Leif GuIIberg

72

Ikke la deg dra med i endetidshysteriet

"Overalt hvor jeg drar i dag møter jeg kristne som vrir seg i hendene og klager over hvor mørk verden har blitt. Noen er konspirasjonsteoretikere som sier at verdensøkonomien er kontrollert av mørke krefter."

Publisert: 15. apr 2015

"Overalt hvor jeg drar i dag møter jeg kristne som vrir seg i hendene og klager over hvor mørk verden har blitt. Noen er konspirasjonsteoretikere som sier at verdensøkonomien er kontrollert av mørke krefter. Andre igjen er overbevist om at nylige astronomiske fenomener signaliserer verdens ende, og de fyller garasjene med mat for å være klar til Armageddon".

Slik innleder redaktøren av det amerikanske Charisma Magazine, J. Lee Grady, en ny artikkel med titelen "Ikke la deg dra med i endetidshysteriet" (Don’t Get Caught Up in Last Days Hysteria).

Han påpeker den store trusselen som kristenfolket står ovenfor dersom de fokuserer for mye på det profetiske bildet i tiden som Antikrist, blodmåner, konspirasjonsteorier etc. Her er noen av punktene:

  • Det distraherer. Ikke ett sted gir Bibelen oss tillatelse til å spekulere i om når Jesus vil komme igjen eller når verdens ende kommer. Han ga oss ett hovedfokus: Å nå alle med evangeliet. Evangelisering burde være vår lidenskap. De sunneste menighetene jeg vet om er de som vinner de fortapte, disippelgjør nyomvendte og investerer sitt folk og sine penger til å vinne nasjonene.

  • Det er deprimerende. Jeg går ikke i kirken for å høre et menneskes oppfatning om islamske terrorister, hvorfor værmønsteret forandres, eller hvordan europeiske banker planlegger å manipulere verdensøkonomien. Hvorfor fokusere på det negative? Tror vi på Jesu herredømme eller ikke? Jeg har lest Åpenbaringsboken, og den avslutter med Jesus på tronen! Han er seierherren - uansett hva mennesker konspirerer til eller hvor mye de kjemper mot Hans autoritet.
  • Det er bedragersk. En gruppe kjent som adventister forutsa at Jesus ville komme tilbake til jorden i 1874. Når dette ikke skjedde, dekket gruppens ledere over sin feil ved å hevde at Jesus viste seg "usynlig" på den dagen. En teologi utviklet seg omkring disse ideer som fortsatt godtas av Syvendedags adventistene.
  • Det virker splittende. Kristne har ulike syn på endetiden. Noen er post-millenialister mens andre vektlegger Bortrykkelsen. Dette er ikke noe vi bør debattere om fordi ingen har den fulle åpenbaring om framtiden. Jeg er ikke fullt så bekymret for hvordan de siste dager vil utspille seg som jeg er for hvor mange jeg får med meg til himmelen. Vi burde alle være forenet i vårt ønske om å dele Kristus med andre.

Hele artikkelen på norsk kan du lese her.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Kersti Zweidorff

2 innlegg  2314 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Kloke ord!

Takk.

Kommentar #2

Werner Skaug

59 innlegg  1214 kommentarer

Vel talt!

Publisert over 4 år siden

Bra at flere og flere reagerer på det usunne i dette. Her er en kort snutt hvor professor Jonathan Welton også advarer mot denne formen for hysteri - det skaper bare frykt, sier han. Og han kommer inn på at spekulasjonene om blodmåner ikke stemmer faktamessig; de kom etter ulike hendelser i historien - ikke før. En pastor jeg hadde en gang sa det samme; fokusere på Jesus og evangeliet, og ikke på slike distraksjoner.

https://www.youtube.com/watch?v=PXzS2MHi8x4

Kommentar #3

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Hei Leif

Hva sier Jesus om endetiden? Var ikke også Jesus opptatt av at vi skulle forstå endetid tegnene på Hans Komme? Jesus sa da til disiplene Lær en lignelse av fikentreet.  Når grenene har fått sevje og bladene springer ut, da vet dere at sommeren er nær og står for døren.  Slik skal dere, når dere ser alt dette (krig, rykter om krig, folk som reiser seg mot folk og riker som reiser seg mot riker, hunger, jordskjelv i Midtøsten og i verden forøvrig og falske Messiaser) vite at han er nær og står for døren. Sannelig sier jeg dere. Denne slekt (det jødiske folk) skal visselig ikke forgå før alt  dette skjer (eller mens dette skjer) .

Israel er et sikkert tegn på endetiden er nær. Jesus sa lær da dette. Det er en grunn til at Jesus vil at vi skal forstå hvordan endetids tegenen taler til oss, men kan godt skjønne at man blir forvirret over at det er så mange forskjellige tolkninger på endetids tegnene, men Bibelen forteller oss endetids tegnene. og Israel er den viktigste tegnet. så kommer det en del andre kjente tegn. så man må ikke stå med hendende i lommen.For Jesus så våk og vær beredt, er man ikke det så kanhimmel toget gå forbi.

Endetidstegn

Frafall i kirken

Forfølgelse

Israel

Antikrist

Den falske profet

mvh

Rune

Kommentar #4

Ronny Johansen

72 innlegg  235 kommentarer

Verdensøkonomien er kontrollert av mørke krefter i følge Jesus

Publisert over 4 år siden

Som bevis han følgende siteres fra hans egen munn:

Jeg skal herefter ikke tale meget med eder; for verdens fyrste kommer, og han har intet i mig,...
Joh. 14:30
 

Det er forøvrig ikke bare økonomien som er kontrollert av mørke krefter, men hele sulamitten. Bare se hva apostelen Johannes, han som Jesus elsket ekstra høyt skriver: 

Vi vet at vi er av Gud, og hele verden ligger i det onde; ... 1. Joh. 5:19

Forøvrig kan vi også høre mørkets fyrste selv si hva som er sant angående påstanden hvem som kontrollerer økonomiene rundt omkring i verden: 

Og djevelen førte ham op på et høit fjell og viste ham alle verdens riker i et øieblikk.  Og djevelen sa til ham: Dig vil jeg gi makten over alt dette og disse rikers herlighet; for mig er det overgitt, og jeg gir det til hvem jeg vil;  vil nu du falle ned og tilbede mig, da skal det alt sammen være ditt. Luk. 4:5-7.

Alle verdens riker med deres økonomier ville ikke vært en fristelse for Mesteren om løgneren denne gangen ikke snakket sant.

Det enda flere skriftsteder som stadfester hvem som sitter med makten over økonomien og ellers alt annet her i verden, men dette skulle vel holde som bevis i første omgang.  

Dog, må vi ikke glemme at over alt, sitter Abraham, Isak og Jakobs Gud og kontrollerer hvor langt den onde får lov å gjøre med sin makt og styring over økonomien. 

Kommentar #5

Anne Jensen

36 innlegg  4891 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Rune Staven. Gå til den siterte teksten.
Endetidstegn

Frafall i kirken

Forfølgelse

Israel Antikrist

Den falske profet

mvh

Rune

Litt av en liste der ja. Men tror ikke du kan regnes som noe endetidstegn, Rune :-D

Kommentar #6

Anders Helge Myhren

275 innlegg  2788 kommentarer

Helt enig

Publisert over 4 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.
"Overalt hvor jeg drar i dag møter jeg kristne som vrir seg i hendene og klager over hvor mørk verden har blitt. Noen er konspirasjonsteoretikere som sier at verdensøkonomien er kontrollert av mørke krefter.

med Gullberg her.

Men det ligger i menneskets natur, at jo eldre vi blir, desto større grinebitere blir vi.

Men se på barn og ungdommen idag, de fleste er lykkelige mennesker som har tro på framtiden. En god jobb og en familie å ivareta er et Guds under.

Vi som har levd i noen år kan prise oss lykkelige for denne tiden. På mange måter har vi opplevd og opplever den beste tiden i verdens historie. 

På verdens skyggeside lever de andre...de som aldri har fått kjenne Guds velsignelse. Nå er det mange som ønsker å ødelegge vår lykkelige tilværelse, og derfor setter de igang med konspirasjonsteorier om all verdens død og fordervelser.

Kommentar #7

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Ikke la deg dra med i endetidshysteriet

......... men hva har de da tilbake? Tar du endetiden fra dem tar du livsgleden samtidig. Det er gjennom dødslengselen de får liv. 

Kommentar #8

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Jeg tror at til alle tider, så lenge kristendommen (og i annen religion som har døden som eneste lykkelige slutt) så har det vært mennesker som tror at de lever i endetiden. Og like skuffet har de alle vært når de har ligget for døden...

Har faktisk fått høre en gang, av en sånn endetids forkynner, at jeg allerede var død selv om jeg pustet og at hvis jeg ikke omgående vendte om så ville jeg tilintetgjøres, eller havne i helvette, han var ikke helt sikker... for slutten var få år unna i følge ham selv, det hadde han sikre tegn på... Det jeg husker best var at han var så klar på at han selv ville "overleve" (selvsagt tror alle kristne at de vil "overleve" døden, hvis ikke var det jo ingen vits i å tro på dette, det skjønner jeg også..) men den gledens han åpenbart følte og viste over andres død og ferdervelse kan vel ikke kalles annet enn ekte skadefryd, en slags "hva var det jeg sa" liksom... Det var ihvertfall tydelig at den mannen hadde glede av andres død og fordervelse og slik kristendom er gudskjelov ikke mange av.... Dette er gode tredve år siden og ingenting har skjedd enda, så disse endetids skremslene tar jeg med knusende ro...

Å true en ateist med det kristne helvette og dommedag blir som at en muslim truer en kristen med det muslimske helvette, (De har jo detalj beskrivelser om at kjøttet på bena dine kokes fra hverandre i olje og når det er gjort "heles" du igjen før den samme behandlingen gjentas, i all evighet..) de kristne har selvsagt ingen tro på det og frykter det derfor heller ikke. :)

Kommentar #9

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Gjelder ikke alle..

Publisert over 4 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
......... men hva har de da tilbake? Tar du endetiden fra dem tar du livsgleden samtidig. Det er gjennom dødslengselen de får liv.

Erfaring tilsier nok at man tar framtiden fra mange, spesielt unge mennesker, ved å fokusere på at framtiden er bare doom and gloom. For tre år siden hadde jeg i egen familie et par unge i begynnelsen av tenårene som var vettskremt over hva som skulle skje 21. desember 2012, for da gikk Maya-kalenderen ut.

Livsglede? Njet!

Kommentar #10

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.
Litt av en liste der ja. Men tror ikke du kan regnes som noe endetidstegn, Rune :-D

Hei Anne

Jesus taler om disse tegnene i endetiden, og Jesus sier man kan tyde været, men ikke det Han taler om, hvorfor er det slik? Jo fordi man er mer opptatt av det som er av verdslige ting, en Jesu komme.

Man skal prøve profetiene og budskapet, og nåer man ser hva som allerede er gått i oppfyllese, så er det viktig for hver enkelt troende å være våkne, Jesus sier slik som på Nohas dager skal det være når Jeg kommer igjen, de spiste og giftet seg og levde normalt, og da plutselig vil jeg komme. ignonere man de bibelske tegnene i endetiden, så kan man for bli sløv, og havne i et åndelig koma.

Det handler ikke om noe hysteri, når man forholder seg til Bibelske tegn, om man sier mesias er der eller her, så tro de ikke, fordi når han kommer skal det lyne fra øst til vest.forskjellen må man se, og den Hellige Ånd vil åpenbare dette.

mvh

Rune

Kommentar #11

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Man kan undres

Publisert over 4 år siden
Anders Helge Myhren. Gå til den siterte teksten.
Men se på barn og ungdommen idag, de fleste er lykkelige mennesker som har tro på framtiden. En god jobb og en familie å ivareta er et Guds under.

Vi som har levd i noen år kan prise oss lykkelige for denne tiden. På mange måter har vi opplevd og opplever den beste tiden i verdens historie.

På verdens skyggeside lever de andre...de som aldri har fått kjenne Guds velsignelse. Nå er det mange som ønsker å ødelegge vår lykkelige tilværelse, og derfor setter de igang med konspirasjonsteorier om all verdens død og fordervelser.

Her sitter det altså selverklærte kristne og snakker som om tiden aldri skulle ta slutt.

Er det ikke sånn at tiden for oss alle tar slutt den dagen vi dør ?

Og om vi i det hele tatt skal tro på hva Jesus sa om livet og endetiden,kommer ingen utenom at det kommer en slutt på det hele.

Men så har vi også sett at Gullberg spesiellt har forsøkt å bortforklare alt som handler om Israels rolle i verden og hvilke tegn Jesus snakket om.

Myhren fokuserer på det lykkelige livet vi har,og det er bra på mange måter,MEN det viktigste er hvordan vår stilling er når vi dør.
Jeg kan ikke begripe at det kan være så vanskelig å ha flere tanker i hodet samtidig. 

Kommentar #12

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.
Erfaring tilsier nok at man tar framtiden fra mange, spesielt unge mennesker, ved å fokusere på at framtiden er bare doom and gloom. For tre år siden hadde jeg i egen familie et par unge i begynnelsen av tenårene som var vettskremt over hva som skulle skje 21. desember 2012, for da gikk Maya-kalenderen ut.

Hei 

Håper du kan se forskjellen på den som vet når Jesu kommer igjen, og på den som ikke vet, for ingen vet tidspunktet og mange skal prøve.Derfor vet man at disse er falske profeter den som sier slik. den som kan sin Bibel, vil ikke være hysteriske, men de vil se etter de tegn Jesus fortalte oss om.

mvh

Rune

Kommentar #13

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

?

Publisert over 4 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Jeg tror at til alle tider, så lenge kristendommen (og i annen religion som har døden som eneste lykkelige slutt) så har det vært mennesker som tror at de lever i endetiden. Og like skuffet har de alle vært når de har ligget for døden...

Hvorfor tror du en kristen som ligger for døden er mer skuffet enn en som ikke har noe håp om liv etterpå ?
Det er jo helt fullstendig ulogisk.
Og det finnes ingen med vettet i behold som fryder seg over andres fortapelse som du påstår. 

Kommentar #14

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Hvorfor tror du en kristen som ligger for døden er mer skuffet enn en som ikke har noe håp om liv etterpå ?

Fordi vedommende faktisk trodde at opprykkelsen skulle skje. For egen del har jeg jo ingen tro på det, lever godt med at når jeg dør så er jeg død og borte for alltid, så jeg ville jo heller ikke følt noen skuffelse for noe annet heller, hvorfor skulle jeg det?


 
Og det finnes ingen med vettet i behold som fryder seg over andres fortapelse som du påstår.

Du finner faktisk mange religiøse som ikke helt har vettet i behold i sin tro... De fleste sier ikke engang hei/god dag/morn eller lignende før de spør om jeg har hørt om jesus...

 

Og jeg har selvsagt opplevd det stikk motsatte, at dypt kristne møter min ikke-tro med resekt og refleksjon og faktisk er nygjerrige på hva for slags paradokser og selvmotsigelser som jeg mener jeg har funnet i deres bibel..

 

Men endetid har mange kristne trodd at kommer i "deres" til oppover ja... I USA er tror vel over halvparten av de kristne at endetiden kommer mens de lever og at de får oppleve jesus "live".... Så endetiden opptar en del, ingen tvil om det...

Kommentar #15

Anne Jensen

36 innlegg  4891 kommentarer

Jeg er ikke hysterisk

Publisert over 4 år siden
Rune Staven. Gå til den siterte teksten.
Det handler ikke om noe hysteri

Men jeg er opptatt av endetid. Følte meg altså truffet av innlegget :-D

Kommentar #16

Werner Skaug

59 innlegg  1214 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Njål Kristiansen. Gå til den siterte teksten.
......... men hva har de da tilbake? Tar du endetiden fra dem tar du livsgleden samtidig. Det er gjennom dødslengselen de får liv.

Godt sagt! Og at Ibsen får et ord med i laget, er det stil over. ;-)

Kommentar #17

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Anders Helge Myhren. Gå til den siterte teksten.
Vi som har levd i noen år kan prise oss lykkelige for denne tiden. På mange måter har vi opplevd og opplever den beste tiden i verdens historie.

Nå er det vel ikke den norske velstanden som er representativ for verdens fattigdom, utryddelse av dyrearter, forurensning og all annen elendighet?

Kommentar #18

Werner Skaug

59 innlegg  1214 kommentarer

Publisert over 4 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Å true en ateist med det kristne helvette og dommedag blir som at en muslim truer en kristen med det muslimske helvette, (De har jo detalj beskrivelser om at kjøttet på bena dine kokes fra hverandre i olje og når det er gjort

Har opplevd en slik anklage selv da jeg drakk øl en gang. Et kristent par truet meg med helvete fordi jeg koset meg med en halvliter. Og det er som du sier, det er skadefryden. De smilte. Begynte nesten å gråte. Så skjønner at folk reagerer på slike trusler. 

Det er i hovedsak - i vesten - Augustin og "Den guddommelige komedie" av Dante, som har preget en slik teologi. Det er ikke bare ateister, som du sier, som vil av med dette angivelige fremtidsscenarioet - vi kristne har også sett oss lei på disse truslene som bare gir barn og folk i alle aldre en dårlig livskvalitet (les: man lever under konstant nervøsitet og frykt). Ingen er tjent med dette, mener jeg.

Kommentar #19

Werner Skaug

59 innlegg  1214 kommentarer

Paranoia

Publisert over 4 år siden
Rune Staven. Gå til den siterte teksten.
den som kan sin Bibel, vil ikke være hysteriske,

Respekterer deg som person, Rune, så kommenterer bare sak nå. Uttalelsen jeg siterer deg på, stemmer ikke med virkeligheten. Det er kvinner i dag - seriøst! - som er redde når de er gravide, fordi de tror at en "forferdelig global katastrofe" skal skje.

Og så har man varianten som er komisk: En dame dusjet alltid med håndkle på, da hun var redd for å bli opprykket naken.

Gullberg er inne på noe her. Og jeg kunne nevnt eksempler i haugevis på at dette er et stort problem for en del mennesker. Det ødelegger livskvaliteten og bare det å leve her og nå. Planlegging av fremtiden. Ja, dette hysteriet berører så mange aspekter.

Jesus sa at han ga oss sin fred. Og han sa til stadighet "frykt ikke." Resultatet av endetidsforkynnelsen, har ført til kortsiktig tenking - man blir stresset og angstfull = frykt. Det motsatte budskapet Jesus hadde å komme med.

Futurismen - de som venter på en kommende global krise - er sykelig opptatt av konspirasjonsteorier (les: paranoia) og Antikrist, etc. Dette er godt kjent. Et pessimistisk syn på fremtiden.

Gullberg snakker om et optimistisk syn på fremtiden.

Dette er to diametralt forskjellige måter å forholde seg til nået og fremtiden på. 

Kommentar #20

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Takk!

Publisert over 4 år siden
Anne Jensen. Gå til den siterte teksten.
Men jeg er opptatt av endetid. Følte meg altså truffet av innlegget :-D

Denne enkle linjen sammen med hittil 9 Bra-klikk forteller meg at arbeidet jeg la ned i oversettelsen og bilderedigering ikke var totalt bortkastet. :-)

Kommentar #21

Kjell G. Kristensen

78 innlegg  13843 kommentarer

Bra innlegg!

Publisert over 4 år siden

For meg spiller det ingen rolle, jeg vet at endetiden fortsatt er et godt stykke unna, så hva andre tror og mener bryr jeg meg ikke så mye om! ;-) Det står også omtalt i Skriften! - Når dette begynner å skje - så løft hodene, forløsningen tar tid, og det dryger med enden og til den fastsatte tid kommer.

Om alle bare kunne finne ut om hva Gud hadde fastsatt før denne tiden inntrer, hadde alt bare vært mer normalt?

Kommentar #22

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Hei Werner

Jeg sitere igjen. Den som kjenner til det skrevne ord, vil værken bli hysterisk,  eller Være bekymret. For vi retter blikket på Jesus og Hans ord. Freden er i Kristus og ikke i det menneskene skaper av oppdiktet hysteri og løgner. Jesus var opptatt av at vi skulle Være våken og Være beredt. Hvorfor? Jo fordi et sovende menneske vil ikke oppfatte tidens tegn. Da vil det bli slik som på Nohas  tid slik Jesus sa det.

Mvh 

Rune

Kommentar #23

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Hei Leif

Det er mange falske profeter der ute.og man selv har ansvaret for å ta til seg Jesu egne ord om endetiden.Jesus talte litt om endetiden. Og Han var bekymret for at vi skulle sovne.slik Også Paulus var. Israel er det sikreste tegnet på at vi er svært nær  Jesu igjenkomst. Den som ikke kan se det må gjerne lese sin Bibel på nytt. Istedenfor å ta til seg innlærte  doktriner  fra falske veiledere.

Mvh 

Rune

Kommentar #24

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.
Erfaring tilsier nok at man tar framtiden fra mange, spesielt unge mennesker, ved å fokusere på at framtiden er bare doom and gloom. For tre år siden hadde jeg i egen familie et par unge i begynnelsen av tenårene som var vettskremt over hva som skulle skje 21. desember 2012, for da gikk Maya-kalenderen ut.

Bare Gud kjenner dagen og timen, vøtt. Kan man klare å forutse endetiden er man minst på høyde med Gud. Seffli er dette viktig i kampen for å ha den rette forståelse. Om de kunne ville de kanskje være lykkelige en liten stund med sin perfeksjon. Men hva så? Mennesket er ikke skapt til perfeksjon og det ville begynne å søke etter noe annet. Noen kan til og med allerede ha nådd dette stadiet og søker etter en enda høyere rolle. Noen sporer av til de merkeligste tankeganger. Jeg tror det er stor ulykke knyttet til å virkelig finne endetidens komme. 

Johannes Åpenbaring er et stort mysterium. Det skrives milelange spalter om den. Den er komplisert. Eller er den det? Tenk om den har face-value, at det er enkelt, at det er slik det står? Jeg skal ikke gi mine teorier fordi det for meg er mysterier jeg vil fortsette å grunne på. Jeg vil ikke i mål, jeg vil ha tankegodset med meg for å fylle ut med erfaringsbakgrunn og nye synsvinkler etterhvert som verden rulles ut foran meg. Spenningen i livet er å undres og oppdage nytt hele tiden. Festina lente. For meg ligger livsvisdommen tett opp til undringen og dens stadige utvikling. Jeg ikke nå frem til svarene, jeg ikke vite. Jeg vil aldri forsøke å tråkke i Guds bed. 

Kommentar #25

Per Søetorp

101 innlegg  2029 kommentarer

Zzzzz....

Publisert over 4 år siden
Rune Staven. Gå til den siterte teksten.
Det er mange falske profeter der ute.og man selv har ansvaret for å ta til seg Jesu egne ord om endetiden.Jesus talte litt om endetiden. Og Han var bekymret for at vi skulle sovne.

Helt enig i dette:  Man har SELV ansvar for å ta til seg Jesu egne ord om endetiden.  Så bra.  Da slipper vi jo å høre på slike som tuter oss ørene fulle av eskatologiske spådommer og fortolkninger!

Og at Jesus var bekymret for at vi skulle sovne, er jo meget forståelig:  Er det noe man virkelig kan sovne av, så er det denne monotone oppreppingen av endetids-mantra som noen har spesialisert seg på.  Jo verre, jo bedre.  Og prøver noen seg med litt forsiktig optimisme og gode nyheter, se da hagler advarslene om forføreriske farer som ligger på lur. 

Gjesp..  Og på toppen av det hele blir du befalt om å våke, liksom?!  Med sånt søvndyssende tidtrøyte er det alt annet enn lett, spør du meg...

Kommentar #26

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Rune Staven. Gå til den siterte teksten.
Israel er det sikreste tegnet på at vi er svært nær Jesu igjenkomst. Den som ikke kan se det må gjerne lese sin Bibel på nytt. Istedenfor å ta til seg innlærte doktriner fra falske veiledere.

Så uskyldige mennesker må altså lide unødig for at jesus skal komme igjen?

Er det noe i denne gudens planer som IKKE innbefatter drap og lidelse for uskyldige mennesker?

Kommentar #27

David Lindhjem

30 innlegg  264 kommentarer

Liten påminnelse

Publisert over 4 år siden

Jesus sa:

"Når dere ser at det motbydelige som ødelegger, det som profeten Daniel har talt om, står på hellig sted – la den som leser opp, tyde det! " (Mat. 24:16)

 Jesus ber vær enkelt av oss, å studere det profetiske, han forventer faktisk at vi skal kunne tyde det.

Peter sa:

"Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen stiger opp i deres hjerter. Men dere må framfor alt vite at en ikke kan tyde noe profetord i Skriften på egen hånd. For aldri ble noen profeti båret fram fordi et menneske ville det, men drevet av Den hellige ånd talte mennesker ord fra Gud." (2.Peter 1:19)

 

 

Kommentar #28

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Tenk litt nå Skoug

Publisert over 4 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Så uskyldige mennesker må altså lide unødig for at jesus skal komme igjen?

Er det noe i denne gudens planer som IKKE innbefatter drap og lidelse for uskyldige mennesker?

Vet du hva en profeti er ?

Det som blir beskrevet i Bibelen og det Jesus sier om det vi skal legge merke til av hendelser,er FORUTSIGELSER på hva som kommer til å skje.

Altså profetier.

Det er ikke Gud eller Jesus som har bestemt at kriger og hendelser kommer.Det er mennesker som gjør at kriger og hendelser skjer.

Her trengs det logikk. 

Kommentar #29

Njål Kristiansen

158 innlegg  20654 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Her trengs det logikk.

Så du mener han skal la seg dra med i endetidshysteriet?

Kommentar #30

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Per Søetorp. Gå til den siterte teksten.
Helt enig i dette: Man har SELV ansvar for å ta til seg Jesu egne ord om endetiden. Så bra. Da slipper vi jo å høre på slike som tuter oss ørene fulle av eskatologiske spådommer og fortolkninger!

Og at Jesus var bekymret for at vi skulle sovne, er jo meget forståelig: Er det noe man virkelig kan sovne av, så er det denne monotone oppreppingen av endetids-mantra som noen har spesialisert seg på. Jo verre, jo bedre. Og prøver noen seg med litt forsiktig optimisme og gode nyheter, se da hagler advarslene om forføreriske farer som ligger på lur.

Gjesp.. Og på toppen av det hele blir du befalt om å våke, liksom?! Med sånt søvndyssende tidtrøyte er det alt annet enn lett, spør du meg...

Hei Per

Ja du selv har et ansvar å våke, og være forbredt, du kan mene og si hva du vil.men det er Jesu egne ord.

Ha en fin dag videre Per:)

mvh

Rune

Kommentar #31

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Werner Skaug. Gå til den siterte teksten.
En dame dusjet alltid med håndkle på, da hun var redd for å bli opprykket naken.

Ja, den falske læren om opprykkelsen ble etablert av John Nelson Darby på midten av 1800-tallet.

Kommentar #32

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Rune Staven. Gå til den siterte teksten.
Den som ikke kan se det må gjerne lese sin Bibel på nytt. Istedenfor å ta til seg innlærte doktriner fra falske veiledere.

Så vidt jeg husker har du selv vært ivrig med å forkynne om de fire blodmåner i 2014/15.

Dette fenomenet kan verken ses fra Norge eller Israel, men fra blandt annet USA, Canada og andre deler av det amerikanske kontinent.

Så la oss vokte oss for falske veiledere.

Kommentar #33

Rune Staven

402 innlegg  12111 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Hei Mads 

Hvis du leste det jeg skrev så skal også alt prøves.og dessuten skrev jeg at det kan ha en betydning for Israel og USA når de blod månene dukket opp.les først Før du avgir noe konklusjon  det er alt lurt.:)

Mvh 

Rune

Kommentar #34

Terje Johs. Johansen

26 innlegg  1906 kommentarer

Han var for sent ute

Publisert over 4 år siden
Mads Tore Tengesdal. Gå til den siterte teksten.
Ja, den falske læren om opprykkelsen ble etablert av John Nelson Darby på midten av 1800-tallet.

Det Var Paulus som sa dette da han sa: For dette sier vi dere med et ORD fra HERREN .. Det var et ord fra Herren som han fikk at ikke alle skulle dø, men forvandles, og de døde i Herren skulle oppstå og sammen med de levende skulle de forvandles og rykkes opp i skyer, opp i luften for å møte Herren, og så skal vi alltid være med Herren. Trøst da hverandre med disse ord. 1.tess.4.13-18. Dette var en trøstens ord som vi skal trøste hverandre med. Tror du ikke på dette har du heller ingen forventning om hans gjenkomst. Du må skille Jesu gjenkomst i skyen hvor han henter sin brud og hans komme synlig på Oljeberget. Dette er minst 7 år i mellom.

I 1.kor.15 sier Paulus om bortrykkelsen at det er en hemmelighet. Det var ikke forkynt om dette før, ikke før Paulus fikk dette åpenbart av Herren. Det var kjent gjennom Gt og evangeliene at Jesus skulle komme til dom, men Paulus fikk et nådebudskap at Herren skulle hente sin blodkjøpte brud som han vant seg på Golgata, hjem til seg ved å rykke de frelste opp i skyer for å møte ham.

Det å kalle bortrykkelsen for en falsk lære, sier heller hvor lite du forstår av endetids bilde og det profetiske ord.

Kommentar #35

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Vet du hva en profeti er ? Det som blir beskrevet i Bibelen og det Jesus sier om det vi skal legge merke til av hendelser,er FORUTSIGELSER på hva som kommer til å skje. Altså profetier. Det er ikke Gud eller Jesus som har bestemt at kriger og hendelser kommer.Det er mennesker som gjør at kriger og hendelser skjer. Her trengs det logikk.

selvsagt vet jeg hva en profeti er... og de selvoppfyllende profetiene (bare å legge tolkningene vide og brede nok så "oppfylles de alle sammen...) kan da umulig være det beste slike "seere" klarte??

Syntes ikke du at "logikken" som brukes er litt merkelig? Som at det ALDRI er gud eller jesus sin skyld når det er noe som minner om negativt, ugjennomtenkt, klønete, morderisk etc, mens det ALLTID er gud og jesus sin skyld når noe positivt skjer? Syntes ikke du også at det er litt merkelig, litt ulogisk liksom? For hvorfor i all verden sier profetiene at disse størrelsene ikke kan komme med denne dommedagen sin uten at man skal vasse i lik og lidelser hos uskyldige mennesker? Kan de ikke bare komme da? Er det så veldig vanskelig? Jeg forstår bare ikke logikken til de som skrev bibelen her, for det virker jo som om den guden de skriver om ikke evner å gjøre noen ting uten at det renner blod og/eller noen blir drept... Er liksom så lite gjennomtenkt alt sammen...

Som med den påståtte flommen... Hvor mye ville det kostet denne guden å bare tatt livet av alle unntatt de åtte han sparte? Men nei, her også lot han uskyldige folk lide druknings døden uten skrupler, det er liksom slik han "fikser" ting... Bibelen er full av denne gudens påståtte killing frenzy, til og med den store syndefjernende planen klarte han ikke å planlegge eller gjennomføre uten drap, på sin egen sønn... Og til sist skal altså slik og slik skje, for dør ikke en rekke mennesker og lider en masse unødig lidelse underveis så kan denne guden og jesus rett og slett ikke komme med noen dommedag..? Syntes ikke du at dette er litt rart?

Hvorfor kunne det ikke bare ha stått: Gud og jesus kommer plutselig en torsdag og skal dømme folk i øst og vest? Altså uten at foranledningen var uskyldig lidelse og drap på uskyldige....? Du må gjerne forklare meg den logikken, (og gjerne også hvorfor gud og jesus ikke kan stå bak dette, når det er de som har planlagt det slik...) for jeg kan ikke fatte at en allmektig og allvitende gud skulle ha behov for noe slikt, OM den guden ikke er tvers i mellom ond da, og har moro av slikt... Det kan jo være en forklaring...

Kommentar #36

Werner Skaug

59 innlegg  1214 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Terje Johs. Johansen. Gå til den siterte teksten.
Det å kalle bortrykkelsen for en falsk lære, sier heller hvor lite du forstår av endetids bilde og det profetiske ord.

Det er to lærer om opprykkelsen i dag, og det er der futurister og preterister er uenige. Ja, du har rett i at Paulus skrev om opprykkelse. Men hvordan skal dette forstås?

Futurister ser for seg en global krise hvor de kristne skal rykkes opp før/under/etter 7 år med et globalt mareritt. Til Himmelen. Og etterlate seg en jord i fullstendig kaos. Osv. 

Preterister tror teknisk sett på en opprykkelse, men kobler dette opp mot Jesu gjenkomst, oppstandelsen fra de døde. Man møter Herren i luften for så å bli med ham tilbake til jorden (Jonathan Weltons versjon).

Mads er inne på Darby. Darbyismen (futurisme) er den som, i moderne tid, har presentert "pakken" hvor man legger Matteus 24 i vår fremtid, global krise under Antikrist, osv. Darbyismen ble popularisert gjennom C. I. Scofields studiebibel.

Det har alltid vært futurister og preterister. Men Darby er den som har hatt mest innflytelse i moderne tid, hva futurisme angår. Og Darby hadde en egen versjon av hvordan profetiene skulle tolkes. Futurisme har forekommet i ulike versjoner i 2000 år. 

Kommentar #37

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Terje Johs. Johansen. Gå til den siterte teksten.
Det å kalle bortrykkelsen for en falsk lære, sier heller hvor lite du forstår av endetids bilde og det profetiske ord.

Werner har forklart dette på en flott måte.

Jeg skrev: "den falske læren om opprykkelsen", ikke at opprykkelsen er falsk :-)

Kommentar #38

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Mads Tore Tengesdal. Gå til den siterte teksten.
Jeg skrev: "den falske læren om opprykkelsen", ikke at opprykkelsen er falsk :-)

Hvordan vet du hvem som er falsk og hvem som er ekte? Så vidt jeg kan se så kommer min nesten etternavn bror med tre alternativer, hvem er den riktige?

Kommentar #39

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 4 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Hvordan vet du hvem som er falsk og hvem som er ekte?

Jeg hadde tenkt å redigere (utvide) teksten, men du kom meg i forkjøpet :-)

Jeg forholder meg til Matt 24 hvor trengselstiden kommer før vers 31 "Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene enden av himmelen til den andre".

Kommentar #40

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Og?

Hva skjer så? Evig fortapelse? Alle får en ny sjanse?

Og hvordan kom DU frem til at dette er det riktige?

Kommentar #41

Mads Tore Tengesdal

41 innlegg  2421 kommentarer

Publisert over 4 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Og hvordan kom DU frem til at dette er det riktige?

Fordi det står i Matt 24, enkelt og greit forklart i kronologisk rekkefølge.

Poenget i denne sammenhengen (ut fra innlegget og ut fra et kristent utgangspunkt) er at ingen trenger å være redde/usikre på om de blir opprykket til himmelen før de ser og gjennomgår trengselstiden. Når trengselstiden kommer må alle gjennom den. Om trengselstiden kommer om 10 år eller om 200 år er en annen ting.

Kommentar #42

Werner Skaug

59 innlegg  1214 kommentarer

Publisert over 4 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Så vidt jeg kan se så kommer min nesten etternavn bror med tre alternativer, hvem er den riktige?

He he! Den var morsom. Skal la det være for denne gang, da. ;-)

Kommentar #43

Arja Larsen

43 innlegg  1011 kommentarer

Publisert over 4 år siden

Kan Leif Gullberg klargjøre hva han mener en nøktern formidling av Bibelens endetidbudskap kunne være?

Kommentar #44

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

Publisert over 4 år siden
Arja Larsen. Gå til den siterte teksten.
Kan Leif Gullberg klargjøre hva han mener en nøktern formidling av Bibelens endetidbudskap kunne være?

Det synes jeg faktisk var et veldig godt spørsmål.

Som jeg kanskje har tilkjennegitt tidligere, så har jeg et preteristisk bibelsyn (etter i flere tiår å ha vært futurist med ganske så stor overbevisning om de enkelte detaljer om endetiden. Som tenåring startet jeg sågar et lite blad "Antikrist 666" som jeg husker min nå avdøde tante støttet med 100 kroner - det ble bare 2 nummer).

Jeg er med andre ord ikke så veldig opptatt av "endetiden" (som jeg forøvrig siden 1950-tallet har hørt utlagt gjennom en zillion taler og artikler). Svaret mitt blir dermed at for meg finnes det ikke noe "endetidsbudskap" i Bibelen utover at vår nåværende verden (og tilsynelatende også en dag må) kulminere med det som J.Lee Grady i innlegget også sier:

"Jeg vet at Jesus vil komme tilbake en dag, og det gir meg stor trøst å vite at hele himmelen vil si om Ham: "Kongedømmet over verden er tilfalt vår Herre og hans salvede, og han skal være konge i all evighet" (Åp. 11:15). La oss leve våre liv som om han kommer tilbake i dag, men la oss arbeide som om han ikke kommer før om 100 år."

Det viktigste er at man har sitt gudsforhold i orden, slik at hans tilbakekomst er ønsket til hver tid på dagen - alle dager. Den dramaturgiske framstillingen vi pepres med av meninger om det du kaller "Bibelens endetidsbudskap" bekymrer meg faktisk mer og mer. Jeg har ennå til gode å se en eneste av disse påstandene oppfylles.

"Rett foran våre øyne", som de sier de som har fått med seg siste NRK Dagsrevy.

Kommentar #45

Arja Larsen

43 innlegg  1011 kommentarer

"Rett foran våre øyne" får vi faktisk se at Bibelens profetier fullbyrdes

Publisert over 4 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.
"Jeg vet at Jesus vil komme tilbake en dag, og det gir meg stor trøst å vite at hele himmelen vil si om Ham: "Kongedømmet over verden er tilfalt vår Herre og hans salvede, og han skal være konge i all evighet" (Åp. 11:15). La oss leve våre liv som om han kommer tilbake i dag, men la oss arbeide som om han ikke kommer før om 100 år."

Det viktigste er at man har sitt gudsforhold i orden, slik at hans tilbakekomst er ønsket til hver tid på dagen - alle dager. Den dramaturgiske framstillingen vi pepres med av meninger om det du kaller "Bibelens endetidsbudskap" bekymrer meg faktisk mer og mer. Jeg har ennå til gode å se en eneste av disse påstandene oppfylles.

"Rett foran våre øyne", som de sier de som har fått med seg siste NRK Dagsrevy.

Takk for ditt svar. Det er et viktig poeng du framhever, ja, det viktigste av alt, det å ha sitt forhold til Gud i orden. Det er en listig fristelse å falle i, det å ha noe godt og viktig og bibelsk foran Jesus Kristus i sitt liv. For den del, kan endetidsinteresset bli en slik snare. Evangelisering, arbeide i Guds rike, menigheten og mye annet viktig og vesentlig kan også bli en slik snare så man ikke har den første kjærligheten til Jesus levende i sitt hjerte.

Endetiden er viet mye "spalteplass" i Bibelen, så da bør vi være oppmerksom på at det er Gud som vil informere oss, og at det er han som har mye forskjellig å si om endetiden, både herlig og forferdelig. Og kjernen i endetidsprofetier sikter nettopp til det å få eller bevare sitt gudsforhold i orden. Målet er Guds og Kristi herredømme, men det skjer mye før det gode kommer i konkret makt også her på vår klode. Og Gud har valgt å informere oss om denne kampen, for å hjelpe oss å våke, å vente og å være tålmodige, mens det forferdelige utvikler seg.

"Rett foran våre øyne" får vi faktisk se at Guds profetier fullbyrdes. Jesajas profeti, som Jesus siterer, er veldig aktuell også foran NRK Dagsrevyen:

"Når dere hører, skal dere høre, men ikke forstå, og når dere ser, skal dere se, men ikke skjelne. (erkjenne, forstå med hjertet). For hjertet til dette folket er blitt sløvt. Deres ører har vanskelig for å høre, og sine øyne har de lukket til, så de ikke skulle se med sine øyne og høre med sine ører, så de ikke skulle forstå med hjertet og vende om, så jeg kunne få lege dem." Matt 13:14-15.

Kommentar #46

Kjell G. Kristensen

78 innlegg  13843 kommentarer

Ok!!! ;-)

Publisert over 4 år siden

Arja Larsen:

Rett foran våre øyne" får vi faktisk se at Guds profetier fullbyrdes. Jesajas profeti, som Jesus siterer, er veldig aktuell også foran NRK Dagsrevyen:

"Når dere hører, skal dere høre, men ikke forstå, og når dere ser, skal dere se, men ikke skjelne. (erkjenne, forstå med hjertet). For hjertet til dette folket er blitt sløvt. Deres ører har vanskelig for å høre, og sine øyne har de lukket til, så de ikke skulle se med sine øyne og høre med sine ører, så de ikke skulle forstå med hjertet og vende om, så jeg kunne få lege dem." Matt 13:14-15.
________________________________________________________________

Ikke glem å slå opp hos Jesaias også da som er en viktig del av ditt sitat? Jes. 6.9-13

Han sa: «Gå og si til dette folket: Dere skal høre og høre, men ikke forstå, se og se, men ikke skjønne!
Gjør dette folkets hjerte fett, gjør ørene tunge og kleb øynene igjen, så de ikke kan se med øynene, ikke høre med ørene, ikke forstå med hjertet og ikke vende om og bli helbredet!»

Da sa jeg: «Hvor lenge, Herre?» Han sa: «Til byene ligger øde og folketomme og det ikke er mennesker i husene og landet ligger som en ødemark.»
Og Herren skal sende menneskene langt bort, øde og forlatt skal landet bli.
Er ennå en tiendedel tilbake, skal også den brennes opp som når en eik eller terebinte blir felt og bare en stubbe står igjen. Den stubben er en hellig ætt.

(Som hos Dan.4.10-23 - forklaring fra v24-37) Og jeg som trodde at de kristne mente at det Hellige alt var født? (Jes.9.6?)

Kommentar #47

Toril Søland

119 innlegg  1478 kommentarer

Ja... ikke bare kristne...

Publisert over 4 år siden

Vi har klimakrisen, økende forurensning, økt fiskedød, mange kriger og økonomikriser....

Både vitenskaplige og politiske "dommedagsprofeter"  forteller oss stadig at vi skaper vår ulykke selv. Ja, at vi faktisk velger det selv.

Når de legger "fakta" på bordet i rapport etter rapport og ber oss velge en annen livsstil... så velger vi selv veien til "dommedag". 

Alle blir deppa av at vi ikke makter å gjøre noe med denne triste nåtidsfortellingen om hvordan vi ødelegger vann og jord, luft og mat, økonomi og resurser. 

Filmindustrien har i mange år spilt på den likheten det er mellom vår tids problemer og endetiden slik profetene og åpenbaringen fremstiller den.

Det er derfor naturlig at også kristne kjenner dette tynge! Vi elsker jo også livet her i Guds skaperverk.

Vår situasjon er slik at det kristne håpet er blitt viktig å minne om: Når dere ser dette begynne å skje, da rett dere opp og løft deres hoder! for vår forløsning stunder til. (Slik Rune beskrev det i kommentar 3.)

Vi får hjelpe hverandre og minne hverandre på at den forløsning det tales om, den gjelder "ikke bare oss kristne", ikke "bare Israel" , men det gjelder den hele verden... ... 

Altså vi gleder oss ikke over det vonde i tiden, men vi "løfter hodet" for "vår forløsning(fødsel)" en nær.

En kvinne som har vært gjennom fødseler, vet godt om den forskjellen! 

Kommentar #48

Kjell Bjarne Sandvik

19 innlegg  667 kommentarer

Endetiden, skal ikke spekulere !

Publisert over 4 år siden

 

Endetiden, skal ikke spekulere 2!

Vi skal ikke spekulere i datoer eller årstall verken om Jesu gjenkomst eller endens tid. Men jeg kjenner en indre «advent» eller forventning fordi Guds ord forteller at Guds Ånd skal utøses over alle mennesker i de siste dager. Dette har pågått siden pinsedag i Jerusalem, og det øker i intensitet og styrke i vår tid.

Hvorfor være så forsiktig med å utale seg om endetiden, er nå et gledesbudskap for oss troende og skremmer det noen er det for de dem ikke har sin sak i orden med Gud. Etter som dette er noe som har ligget på mitt hjerte over en lengre tid benytter jeg anledningen til å gå litt videre. Etter å ha lest igjennom bibelen og fortsatt sysler med det er jeg storlig forundret over hvordan den troende delen av den Norske befolkning er blitt så redd for å tale i klartekst. Jeg er ingen profet men slik bibelen er skrevet skulle det på noen punkter være lett å fastsette hvor vi et i Guds bilde.

Dett skriver jeg for at Gud har gitt oss et tegn slik at vi kan vite så noenlunde hvor landet ligger. At Jødene selv og verden ellers ikke ser dette tegnet er forståelig, Jødene venter på sin Konges komme og for verden ellers er dette bare sprøyt, men vi da som sanne troende har fått;

Markus 13,28-

 Lær ei likning av fikentreet: Når det kjem sevje i greinene og lauvet sprett, då veit de at sommaren er nær. 29 Like eins når de ser at dette hender, då veit de at han er utfor døra. 30 Sanneleg, det seier eg dykk: Denne ætta skal ikkje forgå før alt dette hender. 31 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. 32 Men den dagen eller timen kjenner ingen, ikkje englane i himmelen og heller ikkje Sonen, berre Faderen.

For mange av oss troende er fikentreet et bilde på opprettelsen av staten Israel i mai 1948 og dette gir oss et spillerom på 70-80 år. Hvorfor? Guds ord slår fast at menneskets alder skal være 70 år, stor styrke 80 år. Fritt tolket da så skal de som blei til i den perioden ifra 1948 + 70-80 deretter få se Herrens igjenkomst.

Dette har ligget i mitt hjerte i mange år nå og jeg har luftet det noen ganger

men møtt med ingen respons. Det som fikk meg til å gå litt dypere inn i dette var fremsettelsen om krav at alle såkalte okkuperte områder av Israel

måtte de være trokket ut av i løpet av 2017 samt jeg såg at Israel i mai 20 18 blir 70 år. Min første tanke var blir dette tvunget igjennom kommer Jesus igjen innen Israels 70års bursdag for Israel skal jo ikke deles selv om

hele verden og de fleste kristne mener det er på sin plass.

Men for mange biter manglet så jeg måtte tilbake til regneblokka. Tar vi utgangsponkt da i Israels 80års jubileum mai år 2028 og trekker ifra de syv trengselsår bibelen omtaler etter brudens opprykkelse (selvsakt som det er stor uenighet om)kommer vi til år mai 2021, mai 2015 til mai 2021 kan da gi oss en innhøstningsperiode på 6 år alt etter når Gud vår Far starter sin nedtellingsklokke.

Hvorfor skulle disse talene være relevante, jo ser vi oss om kring er vi på vei inn i en tid som bibelen beskriver skal være i endetiden, ondskapen breer om seg som ild i tørt gress, skillet imellom kjønnene viskes ut, det normale snues på hodet så det unormale blir det riktige, det sier meg at tiden er moden.

Noen sover, noen lever i håpet men selv tier, noen taler men blir tiet ihjel forde det kan være det koster å skrive en komentar til støtte eller et motsvar, det blottlegger en. Men det som teller er å tenne det håpet om Jesu igjenkomst hos så mange som mulig før det er for sent. ER ikke dette et gledesbudskap i ditt hjerte bør du snarest revurdere ditt ståsted når det gjelder Kristus, Kristus kommer aldri med dårlige nyheter det er det bare den onde som frembringer.

Kommentar #49

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

@Sandvik

Publisert over 4 år siden
Kjell Bjarne Sandvik. Gå til den siterte teksten.
For mange av oss troende er fikentreet et bilde på opprettelsen av staten Israel i mai 1948 og dette gir oss et spillerom på 70-80 år.

Hvilket troverdig svar gir du de som stiller deg spørsmålet om hvordan Jesus kunne forbanne fikentreet hvis det er et bilde på Israel??

Hvor ellers i Bibelen er et fikentre eller noe som helst slags tre? sammenlignet med Israel ??

Kommentar #50

Kjell Bjarne Sandvik

19 innlegg  667 kommentarer

Svar til @Sandvik!

Publisert over 4 år siden

Det finnes mange fikentre Leif, dette var et dødt som Han forbannet. Det fikentreet og de andre trær Herren taler om beskriver noe helt annet. Jesus selv er forskjellen mellom velsignelse og forbannelse så det er ingen motsetninger der.

Mest leste siste måned

Noen bør skamme seg
av
Espen Ottosen
18 dager siden / 5325 visninger
Kreftens krigsmetaforer
av
Aud Irene Svartvasmo
16 dager siden / 3723 visninger
Ingen skal leve med skam
av
Tor Håkon Eiken
17 dager siden / 1290 visninger
Nå må vi stå sammen
av
Berit Hustad Nilsen
12 dager siden / 1169 visninger
Skal vi forby det vi ikke liker?
av
Paul Leer-Salvesen
12 dager siden / 985 visninger
Hva nå, Etiopia?
av
Ragnhild Mestad
5 dager siden / 926 visninger
Ungdomsrus: Vi må handle nå!
av
Pernille Huseby
22 dager siden / 903 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere