruktene av "New apostolic reformation"

Publisert rundt 3 år siden
Anders Torp. Gå til den siterte teksten.
Ekstremisme av denne sort burde ikke ha grobunn i ett fritt land som Norge. Det tristeste med dette innlegget er at Christine IKKE er den eneste som lider konsekvensene av den type fanatiske miljøer som skjuler seg rundt i kristen-Norge. Hvorfor er Norges kristne ledere tause?

For endel år siden trodde jeg ikke på deg Anders Torp, det beklager jeg nå når jeg endelig har forstått omfanget av NAR s inflytelse og virksomhet i Norge.

For det er dette sekteriske nettverket du og din søster har fått slite med i barndommen , ren og skjær vranglære på lik linje med mormonerne eller Jehovas vitne.

Deres pappa er jo faktisk lederen for såkalt "Europeisk apostolisk nettverk", som har en direkte kobling med NAR.

Her kan dere få litt innblikk i hva "New apostolic reformation" driver med:

https://www.youtube.com/watch?v=ACBsRuprULo

https://www.youtube.co m/watch?v=053tFczE4QM

Jeg har selv vært medlem i trosbevegelses menighet i 10 år, men det er først nå mange år etterpå at det har gått opp for meg hva alt dette apostel- snakket egentlig dreier seg om.

Og jeg er helt sjokkert, samtidig skjønner jeg  hvorfor så mange Kristne har fått sår etter å ha vært med i slike tros og pinsekarismatiske sammenhenger.

Disse såkalte apostlene påberoper seg alt for mye makt og kontroll over mennesker samtidig som de utøver håndspåleggelser (med manifestasjoner av forskjellige slag) slik at de får folk til å tro at alt de sier er sant.Dette er ikke det rene evangeliet, men noe i tillegg-  som altså kalles for vranglære i bibelen.Det står nemlig ingenting i bibelen om denne spesielle apostel -salvelsen som de snakker så varmt om.

Helbredelse og håndspåleggelser er riktignok bibelsk i seg selv, men dersom man bruke dette for å manipulere andre mennesker blir heller ikke det  rent og andre krefter kan komme i sving.

Problemet med NAR-bevegelsen erat de gir dagens såkalte apostler og profeter en åndelig autoriteten som er tilnærmet Bibelens apostler.

Jeg husker selv hvordan disse apostlene og  "salvede"forlangte at vi skulle være lydig- med påfølgende trussel om at vi kom ut av "beskyttelsen" ellers... det gav nok ingen av oss en god følelse.

Samtidig må jeg få si at jeg aldri har vært borte i sånne skrekk eksempler som det du og din søster beskriver. Det virker jo som dømmekraften hos de voksne i deres tilfeller har vært helt blåst vekk.

Men jeg håper at Jan Aage Torp kommer til sans og samling og skjønner at han er med på å spre vranglære i hele Europa , og jeg håper også at dere kan tilgi han en gang i framtiden når han innser dette.

Du har helt rett i dette spørsmålet : hvorfor er de Kristne lederne ellers så tause om disse tingene?

Kommentar #36

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Takk, Mai-Liss!

Publisert rundt 3 år siden

Takk Mai-Liss for at du tror meg, og oss. Det betyr mye!

Kommentar #37

Levi Fragell

100 innlegg  1166 kommentarer

Ansvar og skyld

Publisert rundt 3 år siden
Det er åpenbart at det kristne fellesskap i Norge har ansvaret for det som skjedde med Anders sin søster - og med ham selv. Det som skjedde var kjent i vide kretser. Jeg møtte Anders i 2010. Da hadde allerede A-magasinet kjørt deler av hans egen historie med forside og kjempeoppslag. (Takk til Tonje Egedius). Kirken åpnet ikke munnen og leet ikke på en finger. Jeg henvendte meg til øst og vest for å vekke mine tidligere trosfeller og oppnådde bare sukk og nedslåtte blikk. Til slutt fikk jeg Anders til å skrive et tillegg til andreutgaven av min bok Vi som elsket Jesus. Intet hjalp, før nå - i det historiske oppgjørsåret 2016. Men er det her bare snakk om moralsk ansvar? Etter min mening burde det her også reises spørsmål om skyld, legalt og strafferettslig. Det gripes nå inn i hjem hvor barn får kroppslig straff, og seksuelle overgrep reiser berettiget storm i opinion og rettsvesen. Det som beskrives av Anders og søsteren Christine burde nå vurderes av helsemyndigheter,politi og norsk rett.
Kommentar #38

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Dette er tull, Fragell

Publisert rundt 3 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.
Det er åpenbart at det kristne fellesskap i Norge har ansvaret for det som skjedde med Anders sin søster - og med ham selv.

Jeg vet at du lever og ånder for alt som kan ta vekk kraften i evangeliet og den tro som fortsatt er levende i mang en kristensjel, men du kan ikke bruke Anders eller søsteren hans som ammunisjon mot det du kaller det kristne fellesskap i Norge.  

Hadde det eksistert et slikt fellesskap, så kunne det ha hatt en mening - men det vet jo både du og jeg at det ikke gjør.  Det kristne fellesskap - som skulle ha vært og fungert som Kristi kropp - er fragmentert.  I beste fall er det greiner på et tre som er forankret i den levende og oppstandne Jesus Kristus.  

Du har din tro, Anders sin, søsteren hans en annen og jeg min o.s.v.  Vår tro er personlig og vi lagrer trosopplevelser subjektivt - eller forkaster - som mer er din retning. 

Det som skjedde med Anders er ene og alene noe som skjedde ut fra han i en bestemt situasjon og setting ut fra der hvor han befant seg i sitt trosløp akkurat da.  At han nærmest er på en annen planet i dag og ser verden med andre briller er helt greit, men dette er noe som skjedde han i en sammenheng på en begrenset og svært liten grein på det kristne fellesskapstreet i Norge.  Det har gjerne og andre islett av mer dramaturgisk karakter, men .... la familien Torp ligge ... de er alle tjent med det.

Ansvaret har Anders og hans familie - no one else. 

Anders og Christin har selvsagt muligheter til å prøve sin historie rettslig - det vil jo være interessant hvem de da skulle sette på tiltalebenken?  Tror du i så fall ikke finner andre enn de foresatte på den tiden.

Kommentar #39

Anders Torp

6 innlegg  59 kommentarer

Den urett som ikke rammer deg selv

Publisert rundt 3 år siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
Ansvaret har Anders og hans familie - no one else.

"Du skal tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv."

Skyldsspørsmålet ligger alltid på den som har utøvet uretten, men ansvarsbilde er og bør være større enn en individuell familie. Som Levi sier så er det langt flere som kunne ha reagert. Både av privatpersoner, forstandere og offentligheten. 

Kommentar #40

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.
Kirken åpnet ikke munnen og leet ikke på en finger.

vel, sjokkerende nok så fölger ikke "kirken" dine meninger så nöye, og har dessuten fint lite å gjöre med hva en pastor i en bitteliten fri menighet driver med. Om noen person så overgrep så kunne de anmelde det til politiet eller lignende. Du tror tydeligvis du er på en eller annen moralsk höygrunn her. Men det er ikke sikkert at å tjene penger på historien gjennom å ta den med i din bok (om noen leser den da) tyder på det for oss andre.

Kommentar #41

Christian Dean Ulvestad

0 innlegg  70 kommentarer

Moralsk høygrunn

Publisert rundt 3 år siden

Denne argumentasjonen bør man holde seg langt unna. Det er enkelt å avgjøre skyldspørsmålet. Har det skjedd noe kriminelt så bør enhver straffeforfølges uansett religiøs tilknytning.  Det er til en hver tid samfunnet vi lever i som avgjør moral og rett og galt, heldigvis ikke religiøse litteralister eller fundamentalister. Veldig spent på hvordan man skal kunne forsvare de moralske ideene disse skriftene står for. Direkte umoralsk tvers igjennom til tross for at dets tilhengere ikke følger disse dårlige moralske ideene. 

Å skrive en bok er en mye edlere måte å tjene penger på en mange av de metodene som brukes i ulike religiøse kretser. Vær menneskelig og moralsk fordi vi ønsker denne behandlingen selv, ikke fordi noen forteller oss hva moral er. Da kan du oppføre deg moralsk men du har ikke handlet moralsk.

Kommentar #42

Geir Gary Openhill

1 innlegg  766 kommentarer

Publisert rundt 3 år siden
Christian Dean Ulvestad . Gå til den siterte teksten.
Denne argumentasjonen bør man holde seg langt unna. Det er enkelt å avgjøre skyldspørsmålet. Har det skjedd noe kriminelt så bør enhver straffeforfølges uansett religiøs tilknytning.

Det er jo akkurat det jeg sier.  Fragell sier hele kristen-norge er skyldig, for ingen hörte på han, sier han.

"Det er åpenbart at det kristne fellesskap i Norge har ansvaret for det som skjedde med Anders sin søster - og med ham selv. ...
Kirken åpnet ikke munnen og leet ikke på en finger. Jeg henvendte meg til øst og vest for å vekke mine tidligere trosfeller og oppnådde bare sukk og nedslåtte blikk."

Ja, han må ha reist land og strand rundt, stakker, etter å ha vendt seg til hele kristen norge, ikke rart han trenger penger.

Så moralsk höygrunn? Om han kjente til ett overgrep som han selv burde blitt vurdert av politiet, hvorfor henvendte han seg ikke til politiet, som faktisk HAR makt til å undersöke denne saken og gripe inn? Det orket han ikke etter all den kjöringen rundt i öst og vest, så klart, men å tjene en slant på historen tok mindre energi.
Men Fragleberget har en ting på hjertet ser det ut til, ikke å hjelpe folk utsatt for overgrep, men han vil sverte hele kristen-norge. Ikke akkurat en "edlere" metode å tjene penger på , som du sier.

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere