Verdidebatt

Storhaugs «grundige» arbeid

For utenforstående kan Hege Storhaugs arbeid virke ekte og solid, men de som har hatt direkte kontakt med Rabitamoskeen vet hvor fjernt fra virkeligheten hennes arbeid er.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg leser på verdidebatt.no følgende tekst av Kristian Kahrs som er rettet til Ole Jørgen Anfindsen:

«… Den som har gjort det grundigste arbeidet når det gjelder å undersøke rundt Rabita-moskeen er Hege Storhaug og Human Rights Service. Når vi vet det var i denne moskeen du vurderte å konvertere til islam, med hvilken troverdighet kan du da hevde at du jobber for å fremme såkalt moderat islam? Hvordan forholder du deg til dokumentasjonen fra HRS om at denne moskeen er et arnested for ekstremisme?»

Hege Storhaug har gjort grundig ­arbeid, sier Kahrs. For utenforstående kan hennes arbeid virke ekte og solid, men de som har hatt direkte kontakt med Rabita vet hvor fjernt fra virkeligheten hennes arbeid er.

For ti år siden var Hege Storhaug og Ole Jørgen Anfindsen like kritiske til islam og muslimer, i hvert fall slik virket det på meg. Til forskjell har Ole Jørgen Anfindsen hatt mot og vilje til å ta kontakt med meg og Rabita, mens Hege Storhaug har valgt å leve i sin egen boble og heller skrive om Rabita via plukk og klipp og lim. I stedet for å «kartlegge» oss slik vi faktisk er, velger hun å tegne et bilde av oss via «guilt by association».

Ole Jørgen Anfindsen oppsøkte meg personlig, og vi snakket direkte og åpent. Siden den gang har han også vært til stede på en rekke seminarer og konferanser i Rabita. Han har stilt vanskelige spørsmål og diskutert ting direkte med medlemmer og flere av våre gjesteforelesere i Rabita. Han har med andre ord bokstavelig talt vært på feltarbeid.

Etter om lag ti år med kontakt med personer i Rabita, tilstedeværelse i flere aktiviteter og mange observasjoner og refleksjoner, har han dannet seg et bilde av islam som religion og Rabita som trossamfunn. Hans møte med virkeligheten har fått ham til å justere flere tanker og holdninger. Hvem kan hevde at Hege Storhaug kjenner dette feltet­ bedre enn ham?

Jeg vil ta for meg et av Storhaugs «grundige arbeider i kartleggingen av Rabita» for så å vise hvor misvisende og sviktende dette arbeidet er. Eksemplet er kun ment for å illustrere hvor sviktende hennes «avsløringer» er og hvor feil hennes konklusjoner blir.

Hassan Dhuhulow, terroristen som utførte angrepet på et kjøpe­senter i Nairobi for to år siden, blir av Hege Storhaug koblet til Rabita og til meg personlig. Historien om denne unge terroristen er trist, men det er et faktum at han bodde i Larvik og aldri har vært «venn» av meg eller en del av min krets.

Hendelsesforløpet kan man lese om i forumet på islam.no

Han besøkte Rabita kun én gang i all hast mens han var på besøk i Oslo. Jeg møtte ham denne dagen ute på gaten og pratet litt med ham mens jeg viste ham veien til Rabita.

Besøket fant sted 24. februar 2007. Han skrev blant annet på forumet til islam.no: «Jeg dro fra Larvik med toget i dag, tok 2 ­timer, var på Oslo S klokka 12:25. Møtte broder Basim på Oslo City, dro sammen til Rabita-moskeen. Prata mye sammen og ble bedre kjent med hverandre på vei til moskeen»

Og bare til de som ikke kjenner Oslo, det tar om lag fem minutter å gå fra Oslo City til Rabita. Dette var min lunsjpause fra jobben, så at vi pratet mye er noe som må forstås innen denne rammen.

På et senere tidspunkt skrev han et innlegg da han skulle på en klassetur til Oslo sammen med skolen. Han visste ikke hvor Rabita lå og spurte for å ha det til neste gang: «det hadde vært fint om noen kunne tegne eller forklare (helst tegne), hvordan jeg kommer meg til Rabita Moskeen fra Oslo City, sånn at jeg vet det til neste gang, insha Allah.» Med andre ord: Han besøkte Oslo uten å komme innom Rabita-moskeen engang.

Hvordan dette eneste møtet skal gjøre meg skyldig i hans ugjerninger er det bare Hege Storhaug som vet. Et kort møte i all hast, med en ung mann (17 år gammel) som fortsatt ikke var ferdig radikalisert (han utførte sin terrorhandling fem år senere) blir av Storhaug framstilt som noe mye verre enn «Fjordmanns» forhold til Human Rights Service.

Hassan Dhuhulow var aktiv på islam.no, et forum som var åpent for absolutt alle. Han fikk flere advarsler, og flere ganger slettet vi innlegg han postet i forumet.

Kort sagt: alt jeg har hatt med Hassan Dhuhulow å gjøre var at han var aktiv på et åpent diskusjonsforum som jeg administrerte, og at han møtte meg i all hast på vei til moskeen lenge før han ble terrorist. På forumet har han aldri vært i «kretsen» min, men tvert i mot, han har både fått advarsler og fått innlegg slettet. Storhaug klarer likevel å «avsløre» at han har vært sentral i miljøet rundt meg og Rabitamoskeen! Hun skriver:

«Det viser seg at den norske terroristen ikke har, som Aftenposten skriver, sittet hjemme alene bak en dataskjerm og radikalisert seg via internett. Han har vært helt sentral i miljøet rundt Basim Ghozlans Rabitamoskeen.»

Hvordan fikk Storhaug dette til å stemme? Jeg forventer ikke svar, fordi spredere av konspirasjonsteorier er vant til å slenge grunnløse påstander og gå sin vei.

Med god samvittighet påstår jeg at alt annet hun anklager meg, eller moskeen jeg har æren av å være forstander for, er av samme karakter. Til de som ønsker å sjekke ting på egen hånd, oppfordrer jeg dere til å ta kontakt med oss. Kom gjerne på besøk til moskeen og utforsk det Hege Storhaug påstår om oss. Finnes det bedre tilbud enn dette?

Først publisert i Vårt Land 4.2.2016

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt