Verdidebatt

Lovforslag: Min visjon for livssynsundervisning i norsk skole

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg foreslår at livssynsfagene i skolen, slik de er i dag, avskaffes, og erstattes av et system inspirert av konfirmasjonsundervisning.

§ 1. Før hvert skoleår, blir hvert livssynssamfunn i en kommune spurt om de ønsker å drive livssynsundervisning i samarbeid med skolen.

§ 1.1 Ikke-registrerte livssynssamfunn kan på eget initiativ legge frem ønske om det samme. (De omtales likevel som livssynssamfunn heretter)

§ 2. De foresatte blir forelagt en liste over livssynssamfunn som tilbyr undervisning, sammen med en kort egenbeskrivelse for hvert livssynssamfunn. De velge ett alternativ (men se lenger ned). Det trenger ikke være det livssynssamfunnet foreldrene tilhører, og det trenger ikke være det samme fra år til år. Fra ungdomsskolen av kan barna velge selv i samråd med foresatte.

§ 2.1. Dersom barnets foresatte ikke bor sammen, kan særskilt valg avtales i alminnelig samværsavtale, men det ordinære er at de foresatte bestemmer annenhvert år.

§ 3. Livssynsorganisasjoner som sier ja, plikter i alminnelighet å tilby et visst antall timer undervisning pr. uke. (Dette kan godt være noe mindre enn livssynsundervisningen i dag - jeg har tillit til at livssynssamfunnene kan tilby mer "konsentrert medisin" enn det som serveres i dagens livssynsfag).

§ 3.1. Dersom livssynssamfunnet i oppriktighet mener at all livssynsformidling er bortkastet tid, er de fritatt for denne forpliktelsen. Barn av foresatte som velger dette alternativet, får ingen undervisning.

§ 3.2 Livssynssamfunnene står fritt til å tilby mer undervisning.

§ 4. Det stilles ikke krav til formelle læreplaner, men en garanti om at det ikke formidles verdier som ikke er forenlig med felles skolegang, f.eks oppfordring til hets eller forfølgelse av bestemte grupper. Undervisningen trenger ikke være rent forkynnende. F.eks kan et livssynssamfunn med uvanlige syn på kosmologi eller historie, formidle disse som sannhet. Livssynssamfunn oppfordres til å være tydelige om hvilke påstander som ikke aksepteres av majoritetssamfunnet, men er ikke forpliktet til dette.

§ 5. Livssynsorganisasjonene blir kompensert for undervisningen, pr. elev (unntak: det gis ikke kompensasjon for barn som undervises av sine egne foresatte). Livssynssamfunn som har fritak fra livssynsformidling etter §3.1, , får ingen kompensasjon. Det kompenseres ikke for livssynsundervisning ut over det normerte (i henhold til § 3.2)

§ 6. Det gis ikke karakterer eller bestått/ikke bestått i livssynsundervisning. Det føres fravær, men livsynssamfunnene står fritt til å la være å føre fravær på undervisning utover det normerte (i henhold til § 3.2)

---

Hvorfor medlemmer av Den Norske Kirke bør støtte dette:

Under dette systemet, tilbys barna solid, forkynnende livssynsundervisning minst like god som den som var i det gamle kristendomsfaget. Denne undervisningen er også robust mot endring av statskirkeordningen og skolens formålsparagraf. Konfirmasjonen beholder sin kulturelle rolle, siden den kommer som en konsekvens av barnas første frie valg av livssynsundervisning.

Hvorfor medlemmer av den Katolske Kirke og andre trossamfunn bør støtte dette:

Det vil nå bli mulig å drive førstekommunionsundervisning/søndagsskole på lik linje med hva DNK har fått hjelp til. Det legges ytterst få statlige restriksjoner på undervisningen/forkynnelsen.

Hvorfor medlemmer av Human-Etisk Forbund bør støtte dette:

Ikke-troende foreldre vil nå få minst like mye hjelp til å formidle sitt livssyn til sine barn som det statskirken fikk i tiden med kristendomsundervisning. Muligheten til å høre forkynnende undervisning som et ledd i oppdragelsen er også spesielt verdifull for pluralistisk orienterte livssynshumanister (og andre!): Dersom du føler deg helt trygg på at barnet er modent og kritisk nok, vil et år i en moské eller en pinsemenighet gi et innblikk i disse gruppene som dagens skole ikke er i nærheten av å kunne gi. (Men det er foreldrenes ansvar å unngå ekstreme konverteringsforsøk, åndeutdrivelser osv. dersom de tror dette vil være mer skadelig enn lærerikt å oppleve! Utover det som allerede er forbudt etter norsk lov, er det ikke forbud mot slikt.)

Hvorfor medlemmer av andre sekulære livssynssamfunn (Holistisk Samfunn, Sosialhumanistene) bør støtte dette:

På det rent praktiske plan, vil dette gi synlighet og oppmerksomhet, og gjøre organisasjonene mer aktuelle - antagelig vil det komme en betydelig økning i medlemsmassen. På det prinsipielle plan, vil tanker som ellers ville bli avfeid som "politiske" eller "uvitenskapelige" kunne slippe til i livssynsundervisningen. Forøvrig gjelder alt som gjelder for Human-Etisk forbund.

Hvorfor anti-religiøse grupper og personer bør godta dette:

Merk at jeg skriver godta, ikke støtte eller like. For dette er tross alt et "lovforslag" som legitimerer ideen om livssynssamfunn, og anerkjenner deres rolle i å ivareta samfunnets fellesverdier, på en måte som er sterkt fristilt fra staten. Jeg forstår at ikke alle i f.eks Hedningesamfunnet (som ikke er et livssynssamfunn) synes dette er ideelt. Men gjennom § 1.1 kan bevegelser som motarbeider ideen om trossamfunn (og ideen bak hele lovforslaget!) allikevel bedrive undervisning på like villkår som andre - eller propaganda, eller hva en nå enn ønsker å kalle det. Folk som er i mot all undervisning med sikte på å lære folk om verdier, ivaretas gjennom §3.1 - dersom mange deler deres synspunkter, kan vi vente at dette blir et populært alternativ (hvem vil vel prakke på barna unødvendig skoletid?)

---

Innspill og forslag til endringer mottas med takk. Spesielt er jeg interessert i å vite hva dem som har en ørliten sjanse til å gjennomføre noe slikt tenker (les: Knut-Arild Hareide og Dagfinn Høybråten) - de kan sende beskjed til meg privat dersom de ønsker å snakke fritt, jeg lover å holde samtalen konfidensiell dersom de ønsker det (ja, selv om jeg liker Wikileaks og egentlig er tilhenger av klar offentlig tale!)

Mer sannsynlig blir det vel Morten eller Lars som kommer med første tilsvar på denne artikkelen, men jeg er interessert i det også - så lenge de har lest begrunnelsene for de forskjellige gruppene ;)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt