Verdidebatt

Anekdoter fra den kalde krigen

Historieinnlegg

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Prolog: Den 20. april 2008 var det 30 år siden russerne skjøt ned et koreansk passasjerfly som hadde trengt seg inn i russisk luftrom over Kolahalvøya. De som satt ringside i Forsvarets lyttestasjoner fikk bevitne et sirkus i eteren de aldri tidligere hadde hørt maken til. Her er en berettelse fra "The Dark Side”, fra de pilotene som var med på selve nedskytingen og nedtvingningen av flyet.

Flight KAL-902 ankom ikke som planlagt 

av Andrej Nikolaevitsj Potsjtarev, historiefagskandidat.

NATO utfører årlig over Barentshavet og Østersjøen opptil 400 etterretningstokt rettet mot Russlands territorium. I tillegg til det rettes inntil 300 etterretningstokt over Japanhavet, Okhotskhavet og Karginstredet i det Fjerne Østen. I 2003 gikk russiske jagere mer enn 20 ganger på vingene for å avskjære potensielle inntrengere. Luftforsvarets avskjæringsbatterier ble satt i beredskap ca 3000 ganger.

“Ødelegg målet!”

Ifølge hemmelige dokumenter fra USA’s Nasjonalarkiv var det flytypene U2-RB-47, RB-50, RB52, P2V og RC-135. som i løpet av den kalde krigen ble brukt til elektronisk etterretning rettet mot Sovjetsamveldet. Modifiserte RC-135 og Boeing 707 ble brukt som spydspiss for oppfanging av etterretningsdata om radarinstallasjoner og telemetrisendinger. Ifølge tidsskriftet “U.S. News and World report”, bare i løpet av epoken fra 1950 til slutten av 60-årene utførte USA inntil 20 000 flytokt langsmed Sovjetunionens og Kinas grense for å klargjøre hvilke styrker og luftforsvarssystemer som fantes.

Ifølge offisielle tall fra det amerikanske Senatet, bare i perioden mellom 1950 og 1970 ble i forbindelse med amerikanske spiontokter minst 252 amerikanske flygere skutt ned, av disse omkom 24, 90 overlevde, og skjebnen til 138 piloter er fortsatt ikke klarlagt.

Ofte brukte “Ridderne med regnfrakk og dolk” regulære rutefly hvis hemmelige formål medbringte passasjerer var totalt uskyldige og uvitende om. Slik forholdt det seg f.eks. i 1983 med det sørkoreanske Boeing 747 som ble skutt ned over Sakhalin. 5 år før denne hendelsen fant det sted en annen episode med en Boeing 707 fra samme land, som krenket Sovjets nordlige luftrom. Imidlertid tok ingen i Vesten noe lærdom av dette.

Denne dagen.den 20.april 1978 var det i Karelen en fantastisk klar og solfylt vårdag. Luftforsvarets 5. Divisjons 265. Jagerregiment med base i Poduzhem rett ved Kem, hadde nettopp fullført forberelsene til neste morgens planlagte flytokt. På slutten av arbeidsdagen fikk personellet som ikke hadde vakt tre av for å hvile seg.

Tidligere oberstløytnant Sergej Slobodtsjikov fra det 265.reserveregiment forteller: "Alt forløp som normalt. Kl 2100 ble våre Su-15TM-avskjæringsjagere satt rutinemessig i beredskap. Men allerede etter 6-7 minutter ble det varslet om en mulig inntrenger i luftrommet, og jeg ga ordre om å gå på vingene. Også dette var en helt normal foreteelse for vår vakthavende styrke, i hvis ansvarsområde inngikk et luftrom som strekte seg over 1270 km, fra Alakurtti i nord til Vjartsilja i sør, og i hvis nærvær av NATO’s rekognoseringsfly ikke var noen sjelden foreteelse.

Det som derimot var i høyeste grad uventet for meg var den ordren som fulgte straks etter take-off: “Ødelegg målet!”.

En annen overraskelse var den oppstandelsen jeg hørte i eteren. Jeg hørte både Murmansk og Petrosavodsk, som ropte ut opphissede kommandoer i munnen på hverandre. Den samme oppstandelsen fant i det øyeblikket sted i hele landets luftforsvar, i alle kommandosentralene hele veien fra Murmansk til Moskva. Som den pensjonerte oberst Boris Samoilov minnes, som var vakthavende operasjonsoffiser, fikk han en foreløpig rapport mens målet fortsatt befant seg til havs, 300 km fra land, i 9000 meters høyde, og med en marsjfart på 900 km/t. Vakthavende styrker var allerede satt i beredskap, og det ble besluttet å prøve å få en ytterligere avklaring av situasjonen. En ny rapport kom at noen av våre Antonov-12 var i ferd med å returnere til basen etter fullført tokt over Barentshavet. Dette var selvsagt helt latterlig – ingen Antonov-12 var i stand til å holde tritt med et fly i den høyden og med en slik fart som inntrengeren hadde. Etter et lite minutt tikket det inn ny informasjon, denne gangen om et par Tupolev-95 etterretningsfly som var i ferd med å vende tilbake. Jeg tar kontakt med Nordflåtens stab, og får melding om at de ikke har noe fly tilgjengelig – alle befinner seg fortsatt til havs.

19 minutter over 21 krysset inntrengeren riksgrensen langsmed Murmansk-regionen, og trengte videre inn i territoriet over Kolahalvøya. Samtidig som vår mann Sergej Slobodtsjikov var i lufta, sendte de opp noen Sukhoj-15-jagere fra Afrikanda Luftforsvarsbases 365-regiment, som kaptein Alexander Bosov tilhørte. Inntrengeren lå på en sørlig kurs like øst for bebyggelsen ved Afrikanda.

Alexander var den første som fikk visuell kontakt med inntrengeren, som han straks slo fast var en Boeing av samme type som amerikanerne anvendte som etterretningsfly.

Den første rapporten som han avla til kommandoposten lød på at flyet hadde kanadiske kjenningsbokstaver. (Muligens mente han å si kinesiske, men dette kan ha blitt misoppfattet av mottakeren). Deretter, da det ble klart at flyet hadde “hieroglyfer” syntes det for oss åpenbart at det ikke kunne være snakk om noe passasjerfly. Senere etter at flyet ble tvunget ned, ble det klart at det dreide seg om en Boeing 707 som tilhørte det sørkoreanske flyselskapet KAL, og som utførte sin flight 902 fra Paris til Seoul over Nordpolen.

Bosov prøvde, til tross for de nattlige forholdene å signalisere til sørkoreaneren ved å vippe med vingetuppene om å følge med til en nærliggende flystripe. Men Boeingen trosset denne ordren demonstrativt, og begynte istedet trassig å fly mot finsk side.

Men det lyktes likevel å få stanset den før den rakk å komme seg til finskegrensen. På dette tidspunktet hadde vakthavende operasjonsoffiser Samojlov lyktes å få tillatelse fra kommanderende generalløytnant Dmitriev – som ledet forhandlingene over telefon hjemmefra – til å skyte ned inntrengeren.

-Kamerat General, den stikker av!

Svaret kom prompte: -Skyt den ned! (Det ble samtidig bestemt at langtrekkende bakke-til-luft-raketter av typen C-200/C-400 ikke skulle anvendes).

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt