Johan Lothe Okkenhaug

7    171

Mobbing på VD?

"Konstruktiv og respektfull dialog" versus "latterliggjøring og ondsinnet ironi".

Publisert: 1. mar 2016 / 3395 visninger.

På VD's forside heter det "Vi oppfordrer til konstruktiv og respektfull dialog". Og i retningslinjene leser vi bl.a. "Vis respekt, særlig for den du er uenig med. Ikke så tvil om andres motiver. Ikke fordrei andres meninger. Diskuter sak og ikke person".

I en pågående tråd siteres H.N.Herland slik:"Vi lever med et debattklima som preges av en brutal mobbekultur - der usakelige argumenter basert på karakterdrap, latterliggjøring, ondsinnet ironi - er så utbredt at det hindrer kunnskapsorientert, konstruktiv debatt. Mobbekulturen ødelegger ytringsfrihetens verdi".

I ordboka brukes ordet mobbing "særlig om en gjeng / flokk som bruker fysisk eller psykisk vold mot en enkelt". Men med hyppig bruk av nettet og sosiale medier er det vel ikke så urimelig å bruke ordet også om mobbing i skrift. På Wiki heter det for øvrig: "De som oftest blir mobbere er mennesker med redusert evne til bearbeidelse av følelser og/eller tanker, som har behov for å opprettholde sitt ego ved å tråkke ned på andre".

Når jeg bruker VD's søketjeneste på ordet "mobbing" finnes det med jevne mellomrom beskyldninger om dette overfor meningsmotstandere. Og jeg har selv noen ganger vært rystet over enkelte debattanters språkbruk - som er svært langt fra "respektfull dialog". Jeg mener at noen debattanter har gitt opp å kommentere videre pga. sjikane. Jeg ser at moderator (som ikke kan overvåke alt) noen ganger fjerner kommentarer og noen debattanter er vel også blitt utelukket fra VD (for perioder?). Men pdas. synes jeg også noen debattanter blir i overkant hårsåre og vrangtolker utsagn i verste mening. Det å innta en offerrolle, kan også bli en posisjon å forsvare. Mens angriperen kan mene at han/hun slett ikke mobber / sjikanerer / trakasserer, eller hvilket ord man nå vil foretrekke. Så dette feltet er i høy grad subjektivt.

Jeg synes noen debattanter har en lett ironisk, kverulerende stil som ikke innbyr til kommentar (i hvert fall ikke fra meg), men som nok blir for mild til å kunne kalles mobbing. En arrogant, bedrevitende stil sees også hos noen. Da synes jeg formen står i veien for innholdet. Pdas. er noen av de (etter mitt skjønn) mest kunnskapsrike debattanter også milde, vennlige og respektfulle mot sine meningsmotstandere. Men igjen - jeg er subjektiv og bildet er sammensatt!

Svar

Bli med i debatten!

Skriv gjerne ditt synspunkt! Du må være registrert med fullt navn, og innlogget for å delta. Sett deg inn i retningslinjene. Brudd på dem kan føre til utestengning.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv kommentar
Kommentar #1

Morten Christiansen

18 innlegg  10293 kommentarer

Publisert over 1 år siden
Johan Lothe Okkenhaug. Gå til den siterte teksten.
Jeg synes noen debattanter har en lett ironisk, kverulerende stil som ikke innbyr til kommentar (i hvert fall ikke fra meg), men som nok blir for mild til å kunne kalles mobbing.

Tror nok folk gjør så godt de kan der og da, men kanskje ikke så godt som en har potensiale til å bli. For å komme dit må en utvikle seg. Jeg ser selv en stor avstand mellom det jeg skriver og innlegg til de personer jeg har størst respekt for her på VD. Både i kunnskap og modenhet.

Jeg er nok en av de du ville si har en lett ironisk stil, går fort dit, og er enig i at det ikke gir gode innlegg. Blir fort fristet til å legge inn en to linjers kommentar, fremfor å bruke lang tid på å formulere lengre og mer gjennomtenkte innlegg.

Svar
Kommentar #2

Johan Lothe Okkenhaug

7 innlegg  171 kommentarer

Respons + mer om debattstil

Publisert over 1 år siden
Morten Christiansen. Gå til den siterte teksten.
Tror nok folk gjør så godt de kan der og da, men kanskje ikke så godt som en har potensiale til å bli. For å komme dit må en utvikle seg. Jeg ser selv en stor avstand mellom det jeg skriver og innlegg til de personer jeg har størst respekt for her på VD. Både i kunnskap og modenhet. Jeg er nok en av de du ville si har en lett ironisk stil, går fort dit, og er enig i at det ikke gir gode innlegg. Blir fort fristet til å legge inn en to linjers kommentar, fremfor å bruke lang tid på å formulere lengre og mer gjennomtenkte innlegg.

Den selverkjennelse og ydmykhet du her viser er sympatisk, MC. Hadde for øvrig ikke deg i tankene blant de mest ironiske jeg har lest i det siste... Jeg er enig i at nye innlegg bør være "lengre og mer gjennomtenkte",  mens jeg synes kommentarer godt kan være korte og "to the point". Jeg synes at kommentarer ikke sjelden blir unødig repeterende og utbroderende - og det kan utarte til ren flisespikking (kverulering) mellom to debattanter. Har for øvrig lagt merke til at det i retningslinjene oppfordres til å "tenke kritisk over omfanget av kommentarer i andres tråder" - noe enkelte må ha glemt fullstendig.

Svar
Kommentar #3

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 1 år siden

Takk for at du tar dette opp Johan! Vi kan alle skjerpe oss.

Svar
Kommentar #4

Hans Petter Selnes Hansen

2 innlegg  3152 kommentarer

Publisert over 1 år siden

for litt siden tenkte jeg å sende en temmelig kraftig tilbakemelding mot en post her, men fant ut at det ikke var noe poeng.

tror neppe det vill gjøre det værre, men det blir neppe bedre heller, alt jeg igrunnen gjøre er vel å velge om jeg vill være med, eller ikke, og for min del tror jeg hopper av dette toget.

tror det er neppe mye brukerne kan gjøre her, men moderatorene for begynne å tenke seg om hva slags debattside dette skal være.

Svar
Kommentar #5

Johan Lothe Okkenhaug

7 innlegg  171 kommentarer

Enig!

Publisert over 1 år siden
Hans Petter Selnes Hansen. Gå til den siterte teksten.
for litt siden tenkte jeg å sende en temmelig kraftig tilbakemelding mot en post her, men fant ut at det ikke var noe poeng.

tror neppe det vill gjøre det værre, men det blir neppe bedre heller, alt jeg igrunnen gjøre er vel å velge om jeg vill være med, eller ikke, og for min del tror jeg hopper av dette toget.

tror det er neppe mye brukerne kan gjøre her, men moderatorene for begynne å tenke seg om hva slags debattside dette skal være.

Jeg har også latt være å kommentere enkelte ekstremt usaklige utsagn her på VD, for å ikke provosere til enda verre usaklighet og eskalering. Heldigvis griper moderatorene inn med jevne mellomrom...

Svar
Kommentar #6

Hans Petter Selnes Hansen

2 innlegg  3152 kommentarer

Publisert over 1 år siden
Johan Lothe Okkenhaug. Gå til den siterte teksten.
Jeg har også latt være å kommentere enkelte ekstremt usaklige utsagn her på VD, for å ikke provosere til enda verre usaklighet og eskalering. Heldigvis griper moderatorene inn med jevne mellomrom...

ja, moderatorene griper inn noen ganger, men føler VD må ta et veivalg snart, enten må de være en debattside for de moderate, eller for de ekstreme.

tror VD er et av få gjennværende steder man kan debattere religion, jeg har sett mange steder som har gitt opp, noen har veldig lite aktivitet, det som en gang var den plassen som jeg likte best, bestå nå av en enkelt person som stort sett klager over psykiatrien.

Svar

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Bjørn Abrahamsen kommenterte på
Livssynsnøytral ­er ikke verdinøytral
1 minutt siden / 2048 visninger
Egil Andre Gjerde kommenterte på
Å være trans er ingen ideologi
12 minutter siden / 198 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Å tåle kritikk fra Therese Utgård
rundt 1 time siden / 693 visninger
Dag Løkke kommenterte på
Å tåle kritikk fra Therese Utgård
rundt 1 time siden / 693 visninger
Egil Andre Gjerde kommenterte på
8 av 10 foreldre er IKKE fornøyd med barnevernet!
rundt 1 time siden / 286 visninger
Tore Olsen kommenterte på
Livssynsnøytral ­er ikke verdinøytral
rundt 1 time siden / 2048 visninger
Kari Corneliussen kommenterte på
Innlegg i debatten om Smiths venner .
rundt 2 timer siden / 379 visninger
Bernt Evensen kommenterte på
Kritikk er ikke vondt blod
rundt 2 timer siden / 1948 visninger
Johan Velten kommenterte på
Kritikk er ikke vondt blod
rundt 2 timer siden / 1948 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Når vil vi alle forstå Islam?
rundt 3 timer siden / 3622 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Når vil vi alle forstå Islam?
rundt 3 timer siden / 3622 visninger
Gjermund Frøland kommenterte på
Når vil vi alle forstå Islam?
rundt 3 timer siden / 3622 visninger
Les flere