Lukas F. Olsnes-Lea

Industrialist, Komponist og Forfatter
12

Om Jesus som "Det andre fall fra Eden" - Jesus og Korsfestelsen

"(28) Men Jesus vendte sig om til dem og sa: I Jerusalems døtre! gråt ikke over mig, men gråt over eder selv og over eders barn! (29) For se, de dager skal komme da de skal si: Salige er de ufruktbare og det liv som ikke fødte, og det bryst som ...

Publisert: 18. feb 2015

Utgangspunktet er teksten fra Lukas 23,28-31


"(28) Men Jesus vendte sig om til dem og sa: I Jerusalems døtre! gråt ikke over mig, men gråt over eder selv og over eders barn! (29) For se, de dager skal komme da de skal si: Salige er de ufruktbare og det liv som ikke fødte, og det bryst som ikke gav die. (30) Da skal de begynne å si til fjellene: Fall over oss! og til haugene: Skjul oss! (31) For gjør de så med det grønne tre, hvorledes skal det da gå det tørre?"


Ville det ikke da ha vært storartet å bli ledet av Jesus' selv til Det lovede land istedet for å lese i Bibelen om hans korsfestelse?


Er ikke da handlingene mot Jesus, bespottelsen og lidelsene, et slags andre fall fra Eden, noe som har hindret oss i å nå Det lovede land, et slags Eden på ny igjen og "evig fred" for menneskeheten her på Jorden før Himmelen?


Det perfekte drama og Rimelig mulighet (noen til Himmelen, også etter en prøvelsens tid i Skjærsilden, og andre til Helvete) der hvor andelen som går til Himmelen gjerne skal være eller bli så stor som mulig. "Urmaker"-Gud (dvs. "Watchmaker-God") setter det hele i gang og trekker seg tilbake.

Denne fortolkningen gir en Gud som er bare god og løser tildels "det ondes problem" ganske effektivt, også uklarheter knyttet til hva Jesus på korset skal representere.

Hva synes dere?


(De andre betraktningene om kristendom er ivaretatt av det som kalles posisjonene "moderate" og "moderne" kristne mennesker.)

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Lukas F. Olsnes-Lea

12 innlegg  150 kommentarer

Et tillegg...

Publisert nesten 6 år siden

Å legge til posisjonen "Rimelig" (Eng.: Reasonable Christianity) kristen til de 2 over gjør at religiøse mennesker kan inngå union med humanister. Det finnes faktisk (kanskje allment kjent) religiøse humanister som lett går sammen med andre humanister (som ikke er religiøse) i enighet om Verden og i en ånd av gjensidig toleranse.

Video med Troy Van Voorhis og Colin Allen om religiøsitet og ateisme over rimelighet (YouTube, engelsk):

"Is Faith in God Reasonable? Troy Van Voorhis and Colin Allen at IU"

https://www.youtube.com/watch?v=wqFEetBn3VM

Hvorfor jeg blir irritert over ateisme er egentlig kun når ateisme blir/er protesten mot at folk er religiøse, altså at religiøse mennesker utnytter sine private rettigheter og dette uten noen mulig protest så lenge de er i overensstemmelse med lover og regler (under demokratisk styre) ellers. Hva ateisme er foruten: vitenskap og natur. "Hvordan kan ateisme da selge denne tomheten til andre mennesker?" Fordi religiøse sier også: vitenskap, og lover og regler og objektiv etikk og noe til, nemlig RELIGION!

(Hvorfor sier ikke ateister at de er humanister istedet for ateister?)

Kommentar #2

Kjell G. Kristensen

132 innlegg  13843 kommentarer

Prøver å forstå innlegget ditt...

Publisert over 5 år siden

Lukas F. Olsnes- Lea:

Ville det ikke da ha vært storartet å bli ledet av Jesus' selv til Det lovede land istedet for å lese i Bibelen om hans korsfestelse?

Er ikke da handlingene mot Jesus, bespottelsen og lidelsene, et slags andre fall fra Eden, noe som har hindret oss i å nå Det lovede land, et slags Eden på ny igjen og "evig fred" for menneskeheten her på Jorden før Himmelen?
_______________________________________________

Ser at din tråd har stått ubesvart en tid. Jeg prøver meg på å forstå ditt tankeeksperiment, men det er ikke helt enkelt, du mener at man bespotter Jesus ved å lese om hans korsfestelse?

Og så uttrykker du irritasjon ovenfor at ateisme utøver tomhet?

Og hvor går så din vei for å finne Jesus til det lovede land?

Har du for eksempel noen konkrete svar på når Guds rike skulle komme?

Man kan vel ikke bli ledet av Kristus før hans tid kommer? Luk.10.9:

Helbred de syke der og si: ‘Guds rike er kommet nær til dere! - v19 Ja, jeg har gitt dere makt til å tråkke på slanger og skorpioner og makt over alt fiendens velde. Ingenting skal skade dere. - Flytte fjell osv… hva er da forskjell mellom en kristen og en ateist? At ingen får til noe av dette?

Hva er tomhet? - Se 1.Kor.1.20: Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap?
Har du en visdom som er på høyde med Guds visdom, eller høyere siden du ser en splint? (1.Kor.2.14)

Kommentar #3

Lukas F. Olsnes-Lea

12 innlegg  150 kommentarer

Svar

Publisert over 5 år siden

"du mener at man bespotter Jesus ved å lese om hans korsfestelse?"

Nei. Det står i Bibelen at Jesus ble spyttet på og hånet mens han hang på korset, samt at han måtte gå opp Golgata forut for korsfestelsen. Altså bespottet.

"Og så uttrykker du irritasjon ovenfor at ateisme utøver tomhet?"

Ja, fordi ateismen ikke representerer et ALTERNATIV, men bare hodeløs kritikk, ja, ja, hodeløs og hodeløs... Det kan være noe av kritikken har vært seriøs. Ateismen sier jo uansett bare vitenskap og natur.

"Og hvor går så din vei for å finne Jesus til det lovede land?"

Som kjent, Jesus ble korsfestet og sitter nå ved Guds høyre hånd og er ikke lenger tilgjengelig.

"Har du for eksempel noen konkrete svar på når Guds rike skulle komme?"

Nei, ingen anelse.

"Man kan vel ikke bli ledet av Kristus før hans tid kommer?"

Det er riktig.

"...hva er da forskjell mellom en kristen og en ateist? At ingen får til noe av dette?"

Det er også riktig. De er alle mennesker.

"Hva er tomhet?"

Tomhet er tomhet her. Det er ikke noe å fortolke. Ikke noe budskap, ikke noen mening (med livet).

"Se 1.Kor.1.20: Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap?"

Dette er et spørsmål om fortolkning.

"Har du en visdom som er på høyde med Guds visdom, eller høyere siden du ser en splint? (1.Kor.2.14)"

Jeg vet ikke. Jeg er ikke Gud. Det kan jeg si.

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere