Spaltist Ida Marie Haugen Gilbert

Skribent og filosof

I grevens tid på moralens vegne

Gjennom Fifty Shades of Grey trues samtiden av en ny «Don Juan», hvor overgrep belønnes med lykkelig slutt.

Publisert: 16. mar 2015

«Gid min mann var mer som Don Juan!» er nok en setning som har opptrådt i fantasien til mange husmødre verden over opp gjennom tidene. Når forelskelsen har ebbet ut i endeløs hverdag, blir fantasien kilde til litt sødme. Her opptrer Don Juan som en mystisk forfører som tar seg inn gjennom soveromsvinduet, men forsvinner like mystisk ut i natten igjen. 

Don Juan, eller Don Giovanni som han heter i Mozarts opera med samme tittel, er myten om tidenes mest beryktede forfører, en iskald morder og bedrager. Men der historien om den klassiske Don Juan er en historie til skrekk og advarsel, så truer en ny og farligere forfører med å kuppe Don Juan-begrepet. Fifty Shades of Greys glatte forførerhelt, Christian Grey, forfører damer og menn verden over. 

I grevens tid. Bergen Nasjonale Opera tar denne uken ansvar for å reinkarnere fantasien om den klassiske Don Juan ved en nyoppsetning av Don Giovanni. I grevens tid på moralens vegne. For i motsetning til forfatteren av Fifty Shades of Grey, har ikke Mozart latt seg friste til å gi historien en lykkelig slutt. Her går det bokstavelig talt rett til helvete for mannen som forfører, smigrer, lyver og myrder. 

Mr. Grey portretteres som en drømmehelt. En slutt som til tross for overgrepene gir forføreren belønning for syndene. En som slett ikke forsvinner ut i natten, men flytter inn for godt.

For i motsetning til Don Giovanni vil Mr. Grey eie kun den ene, med hud og hår. Og han forfører ikke med smiger og søte ord, men med trusler og «stalking», noe som gir forførelsen en ny dimensjon. Det at Fifty Shades-trilogien ender med ekteskap, babylykke og «happy ever after» sukrer pillen. Så mens Mr. Grey truer med å erstatte Barbie-Ken som brudgom på pikerommene, lider den klassiske Don Juan i Mozarts Don Giovanni en skjebne som formidler at forføreren kommer med en tydelig advarsel.

Forlokkende. Det er noe like forlokkende med «samtidens Don Juan» som med Don Giovanni. Det er noe besnærende ved en mann som er så blottet for den skurrende samvittigheten som alltid skal ødelegge når man har det gøy. Moral er riktignok høyverdig, men lite sexy og setter begrensninger som rammer forføreren. Dette forfører ikke bare kvinner, men også menn. Det er vel mange menn som drømmer om å kunne nedlegge den ene etter den andre – uten å måtte la noe så irriterende som sympati med det enkelte byttets hjertesmerte bli et hinder for den rene forlystelse. 

Men er det synd på dem? Må de tilgis fordi de ikke vet sitt eget beste? Her ligger et annet viktig skille mellom disse to Don Juan-ene. Filosofen Søren Kierkegaard er kjent for sin tolkning og hyllest til Don Giovanni, som han mener er Mozarts beste verk, i det filosofiske skriftet Enten – Eller.

I følge Kierkegaard kan ikke Don Giovanni regnes som en typisk forfører, ettersom en forfører er en som vet hva han gjør når han gjør det. I forføreren finnes, ifølge Kierkegaard, alltid en viss refleksjon og bevissthet før han med går løs på sitt bytte.

Don Giovanni fremstår ikke som en person, men snarere som rent begjær. Han er en som overhodet ikke overveier, men bare gyver løs på det som tiltrekker ham – enten det er en dame, eller øyebikkets lyst til å drepe den som kommer i veien for ham. Kierkegaard mener at Don Giovanni rett og slett ikke faller inn under etiske bestemmelser. Don Giovanni er bokstavelig talt offer for eget begjær.

Advarer. Derimot vet Mr. Grey nøyaktig hva han driver med. Han advarer bedårende mot seg selv: «Kom deg bort fra meg, jeg er farlig,» hvisker han hest til den bergtatte kvinnen og fremstår med det bare enda mer mystisk og tiltrekkende. Det man ikke ser i jungelen av røde roser, er at dette er en blindende manipulasjonsteknikk som fraskriver seg ansvaret for overgrepene. Hun er advart, så da er det hennes eget ansvar som lar det fortsette. 

Don Giovannis Donna Elvira advares gang på gang, ikke bare av andre, men også av egne erfaringer om å bli forført og forlatt av Don Giovanni. Men hun gir ham nye sjanser og vil redde ham – slik hovedperson, Anastasia Steele, i Fifty Shades, vil redde Mr. Grey.

Don Giovanni står ikke til å redde, og Donna Elvira går i kloster. I Fifty Shades får den ikke-angrende synderen lov til å være overgriper – han har jo hatt så fæl barndom, stakkar! Manipulatoren får viljen sin, og etterlater publikum med en følelse av at dette er vakkert og riktig. 

Grenseløst. Don Giovanni stiller også spørsmålet: Er det frihet å stadig tørste etter mer? Er det frihet i grenseløst begjær, eller er forføreren forbannet som Dracula  en som stadig tørster videre etter andre å tømme for blod. Slik begjæret etter stadig mer blod holder Dracula fanget, synes det umettelige kvinnebegjæret å holde Don Giovanni fanget.

Der Dracula næres av blod synes Don Giovanni å nære sitt bunnløse begjær med blødende kvinnehjerter. Og som ikke gir seg før døden innhenter ham. Don Giovanni krasjlander i evig fortapelse. Den skruppelløse forføreren får sin straff og publikum sin klare advarsel: Man turer ikke fram sånn ustraffet.

Mr. Grey har andre preferanser og suger til seg næring i fra denne ene han kan fortære fullt ut. Og han gir seg ikke før han har sugd seg fast i et nytt liv. Og han klarer det. Men de barbariske metodene Grey bruker, rettferdiggjøres av historiens sødmefylte slutt. Belønningsmekanismene aktiveres i publikum, det reises en bauta over helten og blir stående som et ideal som forfører både kvinner og menn.

I mens flytter Mr. Grey og hans offer inn i rammen av familielykke. Et bilde som blir stående så lenge straffen aldri blir skrevet inn i Fifty Shades of Grey. Vi får aldri se konsekvensene av Mr. Greys lysskye handlinger. Tvert i mot blir manipulering og overgrep stående som veien til en lykkelig slutt.

FØRST PUBLISERT SOM KRONIKK I VÅRT LAND 14.3.2015

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Et merkelig fenomen

Publisert over 5 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.
Advarer. Derimot vet Mr. Grey nøyaktig hva han driver med. Han advarer bedårende mot seg selv: «Kom deg bort fra meg, jeg er farlig,» hvisker han hest til den bergtatte kvinnen og fremstår med det bare enda mer mystisk og tiltrekkende. Det man ikke ser i jungelen av røde roser, er at dette er en blindende manipulasjonsteknikk som fraskriver seg ansvaret for overgrepene. Hun er advart, så da er det hennes eget ansvar som lar det fortsette.

Dette er et godt og tankevekkende innlegg.

Jeg har aldri skjønt meg på at oppegående mennesker kan føle seg tiltrukket av overfladisk og ganske åpenbar manipulering av våre dårligste sider som mennesker.

Øyeblikkets nytelse av oppmerksomhet på egen person er en besnærende greie.

Men det kan vel sies at slike bergtagelser sjelden eller aldri fører noe godt med seg.Fordi grunnlaget for opplevelsen kun er bygget på den ytre tiltrekning uten tanke for annet enn ren nytelse og utnyttelse av eget og andres begjær.

Når da denne "nytelsen" går over i undertrykkelse og underkastelse som noe eksotisk og spennende er man allerede ute i et ukontrollert landskap.

Slikt ødelegger mennesker fra innsiden og spiser opp selvtilliten bit for bit uten at det merkes før store skader har skjedd.

Dette går da stort sett ut over kvinnen som er offeret for en kynisk og manipulerende mannsperson.

Jeg syns det er merkelig at dette ikke får mer oppmerksomhet enn det gjør.
 

Kommentar #2

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Dette går da stort sett ut over kvinnen som er offeret for en kynisk og manipulerende mannsperson. Jeg syns det er merkelig at dette ikke får mer oppmerksomhet enn det gjør.

Selve hykleriet her ligger et helt annet sted... Hva med alle de pornofilmene som blir innspilt der VÌRKELIG utnyttelse av kvinner foregår? Ikke en kristen hever stemmen for det faktumet, men kommer det en film som fremstiller en kvinne som liker sex, å gud hjelpe meg, da hyles det!!! Er så jeg begynner å lure på om det faktumet, (for tenk om kvinner faktisk liker sex, det ville jo vært for voldsomt ikke sant? ) om dette hystriet skyldes nettopp det...

Kan ikke de som ønsker å se denne filmen få se den uten denne hylingen da? Har bare lest boka (var ikke spesielt bra eller inneholdt noe som tenner meg.. Den form for sex er ikke noe for meg...) og jeg gidder ihvertfall ikke å se filmen, men jeg ville da aldri ha gått ut og (indirekte) kritisert de som gidder å gå å se denne husmor pornoen for det... Hvorfor er det så om å gjøre liksom?

 

Er jo bare en film... Og gitt at det er flere tusen kvinner som lever som sexslaver og som blir grovt utnyttet av en bransje som er tusen ganger mer kynisk og utnyttende enn denne Grey noengang kan drømme om å bli burde vel kanskje skytset rettes dit da? Fifty shades of grey ble faktisk spilt inn uten at noen ble utnyttet, bare så det er sagt..

Eller er det så enkelt at kvinnene på porno filmer ikke egentlig liker sexen de blir utsatt for? Og hun i filmen liker sex...? Er det der dette ligger, at kristne plutselig står ovenfor dillemaet at kvinner også liker sex, og har sex?

Kommentar #3

Ida Marie Haugen Gilbert

25 innlegg  87 kommentarer

Manipulasjon, ikke porno

Publisert over 5 år siden

Hei, takk for innlegg!

Det er her snakk om at en som i samtiden ville blitt diagnostisert som "psykopat"; narsissist eller tilsvarende, her blir forherliget. Pornodebatten har ikke noe annet her å gjøre enn at alt bare hadde vært velstand hvis Fifty Shades var utgitt som ærlig "porno/erotikk". Da hadde det forblitt en fantasi. Mr. Grey kan kun rettferdiggjøres som seksuell fantasi.

Det er manipulasjon som rettferdiggjøres ved en lykkelig slutt og mer.Hadde manipulasjon blitt fremstilt som en sexfantasi, så var det noe annet. Det er MÅTEN det formidles på her, som gjør det til en ny Askepott-historie.

Filmen hadde ikke hatt noe problematisk ved seg om den "lykkelige historien" innebar en kvinne som møter en fyr som f.eks. hjelper henne til å "frigjøre seg fra hemninger" eller noe sånt. MEN her pakkes voldtekt inn i romanse. Hvis denne SM-sexen hadde fulgt de strenge reglene som SM-"miljøet" har (med gjensidig samtykke, stoppord etc.), så var det noe helt annet.

Dette var en rask forklaring, er på jobb.

Rune Holt har oppfattet poenget her, hør på ham!

Kommentar #4

Tove S. J Magnussen

513 innlegg  2074 kommentarer

Porno er manipulasjon

Publisert over 5 år siden

også. Offersex er aldri godt. Ikke for maktmennesket en gang. Vold og krenkelser setter seg fast i kroppen. "Halve" Norge løper til kiropraktorer og massører for å rette opp skader etter følelsestvang.

Sex blir en erstatning for den gode samtalen som aldri finner sted.

Å snakke medfører avsløringer og fokus på en selv o forhold til den andre Det er vanskelig for den som lever utenpå alt. 

I samfunnet er det endringer på gang når det gjelder vold i nære relasjoner.

Det har tatt mange år å innse virkeligheten.

Psykopater og narsisisster har vært siden tidenes morgen.

Det ligger i sakens natur at de blir tilgitt siden de alltid er uten skyld.

Samtidig får de gjerne applaus mellom slagene.

6-15 år passer bedre med offerets opplevelse av tiden som forsvant.

Kommentar #5

Elisabeth Hoen

52 innlegg  2972 kommentarer

Sammenligningen holder ikke vann

Publisert over 5 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.
Det er manipulasjon som rettferdiggjøres ved en lykkelig slutt og mer.Hadde manipulasjon blitt fremstilt som en sexfantasi, så var det noe annet. Det er MÅTEN det formidles på her, som gjør det til en ny Askepott-historie

Jeg tror nok Gilbert leser for mye ut av historien. Hun tenker det får samfunnsmessige konsekvenser ved at flere kvinner nå blir inspirert til å tiltrekkes av sexy psykopater, voldsmenn og stalkere? Dette mener jeg blir helt feil. Når det gjelder Don Juan så var han også en morder. Ett hakk verre, eller ikke?? Eller kanskje ikke, i Gilberts hode, da nesten hele artikkelen går ut på å sammenligne historien til drapsmannen Don Juan med Mr. Grey. I tillegg så blir Don Juan unnskyldt med at han er et offer for sitt begjær og sine `psykotiske` innfall uten tanke på konsekvensene, mens Mr. Grey ikke får den samme empatien for sine psykiatriske problemer. Hm. Merkelig. Vel, jeg tipper at vi fleste andre gjør den vurderingen sjøl og klarer selv å nyansere bildet, og eneste grunnen jeg kan se til at Don Juan får så god oppmerksomhet av Gilbert (med unnskyldninger for ham) er at det endte dårlig for ham i historien. Nesten så jeg kan legge til - og jeg gjør det - at det virker som Gilbert selv er den som blir manipulert av historier - som i dette tilfelle, med sammenligningen i innlegget, har ført til at hun ser ut til å ta lettere på mord enn på sexrariteter/overgrepshistorier (jeg har ikke selv lest boken og tar selvsagt helt avstand fra hvis Mr. Grey har banket opp, fysisk, denne svake jenta i boken). Mord er tross alt mye verre.

Nei, jeg synes sammenligningen ikke holder vann i det hele tatt. Men, godt forsøk. ;) 

Kommentar #6

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Ida Marie Haugen Gilbert. Gå til den siterte teksten.
Da hadde det forblitt en fantasi. Mr. Grey kan kun rettferdiggjøres som seksuell fantasi.

Hva er det du er redd for at skal skje med de som ser denne filmen? At de sprorenstreks går hen og gjør det samme? Klart dette er fantasi, det er ingen med litt vett i skolten som vil adoptere dette umiddelbart, de som eventuelt driver med slikt driver med det uavhengig av hva filmen tilsier eller ikke... Folk har egen fantasi vet du, denne filmen kommer ikke med noe nytt...

Skjønner bare ikke hvorfor dette er så mye å rope varsku om jeg... Du er vel ikke så lett å manipulere selv heller håper jeg, at så fort du får se en ide så må du gjøre det? Hvorfor tror du i så fall at andre vil gjøre det?

Folk kan se hva du vil tenker jeg, vil du kaste bort pengene sine på å se en sånn film er det greit for meg... Dette er et fritt land...

 

 

Kommentar #7

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Dette handler ikke om mord

Publisert over 5 år siden
Elisabeth Hoen. Gå til den siterte teksten.
som i dette tilfelle, med sammenligningen i innlegget, har ført til at hun ser ut til å ta lettere på mord enn på sexrariteter/overgrepshistorier (jeg har ikke selv lest boken og tar selvsagt helt avstand fra hvis Mr. Grey har banket opp, fysisk, denne svake jenta i boken). Mord er tross alt mye verre.

Det er flere måter å "drepe" folk på enn fysisk mord.

En naiv troskyldig jente i møte med en erfaren don juan gjør det til rått parti der den erfarne forfører vet hva som skal til for å få det han vil ha.

Bare det burde gjøre de røde lampene synlig for alle.

Det som forundrer meg når det gjelder denne filmen er hvordan voksne tilsynelatende oppegående kvinner ser på dette fra et kvinnesakssynspunkt.

En mann som har et snev av lystfølelse ved utnyttelse av svake kvinner fortjener ingen respekt. 

Kommentar #8

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
En naiv troskyldig jente i møte med en erfaren don juan gjør det til rått parti der den erfarne forfører vet hva som skal til for å få det han vil ha.


Jeg har lest boka og slik jeg forsto boka var hun like nysgjerrig som forføreren, hun kunne trukket seg, sagt nei etc, men hun gjør det ikke (ville ikke blitt lang den boka da liksom...)

 

At hun er ung og uskyldsblå er bare forfatterens vinkling på det for liksom å gjøre det enda mer spennende, da totalt uerfarne kvinner mest sannsynlig ville flyktet hals over hodet med ordene "Pervert!!", slengt over skuldereen i det de dro...

Så dette er et scenario jeg har veldig liten tro på forefinnes i virkeligheten, eller kommer til å gjøre det. Hadde kvinnen vært førti pluss så kunne jeg ha kjøpt historien lettere, i den alderen er kvinner litt mer erfarne og tørr å utfordre litt.

 

Så hvorfor så mye styr for ingenting? Hva er det som opprører kristne så voldsomt med denne filmen? Og hvorfor i all verden skal ikke folk kunne se hva de vil på kino?

Kommentar #9

Elisabeth Hoen

52 innlegg  2972 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Det er flere måter å "drepe" folk på enn fysisk mord

Jeg ville nok ikke sagt det i denne sammenhengen.

"Mozarts opera fra 1787, med libretto av Lorentzo Da Ponte, starter med intet mindre enn en voldtekt og et drap, når Don Giovanni bryter seg inn hos den unge adelskvinnen Donna Anna for å ligge med henne. Hennes far, Kommandanten, kommer inn, og Don Giovanni dreper Kommandanten."

Jeg tipper at hvis Mr. Grey hadde drept faren til den unge, usikre kvinnen, så ville nok historien gått litt annerledes.

Mitt poeng med min kommentar, som jeg får gjenta, er at drap ikke ser ut til å ha noen effekt på Gilberts funderinger og sammenligninger mellom Don Giovanni og Fifty shades of grey. 

Nå har ikke jeg noe imot å kritisere boken eller filmen. Men hey!!! Sammenligningen til Mozarts opera blir for dum og slik jeg ser det så avslører det innleggsforfatterens rare holdning til drap. 

Kommentar #10

G Solli

3 innlegg  1120 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Elisabeth Hoen. Gå til den siterte teksten.
Don Giovanni dreper Kommandanten

Nå duellerer Don Giovanni med kommandanten, Donna Annas far som han nettopp har gjort sitt med, og dreper han i duellen. Ikke et regulært drap altså.

Jeg har bare sett halvparten av filmen (selvsagt uten å legge igjen noen kroner til noen opphavsmenn) og har da moderat dårlig bakgrunn for egne meninger. Dog ble jeg overrasket over hvor gammel dama er og de mulighetene hun får for retrett. Og så ble jeg overrasket over at det skildres (på samme dårlige måte som alt annet i filmen) en gjensidig forelskelse. Foreløpig har jeg ikke sett noe sm annet enn at et stort rom med mye rart ble vist frem. Selvsagt er forholdet skjevt. Og mannen er manipulerende. Men så langt ser filmen ut som en amerikansk college-film med den vrien at det er kvinnelig hovedrolleinnehaver. Mitt tips er at hvis det hadde vært mange filmer på kino med kvinnelige hovedroller ville færre sett denne filmen. 

De fleste reaksjonene jeg har fått med meg på film og bøkene er at dette er lavpannet og trivielt. Men det er tydeligvis det som selger, slik som Sagaen om Isfolket, Da Vinci-koden, Morgan Kane etc. Jeg siterer fra wikipediasiden om trivialliterratur 

For kvinner kombineres ofte flere sjangre som mer eller mindre går i forholdet spenning, mystikk, romantikk og seksualitet, det siste ofte framstilt i mykpornografisk form. Graden av beskrivende seksuelle skildringer har i de siste tiårene blitt mer framtredende for litteratur rettet mot unge kvinner. For menn er sjangrene mer rene ved at det er spenningsbøker innenfor bestemte temaer som western, spion, krig og bøker med rene pornografiske skildringer for unge menn.

Det er jo en evig debatt om slikt er et gode for samfunnet eller ei. Det får i alle fall folket til å lese. Men en kan spørre seg hvorfor det er slik litteratur som har de største oppslagstallene.

Jeg ser ikke at debatten omkring disse bøkene og filmen er drevet særlig av kristne. Tvert i mot er mitt inntrykk at det har vært ikke-kristne, feministiske røster som har vært mest kritiske. Debatten følger, slik jeg ser det, de samme sporene som tidligere debatter om vold i populærkulturen. Jeg er generelt av den oppfatning at det vi ser og fortærer av kulturelle uttrykk normerer det vi oppfatter som normalt. Selvsagt vil svært få bli direkte påvirket av en enkelt film/bok, men hvis dette er en del av en trend kan det dreie vår oppfatning av hva som er legitimt. 

Kommentar #11

Elisabeth Hoen

52 innlegg  2972 kommentarer

Publisert over 5 år siden
G Solli. Gå til den siterte teksten.
Nå duellerer Don Giovanni med kommandanten, Donna Annas far som han nettopp har gjort sitt med, og dreper han i duellen. Ikke et regulært drap altså

Jeg synes det er trist å se hvordan flere ønsker å bagatellisere drap og til og med overse det helt i sammenligningen som blir gjort mellom fifty shades of grey og Mozarts opera.

Kommentar #12

G Solli

3 innlegg  1120 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Jeg synes det er trist at Don Giovanni får et ufortjent dårlig rykte. Jeg siterer fra denne gode artikkelen om Mozarts opera:

To begin with, killing someone in a duel is not murder. Furthermore, Don Giovanni refused to fight Donna Anna's father.

Det er ingen her som ønsker å bagatellisere drap. 

Kommentar #13

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Ha meg unnskyldt

Publisert over 5 år siden
Elisabeth Hoen. Gå til den siterte teksten.
"Mozarts opera fra 1787, med libretto av Lorentzo Da Ponte, starter med intet mindre enn en voldtekt og et drap, når Don Giovanni bryter seg inn hos den unge adelskvinnen Donna Anna for å ligge med henne. Hennes far, Kommandanten, kommer inn, og Don Giovanni dreper Kommandanten."

Jeg har verken lest boka,sett filmen,og heller ikke koblet dette til  noen opera.

Jeg uttaler meg rent prinsippiellt om utnyttelse av naive,unge svake damer i møte med beregnende,kyniske menn. 

Mest leste siste måned

Tåkelagt
av
Liv Osnes Dalbakken
rundt 2 måneder siden / 3523 visninger
Sover heile regjeringa?
av
Lisbeth Marie Austnes
13 dager siden / 1231 visninger
Nei, Lægdene, vi er ikke i mot kvinner
av
Mikael Bruun
rundt 1 måned siden / 922 visninger
Når fest blir dom
av
Kristine Sandmæl
19 dager siden / 884 visninger
Er jeg rett kalt prest?
av
Julie Schjøth-Jovik
11 dager siden / 824 visninger
Takk og farvel, KrF
av
Kristofer Olai Ravn Stavseng
11 dager siden / 634 visninger
Det viktigste er et godt arbeidsmiljø
av
Martin Enstad
23 dager siden / 565 visninger
Kristnes omtale av president Trump.
av
Kjell Tveter
3 måneder siden / 439 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere