Leif GuIIberg

72

Sionismen er etterhvert blitt vanskelig å selge til evangelikale

Mens lobbygiganten AIPAC [American Israel Public Affairs Committee] utøver sin makt i Washington, så har evangelikale kristne lenge vært grasrotbasen for israelsk påvirkning i USA. Men den støtten forsvinner.

Publisert: 23. mar 2015

Ryan Rodrick Beiler

Norsk oversettelse publisert med tillatelse for Verdidebatt. Ryan Rodrick Beiler bodde i Palestina fra 2010-2014.

Mens lobbygiganten AIPAC [American Israel Public Affairs Committee] utøver sin makt i Washington, så har evangelikale kristne lenge vært grasrotbasen for israelsk påvirkning i USA. Men den støtten forsvinner.

I følge en meningsmåling til National Association of Evangelicals  hadde førti prosent av evangelikale ledere i USA forandret sin tenkemåte om Israel i løpet av de siste femten år.

Den mest vanlige endringen?  "En større bevissthet om kampene som det palestinske folk møter," konluderer en måling.

"En av de viktigste endringene er at kristne stemmer kommer fra Palestina," sier Munther Isaac, viserektor ved Bethlehem Bible College på den okkuperte Vestbredden. "De utfordrer evangelikale til å føre samtaler med dem."

"Vi ser at med yngre evangelikale, så er det en åpenhet fordi de er veldig interessert i saker som omhandler sosial rettferdighet," fortalte Isaac til The Electronic Intifada. "De ønsker å gjøre en forskjell og de ønsker å se troen omsatt til handling."

Isaac leder Christ at the Checkpoint Conference i Betlehem som finner sted to ganger årlig. Mens andre palestinske grupper som Sabeel har lykkedes i å nå hovedsaklig tradisjonelle kirkesamfunn som har en tendens til å være mer liberale, så har Betlehem-konferansen bevisst vært målrettet mot de evangelikale.

Megan Giesecke fra Dallas var student ved Wheaton College - en av USAs fremste evangelikale skoler - da hun deltok i Christ at the Checkpoint i 2012.


En nylig undersøkelse viser en stor endring bort fra den evangelikale støtten til Israel. (Foto: Ryan Rodrick Beiler)
 
"Med en gang jeg kom til Palestina, ble jeg sjokkert under besøket til Hebron med dens veisperringer og gjenspikrede butikker," sa Giesecke. "Rett etter besøket i Hebron møtte vår gruppe en ideologisk bosetter fra USA som fortalte oss med stolthet at han hadde rett til landet og hjalp til med å markere jødenes krav."

"Etter denne førsthåndskjennskapen til Palestina," fortalte Giesecke The Electronic Intifada, "blir du bevisst på at å støtte sionismen, spesielt med sin nåværende militære undertrykkelse, ikke lenger er en valgmulighet. Og det er visselig en vanskelig ideologi å rettferdiggjøre for noen som hevder at de følger en kjærlig Gud."

Og allikevel forsøker Christians United for Israel (CUFI) - den største sionistorganisasjonen i USA med en adresseliste på over to millioner abonnenter - å rettferdiggjøre Israels undertrykkelse overfor en rettferdighetssøkende generasjon.

I skarp kontrast til den islamofobiske retorikken som er typisk for CUFI, så lanserte de nylig en snillere og mildere "Israel Collective." Med temaet "Forent til fred" sikter de mot de under 35 år som "står med de undertrykte" og "elsker flerfold" ved å hevde at Israel omfatter Jesu kjærlighet og medynk, "inkludert å elske sine fiender" ved å sørge for en trygg havn for forfulgte kristne og muslimer.

En vekker av en realitet

Selv om denne retorikken kan virke attraktiv for unge mennesker, så stemmer ikke CUFIs påstander om å elske Israel med virkeligheten på bakken.

"De forsøker å fremstille konflikten i Palestina og Israel som en religiøs konflikt mellom den jøde-kristne tradisjon og islam. Palestinske evangelikale er uenig i dette," sa Isaac. "Kristne er forfulgt i Syria og Irak av muslimer, men i Palestina er ikke dette sant. Vår største utfordring som palestinske kristne er okkupasjonen."

"Kristensionismen forkynner ikke fred siden den samtidig fullstendig ignorerer rettferdighet," la han til. "Dette fører terminologien om guddommelig rett inn i en moderne konflikt og forsøker å løse den moderne konflikten utenom internasjonal lov ved istedet ved å komme med krav på vegne av Gud - og hvordan er dette forskjellig fra islam som kommer med påstander at det de har en guddommelig rett til sine handlinger?"

Isaac og Christ at the Checkpoint er ikke alene i sine anstrengeler for å opplyse evangelikale. Et voksende antall kristne høyskoler og menighetsbaserte grupper organiserer studieturer som åpner øynene.

"Vi har vitnesbyrd fra mennesker som kom inn som svært overbeviste sionister og var interessert i en tur til Det Hellige Land som ble sponset av sin undervisningsanstalt," forklarte Mariano Avila i Hope Equals, en gruppe som organiserer studieturer for høyskole- og seminarstudenter. "Så vi tar dem med og viser dem hva som foregår der borte."

"Denne sommeren var veldig intens," minnes Avila. "Vi var der akkurat da Brother's Keeper [serien med raid over hele Vestbredden under forløpet til angrepet på Gaza sist sommer] var igangsatt, under invasjonene i hjemmene som foregikk i Betlehem. Vi var skrekkslagne. Vi var i ulike palestinske hjem og visste at israelerne slo inn dører bare noen få blokker unna midt på natten."

Den vanskeligste jobben
Utfordringen til slike som Avilas grupper er å omgjøre disse intense opplevelsene til handling på hjemmebane.

"Maktanalysen som vi anvender er å forstå ens eget privilegium og så bruke dette som en alliert," sa Avila. "Det er lenken mellom din interesse for en politisk sak, å se det på bakken, og deretter komme hjem og bli et talerør."

For mange er det da det vanskeligste arbeidet begynner - samtalen med egne familier, venner, menigheter og studentforeninger om hva de har sett. Dette kan være en krevende forsamling.

"Igjen og igjen så er den sterkeste kraften til å forandre hjerter og sinn den personlige relasjonen til en som har  reist over dit, og så hatt en personlig førstehåndserfaring i Palestina," sa Giersecke.

Så langt forblir de fleste evangelikale institusjoner som er lydhøre overfor palestinske perspektiver fokusert på undervisning, og få har inntatt offisielle standpunkt. Noen tradisjonelle kirker slik som Presbyterian Church USA og United Methodist Church har trukket sine investeringer fra selskaper som profiterer på okkupasjonen.

Eller, slik som CUFI sier det: "Noen av de største tradisjonelle protestantiske kirkesamfunn har vendt ryggen til Israel .. Nå arbeider den anti-israelske mengden intenst for å gjenta suksessen i den evangelikale verden."

Pastor Alex Awad, Isaacs kollega ved Bethlehem Bible College, er en palestinsk evangelikal og en uttalt talsmann for boikott, avhendelse og sanksjoner. Blant tre tusen andre palestinske kristne, inkludert lederne i tretten historiske kirker, er Awad signator til Kairos Palestina-dokument, som ber om "boikott og avhendelse som ikke-voldsverktøy for rettferdighet, fred og sikkerhet for alle."

Som resultat av denne aktivismen, har han og hans kollegaer blitt en målskive for de han karakteriserer som "ekstrem kristensionisme som er ganske radikal og som er store motstandere av hva vi holder på med."

"Men", sa Awad, "de er i virkeligheten ikke svært religiøse - men de er politisk engasjerte mennesker som bruker religion mer eller mindre."

Å endre tankesettet

Det har vært mange kristensionister som nå ber om å få lytte til det palestinske kristne perspektivet," sa Isaac. "Jeg har sett det selv hos CUFI-gruppen. De kom til Jerusalem og ba om et møte med en palestinsk kristen. Jeg talte til dem."

Hvorfor denne nye interessen? "De har blitt kritisert for å ha ignorert den palestinske siden," forklarte Isaac. "Tidligere ignorerte de bevisst de palestinske kristne. Nå vet de at de ikke kan late som vi ikke finnes lenger."

Awad husket en lignende invitasjon sist sommer. På slutten av samtalen sa en i gruppen at han var overbevist etter Awads presentasjon og ba om en håndsopprekkelse fra de som var enig. Omkring ett dusin av førti rakte opp sine hender.

"Jeg ble sjokkert," sa Awad. "De er etterfølgere av John Hagee, og hvis de kommer til Det Hellige Land har de tilbrakt en hel uke med israelske talere," la han til og refererte til grunnleggeren og lederen av CUFI.

"De har hele den israelske propagandaen. Som bevis tok de dem med til et Bibel-college og jeg samtalte med dem i 45 minutter. Og her står de og endrer sitt tankesett."

Som CUFIs egen direktør David Brog nylig måtte medgi på det konservative Middle East Forum: "Dagene med å ta evangelikal støtte til Israel for gitt er over."

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Oddbjørn Johannessen

191 innlegg  13478 kommentarer

Publisert nesten 5 år siden

Interessant innlegg, Gullberg.

Kommentar #2

Arnt Thyve

17 innlegg  1393 kommentarer

Tvilsomt sitat

Publisert nesten 5 år siden
Leif GuIIberg. Gå til den siterte teksten.
"De forsøker å fremstille konflikten i Palestina og Israel som en religiøs konflikt mellom den jøde-kristne tradisjon og islam. Palestinske evangelikale er uenig i dette," sa Isaac. "Kristne er forfulgt i Syria og Irak av muslimer, men i Palestina er ikke dette sant. Vår største utfordring som palestinske kristne er okkupasjonen."

Dette er et tvilsomt sitat. Er det virkelig noen som tror at palestinske muslimer - i motsetning til alle andre muslimer i nabolaget - oppfører seg fint mot de kristne? Jeg har snakket med flere kristne palestinere, og de er ikke enige i dette utsagnet. Det er ikke Israel som begrenser trosfriheten til kristne palestinere, det var ikke Israel som drepte den kristne bokhandleren i Gaza, det er ikke Israel som setter fyr på kirker på Vestbredden. Vi husker også hvem det var som okkuperte fødselskirken i Betlehem for noen år siden. Problemet til kristne i Palestina er det samme som problemet til alle kristne i Midt-Østen (med unntak av de som bor i Israel) - muslimer som ikke kan godta at det finnes mennesker med en annen tro. I følge Pew Research Institute er 66 % av muslimer på Vestbredden tilhengere av dødsstraff for apostasi. Synes virkelig de kristne der at sine gode naboer er så mye bedre enn Israel? Jeg har en mistanke om at de som har uttalt dette er de samme luringene som påstår at Jesus var palestiner...

De palestinske områdene ligger forøvrig på 26. plass på Åpne Dører sin liste over landene med mest kristendomsforfølgelse. 

http://www.timesofisrael.com/are-bethlehems-christians-losing-grip-on-their-city/

http://electronicintifada.net/content/pchr-condemns-attacks-palestinian-churches/2788

http://www.christianitytoday.com/ct/2007/octoberweb-only/141-12.0.html

http://www.pewforum.org/files/2013/04/worlds-muslims-religion-politics-society-full-report.pdf

Kommentar #3

Oddbjørn Johannessen

191 innlegg  13478 kommentarer

Hva mener du?

Publisert nesten 5 år siden
Arnt Thyve. Gå til den siterte teksten.
Dette er et tvilsomt sitat. Er det virkelig noen som tror at palestinske muslimer - i motsetning til alle andre muslimer i nabolaget - oppfører seg fint mot de kristne?

"Tvilsomt sitat"?  

Mener du at det her er snakk om sitatfusk - eller mener du at sitatet ikke er representativt? 

For øvrig finner jeg ditt retoriske spørsmål ("Er det noen som...?") merkelig.  Det virker som om du rett og slett ikke har lest innlegget (eller i hvert fall lest meget selektivt).

Kommentar #4

Arnt Thyve

17 innlegg  1393 kommentarer

Publisert nesten 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Mener du at det her er snakk om sitatfusk - eller mener du at sitatet ikke er representativt?

Jeg mener på ingen måte at det er sitatfusk. Palestinske kristne sier slikt hele tiden. Men det stemmer dårlig med det jeg har blitt fortalt av de palestinske kristne jeg har truffet. Det stemmer også dårlig med det som kommer ut av nyheter som omhandler kristne i disse områdene. Sannsynligvis er vel ikke palestinske kristne enige om alt - heller ikke politikk. Man må også ha i bakhodet at det hverken er reell ytringsfrihet eller religionsfrihet i de palestinske områdene. Da kan det man sier til aviser og lignende få konsekvenser. Spesielt når man hører til en religiøs minoritet. 

Kommentar #5

Knut Nygaard

487 innlegg  6965 kommentarer

Vi kan mene mangt om mangt

Publisert nesten 5 år siden

men vi lever si en tid der det er både kamp om narrativen og opinionen.  Mange ser det som et trofe å hente inn kristne over på sin side av diket.

Selvsagt er det ikke noen fellesnevner som tilsier at kristen i en eller annen utgave er lik proIsrael eller motsatt.

Alle er vi subjekter og en skal ikke være langt tid på vd for å skjønne at vi har svært forskjellige bokhyller, nettsider, aviser og eposter tilgjengelig for påfyll for å opprettholde mer eller mindre vedtatt og låste ståsted.  For egen del er det et hjerteforhold til staten Israel og det jødiske folk - dette er noe jeg har fått nedlagt - det kom med frelsen.

Hvis en tok seg tid til å skumme igjennom - gjerne lese grundig for den del - tråden under denne: "Israels kommende trengsel og Guds dom over nasjonene" så kan det gi ettertanke for noen og enhver i en tid da Israel - David - har pådriverkrefter verden over som ønsker staten nedom og hjem - den eneste jødiske staten i en verden der det totalt er 14 mill. jøder - en utsatt nasjon som er i behov av den hjelp, støtte og forbønn fra troende som det er mulig å oppdrive. 

Det å fronte den proIsraelske siden mot Goliatkreftene vil koste.  Det er en åndskamp samtidig som det er en politisk kamp.  Følgelig vil ofte valg av side følge valg av politisk valør.  Vi lever i en tid der sekulærkreftene foreløpig råder.  Det å være kristen er gjerne ikke et pluss i sekulærstaten, men det hjelper gjerne på aksepten hvis en er pro noe sekulærstaten fronter - som prohomo - propalestina - da blir det mer aksept slik at dette med tro på den treenige Gud kan ligge.

Jeg ser at Gullberg ikke har tatt med ? i originaloverskriften: "Are Evangelicals beginning to shift away from Zionism?"  Det er en viss forskjell med det ? - eller ikke, Gullberg?

Som i alle overføringer er det de yngre som er lettest påvirkelige og endringsbare.  Det er her støtet tydeligvis skal settes og det er disse som er mest sårbare ved fronting av verdisyn som følger med den kristne tro som sekulærstaten forkaster - eller rettere sagt - håner.  I USA er det nok ikke på langt nær så tungt som det kan kjennes for noen i Norge.  Unge er i behov av gode menigheter som gir de en overføring til en gudsrelasjon som kan lede de i de små og de store spørsmål.  Disse er det heller ikke overflod av her til lands.

Kommentar #6

Leif GuIIberg

72 innlegg  6375 kommentarer

@Nygård

Publisert nesten 5 år siden
Knut Nygaard. Gå til den siterte teksten.
Jeg ser at Gullberg ikke har tatt med ? i originaloverskriften: "Are Evangelicals beginning to shift away from Zionism?" Det er en viss forskjell med det ? - eller ikke, Gullberg?

Jo, en slik utelatelse ville også vært å gjøre urett mot artikkelforfatteren.

Orginalartikkelen kan du lese her:

http://electronicintifada.net/content/evangelicals-zionism-increasingly-tough-sell/14357

Mest leste siste måned

Visjon Norge som «Guds forrådshus»?
av
Cecilie Erland
17 dager siden / 1998 visninger
Tilbake til humanismen
av
Hans Anton Grønskag
6 måneder siden / 1744 visninger
Å bli forma til eit kristent liv
av
Hallvard Jørgensen
15 dager siden / 1738 visninger
Lengselen etter det evige hjem
av
Heidi Terese Vangen
8 dager siden / 1073 visninger
Rusreformen som gjør vondt verre
av
Constance Thuv
11 dager siden / 888 visninger
Prestekallet kommer innenfra
av
Maryam Trine Skogen
22 dager siden / 880 visninger
Fleksibel og sliten
av
Merete Thomassen
3 dager siden / 871 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere