Verdidebatt

Når Gud skal erfares

«Vi tror Oase-ledelsen gjør klokt i å lytte til innvendingene, som nå kommer fra vidt forskjellige ståsteder i Kirke-Norge.» Det skriver Vårt Land på lederplass.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Her er Vårt Lands lederartikkel 1. juli 2016

«Etter reformasjonen var kirkene i ­Europa ­preget av strid om dogmer og læresetninger. Reforma­torenes vekt på personlig tro kom i bakgrunnen av spørsmålet om hva som var rett teologi.

Mot slutten av 1600-tallet kom reaksjonen i form av pietismen. Her la man vekt på at Den hellige ånds arbeid med de troende skulle få utslag gjennom et liv i gudsfrykt og forsakelse. I Norge gjorde kong 
Kristian VI pietismen nærmest til statsreligion. Senere ble også denne retningen kritisert for å være tilstivnet og skjematisk, og behovet for å erfare Gud førte til nye retninger. På slutten av 1800-tallet og gjennom hele 1900-tallet ble en «karismatisk» kristen­domsform utviklet, med utspring i amerikanske ­menigheter. Dens kjennetegn var ekstatiske opplevelser og tunge­tale, og etter hvert profetier, helbredelser og noen ganger påstander om oppvekkelse av døde.

Med unntak av bevegelsen Oase, har mange lutherske kristne vært skeptiske til denne forkynnelsen. Etter hvert har også mange pinsekarismatiske kristne­ opplevd at karismatikken i for liten grad lar seg kombinere med sunn kritisk tenkning. Behovet for å erfare Gud er intakt, men de siste årene er vekten i større grad blitt lagt på stillhet, tide­bønner og estetiske erfaringer. I dag er pinsevennen Peter Halldorf, med sin vektlegging av den ortodokse ­kirkens kontemplative tradisjoner, en vel så viktig inspirator i mange karismatiske menigheter, som amerikanske helbredelsespredikanter.

Fortsatt er det imidlertid diskusjoner om helbredelsesforkynnelse og åndsmanifestasjoner i kirkelige sammenhenger, akkurat nå i forbindelse med at pastoren Surpresa Sithole fra Mosambik er taler på årets Oase-festival. Pastoren hevder å ha vekket opp en rekke døde mennesker. Teologen Arne Helge Teigen, som har lagt fram tunge motargumenter mot denne typen karismatikk, fikk i går støtte fra Borg-biskop Atle Sommerfeldt her i avisen.

Vi tror Oase-ledelsen gjør klokt i å lytte til innvend­ingene, som nå kommer fra vidt forskjellige ståsteder i Kirke-Norge. Dette sier vi ikke for å kritisere Oase, men fordi Kristen-Norge trenger en bevegelse som vil «inspirere, utruste, utfordre tanke og tro, og utvide vår forståelse og erfaring av Gud» (Oases formålsparagraf), og samtidig tåler kritisk vurdering og etterprøving.»

• Les Gjermund Eikli 1.7. Teigen kritiserer bredt fra smal plattform

• Les Vårt Lands leder 1. juli: Når Gud skal erfares

• Les Atle Sommerfeldt 30. juni: Leder ut i ørkenen, ikke til kilden, Oase

• Les Arne Helge Teigen 26. juni: Lar meg ikke skremme av åndelig maktspråk

• Les Gjermund Eikli 25. juni: Frarøvet en velsignelse

• Les Arne Helge Teigen 17. juni: Oase, karismatisk eskatologi og elitisme

• Les Gjermund Eikli 17. juni: En ære å bli kalt ekstremt karismatisk

• Les Jan Gossner 13. juni: Altfor mye nesegrus beundring

• Les Arne Nordahl 6. juni: Jeg har vært bekymret for utvikligen i Oase

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt