Verdidebatt

Fortvilende om KRLE

Det er nedslående – ja, fortvilende – å lese Anders Tyvands (KrF) svar til lærer Unni Hellands sterke varsko om at endringen fra RLE til KRLE vil skade faget, også kristendomskunnskapen den var ment å styrke (Dagsavisen 19.05 og 21.05).

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er få lærere jeg lytter til med større respekt enn Helland, som har bidratt til at Fjell skole fikk Humanistprisen for sitt flerkulturelle brobyggingsarbeid, og samtidig har skapt en tillit som gjør at 20 av 24 foreldrepar – de fleste muslimer – sender barna til frivillig skolegudstjeneste.

Helland vet av mangeårig erfaring at K-en vil ødelegge tilliten til faget og gi økt fritak, og bønnfaller KrF: «Frata ikke minoritetselevene våre det kristne kunnskapstilfang og den fellesopplevelse dagens RLE-fag gir.»

Tyvand svarer med argumenter som Helland for lengst har framført selv: Kunnskap er viktig for å skape tverreligiøs forståelse, et felles religionsfag bidrar til det – og kristendommen bør ha god plass. Men han forholder seg ikke til at hennes argumentasjon leder til motsatt konklusjon: K-en vil ikke styrke, men skade.

Hvis K-en gjeninnføres, vil færre barn komme til å se en kirke fra innsiden. K-en vil ekskludere – i motsetning til en inkluderende praksis av Hellands type, muliggjort av det nåværende RLE-fagets rammer.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt