Verdidebatt

Flyseteskatten er en fin avgift

Det er skuffende å se NHOs reaksjon på konkrete, grønne avgifter.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Næringslivets Hovedorganisasjon har mye fint å si når det snakkes generelt om de store klimautfordringene i verden. Det blir straks verre når tiltakene konkretiseres.

I forhandlingene om statsbudsjett kom regjeringspartiene og samarbeidspartnerne Venstre og KrF til enighet etter lang tids tautrekking. En ekstra flyseteavgift på 88 kroner var et av tiltakene som gjorde det mulig å komme i mål.

Noen ser på dette som en ren, budsjettmessig hestehandel. For de to mellompartiene er det ikke slik. Både KrF og Venstre ivrer for en grønnere profil. De ønsker at statens avgiftssystem skal utvikles slik at borgerne tar miljøvennlige valg.

Den sterkt økende reiseaktiviteten er noe av det som har preget et nyrikt Norge. De to toneangivende flyselskapene konkurrerer knallhardt om markedsandeler. Noen flybilletter prises så lavt at de er det blitt dyrere å komme seg til flyplassen enn å ta av fra samme lufthavn.

De fleste er enige om at den økte reisingen må vurderes i et miljøperspektiv.

Politikerne kan ikke bestemme at folk skal reise mindre, men de kan sørge for å vedta tiltak, som bidrar til å sette i gang normale tilbuds- og etterspørselseffekter. Det gjør de på mange områder i samfunnet. Innen transportsektoren er det helt normalt.

De borgerlige partiene på Stortinget samlet seg i fjor om en plastposeavgift. Denne fikk mye motbør og samarbeidspartiene ble etter noen måneder enige om at det ikke var noen god idé.

NHO og flyselskapene har muligens denne saken i minnet når de nå går knallhardt til felts mot flyseteavgiften. Lederen av NHO Luftfart, Thorbjørn Lothe, har frontet saken på en lite tillitsvekkende måte. Han hevder at seteavgiften ikke har noen miljømessig virkning. Her får han motbør fra forskerhold.

Politisk er denne saken blitt vanskelig for Fremskrittspartiet. Siv Jensens parti har vitterlig deltatt i forliket, men liker ikke å snakke om hva de har vært med på. Da er det bra at Venstres Abid Raja i Vårt Land gir innsyn i hva som faktisk skjedde i forhandlingene på Stortinget.

Flyseteavgiften er et balansert tiltak. Distriktsrutene vernes, men brorparten av de flyreisende får en ekstra avgift. Tiltaket er et godt svar på tidens miljøutfordring. At NHO ikke skjønner det, får være arbeidsgiverorganisasjonens problem.

Les mer om mer disse temaene:

Helge Simonnes

Helge Simonnes

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt