Redaktør politikk og verden Berit Aalborg

Flisen i din søsters øye

De fleste kaller det tradisjon når fedre følger døtre opp kirkegulvet, og gir henne til ektemannen. Men under­trykkende når muslimske kvinner velger å bruke hijab.

Publisert: 21. mai 2016

Da min mor skulle gifte seg i Gildeskål kirke i Nordland i 1955, hadde 
hun funnet seg en mann sørfra. Min far var Oslo-gutt, og kom fra en familie med borgerlige tradisjoner. Store ­deler av hans familie var kommet hele veien fra sør for å overvære seremonien og bryllupsfesten. Derfor ble det bestemt at paret skulle følge den moderne vielses­-
tradisjonen fra Oslo: Brudens far skulle følge henne opp kirke­gulvet. Dette skapte reaksjoner i min mors familie og på øya der hun kommer fra: «Hvorfor kunne ikke brudeparet gå opp kirkegulvet sammen, som vanlige folk?» Noen mente dette var jåleri.

Norsk tradisjon. Min mors hjemsted kan ikke ha vært det eneste stedet i Norge der det ble reagert 
på fedrenes deltagelse i kirke­bryllup i tiårene etter andre ­verdenskrig. Slik Vårt Land skrev denne uken, er det ingen lang tradisjon i Norge at far følger bruden 
og overleverer henne til den kommende ektemann. Tvert imot er tradisjonen at norske par har gått sammen opp kirkegulvet.

Går vi ennå noen tiår tilbake, var også den hvite brudekjolen et ukjent fenomen i Norge. Den gamle norske brudekjolen var svart. Den skulle brukes både i begravelse, barnedåp og konfirmasjon. En egen kjole til bruk i bryllup var nemlig en luksus kun de aller rikeste unnet seg.

Viktoriansk kvinnesyn. Men på et tidspunkt fra slutten av 1800, begynte de anglosaksiske 
bryllupstradisjonene å gjøre seg gjeldende i Norge. Først kom den hvite brudekjolen, så begynte far å følge bruden. Professor ved Teologisk fakultet Hallgeir ­Elstad, mener dette handler om import av et viktoriansk kvinne­syn, med påfølgende bryllups­tradisjoner.

Det strenge viktorianske kravet til brudens uskyld og renhet springer ut av et seksualsyn med et sterkt kvinneundertykkende preg. Fars overlevering av bruden til hennes kommende mann, understreker at giftermålet er en avtale mellom den kommende ektemann og hans svigerfar. Ikke mellom kvinnen og ­hennes mann.

«Ren» kontra «uren». Den «urørte» og «rene» kvinnen som ble gitt fra far til ektemann, sto i klar motsetning til andre grupper av kvinner i samfunnet: Blant annet prostituerte, som det var mange av. Dette var «urene» og fattige som livnærte seg ved å selge sex, og som ikke hadde noen mann som voktet deres «uskyld».

Da norske brudepar på 1900-tallet adopterte det vikto­rianske overklassesynet på ­bruden, bryllup og kvinnen i sin helhet, kastet de samtidig på ­båten det mer likestilte norske. Da er det ikke rart at mange reagerte. Kanskje mislikte de jåleriet, kanskje var det kvinnesynet de reagerte på. Men det kan like godt hende de så at idealet ville ramme de som var dårligst stilt.

Tradisjon. På bakgrunn av alt dette fremstår det underlig når unge norske kvinner hegner om dette importerte viktorianske ­
synet, og kaller det en norsk tradisjon. Et eksempel finner vi i ­Aftenposten fra 2011. Dette sier en kommende brud: «Å bli gitt bort fra min far til min ektemann er et viktig symbol. Det er en fin og stilfull tradisjon. Jeg gleder meg dessuten til at min kjære skal betrakte meg når jeg kommer til ham. (...) Dagens kvinner er sterke og trygge i valgene vi gjør. Dette er bare tradisjon og symbolikk»

Men det store paradokset kommer imidlertid hvis vi aksepterer at den viktorianske bryllupstradisjonen kun er tradisjon, men anklager muslimske kvinner som selv velger å bruke 
hijab, for å bruke et kvinne­undertrykkende plagg. Når de sier det samme som norske bruder, at valget er frivillig, velger vi da å lytte til og tro på det?

Sannheten er at både den kristen-viktorianske bryllupstradisjonen og den muslimske hijaben bærer i seg dimensjoner av noe religiøst, noe kulturelt og noe patriarkalsk.

Når det gjelder tradisjon kontra likestilling i både kristen og muslimsk kulturkrets, er det kanskje på tide å innrømme dette: Det er lettere å se flisen i din søsters øye, enn bjelken i ditt eget.

FØRST PUBLISERT I VÅRT LAND 21.05.2016

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #101

Rolf Larsen

19 innlegg  3052 kommentarer

Det er bare et problem for dem som ser dette utenfra

Publisert over 4 år siden
Levi Fragell. Gå til den siterte teksten.
Patriarkatet er et uverdig etterslep i sivilisasjonen, basert på alle verdensreligioners tekster og tradisjoner. Symboleffekten av fars- og mannsroller i familieseremonier bør derfor problematiseres. Selv om private og individuelle forhold betyr at det ikke bør praktiseres noen "fundalisme" i dette oppgjøret, bør heller ikke symboleffekten av den tiltagende praksis - som Aalborg problematiserer - uskyldiggjøres slik det er eksempler på i denne debatten.

Symbolene du peker på er faktisk bibelsk. Gud er Far, og Han er Far til oss alle, og Han gir oss til Kristus. Kristus er Brudgommen og vi er bruden. Så det å gi bort bruden er bibelsk, sett utifra Guds øyne. At da mennesker har sett dette, og har gjort det til en tradisjon, som siden mennesker ikke helt forstår hensikten med, kan man ikke klandre dem for, kan man vel?

MVH

Rolf Larsen

Kommentar #102

Berit Aalborg

178 innlegg  61 kommentarer

Ny kommentar i dag

Publisert over 4 år siden
I dag har jeg skrevet en oppfølger-kommentar. Den kommer etter hvert også på VD. Den heter: Det tildekkede hode. Riktig god helg, alle sammen! Berit Aalborg
Kommentar #103

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Dessverre

Publisert over 4 år siden

Leste med forventning, men ble ikke særlig klokere. Sakser dette:

"Det er ikke uvanlig at unge kvinner velger å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far, fordi de ikke vil skuffe ham. De fleste synes det er uproblematisk, kanskje også en hyggelig gest. Men opplever vi det like uproblematisk hvis en ung, muslimsk kvinne bærer hodeplagg for å unngå å såre sin far og hans slekt?"

Noen unge kvinner bærer sikkert hijab fordi foreldrene har brakt skikken med seg som tradisjon. Men de bør vite at mange som meg ikke kan unngå å se denne flisen - det vi leser om Profetens påbud i Hadith, og som nevnt praktiseres i størsteparten av den islamske verden; sharia-lover mishandling og steining. Vi som klarer å se for oss en jentunge som først blir voldtatt av flere menn, og så dømt til døden for hor, og steinet?  Ja dessverre, bjelken da mitt barnebarns brud for to år siden ble fulgt opp kirkegulvet av sin kjær far, klarer jeg ikke å få øye på.

------------------

Resten av kommentaren slapp ikke igjennom selvsensuren. Vil ikke gi mine livssynsvenner og meningsfeller i så mangt, mer bakoversveis enn som så.

Kommentar #104

Morten Andreas Horn

81 innlegg  2851 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Synd du sliter med slike tanker, Robin.  Anbefaler deg å lese dagens Dagsavisen, med reportasje om hijab -jenter på Tøyen (dessverre usikker på om den finnes på nett?). Den gir et mer oppløftende bilde av jenter med hijab.

Når det gjelder massevoldtekt av kvinner kan du "trøste" deg (det er jo ingen trøst, det er skrekkelig)  med at dette ikke er forbeholdt muslimske samfunn, det kan også skje i katolske land som Brasil: this HTML class. Value is http://www.nrk.no/ur

Kommentar #105

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Aalborg gjør det bare verre.

Publisert over 4 år siden
Robin Tande. Gå til den siterte teksten.
Leste med forventning, men ble ikke særlig klokere. Sakser dette:

"Det er ikke uvanlig at unge kvinner velger å bli fulgt opp kirkegulvet av sin far, fordi de ikke vil skuffe ham. De fleste synes det er uproblematisk, kanskje også en hyggelig gest. Men opplever vi det like uproblematisk hvis en ung, muslimsk kvinne bærer hodeplagg for å unngå å såre sin far og hans slekt?"

Noen unge kvinner bærer sikkert hijab fordi foreldrene har brakt skikken med seg som tradisjon. Men de bør vite at mange som meg ikke kan unngå å se denne flisen - det vi leser om Profetens påbud i Hadith, og som nevnt praktiseres i størsteparten av den islamske verden; sharia-lover mishandling og steining. Vi som klarer å se for oss en jentunge som først blir voldtatt av flere menn, og så dømt til døden for hor, og steinet? Ja dessverre, bjelken da mitt barnebarns brud for to år siden ble fulgt opp kirkegulvet av sin kjær far, klarer jeg ikke å få øye på.

------------------

Resten av kommentaren slapp ikke igjennom selvsensuren. Vil ikke gi mine livssynsvenner og meningsfeller i så mangt, mer bakoversveis enn som så.

Helt fullstendig enig med Tande i at den nye artikkelen fra Aalborg ikke gjør det lettere å fatte hvordan hun tenker.
Aalborg har ikke klart å ta til seg hvor syltynn denne sammenligningen er mellom presset muslimske jenter daglig opplever, og et rituale som skjer EN GANG i livet.I tillegg er norske kvinner i all hovedsak og nesten uten unntak FRIE likestilte jenter som gjør det de vil.

Når Aalborg skriver om at muslimske jenter "bærer hodeplagg for å unngå å såre sin far og hans slekt",er hun inne på en skikk som sitter dypt i ideologien islam,og som går på at kvinner rett og slett synder mot både allah og sin familie.

Æreskulturen innen islam har hun ikke tatt alvorlig som det problemet det er.Når kvinner ikke blir respektert som selvstendige mennesker på linje med menn,får det slike utslag som at de blir pålagt å gjøre som faren og slekta har som skikk.

Man kan lure på hva hensikten med å ta opp dette kan være.

Er det en villet tåkelegging i naivitetens ånd ?

 

Kommentar #106

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Tande sliter ikke.

Publisert over 4 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Synd du sliter med slike tanker, Robin.

Han er tvert i mot en våken reflekterende mann som tør å skrive det han tenker.

Jeg syns det er mer av et paradoks at humanetikere som Horn ser ut til å gjøre det han kan for å bagatellisere islamsk kultur som er på full fart inn i vårt samfunn.

DET burde gjøre Horn urolig. 

Kommentar #107

Georg Bye-Pedersen

21 innlegg  4712 kommentarer

Hvitvasking av Islam

Publisert over 4 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Aalborg har ikke klart å ta til seg hvor syltynn denne sammenligningen er mellom presset muslimske jenter daglig opplever, og et rituale som skjer EN GANG i livet

Ja jeg må si Aalborg sjokkerer.

Dette innlegget hennes er ikke for noe annet enn å ta fokuset vekk fra ideologien Islam. Hun hvitvasker. Hun skaper et forhold som gjør Islam spiselig for sine tilhørere. Hun favner om Islam. Den religionen som er den svarteste av  de svarte, favner hun om.

Hun setter agendaen på pappaen som skal følge sin datter til alteret. Det er ham det er noe i vegen med. Fokuset er på de kristne verdier. Hun "spotter" våre normer og tradisjoner. Akkurat som om det skulle være noe i vegen med en stolt far som vil følge sin datter opp kirkegulvet?

Ja hun "spotter" oss med sin fokusering på alt annet enn Islam.

Kommentar #108

Robin Tande

27 innlegg  3738 kommentarer

Litt mer forgjeves forklaring

Publisert over 4 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Synd du sliter med slike tanker, Robin

På tråden Hva er ekstrem islam av Hans Aage Gravaas september 2014 skrev jeg:

" Sist torsdag datt jeg tilfeldig inn på et åpent møte i Stavanger, med tema Hva skjer i Midtøsten? Det var arrangert av STL Stavanger i samarbeid med Kirkelig Dialogsenter. Det arrangeres nå månedlige åpne dialogkvelder. Jeg skal ikke referere fra dette møtet. Men jeg opplevde det jeg har etterlyst; mulighet til å bli kjent med muslimer. Jeg kom i prat med flere, som jeg opplevde som meget positive."

Jeg har nå vært på de fleste slike møter i snar to år, til en stor skuffelse. Neste tema "Meditasjon i forskjellige tradisjoner" sier mye om hvilke type dialog det dreier seg om. Hyggelige mennesker og mye koseprat. Men å få muslimer i tale  om de viktige tema har vært helt umulig. Møteledelsen sørger for det, når noen muslimer er der. Men selv ikke deres faste representant i STL dukket opp da "Likestilling i religionene" var tema. Heller ikke da HEF skulle redegjøre for sitt livssyn. Et par kvinner med hijab pleide møte opp i blant, men har ikke sett dem etter at jeg forsøkte å få dem i tale. Vil ikke her og nå referere mer, eller gjenta fra mine innlegg om dette enorme problemet. Jeg har kort sagt fått mine begrunnbare bekymringer.

I tråd med alt annet får jeg heller ikke her på tråden svar på mine spørsmål. Hva er å få vite om situasjonen til norske kvinner i de enkelte muslimske miljøene? Og følger slike som deg Morten med på det som kommer for dagen, fra de som vet hva de snakker om? Slikt som dette f.eks. ?.

Mest leste siste måned

Tåkelagt
av
Liv Osnes Dalbakken
rundt 2 måneder siden / 3713 visninger
Sover heile regjeringa?
av
Lisbeth Marie Austnes
17 dager siden / 1251 visninger
Når fest blir dom
av
Kristine Sandmæl
23 dager siden / 904 visninger
Er jeg rett kalt prest?
av
Julie Schjøth-Jovik
15 dager siden / 859 visninger
Takk og farvel, KrF
av
Kristofer Olai Ravn Stavseng
15 dager siden / 659 visninger
Det viktigste er et godt arbeidsmiljø
av
Martin Enstad
27 dager siden / 572 visninger
Nei, Lægdene, vi er ikke i mot kvinner
av
Mikael Bruun
rundt 1 måned siden / 546 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere