Verdidebatt

Altruistisk nestekjærlighet

Bibelsitater man har hørt 1000 ganger før, blir som helt nye når de tolkes altruistisk. De blir (nesten) som når man leste dem for første gang.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Teologien har en innebygd kritikk av fundamentalisme. God, moderne teologi snakker om en UBETINGET nestekjærlighet. Fundamentalistisk nestekjærlighet er dessverre i enkelte tilfeller BETINGET.

JABES BØNN 

Jabes Bønn er en av Bibelens godt skulte skatter. Greier man å lete gjennom alle slekstavlene, helt til man kommer til denne bønnen, så forstår man kanskje betydningen av ”Den som leter, han finner” (Luk. 11,10).

I bønnen står det (1. Krønikerbok 4,10):

”Jabes påkalte Israels Gud og sa: "Å, om Du bare ville velsigne meg og utvide grensene mine! Må Din hånd være med meg, og må Du holde meg borte fra ondt, så jeg ikke blir årsak til smerte!" Så gav Gud ham det han bad om.”

Dette verset som sier "utvid grensene mine" kan tolkes på en allegorisk måte. Ifølge en slik tolkning ropte Jabes egentlig: "Utvid grensene for min nestekjærlighet!"

Hvis nestekjærligheten er betinget, så er den også begrenset. Det er disse grensene som må utvides. Dermed blir første setning i Jabes Bønn en oppfordring til ubetinget nestekjærlighet.

Mange øvrige bibelsitater taler om en slik altruistisk nestekjærlighet. Disse bibelsitater ble som nye for meg, når jeg begynte å lese dem i lys av altruismen.

For eksempel Første korinterbrev 13.

Love endures with patience and serenity, love is kind and thoughtful, and is not jealous or envious; love does not brag and is not proud or arrogant. 

It is not rude; it is not self-seeking, it is not provoked [nor overly sensitive and easily angered]; it does not take into account a wrong endured. 

It does not rejoice at injustice, but rejoices with the truth [when right and truth prevail].

Love bears all things [regardless of what comes], believes all things [looking for the best in each one], hopes all things [remaining steadfast during difficult times], endures all things [without weakening].

Love never fails [it never fades nor ends].”

Og i Bergprekenen utbryter Jesus:

Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende.’ Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som mishandler dere og forfølger dere. Slik kan dere være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige.

 Om dere elsker dem som elsker dere, er det noe å lønne dere for? Gjør ikke tollerne det samme?  Og om dere hilser vennlig på deres egne, er det noe storartet? Gjør ikke hedningene det samme? Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen.

OM Å LYTTE TIL SYNSPUNKTER VI ER UENIGE I

Også Jobs Bok inneholder altruisme. I kapittel 12 forteller Job meningsmotstanderne hans:

”No doubt you are the [only wise] people [in the world], and wisdom will die with you! But I have understanding as well as you; I am not inferior to you.”

Job innrømmer at hans meningsmotstandere er kloke. Dette burde inspirere oss til å lytte til våre meningsmotstandere, ikke for å latterligjøre deres synspunkter, men for å skifte mening dersom vi tar feil.

Følgende dikt understreker også hvor viktig det er å lytte til meningsmotstandere, og å forandre mening dersom nødvendig. Diktet brukes mye i sjelesorg-sammenheng.

Diktforfatteren er anonym, men diktet kan også leses på side 20 i Notto Thelle sin bok ”Ditt Ansikt Søker Jeg: Tekster om Tro”:

Her passer det å sammenligne Luthersk og Kalvinistisk teologi. Følgende sitat er hentet fra en bok utgitt på Nye Luther Forlag i 1989:

”…Calvin har av mange blitt betraktet som en rendyrket idealist, en fanatiker og despot. For øvrig er det verdt å merke seg, siden det utvilsomt har hatt en vesentlig betydning for de to kristendomssyn, at mens Calvin nærmest tenkte i ”rette linjer”, logisk og klart, så rommet Luthers tenkning både paradokser, motsigelser og inkonsekvenser.”

Martin Luther var vel påvirket av de mange paradokser og inkonsekvenser i Bibelen, for eksempel i Jobs Bok.

Lutherske teologien er altså mer fleksibel enn kalvinismen. Og jeg håper at liberal, Luthersk-inspirert teologi kan bli ENDA MER FLEKSIBEL. Vi bør unngå den kalvinistiske ”Jeg har rett, du tar feil”-holdningen.

Vi bør med andre ord slutte å være folk som ”holder på sitt”.

En altruistisk, inkluderende og anti-fundamentalistisk tolkning av nestekjærlighetsbudet er derfor nødvendig. Kall det gjerne en anti-kalvinistisk tolkning.

”OVERCOMING EVIL WITH GOOD”……….

…………er overskriften på en artikkel av Joni Eareckson Tada, publisert på FoxNews.com. Jeg synes artikkelen var svært lærerik.

Tada har spesialisert seg på å hjelpe folk med funksjonshemninger. Men andre ord bistår hun folk som Kirken til tider har behandlet svært dårlig. Jeg vil tro at dette arbeidet har lært henne en god del altruisme.

Men hvorfor publiserer en såpass liberal kristen som meg en link til det svært konservative Fox News? Vel, hvis vi skal unngå den ”kalvinistisk-pregede” staheten, så bør jeg i det minste lytte til Fox News på en uforutinntatt måte.

Her er linken:

JESU ALTRUISTISKE GOLGATAVERK

Avslutningsvis vil jeg konsentrere meg om det mest sentrale i kristendommen. I Matteus 20,25-27 utbryter Jesus:

Men Jesus kalte dem til seg og sa: «Dere vet at folkenes fyrster er herrer over dem, og de mektige menn hersker over dem med makt. Slik er det ikke blant dere. Den som vil være stor blant dere, skal være de andres tjener, og den som vil være den fremste blant dere, skal være de andres trell.  

Slik er heller ikke Menneskesønnen kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv som løsepenge for mange.»

Den siste setningen viser at Jesu korsdød var den aller mest altruistiske enkeltgjerning i verdenshistorien!!!!!

(PS: Bibelsitater på Engelsk er hentet fra Amplified Bible)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt