Kristine Sødal

5

U ka yεrεkan kalanni ni a sεbεnni nafa baaw

Har du problem med å forstå denne tittelen? I morgen skal du opp til eksamen i dette språket. Lykke til!

Publisert: 20. feb 2015


 Konsekvensene av å ikke kunne hverken lese eller skrive gjør det nærmest umulig å orientere seg i samfunnet. Muligheter innskrenkes og rettigheter forblir ubrukt. Konsekvensene av å ikke forstå overskriften i denne teksten vil for altfor mange bety et liv i fattigdom, uten noen mulighet til å komme ut av det.
 
Skal vi klare å utrydde fattigdom, er derfor det å lære å lese og skrive på eget morsmål avgjørende. 

Den 21. februar er verdens morsmålsdag. FN-dagen skal fremme bruk av morsmål og opprettholde språklig mangfold i verden. Verdens ulike språk tillater folk å leve sammen og å uttrykke sine ideer, følelser, kunnskap, minner og verdier. Språk er også avgjørende for å føre videre kulturarv for enkeltpersoner og grupper, og hele samfunn. Likevel er halvparten av de 6700 språkene vi har i dag i fare for å forsvinne, ifølge FN.

På skolene rundt i verden blir kun noen hundretalls språk brukt i undervisningen, og altfor mange barn undervises i språk de ikke behersker godt nok. Vi har nå kommet til 2015. Tusenårsmålet «utdanning for alle» skal nås – i år! Men fortsatt er det altfor mange som ikke får undervisning i et språk de forstår.

Å få barn til å begynne på skolen er ett steg i riktig retning, men for å få nytte av utdanningen må de fullføre skolen. Og da må man kunne beherske språket, forstå hva læreren sier og hva eksamensoppgaven spør etter.

Å ikke kunne lese og skrive vil ha store konsekvenser langt inn i voksenlivet. I kampen mot fattigdom er utdanning derfor uten tvil ett av de mest effektive redskapene. Utdanning gir grunnlag for stabil økonomisk utvikling, muligheter for jobb, kunnskap som kan forbedre folks helse og sosiale kår, holdningsendringer, økt selvtillit og økt samhørighet i lokalsamfunnene.

Tilbake til tittelteksten. Der står det: ”Fordelene ved å kunne lese og skrive på sitt eget språk”. Det er skrevet på språket Bambara, som snakkes i Mali av rundt seks millioner mennesker. Vi erfarer, blant annet fra vårt arbeid med gratis hurtigskoler i Mali, atnår barn får muligheten til å lære å lese og skrive på eget morsmål dropper færre ut av skolen. Rapportene viser at disse elevene gjør det bedre på skolen enn de som kun har gått på den offentlige skolen og kun fått undervisning på fransk fra dag én.

Utdanninggir både barn og voksne verdifulle kunnskaper og ferdigheter. Samtidig får de et varig grunnlag til å forbedre sin egen livssituasjon. Derfor må vi gi barn, unge og voksne muligheten til å gå på skole, og å lære på det språket de kan aller best: Sitt eget.

Kristine Sødal, fungerende generalsekretær i Strømmestiftelsen

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Pride har nådd sin peak
av
Tonje Gjevjon
23 dager siden / 8301 visninger
Vi som ikkje forstår Pride
av
Emil André Erstad
24 dager siden / 6249 visninger
Sangens elv stopper opp
av
Harald Bjørkøy
18 dager siden / 3350 visninger
Isolerte menigheter
av
Vårt Land
13 dager siden / 2614 visninger
Det er normalt å bli eldre
av
Magne Nylenna
21 dager siden / 2142 visninger
Sant og usant fra Lomheim
av
Merete Thomassen
9 dager siden / 1942 visninger
En verdig død for alle
av
Marie Aakre
11 dager siden / 1697 visninger
Oase og snever kritikk
av
Vårt Land
7 dager siden / 1678 visninger
Den tunge arven
av
Ingrid Nyhus
7 dager siden / 1538 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere