Verdidebatt

Eksplosiv flytrafikk

Vulkaner på Island er ikke flytrafikkens største problem.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Av:

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender

Arnstein Vestre, leder i Natur og Ungdom

Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet

Mens Norge lå badet i sommersol, knuste nordmenn nye rekorder i luften.Flytrafikken i Norge har økt med over fire prosent første halvår.Derfor var det betimelig at Vårt Land den femte august i år satt fokus på at flytrafikken nå utgjør 10% av våre klimagassutslipp. Sjefredaktør Helge Simonnes fulgte gledelig opp 20.august med etterlysning av at myndighetene må begrense reiseiveren med fly. Spørsmålet er om vi vil se noen klimatiltak i statsbudsjettet som ferdigforhandles i disse dager.

Luftfarten er den transportsektoren hvor det forventes sterkest vekst i årene fram mot 2050. Og vi er blant de verste:Nordmenn foretar i gjennomsnitt 2,7 innenriksreiser med fly i året, mens en EU-borger flyr 0,3 ganger. Sagt på en annen måte: 4,8 millioner nordmenn flyr like mye innenriks som over 40 millioner EU-borgere. Er det nødvendig?

For at Norge skal klare å nå klimamålene, må også luftfarten bidra. Vi kan ikke planlegge for en tilsvarende utslippsvekst som den vi har sett siden 1990.Økende utenriks- og innenriks flytransport har gitt en utslippsvekst på henholdsvis 110 prosent og 60 prosent i perioden 1990 – 2010.Likevel gis luftfarten mange fordeler i form av inntekter fra rause og særnorske tax-free-ordninger, en lav CO2-avgift og fritak for grunnavgift på mineralolje.

EU bestemte for en tid tilbake å pålegge flytrafikken et tak på sine utslipp i form av kvoter. Etter strekt press fra luftfarten selv og andre land, gjør de nå retrett og begrenser kvoteplikten med hele 75 %. Det er et alvorlig tilbakeskritt i arbeidet for å begrense utslippsveksten fra denne sektoren. Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom forventer nå at Norge gjør sitt ytterste for å få på plass internasjonale tiltak for å begrense utslippene fra luftfarten. Blant annet er det nødvendig å gjenopprette og utvide kvoteplikten for luftfarten inn og ut av EU/ EØS.

Fra 2010 til 2015 forventer Avinor at antall passasjerer vil øke fra 40 til over 50 millioner pr år. På grunn av forventet trafikkvekst og drift nær full kapasitet flere steder, mener konsernet at de har et stort investeringsbehov de nærmeste årene. I følge Nasjonal transportplan skal det investeres 37 milliarder kroner, primært i kapasitetsøkende tiltak, de neste ti år. Dette er investeringer som vil øke trafikken og klimapåvirkningen.

Vi mener at Regjeringens grønne skattekommisjonen må gjøre en full gjennomgang av avgiftsnivået og subsidieordningene for luftfarten og kommer med konkrete forslag som kan bidra til å styre både luftfartssektoren og befolkningens transportvalg i mer klimavennlig retning.

Vi foreslår tre konkrete tiltak. For det første bør tax-free ordningen avskaffes umiddelbart, slik som EU har gjort. Deretter bør det innføres en seteavgift på både innenlands- og utenlandstrafikken. Flere land har innført passasjerrelaterte avgifter, blant annet Storbritannia og Tyskland. Til slutt bør en heve avgiftsnivået på flydrivstoff til samme nivå som for bilbensin.

Flytrafikkens utslippsvekst er en stadig større årsak til at verdens klimaproblem. Da er det ekstra problematisk at sektoren avfeier tiltak som monner for å kutte sine egne utslipp. Dette undergraver alle andre klimatiltak, både nasjonalt og internasjonalt. Her bør bransjen selv ta ansvar for å legge om kursen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt