Preses Helga Haugland Byfuglien har i et innlegg i Vårt Land 9. desember svart på vår kritikk av hennes reklamestunt for Det teologiske Menighetsfakultetet. Hun avviser der at hun med sin markedsføring favoriserer én teologisk læreinstitusjon foran andre. Hun viser i den forbindelse til at hun er i nær dialog med alle de teologiske lærestedene, og har takket ja og deltatt på ulike arrangementer også ved våre institusjoner.
Vi anfekter overhodet ikke den positive viljen som preses tilkjennegir med dette, og er naturligvis glad for det. Vårt poeng er av prinsipiell karakter: Det er forskjell på å delta på et faglig seminar som kirkelig aktør, som også vil kunne være profilerende for tjenesten i den organisasjonen som hun selv representerer, og det å drive markedsføring for ett lærested, hvor også økonomiske forhold er involvert og relatert til den naturlige og positive konkurransesituasjon som vil finnes i et utdanningsmarked.
Vi finner derfor ikke at svaret fra preses forandrer noe på den prinsipielle problemstillingen som vi reiste i vårt første innlegg. Vi vil derfor opprettholde vår påstand at preses med dette gjør seg partisk i behandlingen av spørsmål som gjelder kirkelig utdanning. Det er dette vi synes er beklagelig med tanke på det felles arbeid for rekruttering til utdanning til kirkelige stillinger som vi står felles om.
Aud V. Tønnessen, dekan ved Det teologiske fakultet, Universitet i Oslo
Bård Mæland, rektor Misjonshøgskolen og konstituert prorektor for VID