Tor Berger Jørgensen

61

OM OLAV OG JÆRTEGN

Meditasjon ved Olavsvaga. Nidarosdomen. Natta mellom 28 og 29 juli 2015. Uten jærtegn hadde ikke Olav blitt helgen. Kirka er til alle tider et jærtegn.

Publisert: 29. jul 2015

TXT: ROM 12,17-21 17 Gjengjeld ikke ondt med ondt, ha tanke for det som er godt for alle mennesker. 18 Hold fred med alle, om det er mulig, så langt det står til dere. 19 Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren. 20 Men: Er din fiende sulten, så gi ham mat, er han tørst, så gi ham drikke. Gjør du det, samler du glødende kull på hans hode. 21 La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode!

VELKOMMEN TIL DENNE VAKA, gode pilegrimer. Dere som har vandret, kort, langt eller lengre enn langt - og til dere som har kommet som enkveldspilegrimer. Vi er kommet til målet - for denne gang! Olavsvaka/Olavsfesten 2015. Samtidig er vi på veg videre. Derfor er det en spesiell glede å ønske dere klimapilegrimmer velkommen! Jeg har selv vært med å sykle og gå i Vesterålen og Lofoten tidligere i sommer - og blandet vann underveis i flasker som skal bringes med til klimatoppmøtet i Paris senere i høst i håp og bønn om at verdens ledere skal komme fram til en avtale som kan skape framtid og håp. I natt minnes vi en mislykket konge som falt i et slag for 985 år siden noen mil lenger nord. Torsdag 29. juli 1030, etter datidas kalender. Legemet hans ble til slutt gravlagt her ved Nidelvens bredd. Og her skjedde det store ting! Folk opplevde JÆRTEGN ved kontakt med relikvieskrinet. Blinde fikk synet igjen. Stumme talte. Selv de som hadde fått tunga skåret av! Det var brutale tider! Olav ble en av middelalderens viktigste og mest kraftfulle helgener. Kirka på dette stedet ble et pilegrimsmål for tusner på tusener. For oss som lever i en fornuftens tidsalder, med en legevitenskap som kan helbrede og lindre slik ingen tidligere har kunnet drømme om, er det vanskelig å forstå effekten av fortellinger om mirakelhelbredelser og jærtegn.

Enn skjønt! .... Noen av oss har opplevd en svak avglans av dette - f.eks. da Joralf Gjerstad var på besøk i Bodø Domkirke da han feiret 85 årsdagen sin med oss. Folk jeg aldri har sett i kirka. Fra fjern og nær. De kom for å takke. For å få en blikk. Et håndtrykk. Mange søkte hjelp i sin nød! - Mange la igjen fortvilte brev også til oss som var rundt Snåsamannen. De lengtet etter jærtegn i sine liv. En slik lengsel lever fortsatt - mye mer enn vi kanskje vedkjenner oss i vår kirke... Men JÆRTEGNENE Olav bar med seg dreide seg også om noe annet . Det dreide seg om en ny kulturell ånd, så å si. Ny luft å puste i. EN NY TID! Med nye verdier. Nye ord. Olav var antakeligvis ingen ivrig Bibelleser/eller kanskje bedre: Bibelhører. De brukte nok Bibelen anderledes i de dager! Kanskje hørte han aldri den teksten vi har lest her i kveld. Fra Paulus sitt brev til den lille kristen-flokken i Rom: Det var uvante ord og forestillinger for en vikingehøvding! "Gjengjeld ikke ondt med ondt". "Ha tanke for det som er godt for alle mennesker". "Hold fred!" "Ta ikke hevn!" "Er din fiende sulten, så gi han mat!" "Er han tørst, så gi han drikke!" EN NY TID VAR I EMNING - også her mot den ytterste utkant! Bort med gjengjeldelsens lov som var så fundamental i det gamle samfunnet. Bort med blodhevn.

----- Kanskje er det mer sannsynlig at Olav hadde hørt de kjente Jesus-ordene fra Bergprekenen: "Salige er de rene av hjertet". "Salige er de ydmyke" "Salige er de barmhjertige" "Salige er de som skaper fred". Ydmykhet og barmhjertig. - Det var ikke honnørord i et norrønt vokabular. Hvor mye disse nye ordene preget Olav før Stiklestad, er vel ikke helt tydelig. (Er det Haldor LAxness som har kalt han sagaens største "brønnpisser"?) Men etter hans død ble disse nye nøkkelordene: ydmykhet, nåde, barmhjertighet knyttet nettopp til Olav. Han ble en helgen - et jærtegn - for hele kristenheten - over alle grenser - og til alle tider. Han ble det konkrete tilknytningspunkt mellom HIMMELKONGEN Kristus og menneskenes verden.

-----JÆRTEGNENE har fulgt kirka og det samfunnet som er knyttet til kirkas åndelige univers. Det er mulig å spore jærtegnene i vår norske historie etter Olav! - selv etter reformasjonens detronisering. Men du verden hvor ofte disse verdiene er blitt lagt til side, oversett eller mistolket - og misbrukt. I det viktigste nasjonale dokumentet vårt, har vi nå fått det med - i Grunnlovens §2. Samfunnet skal bygge på vår kristne og humanistiske arv! Vi kan ikke unnskylde oss med at vi ikke vet hva det betyr. Vi har hørt ordene fra Paulus. "Gjengjeld ikke ondt med ondt". "Ha tanke for det som er godt for alle mennesker". "Hold fred!" "Ta ikke hevn!" "Er din fiende sulten, så gi han mat!" "Er han tørst, så gi han drikke!" Og ... Fra BERGPREKENEN igjen: "Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdighet" Det dreier seg om respekt og ydmykhet overfor Gud og hans skaperverk - derfor drar noen videre til Paris. Det dreier seg om respekt og ydmykhet overfor våre medmennesker. - Derfor engasjerer vi oss for dem som befinner seg på utsida, de som overses, de som tråkkes på.

- Derfor drømmer vi om en tid da livet ikke skal styres av markedsverdi og grådighetskarusell, men av enkelhet og ekthet. Det dreier seg om å la lyset fra Himmelkongen få rom i hjertet. Vi søker jærtegn. Det hellige nærvær i livet. Å være pilegrim dreier seg om å se disse jærtegnene og leve i den virkelighet de representere slik at de kan reflekteres i en verden som mer enn noen gang trenger troens, håpets og kjærlighetens jærtegn. Derfor har pilegrimsvandringer fått fornyet relevans. Derfor kan minnene om Olavs jærtegn fortsatt være til inspirasjon for oss fordi peker på han som er troens opphavsmann og fullender, Jesus Kristus. FRED VÆRE MED DERE i FADERENS og Sønnens og Den hellige ånd navn!

(Moderator2 har redigert litt på linjeskiftet samt fjernet dobbeltposting)

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Lilli Spæren

172 innlegg  2067 kommentarer

Den norske katolske historien

Publisert over 4 år siden

Det er med stor takknemlighet jeg leser om den modige kongen som bidro til at Norge fikk møte Kristus og bli forvandlet.

Katolisismens dype kilder til troens skatter er fortsatt tilgjengelige for oss, slik som pilegrimsvandringer, helgenenes forbilledlige liv, bruk av knelebenker, korstegning og kall til stillhet, kontemplasjon og korsvandring på jorden.

Det er på tide at den gamle åndelige rikdommen igjen blir en del av troens identitet her i landet. Ved å søke til de gamle kildene, kan vi i sannhet bli fornyet.

Kommentar #2

Oddbjørn Johannessen

191 innlegg  13478 kommentarer

Jærtegn

Publisert over 4 år siden

Jeg oppfatter ikke dette som et debattinnlegg - jf. sjangerbetegnelsen "meditasjon".  Derfor bare en kort språklig kommentar fra min side:  Det heter ikke "gjærtegn" (har ingenting med gjær å gjøre), men jærtegn. 

Første del av ordet er ikke endelig tolket, men det kommer fra norrønt (muligens opprinnelig fra gotisk).  Jeg håper ikke biskop Tor tar min lille språklige korreksjon fornærmelig opp.  Han er langt fra den eneste som blander "gjær-" og "jær-".

Kommentar #3

Per Einar Sønnesyn

352 innlegg  1671 kommentarer

Gjærtegn??

Publisert over 4 år siden

Etter ordlistene er ordet  jarteikn på islandsk og nynorsk,

jartegn på nynorsk og jertegn på bokmål og dansk-(so langt eg finn ut!).

Kommentar #4

Kjell G. Kristensen

98 innlegg  13843 kommentarer

Jærtegn

Publisert over 4 år siden

Det stemmer at det heter jærtegn også på dansk, og som oversatt er det samme som vårtegn på norsk. Egentlig bibelsk: "Se på fikentreet og alle andre trær! Når dere ser at de springer ut, vet dere av dere selv at nå er sommeren nær."

Tviler sterkt på at Olav hadde noe med denne lignelsen å gjøre? 

Kommentar #5

Gunnar Søyland

18 innlegg  2558 kommentarer

Som Jærbu må jeg si meg helt enig

Publisert over 4 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Jeg håper ikke biskop Tor tar min lille språklige korreksjon fornærmelig opp. Han er langt fra den eneste som blander "gjær-" og "jær-".

Selv om det knapt kan regnes som noe jærtegn å være fra Jæren eller ha sine aner derfra...

Kommentar #6

Tor Berger Jørgensen

61 innlegg  203 kommentarer

LITT FOR MYE GJÆR

Publisert over 4 år siden
Uff. Det ble mye gjær her. Skal selvsagt vær uten G. Vet ikke hvordan jeg skal få rettet opp - på veg fra Stiklestad med et spill som inneholdt flere JÆRTEGN!!
Kommentar #7

Eirik Flikke

70 innlegg  377 kommentarer

Mot slutten av bispegjærningen;)

Publisert over 4 år siden

Siden det går mot slutten av bispegjærningen og en nyutnevnelse i nord nærmer seg, fikk jeg lyst til å takke Jørgensen for hans sterke delaktighet gjennom flere år vedrørende kirkelig engasjement mot trafikkdøden.

(Det blir riktignok en avsporing, men siden det likevel ble "for mye gjær;)" i hovedinnlegget, så slipper kanskje moderator igjennom en alvorstung avstikker..(?)

Pilene er i ferd med å snu! Hittil i år har rundt 60 personer omkommet i  trafikken og det er en betydelig nedgang fra tidligere år, og vi må faktisk helt tilbake til 1950-tallet for å finne et lignende antall etter at sommerferieukene er i ferd med å bli et tilbakelagt kapittel.

Takk for din tilstedeværelse i dette viktige arbeidet, biskop Tor B. - gjennom kampen for flere midtdelere på våre hovedveier og dine styrelederverv i blant annet aksjonen "nei til front kollisjoner". Selv håper jeg at din etterfølger kan videreføre noe av dette engasjementet, for som du selv sa til Aftenposten i desember 2007:

"Rundt om i landets menigheter møter jo presten jevnlig mennesker som har mistet sine kjære i trafikken."

Og hvis et fortsatt kirkelig engasjement for f.eks. flere midtdelere i trafikkavviklingen kan bidra til noen færre dødsbudskap på årsbasis, og at det påfølgende skredet av orkankastsorg- og savn i blant de pårørende således uteblir - et eller flere steder i vårt langstrakte land...

I takknemlighet for din innsats!

Sommerlig hilsen med en alvorstung klangbunn til biskop Tor Berger Jørgensen; fra Eirik Flikke.

Kommentar #8

Tor Berger Jørgensen

61 innlegg  203 kommentarer

OLAV OG JÆRTEGNENE

Publisert over 4 år siden
Tor Berger Jørgensen. Gå til den siterte teksten.
Å være pilegrim dreier seg om å se disse jærtegnene og leve i den virkelighet de representere slik at de kan reflekteres i en verden som mer enn noen gang trenger troens, håpets og kjærlighetens jærtegn. Derfor har pilegrimsvandringer fått fornyet relevans. Derfor kan minnene om Olavs jærtegn fortsatt være til inspirasjon for oss fordi peker på han som er troens opphavsmann og fullender, Jesus Kristus.

(Takk til VD-redaktøren for å rettet opp både den ene og den andre svakheten ved det opprinnelige innlegget!)

Hensikten med å legge ut denne teksten som er en tekst som er så godt som identisk med "meditasjonen" under Olavs vaka natta mellom 28/29 juli i Nidarosdomen, er først å fremst å peke på kontinuiteten i den tradisjonen vi bærer med oss fra den gang det store verdiskiftet fant sted i Norge. Det dreier seg om et verdi-jærtegn med kirka og kirkas budskap som sentrum.

Jeg forsøker å peke på at overføringen av disse "jærtegnene" ikke alltid er så enkle - og at de vil veksle med tida vi lever i. Mitt samfunnsmessige engasjement har utgangspunkt i dette overføringsansvaret til vår tid.

Jeg mener slike dimensjoner som jeg trekker fram her ikke bare er relevant for diskusjonen om forholdet mellom kirke og politikk (jfr et interessant seminar på Olavsdagene på Stiklestad hvor blant annet statsråd Widvey og undertegnede møttes til "dyst"), men også om "Olavsarven" overført til vår tid, og ikke minst forholdet mellom hvordan vi snakker i prekensammenheng og hvordan vi snakker i verdisamtaler.

"Preken-formatet" stiller sammen perspektiver som ofte ikke kommer tydelig nok fram i andre typer diskusjoner/diskurser. I forkynnelsen er Kristus det store sentrum. Lyskilde. Himmelkongen. Slikt språk er det i andre sammenhenger ikke så lett å bruke. Derfor teksten som et eksempel.

+tor b

Mest leste siste måned

Ja vel, gamlis
av
Heidi Terese Vangen
19 dager siden / 1185 visninger
Guds fravær
av
Geir Tryggve Hellemo
13 dager siden / 1173 visninger
Muskuløs kristendom
av
Hilde Løvdal Stephens
rundt 1 måned siden / 955 visninger
Det vi ikke ser
av
Magne Nylenna
5 dager siden / 810 visninger
Biskop Byfugliens merkelige avskjedsreplikk
av
Roald Iversen
rundt 1 måned siden / 693 visninger
Eit ansvarslaust Europa
av
Emil André Erstad
28 dager siden / 647 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere