Verdidebatt

Til Jordells forvirring om den gordiske knute

Det pågår en debatt om pedagogikkfaget i den nye lærerutdanningen, om navn og omfang, og hvorvidt KRLE tar studiepoeng fra pedagogikk.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Regjeringen foreslår at det nye faget i lærerutdanningen skal få betegnelsen profesjonsfag, ikke pedagogikk. Pedagogikkmiljøet er imot navneendring. I oppropet overser fagmiljøet at pedagogikk ikke blir redusert. Tvert om det styrkes fra 30 til 45 studiepoeng. RLE blir tildelt 15 studiepoeng innenfor det nye obligatoriske profesjonsfaget.

Også i 2010 fikk pedagogikkfaget et nytt navn, Pedagogikk og elevkunnskap. Det ble utvidet fra 30 til 60 studiepoeng, men ikke ved at pedagogikk ble utvidet. Begrunnelsen og premissene for faget ble gitt i Stortingsmeldingen, som Jordell har lett etter, St.meld. nr.11 (2009-2010) Læreren - rollen og utdanningen. Faget ble utvidet fordi det skulle ha nye funksjoner og roller og fange opp nye momenter. Det skulle være et profesjonsfag. I premissene heter det blant annet: «Den lærerfaglige plattformen må skapes i samarbeid med de andre fagene og praksisopplæringen om grunnleggende og felles utfordringer, som verdier, formål, arbeids- og vurderingsformer. Pedagogikklærerne må samarbeide med fag» (s. 20).

Om PEL-fagets rolle står det også: «Faget skal gi kunnskap om den flerkulturelle og flerspråklige skolen og om de særskilte læringsutfordringene minoritetsspråklige elever har. Faget har et særlig og helhetlig ansvar for å ivareta skolens formål, læreryrkets verdigrunnlag og for å utvikle studentenes relasjonelle kompetanse. Faget skal fremme toleranse og respekt og bidra til dialog mellom mennesker med ulik bakgrunn, tro og seksuell orientering, og dermed bekjempe mobbing i skolen.» (s.21).

Det heter videre at det er institusjonens styre og ledelse som må «skape en samlende visjon for utdanningen med tydelige mål og strategier, hensiktsmessig intern organisering og effektive og tydelige ledelsesstrukturer», (s.22).

Hva den enkelte institusjons ledelse har gjort for å følge opp dette, ikke minst den faglige organiseringen, dvs. hvilke lærerutdanningsfag som skal inn i PEL, på hvilket tidspunkt i utdanningen og med hvilket innhold og omfang, har jeg ikke skaffet oversikt over. Men det har altså vært et ledelsesansvar.

Med oppropet fra pedagogikkfagets miljø kan det synes som det ikke har oppfattet myndighetenes marsjordre, men annektert hele PEL som et 60 studiepoengs pedagogikkfag. Det skulle det altså ikke være.

Nå vil imidlertid faget bli økt fra 30 til 45 studiepoeng som del av et nytt obligatorisk profesjonsfag der (K)RLE har fått 15 stp., for ifølge statssekretær Bjørn Haugstad i Klassekampen 14.03, å gi framtidige alle lærere en RLE-kompetanse som er "vesentlig for å håndtere kulturelt mangfoldige klasserom». I tillegg skal RLE kunne velges som et undervisningsfag på linje med andre valgbare fag i lærerutdanningen, avhengig av den plass institusjonen gir det.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt