Verdidebatt

Om Jesus som "Det andre fall fra Eden" - Jesus og Korsfestelsen

"(28) Men Jesus vendte sig om til dem og sa: I Jerusalems døtre! gråt ikke over mig, men gråt over eder selv og over eders barn! (29) For se, de dager skal komme da de skal si: Salige er de ufruktbare og det liv som ikke fødte, og det bryst som ...

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Utgangspunktet er teksten fra Lukas 23,28-31


"(28) Men Jesus vendte sig om til dem og sa: I Jerusalems døtre! gråt ikke over mig, men gråt over eder selv og over eders barn! (29) For se, de dager skal komme da de skal si: Salige er de ufruktbare og det liv som ikke fødte, og det bryst som ikke gav die. (30) Da skal de begynne å si til fjellene: Fall over oss! og til haugene: Skjul oss! (31) For gjør de så med det grønne tre, hvorledes skal det da gå det tørre?"

Ville det ikke da ha vært storartet å bli ledet av Jesus' selv til Det lovede land istedet for å lese i Bibelen om hans korsfestelse?

Er ikke da handlingene mot Jesus, bespottelsen og lidelsene, et slags andre fall fra Eden, noe som har hindret oss i å nå Det lovede land, et slags Eden på ny igjen og "evig fred" for menneskeheten her på Jorden før Himmelen?

Det perfekte drama og Rimelig mulighet (noen til Himmelen, også etter en prøvelsens tid i Skjærsilden, og andre til Helvete) der hvor andelen som går til Himmelen gjerne skal være eller bli så stor som mulig. "Urmaker"-Gud (dvs. "Watchmaker-God") setter det hele i gang og trekker seg tilbake.

Denne fortolkningen gir en Gud som er bare god og løser tildels "det ondes problem" ganske effektivt, også uklarheter knyttet til hva Jesus på korset skal representere.

Hva synes dere?

(De andre betraktningene om kristendom er ivaretatt av det som kalles posisjonene "moderate" og "moderne" kristne mennesker.)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt