Verdidebatt

Forvirrende om gordisk knute i lærerutdanningen

Som emne innen pedagogikk synes jeg 15 studiepoeng (K)RLE er for mye – der er så vidt mange emner som bør dekkes, at man burde begrense seg til 10 eller 5 poeng. Men her spiller nok hensynet til KrFs prosentpoeng en avgjørende rolle.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I et innlegg i Vårt Land 15. mars tar Tveter Thoresen til motmæle mot at (K)RLE omtales som et emne i lærerutdanningen.Men de 15 studiepoeng som faget nå får fra pedagogikk, er ikke et fullverdig fagstudium – da kreves det minst 30 poeng. Slik jeg har oppfattet emnet, skal det ikke gi undervisningskompetanse, men gi studentene innsikt i den rolle religion spiller i samfunnet. På samme måte som kunnskap om eleven er viktig for lærere, er kunnskap om samfunnet det.

I forarbeidene til någjeldende lærerutdanningsplaner fra 2010 har jeg lett etter, men ikke funnet, formuleringer om at RLE skulle være et tema innen det faget som ble hetende pedagogikk og elevkunnskap. Jeg tror derfor det må ha dreiet seg om muntlige utsagn fra daværende ekspedisjonssjef Jahr. Jeg husker at jeg og kolleger ristet litt på hodet over tanken – ut fra vårt kjennskap til de interne kriger ved lærerutdanningsinstitusjonene, la vi til grunn at uten klare regler, ville et slikt forslag ikke bli gjennomført.

Det er det da heller ikke blitt – derfor lages det nå regler. Dette kan man like eller mislike. Pedagogene liker det ikke, men KrF har her fått sin vilje, som altså kan synes å være i samsvar med gamle intensjoner.

Thoresen skriver at pedagogene protesterte i 1998, mot at pedagogikk og det daværende KRL fikk et halvt år hver. Det kan være de gjorde det, men det høres litt rart ut. Pedagogikken var nemlig blitt redusert til et halvt år tidlig i 90-årene. Det var vel først og fremst da man protesterte.

I den pedagogiske mytologi markerte dette slutten på gullalderen, da pedagogikken i ca 20 år ifølge tradisjonen hadde hatt et omfang på ett år. Myten ble endog slukt ubearbeidet i en doktoravhandling for et par år siden. Men dette er en kollektiv erindringsforskyvning. Det var faget ‘pedagogikk og praksis’ som var på ett år, og praksis utgjorde minst et kvart år.

Når pedagogikken nå derfor reduseres fra 60 til 45 studiepoeng, er vi altså faktisk tilbake i gullalderen, etter et kort intermesso som kanskje kan betegnes som diamantalderen. Men ordningen var ikke så bestandig som diamanter … .

For hva det er verdt: Som emne innen pedagogikk synes jeg 15 studiepoeng (K)RLE er for mye – der er så vidt mange emner innen pedagogikk som bør dekkes, at man burde begrense seg til 10 eller 5 poeng. Men dette er et område hvor hensynet til KrF prosentpoeng på meningsmålingene nok spiller større rolle enn forsøk på faglige avveininger.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt