Verdidebatt

Valgseier krever mer enn politikk

Bak Arbeiderpartiets gode tall på meningsmålingene ligger det et omfattende arbeid som handler om mye mer enn politikk. Det er viktig både å belyse og lære av. Lær deg begrepene «Dreiebok» og «Pilotkommuneprosjektet».

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Halvparten av en valgseier handler om god planlegging, skriver Tarjei Skirbekk i boken «Hvordan vinne valg». Det har han helt rett i. Skirbekk har for øvrig selv solid erfaring som politisk rådgiver, og går i boken gjennom en rekke politiske kampanjer i inn- og utland som har blitt kronet med seier.

Barack Obama sine presidentkampanjer er mye henvist til som eksempler på god valgkampstrategi som fører fram. Obama regnes som den første amerikanske presidentkandidaten som massivt tok i bruk sosiale medier for å vinne et valg – og det med stort hell.

Det kan også være greit å gå litt bak Arbeiderpartiets gode tall på meningsmålingene så langt foran kommunevalget i september. Handler det bare om politikk? Langt derifra.

Arbeiderpartiet har et stort og dyktig partiapparat. Det er selvfølgelig i seg selv det aller viktigste for å vinne et valg. Arbeiderpartiet er også tradisjonelt meget dyktige på å organisere valgkamp. I tillegg har Arbeiderpartiet historisk sett et nært forhold til fagbevegelsen som har gitt partiet solid økonomisk og praktisk støtte. Etter valgnederlaget i forrige stortingsvalg tok partiorganisasjonen virkelig tak i utfordringene for å snu den nedadgående trenden. Og det har så langt gitt gode resultater.

Sentralstyret i Arbeiderpartiet nedsatte som en del av dette arbeidet i 2013 et organisasjons- og kampanjeutvalg som skulle arbeide fram til 1. november 2014. Utvalget skulle legge fram en delrapport med innspill til partiets strategiarbeid til sentralstyrets samling i februar/mars 2014 og foreslå konkrete organisatoriske tiltak som ville styrke Arbeiderpartiet som kampanjeorganisasjon fram mot kommunevalget i 2015 i kommunepartier, fylkespartier og sentralt.

Orgsanisasjons- og kampanjeutvalget skulle særlig vurdere det kampanjerelaterte skoleringsarbeidet, og foreslå tiltak for hvordan dette kunne videreutvikles slik at Arbeiderpartiet foran 2015-valgkampen hadde best mulig kampanjekompetanse i alle ledd av organisasjonen. Utvalget skulle også særlig se på hvordan Arbeiderpartiet kunne arbeide bedre med direkte velgerkontakt, og foreslå tiltak for et bedre kampanjesamarbeid med fagbevegelsen. Organisasjons- og kampanjeutvalget ble ledet av Trond Giske, og hadde Adrian Nøttestad fra partikontoret som sekretær (Kilde: Arbeiderpartiets beretning).

Her kommer begrepet «Pilotkommuneprosjektet» inn. Beretningen til Arbeiderpartiet sier følgende om det såkalte organisasjons- og kampanjeutvalget: "Dette utvalget har blant annet arbeidet med mandatet gjennom oppfølging og gjennomføring av skoleringer i Pilotkommuneprosjektet, og gjennom utarbeidelsen av en egen Dreiebok for planlegging og gjennomføring av valgkamp. Dreieboka er et verktøy for å bidra til at Arbeiderpartiets kommune- og fylkesparti skal gjennomføre strategisk og langsiktig planlegging, og mer målrettet og effektiv gjennomføring av sine valgkamper. Dreieboka vil oppdateres etter hvert valg, basert på erfaringer i bruk av denne".

Hva er så Pilotkommuneprosjektet? Sentralstyret i Arbeiderpartiet vedtok i mars 2014 et langsiktig organisasjons- og kampanjeprosjekt, som frem mot 2017 skal styrke organisasjonen og kampanjekompetansen i alle ledd, hvor en viktig del av dette arbeidet, og en del av forberedelsene til kommunevalget i 2015, skulle være å legge ned ekstra tid og ressurser på utvalgte pilotkommuner i hvert fylke. Gjennom 2013 ble det i regi av organisasjons- og kampanjeutvalget gjennomført fire nasjonale samlinger og to runder med regionale samlinger for pilotkommunene, hvor det ble arbeidet med strategisk planleggingen av valgkampen i kommunene, erfaringsutveksling og kompetanseheving. Det har også vært en rekke samlinger senere.

Et direkte resultat av prosjektet er at deltakerne tidligere enn før har ferdige valgkampplaner, med et større strategisk grunnlag for gjennomføring av disse. Pilotkommunene har også fått særskilt oppfølging fra partikontoret og stortingsgruppa, gjennom direkte oppfølging, og delprosjekter med de ulike kommunepartiene. Pilotkommuneprosjektet videreføres i 2015, med fokus på skolering, planlegging og profilbygging for toppkandidatene i pilotkommunene.

Sarpsborg Arbeiderparti skriver dette om sin deltakelse i prosjektet: «Pilotkommuneprosjektet er en del av partiets strategi fram mot 2015/17, hvor målet er å bidra til gode valgresultat og langsiktig styrking av partiorganisasjonen. Pilotkommuneprosjektet er en viktig del av forberedelsene til kommunevalget i 2015 og innebærer at partiet sentralt vil legge ned ekstra tid og ressurser på å tilby skolering og oppfølging av deltakerne. Deltakerne vil få særskilt oppfølging gjennom skolering, samlinger, nettverksarbeid, individuell oppfølging og gjennom eksisterende prosjekter i partiorganisasjonen».

Hamar Arbeiderparti skriver dette om sin deltakelse i prosjektet: «Hamar Arbeiderparti er med i et prosjekt som heter "Pilotkommuneprosjektet", her er alle de største kommunepartiene i landet samlet til for å lære hverandre mer om valgkampplanlegging og gjennomføring».

Svein-Rune Johannessen i Ålesund Arbeiderparti skriver dette på Facebook om lokallagets deltakelse i prosjektet: "Å være deltaker i Pilotkommuneprosjektet innebærer at vi blir prioritert m.h.t. sentrale besøk. Videre har vi vært på en rekke samlinger hvor vi har fått råd og veiledning til planlegging og gjennomføring av valgkampen. Vi får også råd og veiledning i.f.t. utvikling av materiell, bruk av sosiale medier, nettside og tilsvarende, for å nevne noe".

En dreiebok for valgkampen handler i større grad om totaliteten i valgkampstrategien. Men dette er altså også et viktig verktøy for Arbeiderpartiet i årets valgkamp.

Vi som driver valgkamp i byene som er med i Pilotkommuneprosjektet merker godt denne satsingen i møte med Arbeiderpartiet. Det gir seg utslag i et stort trykk på sosiale medier, tett oppfølging fra den sentrale partiorganisasjonen, tilgang på solid markedsføringskompetanse, jevnlige besøk fra sentrale partiprofiler, godt og profesjonelt utformet valgkampmateriell og så videre. Det er i og for seg greit. Men det er klart at et mellomstort parti som KrF ikke er i nærheten av å ha tilgang på samme økonomiske og praktiske ressurser i valgkampen.

Derfor er det grunn til å minne velgerne på at det faktisk også er viktig å se nøye på hvilken politikk de ulike partiene fører - før en bestemmer seg for hva en faktisk vil stemme. De kommende månedene blir vi utsatt for mye mer enn politikk. Vi blir også utsatt for nøye planlagte og godt organiserte markedsføringskampanjer - der alle triksene i boka tas i bruk.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt