Verdidebatt

Hvorfor tilgir jøder?

Hvorfor er det muslimer som blir terrorister, og ikke jøder? Hvis det er slik at historiens overgrep virkelig motiverer til terror, hvordan kan det da ha seg at jøder kan ha et normalt forhold til tyskere?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hvorfor tilgir jøder?

I Vårt Land den 17. februar får tidligere generalsekretær i norsk presseforbund, Per Edgar Kokkvold, motstand mot sin oppfordring om å ta et oppgjør med islam.

Samfunnsdebattant og Fritt Ord-prisvinner Bushra Ishaq hevder at dersom man:

"kun legger skylden på religionen, vil ingen ta ansvar for å ta et oppgjør med dårlige holdninger.»

Hun sier at:

«vi må holde tunga rett i munnen, og skille mellom radikaliseringens årsaker i utlandet og i Norge. Det er en utstrakt av radikalisme i flere muslimske miljøer. Bakgrunnen er sterke historiske og politiske linjer som skyves under teppet, også i den norske debatten.»

Bushra Ishaq trekker fram Israel/Palestina-konflikten som en «terror-dynamo», men mener også at vestens delaktighet i kriger rundt om i verden, samt vestens støtte til demokrativerstinger som Saudi-Arabia, kan forklare terroren. Hun mener at den største bommerten vi kan gjøre er å redusere diskusjonen til å handle om de religiøse tekstene. Da vil mange ifølge Ishaq melde seg ut.

Shoaib Sultan, rådgiver på ekstremisme ved Antirasistisk senter, er selvfølgelig enig med Bushra Ishaq. Han hevder at de som kritiserer islam ikke har lest Koranen. Han mener at de som kobler islam og terror generaliserer eller har kreative fortolkninger av historiske hendelser.

Professor i religionshistorie ved Universitetet i Oslo, Torkel Brekke, følger opp Sultan og Ishaq. Han peker på at:

«det er ingen som sier ordet islam som vet hva man snakker om. Islam kan være en milliard ting. Vi er nødt til å konkretisere. Spørsmålet er hvem, hvor og når blir islam brukt til å forherlige vold?»

Torkel Brekke avslutter med å hevde at:

«den største bommerten man kan gjøre er å tro at man kan forstå islam ved å lese de hellige tekstene. Men på samme måte som du ikke kan bruke Bibelen til å forstå hvorfor USA går til krig mot Irak, kan du ikke tro at du kan forstå vold og terror begått i islams navn ved å lese Koranen.»

Videre i dagens Vårt Land gir islamforsker og dosent ved Misjonshøgskolen i Stavanger, Jan Opsal, sitt syn på årsakene til dagens jødehat blant muslimer:

«Midtøstenkonflikten er nøkkelen til å forstå oppblomstringen av vold mot jøder i Europa», sier han og hevder videre at terrorangrepene må sees i sammenheng med ringvirkningene av 1948. Opsal mener videre at noen muslimer i vesten har et meget negativt forhold til jøder og at dette har opphav i motstanden mot staten Israel som de aktuelle muslimene har møtt i opphavslandet, og som nå blandes med klassiske europeiske konspirasjoner. Han er opptatt av at Koranens sure 9 som islamistene bruker for å rettferdiggjøre sitt jødehat ikke er blitt brukt på denne måten gjennom mange hundre år og peker på at dagens islamister har den samme Koranen som de hadde for lang tid tilbake.

Det er riktig, som professor Torkel Brekke påpeker, at islam er en milliard ting, og at Israel irriterer vettet av alle muslimer. Men hvorfor er det ingen journalister som stiller det enkle, men avslørende spørsmålet: Hvorfor er det muslimer som blir terrorister, og ikke jøder? Hvis det er slik at historiens overgrep virkelig motiverer til terror, hvordan kan det da ha seg at jøder kan ha et normalt forhold til tyskere og at Berlin er den byen i Europa hvor den jødiske befolkningen er i vekst?

Eller sagt på en annen måte:

Hvorfor tilgir jøder, men ikke muslimer?

Kan det ha noe med gudsbildet å gjøre? Kan det ha noe å gjøre med at muslimenes Gud ikke elsker sine undersåtter, at han ikke bryr seg om hvem som går fortapt eller ei? Kan det ha noe med at professor Torkel Brekke har rett i islam er en milliard ting, men feil allikevel? Ligger svaret i at islam ikke er avgrenset til noe, men inkluderer alle og alt, og derfor ikke kjenner tilgivelsens kraft, for det er ingenting å tilgi for?

Det er riktig at vi ikke finner svaret på islamsk terror i Koranens tekster. Det krever mer enn som så, det krever at du våger å kaste deg ut i en verden av totalt mørke, hvor døden er det største og underkastelse er livets mening.

Det nærmer seg påske og Langfredag. En Gud som gav seg selv for mennesket er vestens etiske utgangspunkt. Jødene venter enda på sin Messias, men at Gud elsker dem, det er de overbevist om. Det er dette alt handler om, men som vi ikke orker å ta i. Forståelsen av hvem Gud er, er den egentlige clash of civilisations. Legg bort all tekstanalyse, fortell meg hvem din Gud er, og jeg skal si deg hva du kan bli.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt