Hadia Tajik

14

Spør muslimer om jul

Det er blitt en adventstradisjon å lese artikler om frykten for hva muslimer kan komme til å gjøre med julen. Forsvinner julegudstjenestene nå? Eller hva med juletreet og nisselua?

Publisert: 2. des 2014

«Hva gjorde du mens vi andre feiret jul da?» spurte kvinnen. «Ikke noe spesielt», svarte jeg. 

Det er blitt en adventstradisjon å lese artikler om frykten for hva muslimer kan komme til å gjøre med julen. Forsvinner julegudstjenestene nå? Eller hva med juletreet og nisselua? 

Kanskje var det med et slikt bakteppe at den godt voksne kvinnen kom bort til meg og ba om råd: «Kan jeg ønske henne god jul?» 

Fra hei til god jul. Hun snakket om sin muslimske nabokvinne. De sa stadig hei til hverandre på gangen, utenfor leilighetene. Kunne hun gå fra «hei-hei», til «god jul», eller lå det noe potensielt blasfemisk i en slik lykkeønskning? Hun ville jo ikke si noe galt, eller gjøre naboen sin brydd. 

«I prinsippet, ja», svarte jeg. «Innenfor islam er Jesus en viktig profet. Så det er rimelig trygt å ønske de fleste muslimer god jul». 

«Men feirer hun jul da?» spør kvinnen. 

«Det vet jeg ikke, det er du som er naboen hennes. Feirer hun jul?», svarer jeg. 

Hun mumler at hun ikke vet. Hun har ikke spurt, og hvordan er det egentlig med muslimer, feirer de vanligvis jul?

«Det varierer», prøver jeg å si. «En del av venninnene mine som har stiftet familie og har barn i skolealder feirer jul. De vil at barna deres ikke skal føle seg utenfor når alle de andre elevene snakker om hva de fikk til jul. Men de fleste muslimer jeg kjenner feirer det ikke».

Duften av nellik. Kvinnen resonnerer lavt for seg selv at naboen har barn i skolealder, så det kan jo hende at den familien også tenker slik. 

«Feiret du jul da du var liten?» spør hun meg. 

«Nei, for meg var jul en vanlig dag», sier jeg. 

Først er det stille noen sekunder. Kanskje tenkte hun på gode minner fra egen oppvekst, og unte meg det samme. Muligens duften av appelsin og nellik, pepperkaker og kakemenn, følelsen av å pakke opp en presang og lykkerusen over å få et nytt leketøy?

«Hva gjorde du mens vi andre feiret jul da?» spør hun.

«Ikke noe spesielt. Hva gjorde du når jeg feiret Eid, da?» erter jeg tilbake. 

Hun ler, men virker litt utilpass, helt til jeg forteller at jeg tok litt hardt i.

«Vi spiste pinnekjøtt og kålrabistappe. Mamma brukte mye tid på det, og det er fortsatt ett av mine absolutte favorittmåltider gjennom året, så det var ikke en helt vanlig dag». 

Da ler hun hjertelig, lettelsen virker ekte. 

Isa og Mariam. Gjennom hele samtalen er hun en blanding av tilbakeholden og frempå, nølende og nysgjerrig. Hun spør om tradisjoner, men ikke om religion. Kanskje er hun redd for å fornærme? Jeg vet ikke. Hun var jo bare hyggelig. Spørsmålene var fine.

Jesus, eller Isa på arabisk, har en sentral plass i Koranen. Jesu mor omtales som jomfru Maria, eller Mariam på arabisk. Ifølge Koranen utførte Jesus mirakler, gjenreiste døde og brakte et guddommelig budskap. Han levde asketisk og var opptatt av sosial rettferdighet. Han fremheves gjennom det livet han levde, som en rollemodell for fromhet og godhet. 

Jesus omtales mer enn 20 ganger i Koranen. Til sammenligning omtales profeten Muhammed mindre enn fem. 

Det muslimer ikke tror på, er at Jesus var Guds sønn eller at han ble korsfestet. Innenfor islam finnes det heller ingen arvesynd å bli korsfestet for. Islamsk monoteisme tillater dessuten ikke en treenighet. 

Innenfor sufismen nyter Jesus særlig høy status, og sufi-filosofen Abu Hamid al-Ghazali har beskrevet ham som «sjelens profet». 

Det er ikke farlig å spørre. 

God adventstid – og jul.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Lilli Spæren

172 innlegg  2067 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Innenfor sufismen nyter Jesus særlig høy status, og sufi-filosofen Abu Hamid al-Ghazali har beskrevet ham som «sjelens profet».

Takk for et interessant innlegg.

Jeg tror at alle som søker Sannheten vil finne Jesus og ende hos Ham, slik som filosofen Simone Weil uttrykker det.

Blir vi kjent med Jesus, så vil vi også forsøke å bli lik Ham og det er på en måte vårt oppdrag i verden.

Kommentar #2

Njål Kristiansen

158 innlegg  20651 kommentarer

Publisert over 5 år siden

Jeg blir glad når jeg leser Tajiks innlegg om en moderat form for tilnærming til vår kultur. Var jeg fremmed i et land ville jeg gjort det hele likedan. Nå er hun ikke helt fremmed og hun sitter i sentrale posisjoner i samfunnet. Det er rimelig å tro at hun har hatt lettere for å nærme seg det norske enn mange andre siden hun har kommet dit hun er. 

Fra tidligere kjenner jeg også jøder som har lagt inn en feiring av jul på slutten av året. Som deltagere i det norske samfunn har det fallt seg naturlig å særlig la barna oppleve at de er en del av det samme samfunn. Mon tro om det ikke er bare Jehovas Vitner som holder fast på sin forskjellighet ved høytider som julen.

Moderate troende muslimer respekterer andre troende. De egentlige motpoler finnes helst blandt de som ikke tror i det hele tatt. Til tross for fraværet av tro har jeg oppfattet at advent og jul er viktige perioder i årets gang for alle. Hva man kaller "barnet" er for meg ikke så viktig. Det er mer betydningsfullt at alle finner den form for kos og hygge de måtte ha behov for. Så får vi som tro feire slik vi vil, slik vi lar andre leve med sitt.

Hvert år forsøkes julen desavouert som høytid fordi den er så populær at den vises i landskapet. Enda feirer såpass mange jul at den er ikke til å overse i det kulturelle bildet. Jeg håper det vil fortsette å være slik til tross for alle angrep på tradisjonen. Den markerer noe som har gitt oss store skatter vi kan flyte på. Så lenge folket vil feire jul, hvem er vi til å spørre etter hva de feirer?

Samtidig er det ingenting i veien for at man har det hyggelig en måneds tid mens dagene er på det mørkeste uten å være definert på hva man feirer. Det er rom for alle livssyn også i desember.

For egen del lever jeg etter ønsket om å feire minst mulig jul i advent men heller ta det igjen når lyset virkelig kommer tilbake, når Jesus komme er minnet og tidene lysner. Noen sammenkomster er det nødt til å bli siden alt er så innrettet på det, men jeg liker idéen om "å pine seg gjennom" den uunngåelige mørke tiden for så å ta inn lyset sterkere etterpå.  

Kommentar #3

David Lindhjem

30 innlegg  264 kommentarer

Hva Tajik ikke forteller oss

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Det muslimer ikke tror på, er at Jesus var Guds sønn eller at han ble korsfestet. Innenfor islam finnes det heller ingen arvesynd å bli korsfestet for. Islamsk monoteisme tillater dessuten ikke en treenighet.

Islams syn på den historiske Jesus fra Nasaret kan summeres slik:

- Jesus er ikke Guds Sønn.

- Jesus var ikke Gud i menneske skikkelse (kjød).

- Jesus døde ikke på korset for verdens synd.

- Koranen fornekter at Jesus noen gang døde.

- Koranen sier at Allah reddet Jesus fra døden.

- Koranen sier at Jesus ble hentet levende opp til himmelen.

Islam fornekter at Jesus Kristus er Guds Sønn og har gjort fornektelsen til en av sine høyeste prioriteringer. I følge sharia lovene medfører det døden for en muslim å gå over til kristen tro å bekjenne Jesus som Guds sønn.

Akkurat som kristne venter på at Jesus skal komme tilbake, venter også muslimer på at Jesus skal komme tilbake. Men dessverre er den islamske troen på hvem Jesus virkelig er, og hva han skal gjøre når han kommer, drastisk forskjellig fra det kristne tror.

Islam kaller Jesus for Isa, i følge islam så kommer ikke Jesus tilbake for å oppfylle løftene til Israel. Han vil heller ikke befri jøder og kristne fra forfølgelsen under Antikrist. Men muslimers syn på Jesus gjenkomst, er at han kommer tilbake som en radikal muslim.

Islam har omskrevet og forfalsket Bibelens fortelling om Jesus Kristus, i følge islamske tradisjoner kommer Jesus tilbake for å omvende jøder og kristne til islam. 

Den muslimske Jesus sin hoved oppgave blir å sørge for innføring av sharia-loven over hele verden. Det er viktig å forstå, at i følge islamske tradisjoner,  så kommer ikke Jesus tilbake bare for å omvende mange kristne til Islam, han kommer for å avskaffe Kristendommen fullstendig. En kjent muslimsk tradisjon sier følgende:

"Profeten sa: Det er ingen profet mellom meg og ham, det er Jesus. Han vil stige ned…Han vil knekke korset, drepe svin, og avskaffe jizyah (dimmiskatt). Allah vil ødelegge alle religioner unntatt Islam."(Sunan Abu Dawud,Bok 37, #4310, fortalt av Abu Hurayrah. Se også Sahih Bukhari Vol. 3, Bok 43, #656.)

Så den muslimske Jesus skal knekke kors og eliminere alle religioner på jorden når han kommer tilbake. Dimmisakatten som Jesus skal avskaffe er en tvungen skatt ikke-muslimer må betale for å bo i et muslimsk land slik f.eks. ISIS praktiserer i dag. Grunnen til at Jesus skal avskaffe dimmi-skatten  er basert på ideen om at når Jesus kommer tilbake så vil ikke skatten lenger bli godtatt. Det eneste valg som kristne da får, er å godta Islam eller dø.

 Muslimske jurister bekrefter dette:

"Tiden og stedet (for skatten) er før Jesu siste gjenkomst. Etter hans siste komme, vil ikke noe annet enn Islam bli godtatt fra dem,  for innkreving av skatten er bare gyldig inntil Jesus stiger ned fra himmelen."  (Al-Misri, Reliance of the Traveller (Tillit til den reisende), 603.)

Dette er noe av det islamske tradisjoner sier om Isa, den muslimske Jesus. Hvis en slik Jesus stiger frem i den muslimske verden, så er det en falsk Jesus og han vil han prøve å overbevise alle kristne om at han ikke er Guds Sønn eller verdens frelser. I følge islamske tradisjoner vil den muslimske Jesus gjøre alt hva han kan for å stoppe og avskaffe all julefeiring!

Jeg vil tro at dette er kjente doktriner for Taijk, men hun unnlater å fortelle oss det og ønsker oss God Jul i stedet.

Kommentar #4

Morten Andreas Horn

81 innlegg  2851 kommentarer

Også sekulære!

Publisert over 5 år siden

Jeg kan jo ikke snakke for alle sekulære, ateister, agnostikere og andre ikke-troende. Men jeg kan i hvert fall rapportere at for denne sekulære, agnostiske humanetikeren er det også helt OK (altså: veldig hyggelig!) å ønske God Jul.

Selv om jula ikke har noen religiøs eller metafysisk betydning for meg, så er det en høytidsstund for meg like fullt. Og mye av det julens innhold som også kristne mennesker gleder seg over, det er også av enorm betydning for meg. Jeg tenker da på lys, sosialt samvær særlig med den nærmeste familien, god mat, gaver, jule-spesifikke filmer og fortellinger - og så klart, dram (i svært moderate mengder, for min del).

Jeg har som sagt ingen tanker om julens metafysiske aspekter. Skulle det vært noe åndelig over den, så handler det kanskje mest om solsnu-aspektet: Dette at det rent astronomisk er vintersolverv, og at det fra 21. desember og ut går mot lysere tider. Det er en feiring verd, det fortjener en lykkeønskning i seg selv!
Det er også noe "åndelig" over dette at jula, med sine helt særskilte ritualer og matvaner veldig tydelig markerer at "ett år er gått" - at jula blir en av de aller viktigste klokkene som markerer livets gang for meg og min familie. Følelsen av å leve et liv på langs, med en begynnelse, mellomfase og i framtiden en avslutning, blir ekstra sterk i jula.
Jula markerer også mer enn de fleste andre årstider og høytider følelsen av å være en del av en familie, både kjernefamilien og storfamilien. Opplevelsen av å høre til, av at mitt liv er uløselig knyttet til andre menneskers liv, at avgrensningen av mitt eget liv på et vis blir "frynsete" der det sømløst går over i konas og særlig ungenes liv - den blir til å ta og føle på i jula.

Jeg har ikke hatt nok religionsundervisning som barn til å vite nøyaktig hvorfor adventstida er så viktig for de kristne. For meg som sekulær er den uansett av stor betydning, pga. elementet av "nedtelling" til selve Julaften. Ja, selv dette med å tenne stadig flere lys fram mot jul gir mening, fordi jula for meg i stor grad er nettopp en lysfest.
Ellers er vår nedtelling i stor grad konsentrert rundt selve kalenderen - julekalenderen for barna. Vi har i vår kjernefamilie fått tradisjon for en julekalender utformet som et eventyr, der ungene gjør en slags "reise" fram mot selveste Julaften, og der vi hver kveld tenker på hvilken dag vi har i desember, og hvor mange dager det nå gjenstår til selve Kvelden. Slik det også gjøres i Blåfjell på NRK.

Min bakgrunn fra venstresiden gjør at jeg selvsagt har det i meg å ergre meg over handelsstandens kyniske utnyttelse av jula gjennom å starte julesalget alt i oktober. Men denne anti-kommersielle ergrelsen er egentlig ikke så viktig for meg, det handler mer om dette: Jeg verdsetter så denne følelsen av nedtelling som starter 1. desember og gradvis øker fram mot Jul. Dersom nedtellingen "tjuvstarter" i gatene før 1. desember, så føler jeg noe av denne spenningskurven saboteres litt. Jeg føler at spenningen blir ekstra stor om man klarer å holde på den, holde igjen. Det er vel en følelse andre også kan kjenne igjen?

Så derfor: Spør gjerne også sekulære, agnostikere og ateister om jul - i hvert fall denne humanetikeren vil sette pris på det!

Kommentar #5

Lilli Spæren

172 innlegg  2067 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Så derfor: Spør gjerne også sekulære, agnostikere og ateister om jul - i hvert fall denne humanetikeren vil sette pris på det!

Vi trenger en lysfest i mørketiden, for ikke å miste livsmotet.

C.S Lewis sin mistrøstige verson av Narnia handler nettopp om at et folk som lever i en konstant vinter, men uten at det noen gang blir jul. Det er et eksistensielt tema om liv og død. Hvordan skal vi holde ut om vi ikke har et håp om en ny sommer, eller et liv etter dette?

Kommentar #6

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Hva muslimer vil gjøre med jula ??

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Det er blitt en adventstradisjon å lese artikler om frykten for hva muslimer kan komme til å gjøre med julen. Forsvinner julegudstjenestene nå? Eller hva med juletreet og nisselua?

Jeg skjønner ikke at Tajik i det hele tatt snakker om hva muslimer evnt vil kunne gjøre med julefeiringen eller andre norske tradisjoner for den del.

Regner hun med i sitt stille sinn at muslimer vil få stor makt i Norge ?

Skulle muslimer få makt til å fjerne julegudstjenester,juletrær eller for den del nisselua ??

Det er mye som skurrer i hennes innlegg bare ved å legge merke til at hun snakker om en stillferdig dame som om denne damen var en representant for fryktsomme nordmenn med lua i hånda og som en slags "underdog" som mangler den grunnleggende kunnskap om hennes overlegne religion islam.

Kommentar #7

Njål Kristiansen

158 innlegg  20651 kommentarer

Publisert over 5 år siden
David Lindhjem. Gå til den siterte teksten.
Dette er noe av det islamske tradisjoner sier om Isa, den muslimske Jesus. Hvis en slik Jesus stiger frem i den muslimske verden, så er det en falsk Jesus og han vil han prøve å overbevise alle kristne om at han ikke er Guds Sønn eller verdens frelser. I følge islamske tradisjoner vil den muslimske Jesus gjøre alt hva han kan for å stoppe og avskaffe all julefeiring!

Jeg vil tro at dette er kjente doktriner for Taijk, men hun unnlater å fortelle oss det og ønsker oss God Jul i stedet.

Alt du skriver Lindhjem, er kjent stoff for mange som følger samfunnsdebatten. Her er det ingen skjulte trusler som en dag skal komme frem og få noen til å knele. Vi har heller ikke noe behov for at muslimer kneler for norsk religion og kultur. Utfordringen er å finne et kulturellt fellesskap rundt årets og livets gang. Ved å ty til den kristne generøsitet og toleranse er dette fullt mulig for oss, slik Tajik beskriver hvordan muslimer forholder seg til norsk jul. 

I sin berømte Cairo-tale sa president Obama at "vi kommer til dere med utstrakte hender - møt oss ikke med knyttnever". La oss ta det til oss. Når noen ønsker oss en god advent og jul, ta i mot og takk - og i like måte. Der jeg kommer fra er det uhøflig å møte en vennlig gest med et slag i ansiktet. Budet om nestekjærlighet kan gies et ekstra innhold i desember. 

Kommentar #8

Mette Solveig Müller

57 innlegg  4939 kommentarer

"Sjelens profet"

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Innenfor sufismen nyter Jesus særlig høy status, og sufi-filosofen Abu Hamid al-Ghazali har beskrevet ham som «sjelens profet».



Takk for et fint og varmt innlegg. 

Jeg er så glad for at du får frem dette poenget at Jesus har en spesiell høy status som profet også innenfor veldig mange retninger innenfor islam. -

At Jesus er en "Sjelens profet" er et uttrykk jeg virkelig ønsker å ta vare på. Det uttrykker det meste og viser vei for forståelse av tekstene.

mvh  Mette

Kommentar #9

Morten Andreas Horn

81 innlegg  2851 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Lilli Spæren. Gå til den siterte teksten.
Vi trenger en lysfest i mørketiden, for ikke å miste livsmotet. C.S Lewis sin mistrøstige verson av Narnia handler nettopp om at et folk som lever i en konstant vinter, men uten at det noen gang blir jul. Det er et eksistensielt tema om liv og død. Hvordan skal vi holde ut om vi ikke har et håp om en ny sommer, eller et liv etter dette?

Ja, jeg er som sagt enig i dette: Solsnu-aspektet er trolig av avgjørende betydning for oss mennesker, i hvert fall opplever jeg det slik. Det er kanskje grunnen til at tidligere kulturer også markerte vintersolverv/jul, og at den kristne høytiden ble lagt til jula. Uavhengig av vårt livssyn kan vi samles om dette - og så kan jo enhver legge til det man føler for av mer metafysiske og evt. religiøse sider ved jula slik man måtte ønske.

Vedr. det siste - et liv etter dette - så vet jeg ikke helt. Jeg har så langt ikke følt noe behov for "et liv etter dette", kanskje heller en drøm om et evig liv her på jorden, med mine kjære. For min egen del føler jeg at fraværet av et liv i det hinsidige nesten er noe positivt - fordi det liksom "skjerper sansene" ift. å leve livet her på jorda til det fulle.

Tilsvarende tror jeg at en vesentlig forutsetning for å "holde ut" for oss mennesker er nettopp illusjonen om udødelighet - at vi klarer å lulle oss inn, dag etter grå dag, i en følelse av at livet liksom bare vil fortsette og fortsette. Da gir det også mening å streve for å gjøre det beste ut av det, vi kan liksom alltid lure oss selv og skape et håp om en bedre framtid. Dersom vi visste vår dødsdag - eller dersom (i et samfunn der "selvbestemt livsavslutning") var både normalen og det som ble forventet av en - da ville jeg frykte at denne uvissheten om "hvor lenge skal jeg leve", "hva vil livet bringe", ville bli underminert.

Det kunne sikkert vært fint og vakkert om det eksisterte en plass i det hinsidige, der man kunne møte sin ektefelle og sine barn og barnebarn igjen, og liksom leve lykkelig i alle sine dage. Men foreløpig har vi jo ikke fått noen overbevisende signaler om at så vil skje, og det virker også fysisk vanskelig å se for seg. I hvert fall for en skeptiker som meg!

Ellers har vi her en av de viktigste grunnene til at jeg er kritisk til godslig fortelling om Jesusbarnet til ukritiske og umodne barnehage- og skolebarn: Kristendommen bygger jo på en tanke om at det skal skje noe etter døden, der noen mennesker selekteres til å komme til "himmelen" i en eller annen variant. Mens andre mennesker - de som ikke har trodd, ikke har blitt frelst, skal komme et annet sted. Om ikke nødvendigvis helvete, så i hvert fall et annet sted enn de som ble frelst.
Jeg synes det er trist og kynisk, dette at en familie på dette viset skulle risikere å bli splittet, bare på grunn av noe så uvesentlig og abstrakt som dette om man har "trodd" eller ei. Jeg synes også at barn og unge burde blitt seg forelagt dette: Vil dere virkelig tro på og vie dere til et livssyn, som innebærer en slik evig oppsplitting av folk som elsker hverandre, for alltid atskilt i det hinsidige?

Derfor: Tanken om "et liv etter dette" virker ikke bare "demotiverende" på meg (ift. å fokusere på livet jeg lever nå), eller rasjonelt sett usannsynlig - det har også en bitter bismak fordi det foreslås at mennesker skal atskilles basert på om de er frelst eller ei. Det blir ingen "god jul" dersom papsen er på vei til et sted der han aldri får møte sine kjære barn igjen...

Kommentar #10

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

Så einig, så einig

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Jeg kan jo ikke snakke for alle sekulære, ateister, agnostikere og andre ikke-troende. Men jeg kan i hvert fall rapportere at for denne sekulære, agnostiske humanetikeren er det også helt OK (altså: veldig hyggelig!) å ønske God Jul.

Julefeiringa som markerer at vi nok ein gong er på veg attende til lengre dagar og korteren netter har vore feira i Norden så langt attende i tid som det er muleg å kome.

Å blande Jesus inn i Midtvintersblotet er rett og slett eit religiøst tjuvtriks som nok ikkje vil løne seg over tid. 

Kommentar #11

Greta Aune Jotun

180 innlegg  1181 kommentarer

Multireligiøsitet

Publisert over 5 år siden

Jeg anbefaler alle multireligiøse å lese forfatteren Walid al-Kubaisi sin bok "Halvmånens hemmeligheter".

Jeg tror de fleste (?) på Verdidebatt kjenner til at islam-profeten Muhammad var en ivrig studerende av jødiske og kristne skrifter. Den som har lest hele Bibelen vil kjenne igjen alle hendelsene Muhammad og hans etterfølgere har brukt - og omskrevet - til egen skriftsamling, kalt Koranen. Det bør også være kjent at de milde versene om kristne og jøder stammer fra Mekka-tiden, og at de harde stammer fra Medina-tiden, og at det er disse som gjelder. Jf. også Hadith-skriftene. I (den norske versjonen jeg har av) Koranen står milde og harde utsagn om hverandre, på grunn av redigeringen. Mange muslimer kjenner ikke Koranen, av forskjellige grunner: Mange kan ikke arabisk skrift (og det er språket som rettroende muslimer må bruke); mange har aldri lært å lese; mange blir nektet av sine menn å lese den - ergo, mange muslimske kvinner har kun en tradisjonstro, slik mange nordmenn har en tradisjonstro når det gjelder kristendommen.

Kommentar #12

Erling Rimehaug

593 innlegg  622 kommentarer

Avsporing

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Jeg skjønner ikke at Tajik i det hele tatt snakker om hva muslimer evnt vil kunne gjøre med julefeiringen eller andre norske tradisjoner for den del.


Det kan se ut som om du legger opp til en tilsvarende avsporing som vi hadde i en annen tråd.

Om du leser hva Tajik skriver, vil du se at hun ikke har noen planer om å endre jula, verken på egne eller andre muslimers vegne.

Du konstruerer altså din egen frykt inn i hennes innlegg.

I stedet for å slette innlegget ditt for avsporing, sier jeg fra på denne måten, og håper med det at vi unngår flere slike innlegg.

Kommentar #13

Erling Rimehaug

593 innlegg  622 kommentarer

Julen

Publisert over 5 år siden
Vi har hatt et utall av debatt-tråder om islam generelt. Det er ikke tema her. Har åpnet ny tråd med Tandes spørsmål.
Kommentar #14

Kjell G. Kristensen

114 innlegg  13843 kommentarer

Juletradisjoner

Publisert over 5 år siden

Hadia Tajik:

Det er blitt en adventstradisjon å lese artikler om frykten for hva muslimer kan komme til å gjøre med julen. Forsvinner julegudstjenestene nå? Eller hva med juletreet og nisselua?
_____________________________________________________________

Morosomt av Hadia Tajik! Som du vet har vi alle hver våre tradisjoner, nordmenn har sine, og muslimer har sine. Tradisjoner forbinder man vanligvis ikke med frykt, men med glede, ellers var de vel ikke verdt å feire? Nisselue og nissemaske kan på en måte sammenlignes med muslimenes burka, det bare at nordmenn ikke bruker nissehua hele året! :-))
Tradisjoner er noe mennesker selv lager seg, og behøver ikke av den grunn være evigvarende. Før nordmenn feiret jul, var det vintersolhverv som ble feiret - at det igjen gikk mot lysere tider. Feiring av jul i Norge kom fra Tyskland for ca 200 år siden.

http://www.aftenposten.no/nyheter/10-sporsmal-og-svar-om-hvorfor-vi-feirer-jul-7075310.html

Ettersom jeg forstår dette feirer muslimene sin jul som todelt? Id al-fitr etter ramadan og id al-adha etter pilegrimsferden. Disse varierer jo fra år til år da man benytter måneår i stedet for solår, det er også tradisjoner, liksom jul, påske og pinser har blitt dette for norske nordmenn.

Når det gjelder Jesus eller Isa, er nok dette den samme rollemodellen for kristen religion som for muslimsk religion, men den Lutherske kirke som vi har, har nok beveget seg noe bort fra den ortodokse Romerske kirkes tro. Men Bibelen beskriver Jesus (hebr. ord for frelser) som en som er lik Melkisedek, han er uten far og mor. Maria/ Miriam er et pseudonym for byen som han er født i, navnet betyr "vakker/ fager" og er identisk med Guds fagre by.

I Bibelen er korsfestelsen bare en av flere måter Jesu ”døde” på, den Lutherske kirke tror på korsfestelse, mens Jesus selv i Bibelen informerer sine disipler at han skulle bli slått i hjel (Matt.16.21). Steinet, eller slaktet som et lam forekommer også, men den egentlige døden var at han ble hengt på et tre (Apg.5.30). - Han døde heller ikke helt ut, en rest av ham skulle ikke smake døden før alt var skjedd, og i likhet med Koranen 4.156.f Han døde ikke på korset, men ble levende tatt opp i himmelen - heter det i Bibelen Åp.12.6: Da fødte hun et guttebarn som en gang skal styre alle folkeslag med jernstav. Og barnet ble rykket opp til Gud, til hans trone.

Jesus blir i Bibelen kalt for Guds Sønn, men det er lignelser/pseudonym for et helt folk, 2.Mos.4.22: Så sier Herren: Israel er min førstefødte sønn. (Hos.11.1)

Verken jul, Id al-fitr, ramadan eller id al-adha trenger ikke å være annet enn menneskelige tradisjoner, og siden en del av muslimene bor her i Norge, vær ikke redde for å feire jul sammen med oss, det er bare en tradisjon i likhet med Id al-fitr.

Kommentar #15

Sverre Avnskog

227 innlegg  7615 kommentarer

Vet ikke Horn at dette er gjenstand for uenighet?

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Kristendommen bygger jo på en tanke om at det skal skje noe etter døden, der noen mennesker selekteres til å komme til "himmelen" i en eller annen variant. Mens andre mennesker - de som ikke har trodd, ikke har blitt frelst, skal komme et annet sted. Om ikke nødvendigvis helvete, så i hvert fall et annet sted enn de som ble frelst.
Jeg synes det er trist og kynisk, dette at en familie på dette viset skulle risikere å bli splittet, bare på grunn av noe så uvesentlig og abstrakt som dette om man har "trodd" eller ei. Jeg synes også at barn og unge burde blitt seg forelagt dette: Vil dere virkelig tro på og vie dere til et livssyn, som innebærer en slik evig oppsplitting av folk som elsker hverandre, for alltid atskilt i det hinsidige?

Det overrasker meg dersom Horn ikke er såpass oppdatert på kristendommen, han som ofte har så sterke meninger om denne troen.

Det er svært delte meninger blant kristne om hvorvidt alle kommer til himmelen, eller om noen kommer et annet sted. Blant folk flest er troen på helvete på vei ut i stor hastighet.

Selv tilhører jeg dem som er dypt overbevist om at alle lever videre etter døden, men i sitt åndelige legeme.

Horn burde ta større forbehold når han kommenterer sin oppfatning av kristendommen. Vi er mangesom har forkastet de gamle dogmene som tidligere var så sentrale i kristendommen.

Hvorfor ikke velge den lyse, dogmefrie varianten av kristendommen når du skal ytre deg om den kristne tro, Horn? Men det er ganske typisk. De som er mot kristen tro, velger seg alltid den mest konservative utgaven, slik at de får mest mulig å kritisere.

Mvh Sverre

Kommentar #16

Morten Andreas Horn

81 innlegg  2851 kommentarer

Tro spiller ingen rolle?

Publisert over 5 år siden
Sverre Avnskog. Gå til den siterte teksten.
Det overrasker meg dersom Horn ikke er såpass oppdatert på kristendommen, han som ofte har så sterke meninger om denne troen.

Det er svært delte meninger blant kristne om hvorvidt alle kommer til himmelen, eller om noen kommer et annet sted. Blant folk flest er troen på helvete på vei ut i stor hastighet.

Selv tilhører jeg dem som er dypt overbevist om at alle lever videre etter døden, men i sitt åndelige legeme.

Horn burde ta større forbehold når han kommenterer sin oppfatning av kristendommen. Vi er mangesom har forkastet de gamle dogmene som tidligere var så sentrale i kristendommen.

Hvorfor ikke velge den lyse, dogmefrie varianten av kristendommen når du skal ytre deg om den kristne tro, Horn? Men det er ganske typisk. De som er mot kristen tro, velger seg alltid den mest konservative utgaven, slik at de får mest mulig å kritisere.

Takk til Avnskog for å peke på dette som jeg alt i juni påpekte i spalten min: Nemlig at vi trenger en avklaring av hvilken kristendom vi liksom skal forholde oss til i Norge: Den snille eller den strenge.

Jeg tar gjerne imot oppklaring på dette: Betyr dette - i klartekst - at det ikke vil bli noen forskjell på hva som skjer med oss, uavhengig om vi tror på Jesus eller ikke? At er helt irrelevant om vi tror eller ei - vi vil nyte akkurat like godt av guds kjærlighet i det hinsidige? At selv om jeg forkaster Jesus her i mitt jordiske liv, så vil jeg kunne leve videre i det hinsidige sammen med alle de jeg var glad i på jorden - uansett om de har trodd eller ikke?

Hvis det er slik er det for så vidt sympatisk (men i og for seg like urealistisk som før). Det er bare at - har du virkelig Kirken på din side her, Avnskog? Kan jeg stole på at barna mine vil bli opplært i denne feel-good-varianten av det hinsidige, i den kirken de nå måtte bli lokket inn i gjennom skole og barnehage?

Du sier at dette er "omstridt". Men hvor omstridt, egentlig? Hvor store er de ulike fraksjonene? Er det main-stream kristendom å hevde at det ikke vil spille noen som helst rolle hvorvidt man tror på Jesus eller ikke?

Eller har jeg misforstått deg? Har jeg tolket deg i for god mening?

Som sagt - her er jeg, uvitende men åpen. Belær meg gjerne om kristendommen. Jeg er nemlig ikke kristofob, selv om jeg kanskje er litt overbeskyttende på mine barns vegne...

Kommentar #17

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

Iransk Rakfisklag

Publisert over 5 år siden

Har aldri tenkt at muslimene truer vår julefering. Har heller ikke hørt at andre bærer på denne frykten. Og jeg har faktisk heller ikke sett at dette i særlig grad har vært oppe i debattfora.

Derimot bruker sekulære krefter med HEF i spissen muslimene for alt de i så måte er verd. De skyver dem foran seg i kampen mot kristne tradisjoner, kultur og en åpen religiosnutøvelse. "Likebehandling," sier de triumferende. "Likbehandling" er selve jokeren. Det kan se ut til at den muslimske innvandringen til Norge er det beste som har skjedd HEF siden Levi Fragell sin konvertering.

De hevder at den kristne juleferingen er krenkende i et multikulturelt samfunn. Dersom Norge er blitt et multikulturelt samfunn i en slik betydning, skal det ikke så mye til - i hvert fall ikke dersom vi legger den fremmedkulturelle delen av befolkningen til grunn. En overveiende andel av disse er muslimer eller kommer fra muslimske land og tradisjoner og de utgjør nå ca. 3,5 % av befolkningen. Likebehandling sier HEF.

En annen grunn til at muslimene i mindre grad utgjør en "trussel" mot kristne juletradisjoner, er at de synes å være mest opptatt å leve sine liv som muslimer. De reagerer dersom de føler at det ikke gis tilstrekkelig mulighet for dette. Ellers oppfattes de hverken som misjonerende eller at de klager på den kristne kulturelle og religiøse utøvelsen og dominansen. Men HEF er likevel krenket på deres vegne, eller kanskje riktigere, HEF bruker, som nevnt, muslimene for alt det de er verd og skyver dem foran seg i kampen mot kristne tradisjoner, kultur og en åpen religionsutøvelse.

-----------

Ellers forstår jeg det slik at Hadia Tajik og hennes familie nyter julematens gleder og da varianten med sauekjøtt. Det er utmekret. Deler av den norske juletradisjonen passer altså også for muslimer. Den kan slik sies å være multikulturelt tilpasset. Ikke usannsynlig konstateres dette med beklagelse i HEF. Men for alle oss andre er det bare flott.

En god venn av meg kommer fra Iran og fra en muslimsk familie, men er selv ikke-praktiserende. Han elsker norske juletradisjoner og norsk julemat. Han har bl.a. stiftet etegildet "Iransk Rakfisklag," og så elsker han ribbe og kjøttkaker. Da jeg spurte ham om hvordan han ser på dette i forhold til Islam, svarte han med et lurt smil: Det går helt fint så lenge det er halalslaktet. Han er med andre ord en matglad skøyer.

Kommentar #18

Morten Andreas Horn

81 innlegg  2851 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Arne Danielsen. Gå til den siterte teksten.
Deler av den norske juletradisjonen passer altså også for muslimer. Den kan slik sies å være multikulturelt tilpasset. Ikke usannsynlig konstateres dette med beklagelse i HEF. Men for alle oss andre er det bare flott.

HVORFOR er dette mest sannsynlig? Hvor har du noensinne hørt en humanetiker beklage at muslimer tilpasser seg norske tradisjoner, eller blir "multikulturelt tilpasset"?
Jeg kan jo ikke svare for hva hver eneste humanetiker kan ha sagt siden tidenes morgen. Men jeg kan aldri si jeg har hørt noe slikt.
Det nærmeste måtte være denne mannen som ble vurdert å være nærmest rasist eller noe i den dur, som var leder av Stans Islamiseringen av Norge, og som ble enten presset ut eller regelrett ekskludert fra HEF pga. sine innvandringssynspunkter.  Mulig han kunne beklaget dette, jeg vet ikke? Men jeg kan nesten ikke se for meg en humanetiker som kunne finne på å beklage noe slikt.

Hvis det derimot var snakk om en muslim som begynte å spise lutefisk - ja da ville jeg nok blitt alvorlig bekymret. Etter min mening er det allerede FARLIG MANGE lutefiskelskere, som stadig vekk plasserer meg i situasjoner der magen min havner i en dyp samvittighetskonflikt med min sosiale hjerne. A propos en herværende tulletråd - jeg er virkelig religionofob, men jeg innrømmer gladelig at jeg er lutefiskofob.

Hah! Der oppdaget jeg faktisk en hittil uoppdaget trussel som muslimene utgjør mot "norsk kultur": Vi vet jo at muslimene ikke kan spise svinekjøtt. Så dersom muslimene faktisk gjør alvor av trusselen om å adoptere norske juletradisjoner - da kan vi i framtiden frykte en grassat økning av nordmenn (supplert med muslimene) som spiser pinnekjøtt, lutefisk, torsk og alskens bisarr julemat. Vi ribbespisere risikerer å miste vårt hegemoni! Hvor skal dette ende? Da er det faktisk bedre om muslimene fortsetter å spise kebab (om noen tiår har vel kebab overtatt som julemiddag uanset.....).

Kommentar #19

Olav Nisi

145 innlegg  4829 kommentarer

Tilgi meg, Danielsen ;-))

Publisert over 5 år siden

varianten med sauekjøtt. Det er utmekret.

Jeg regner med at dette var humor for viderekomne ?

Kommentar #20

Lilli Spæren

172 innlegg  2067 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Du sier at dette er "omstridt". Men hvor omstridt, egentlig? Hvor store er de ulike fraksjonene? Er det main-stream kristendom å hevde at det ikke vil spille noen som helst rolle hvorvidt man tror på Jesus eller ikke?

Tradisjonell kristendom er slik som du allerede har oppfattet. Det handler om at kirken har fått en misjonsoppdrag om å gå ut i all verden og gjøre folk til disiper, ved å døpe dem til Faderens, Sønnens og Den hellige Ånds navn. Og videre gjennom å lære de døpte til å holde alt Jesus har befalt.

Bakgrunnen for misjonsbefalingen er at mennesket har del i arvesynden etter Adams og Evas fall og trenger den frelse som bare Jesus kan gi. Og det er nettopp ved i sitt hjerte å tro på Jesus og ved sin munn bekjenne denne troen, at vi kan kalles Guds barn.

Jesu forsoningsverk på korset og oppstandelsens fra de døde, er navet i den kristne tro og det alt dreier seg om. Gjennom troen kalles vi til et liv i etterfølgelse gjennom å elske Gud og våre medmennesker, slik Jesus gjør.

Når Avnskog snakker om en tro der Jesus ikke er viktig og korset ikke er nødvendig fordi det ikke finnes noe lenger som kalles himmel og helvete, så er dette i strid med klassisk kristendom.

Nå er ikke Avnskog alene om å endre på bibelforståelsen, han har følge av mange liberale teologer deriblant Einar Gelius. I vår tid er det sjelden at prester generelt taler i tråd med klassisk kristendom. Det tør de ganske enkelt ikke, for det kan koste dem kappe og krage i statskirken.

Oppsummert vil jeg si at ateister kan føle seg ganske trygge for forkynnelsen i statskirken. Forkynnelsen er ofte terapeutisk og hyggelig, og tannløs som noen vil si.

Kommentar #21

Sverre Avnskog

227 innlegg  7615 kommentarer

Lekfolk og lærd

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Hvis det er slik er det for så vidt sympatisk (men i og for seg like urealistisk som før). Det er bare at - har du virkelig Kirken på din side her, Avnskog? Kan jeg stole på at barna mine vil bli opplært i denne feel-good-varianten av det hinsidige, i den kirken de nå måtte bli lokket inn i gjennom skole og barnehage?

Den siste undersøkelsen av nordmenns forhold til helvete, viste at mer enn 50% avviser eksistensen av helvete. Den jevne nordmann tror altså ingenting på at noen havner i helvete etter sin død.

Dette viser også en annen ting: Folk bestemmer helt og holdent selv hva de vil tro på. De fleste troende, har en personlig tro, der de gjør seg opp sin egen mening om de faktiske forhold i den åndelige verden.

Personlig har jeg for lengst forlatt alle de gamle dogmene som ble diktet opp lenge etter Jesu død, av de gamle kirkefedrene. Uenighetene var mange og diskusjonene mange og lange, før man kunne enes om en kanonisert tro.

Selv forholder jeg meg til Jesu' ord fra evangeliene.

Når de gjelder de lærde, så vet jeg at svært mange prester heller ikke tror på helvete som et ondt sted der noen skal havne etter sin død.

Kirkens lære er under hurtig utvikling. Og et hvert menneske står helt fritt til å velge den "lyse" formen for kristendom: den kjærlige og den inkluderende.

Dersom mine barn lærer på skolen om noe jeg ikke selv kan bifalle, så forteller jeg dem bare når de vil snakke med meg om saken, at dette er ikke noe pappa tror på, men at noen andre tror det. Dette slår de seg som regel til ro med, og danner seg så sine egne vurderinger.

Mvh Sverre

Kommentar #22

Sverre Avnskog

227 innlegg  7615 kommentarer

Her har du nok mistolket meg noe

Publisert over 5 år siden
Lilli Spæren. Gå til den siterte teksten.
Når Avnskog snakker om en tro der Jesus ikke er viktig

Jeg mener at Jesu DØD ikke er det sentrale i min tro, men at Jesu BUDSKAP er selve grunnlaget for min tro.

Jesus er mannen som lanserte et kjærlighetsbudskap som var aboslutt nytt og revolusjonerende for menneskeheten! Men det har tatt oss nærmere 2000 år å bygge et samfunn som praktiserer et tilnærmet kjærlighetsbudskap.

Det er HAN, Jesus, jeg bygger på og ikke dogmene som oppsto etter hans død.

Jeg tror jeg svært mange troende har det som meg.

Mvh Sverre

Kommentar #23

Erling Rimehaug

593 innlegg  622 kommentarer

Skal vi holme oss til julen?

Publisert over 5 år siden

Debatter om hva kristendom er, kan være interessante nok, men jeg vil betrakte det som en avsporing å fortsette med det i denne tråden.

Her handler det om julefeiring - og gjerne om julens inniold.

Kommentar #24

Kjell G. Kristensen

114 innlegg  13843 kommentarer

Kanskje skal vi spørre nordmenn om jul?

Publisert over 5 år siden

De er vel de nærmeste til å kunne spørre? Ordentlig gammeldags jul med hester, dombjeller og nisser på låven hvor man setter ut en tallerken med julegrøt til? Drar man for eksempel opp på Beitostølen kan man også få kanefart med reinsdyr og julenissen på selve julaften! ;-) I de senere år har også blånissen dukket opp, men denne har jeg aldri møtt, men tror det kan være en del av julenissenes russedrakter... ?

Kommentar #25

Erling Rimehaug

593 innlegg  622 kommentarer

Stengt for natten

Publisert over 5 år siden
Denne tråden åpner igjen i morgen tidlig.
Kommentar #26

Olav Rune Ekeland Bastrup

98 innlegg  2613 kommentarer

Liten rapport fra Grønland

Publisert over 5 år siden

Har nettopp hatt en skokk med barnehageunger på besøk i Grønland kirke, langt de fleste muslimske barn. Vi har sunget Glade jul, Et barn er født i Betlehem og På låven sitter nissen. Om litt skal vi ha skolegudstjenester. Det har de muslimske foreldrene i FAU på skolene i området bestemt. De synes det er viktig for integreringen. Og blir det som i fjor og årene før det vil Grønland kirke fylles av et flertall muslimske barn som vil synge kristne julesanger av full hals. Grønland kirke har vært integreringens skjute hånd i Norge, og som i alt for liten grad er blitt lagt merke til og verdsatt. Takket være det gode forholdet mellom de religiøse lederne i området, er det etablert et tillitsforhold mellom oss og dem som også har påvirket holdningene hos lekfolket i de mange moskeene i området. Jeg overdriver derfor ikke når jeg påstår at mye takket være dette har vi i Oslo unngått opptøyer av det slag vi har vært vitne til i mange andre europeiske storbyer. I all den alarmistiske paranoiaen er dette også et stykke av virkeligheten som må fortelles.

Kommentar #27

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

God jul på Grønland

Publisert over 5 år siden

God lesning – fra ende til annen, Olav Rune. Slik skal det være. Oppmuntrende i flere henseender.

Som jeg skrev i en kommentar, oppfatter jeg ikke muslimene i Norge som en trussel mot julefeiringen. Derfor ble jeg litt overrasket over Tajik sin innledning: "Det er blitt en adventstradisjon å lese artikler om frykten for hva muslimer kan komme til å gjøre med julen."

Det er helt andre sider ved innvandringen og integreringen som fremstår som store utfordringer og som er bekymringsfulle, og i noen tilfeller særlig bekymringsfulle.

Kommentar #28

Rune Foshaug

4 innlegg  895 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
Jeg kan jo ikke snakke for alle sekulære, ateister, agnostikere og andre ikke-troende. Men jeg kan i hvert fall rapportere at for denne sekulære, agnostiske humanetikeren er det også helt OK (altså: veldig hyggelig!) å ønske God Jul.

Definitivt! Man burde ikke være mer tilbakeholden med å ønske en muslim "god jul" enn å ønske en ateist "god jul", i og med at ingen av dem tror på Jesus som Guds sønn, født av en jomfru og alt det der.

Så, vil jeg som ateist ta meg nær av om noen sier "God Jul"? Ikke i det hele tatt!! Jeg ønsker folk god jul selv, jeg gleder meg masse til jula, og jeg har feiret ateistisk jul i alle mine år, det vil si en koselig familiejul uten alt det der jesuspratet. :) Jul, og ikke kristusmesse.

Å ønske ikke-kristne en god jul er kun fornærmende dersom man samtidig erklærer jula som en rent kristen høytid. Da kan det kanskje oppfattes som nedlatende eller "kulturimperialistisk", å erklære at jula er en kristen høytid ved å i praksis ønske noen "God Kristen Jul". Men da er det det å legge kristent beslag på jula som er imperialistisk, og ikke det å ønske noen god jul. Kristendommen forsøker jo hardt å legge beslag på jula som "deres" høytid, men det er den jo ikke.

Det er ingen grunn til at en muslim skulle mislike nisser mer enn en kristen. Det er ingen grunn til at en kristen skulle anse et juletre som mindre paganistisk og hedensk enn en muslim.

Jeremia 10 forteller oss jo at det å hugge ned tregjenstander i skogen og ta dem inn i stua for å utsmykke dem, er en uting, så alle som har juletre har førkristne, ikke-anbefalt-i-Bibelen symboler som en del av sin jul. Så siden juletreet er et ikke-religiøst symbol, så bør heller ikke dette oppleves støtende for muslimer, som et blasfemisk hint om Jesus, rett og slett fordi juletreet ikke har noe med kristendom å gjøre.

Av egen erfaring vet jeg hvor lett det er, og hvor deilig det er, å feire jul uten Jesus. Det er en midtvintersfest av en type som mennesker fra bortimot alle kulturer har feiret til alle tider, en skikkelig god familiefest for å markere at vi har passert den mørkeste delen av vinteren og at vi starter en ny syklus, et nytt år. Det er en måte å markere at man er glad i sine nærmeste, og en måte å feire seg selv og familien og året som gikk. Det er en lysfest for å gjøre det koseligere i den svarte vinteren, og den er krydret med eventyr og magi for barna, om nissen, som de alle egentlig vet er pappa, som legger pakke i strømpen deres. Hadde kristendommen vært ærlig om at historien om Jesusbarnet også var et eventyr, så hadde det vært lettere å inkludere det som en del av julemagien.

Ingenting av dette burde være problematisk for en muslim å feire også, dersom de ønsker det. Og dersom de ikke ønsker det, så er det også helt greit - ingen skal tvinges inn i en julefeiring! Mer ekstreme muslimer vil sikkert ta seg nær av det uansett siden de, på samme måte som ekstreme kristne, ser ut til å mene at enhver kalori brukt på å feire seg selv, eller ethvert minutt brukt på noe annet enn å dyrke guden deres, er en blasfemisk brukt kalori eller et blasfemisk brukt minutt. Men de er nå rimelig vanskelig å blidgjøre, og heldigvis relativt få. Det bekymrer meg veldig lite på samme måte som jeg ikke kvier meg for å handle svinekjøtt i butikken når det sitter en muslim i kassa.

Og på samme måte som at folk som ikke egentlig tror at Gud bokstavelig talt hvilte på dag 7 etter å ha skapt verden på de 6 første, fint tåler å høre "god helg", så tror jeg de fleste tåler å høre "god jul" selv om man ikke kjøper historien om påståtte hendelser i Betlehem en gang for litt over to tusen år siden.

Spesielt her i Norge hvor vi ønsker hverandre "God Jul" og ikke "Glad Kristusmesse" slik de gjør i engelsktalende land. Ved å si "God Jul" ønsker vi jo hverandre godt midtvintersblot, og ikke god minnestund for en jomfrufødsel i en stall. :)

God Jul!

Kommentar #29

Elias Per Vågnes

235 innlegg  10902 kommentarer

Domkyrkan i Helsingfors

Publisert over 5 år siden

vitja eg sist sommar. Like innafor hovudinngangen, heilt til høgre, var det innretta som eit bønehjørne. Sentralt stod ein oppsats der den einskilde kunne plassere brennande stearinlys. Då eg kom inn vart eg varnokre muslimske kvinner som var opptekne med nettopp det. Eg fotograferte dei ikkje, men for meg var det eit oppløftande syn som bekrefta at der fins hol i murane som eksisterar mellom Abrahams religionar. Om ikkje hatevangelistane i alle tre leirane lukkast i sin iver for å spreie hat mellom menneskegruppene, så kan vett og forstand ta over for religiøs fanatisme. Og det er det vi må satse på!

Kommentar #30

Kjell G. Kristensen

114 innlegg  13843 kommentarer

Norsk midtvinters jul

Publisert over 5 år siden

Det er sannelig ikke lett dette med kristendom og jul, noen mener det er noe mer utover hva det egentlig her. Som regel bruker jeg å gi denne informasjonen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

Jul

(fra norrønt jól eller jólablót) er den tidligere, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden og nå den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. Den kristne juledagen er 25. desember. Når Den gresk-ortodokse kirke feirer jul den 6. januar, er det ikke fordi de regner at Jesus ble født en annen dato, men fordi de fremdeles bruker den julianske kalender som har hatt flere skuddår enn i vår gregorianske og derfor ligger 13 dager bak vår. Når vi har sløyfet skuddårsdagen i 2100, vil forskjellen øke ytterligere, og den gresk-ortodokse jul vil da falle på 7. januar. I Norge er høydepunktet for julefeiringen lagt til julaften, det vil si kvelden 24. desember MEN, Selve navnet jul stammer fra norrønt jól eller jólablót, fra den opprinnelige, hedenske offerfeiringen av midtvinterdagen i Norden, som var lagt til 12. januar.

Håkon den gode påbød på 900-tallet at landet skulle feire jul den 25. desember, samtidig med når den kristne høytiden ble feiret over hele Europa, og søkte å stoppe det hedenske offerritualet, som en del av en politisk prosess i å kristne Norge. Derfor fikk den kristne høytiden overta det gamle navnet «jul».

Så at feiringen av jul er en kristen tradisjon må blankt avvises, slik at man trygt kan ønske muslimer god jul uten å måtte tenke på at de skulle bli religiøst fornærmet av den grunn. Jul er en gammel feiring av vintersolverv, og minnet om Kristi fødsel er så vagt at ingen husker det eller skrevet det ned slik at man vet simpelthen ikke fødselsdatoen, men man antar ikke at hyrdene drev på midtvinters for å gjete sauer, men dette vet man heller ingenting om.

I følge norsk språkråd stammer ordet “jul” fra det finske ordet “joule” som igjen betyr høytid eller fest.

http://www.sprakradet.no/Aktuelt-ord/God-jul/

Da ønsker jeg med det samme dere alle i denne tråden
En riktig god norsk jul alle sammen!

Kommentar #31

Olav Nisi

145 innlegg  4829 kommentarer

Det ville jeg ha sagt.

Publisert over 5 år siden

Da sønnen min var i skolealder hadde ennå ingen forsket på skadevirkningene ved å sende barn på juleavslutning- eller skolegudstjeneste, så dette gikk nokså greit. Ikke var det  foreldre til nye landsunger å ta hensyn til heller.

40 år senere ville jeg ha sagt ( selv om poden på forhånd var blitt indoktrinert av progressive folk med høyt utviklet rettferdighetssans) - ;  Selvfølgelig bør du delta. Du er da ikke dum, du har vist at du kan tenke selv, så dette vil ikke skade. Tvert i mot, kirken og kristentroen  er en del av Norges 1000 årige kultur.   Du vil møte kirken på mange måter senere i livet. Ikke bare ved hyggelige anledninger,  den er sentral for mange når noen dør.  Jeg vil håpe at du blir glad i bøker,  i  deler  av forfatterskapen til våre klassikere spiller religionen en svært stor rolle, slett ikke bare som et positivt element.  Det samme innen  historie generelt.   Du bør da vite litt  om det som foregår inni kirken, sett med egne øyne,  egen erfaring. Og så ville jeg ha sagt at kjente hedninger som Horn eksempelvis, de er faktisk blitt interessert i muslimer og islam, jeg leser at han vil søke kontakt med ekte bærere av troen.  Inside. I allefall islam. Kristendommen kjenner han antagelig godt nok fra før, antagelig  fra skolen.  Poenget er, vanlige folk finner også  ut at religionen har betydning, ikke bare noe for religiøse. Noe en iallefall må vite litt om. 

Ja, dette ville jeg ha sagt.

Kommentar #32

Arne Danielsen

329 innlegg  5691 kommentarer

Nisi

Publisert over 5 år siden

@ Ja, dette ville jeg ha sagt.

Godt sagt!

Kommentar #33

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Et frekt arbeiderparti

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Det er blitt en adventstradisjon å lese artikler om frykten for hva muslimer kan komme til å gjøre med julen. Forsvinner julegudstjenestene nå? Eller hva med juletreet og nisselua?

Hørt for en frekkhet. 

Hva er det Tajik innbiller seg? Talende at kommende AP-leder fører et slikt språk. 

Kommentar #34

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Morten Andreas Horn. Gå til den siterte teksten.
A propos en herværende tulletråd - jeg er virkelig religionofob, men jeg innrømmer gladelig at jeg er lutefiskofob.

Mange HEFere er lallende gale. 

Man kjenner psykologien bak. Den utilstrekkelige psykologien. Man ønsker å ta oppgjør. Men feier alt over samme kam. Ender i absurditeter. 

Den litt "formelle" korrekthet som preger enkelte HEF'ere - er uansett bare komisk. Holbergsk det hele. De har ikke forstått at man må velge. 

Kommentar #35

Atle Pedersen

9 innlegg  7651 kommentarer

Tajiks tradisjoner

Publisert over 5 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.
Hva er det Tajik innbiller seg? Talende at kommende AP-leder fører et slikt språk.

Hvis dette er en viktig tradisjon for Tajik, så må hun få lov til ha den ifred, så lenge hun nøyer seg med å lese om det.

;-)

Kommentar #36

Robin Haug

127 innlegg  11014 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Atle Pedersen. Gå til den siterte teksten.
Hvis dette er en viktig tradisjon for Tajik, så må hun få lov til ha den ifred, så lenge hun nøyer seg med å lese om det.

;-)

Hah, ja. 

Men som storpolitiker har hun jo litt av en rolle. Dette er jo egentlig ganske utrolig. Vi ser det bare ikke så tidlig, fordi vi har jo våre antirasistiske og multikulturelle briller på. 

Kommentar #37

Are Karlsen

9 innlegg  4205 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.
Den litt "formelle" korrekthet som preger enkelte HEF'ere - er uansett bare komisk. Holbergsk det hele. De har ikke forstått at man må velge.

Ref. pave Benedicts Regensburg-tale.

Kommentar #38

Morten Andreas Horn

81 innlegg  2851 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Robin Haug. Gå til den siterte teksten.
Mange HEFere er lallende gale.

Sitat fra Retningslinjene for vd.no:

"4. Jeg erkjenner at ansvaret for en god dialog ligger hos begge parter, og forplikter meg til å følge disse punktene:


- Vis respekt, særlig for dem du er uenig med.

- Unngå nedsettende karakteristikker, personangrep og trakassering.
"

Jeg strever med å få ditt innlegg til å passe inn i dette formatet, Robin Haug.

Det er spesielt problematisk, gitt at dette i utgangspunktet er en tekst som fortoner seg som et ønske om å bygge en form for bro mellom to livssynsgrupper i Norge - muslimer og kristne, og vise at de i grunnen kan ønske hverandre en god jul uavhengig av livssynsbakgrunn. Jeg la til en rapport fra en humanetikers ståsted - at også jeg, på sekulært grunnlag, gjerne kan ønske og bli ønsket god jul.

Så i en tråd som starter med en slags oppfordring til å utvise hverandre respekt og vennlighet, er altså din kommentar at "mange HEFere er lallende gale". Mulig det er ironisk ment - men hvor ironisk kan det være, når varianter av denne karakteristikken går igjen i så mange av dine innlegg?

Kommentar #39

Nils Krister Larsen

297 innlegg  605 kommentarer

jul

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Han levde asketisk og var opptatt av sosial rettferdighet

Jeg feiret en gang julaften på en jernbanestasjon i Tyskland - jeg måtte vente noen timer på et tog, i venterommet var der mange tyrkere. De hadde samlet seg her  -  det var kanskje ikke lett å sitte alene denne kvelden. Stemningen var heller ikke god. Mange menn som hadde familien et annet sted. Det kan ikke være lett. Det er mye fokus på familie i jula. Familie, barn og forventning. Alle føler på dette. Enten man er jøde, kristen, muslim eller hedning.

Kanskje noen burde invitere muslimske venner hjem til seg. Pinnekjøtt er god mat også for muslimer. I muslimske land er det helt normalt å invitere folk hjem til seg - flere enn undertegnede har sikkert opplevd dette  - og med stor glede.

Kommentar #40

Bjørn Blokhus

0 innlegg  975 kommentarer

Om ventetiden i muslimsk dikting

Publisert over 5 år siden
Hadia Tajik. Gå til den siterte teksten.
Innenfor sufismen nyter Jesus særlig høy status, og sufi-filosofen Abu Hamid al-Ghazali har beskrevet ham som «sjelens profet».

Den muslimske dikteren Hafez skriver i diktet:

Å hjerte, det er godt nytt at noen som eier Jesu pust vil komme

Å hjerte, det er godt nytt at en som eier Jesu pust vil komme

Ved duften av hans ånde forstår vi at noen vil komme

Gråt ikke over adskillelsens smerte, for i går kveld

fikk jeg en spådom, og et tegn på at en frelser vil komme

Jeg er ikke den eneste som fylles av glede over flammen på Sinai

Dit var det med håp om å se den at Moses også ville komme

Det fins ingen som ikke har noe med deg å gjøre

På grunn av sitt begjær vil alle komme

Ingen vet hvor den elskedes bolig er

Alt vi vet, er at vi hører bjeller ved karavanenens komme.

Kommentar #41

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Ja

Publisert over 5 år siden
Nils Krister Larsen. Gå til den siterte teksten.
Kanskje noen burde invitere muslimske venner hjem til seg. Pinnekjøtt er god mat også for muslimer. I muslimske land er det helt normalt å invitere folk hjem til seg - flere enn undertegnede har sikkert opplevd dette - og med stor glede.

Og da regner jeg med at du mener at vi skal lese juleevangeliet og be for maten i Jesu navn selv om vi har muslimer på besøk ?

Og hva om vi ikke spiser pinnekjøtt til middag,men ribbe ? 

Kommentar #42

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Og da regner jeg med at du mener at vi skal lese juleevangeliet og be for maten i Jesu navn selv om vi har muslimer på besøk ? Og hva om vi ikke spiser pinnekjøtt til middag,men ribbe ?

Har du lov til å spise ribbe da? Står jo i bibelen at du ikke har lov til det, (fra den samme boka som muslimene har dette merkelige forbudet fra... Det å ikke spise bacon er jo en god grunn til ikke å bli muslim alene i min bok... :)  ) så kanskje du gjør lurt i å holde deg til pinne kjøtt du også, slik at det ikke bare er nedknapper i heisen som henter deg når du parkerer tøfflene for godt?

Eller kanskje man kan respektere andre Holt? Og ikke prøve å kjøre over dem med din tro? Det er jo akkurat dette du etterlyser hos muslimer i tråd etter tråd også viser du akkurat den samme mangelen på respekt selv?

Hadde en gang en kristen svigermor som stort sett unnlot å si bordbønn eller "gud velsigne deg" til folk hun visste at ikke var kristne, nettopp fordi hun respektere at andre IKKE var kristne og prøvde derfor ikke å prakke sin tro på noen. Du burde prøve det samme...

Kommentar #43

Oddbjørn Johannessen

192 innlegg  13478 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Og hva om vi ikke spiser pinnekjøtt til middag,men ribbe ?

Ville du velge ribbe til middag om du fikk jøder på besøk også?

Kommentar #44

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Ja

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Ville du velge ribbe til middag om du fikk jøder på besøk også?

Som regel serveres det både kalkun og ribbe til jul hos oss,så får folk velge sjøl hva de vil spise om de er kristne jøder eller muslimer.
Er du et norsk hjem er det norsk matkultur som gjelder. 

Kommentar #45

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

:-))

Publisert over 5 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
Har du lov til å spise ribbe da?

Kristne har ingen lover om hva man skal og kan spise eller ikke.

"Det er ikke det som går inn i munnen som gjør et menneske uren,men det som går ut" Sitat Jesus. 

Kommentar #46

Oddbjørn Johannessen

192 innlegg  13478 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Rune Holt. Gå til den siterte teksten.
Kristne har ingen lover om hva man skal og kan spise eller ikke.

Jo, noen har.  Adventister, for eksempel.

Kommentar #47

Njål Kristiansen

158 innlegg  20651 kommentarer

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Jo, noen har. Adventister, for eksempel.

Yess. Og der er det svinet som er Dyret. I likhet med skalldyr som reker. Men det er naturligvis ellers ingen likhetspunkter mellom kristendom og islam. Neida. Hva må man ikke opplyse allvitende kristenfundiser om? Sukk!

Nei, egg er ikke skalldyr. :-) 

Kommentar #48

Njål Kristiansen

158 innlegg  20651 kommentarer

Publisert over 5 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
så kanskje du gjør lurt i å holde deg til pinne kjøtt du også, slik at det ikke bare er nedknapper i heisen som henter deg når du parkerer tøfflene for godt?

Får man bare pine-kjøtt i Hælvete?

Kommentar #49

Rune Holt

11 innlegg  11104 kommentarer

Joda

Publisert over 5 år siden
Oddbjørn Johannessen. Gå til den siterte teksten.
Jo, noen har. Adventister, for eksempel.

At adventistene sitter fast i gamle moselover på noen områder er opp til dem.Men det har ingen ting med kristen tro å gjøre eller hva kristne kan spise og ikke.
Mennesker lager lover for å ha noe å kontrollere andre med. 

Mest leste siste måned

Ja vi elsker alle i dette landet
av
Jarle Mong
5 dager siden / 2742 visninger
Mel gir stabilitet
av
Ingrid Vik
28 dager siden / 1884 visninger
Er far og hans slekt uten betydning?
av
Øivind Benestad
2 dager siden / 1210 visninger
Hvem skal bli født?
av
Paul Leer-Salvesen
8 dager siden / 996 visninger
Mor eller menneske?
av
Liv Osnes Dalbakken
30 dager siden / 686 visninger
Visjon Norge og kritikk
av
Pål Georg Nyhagen
13 dager siden / 617 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere