Verdidebatt

Bilens kongedømme

På Nord-Jæren opplever vi kaos i trafikken. Trafikken til og fra Forus bare øker og politikerne famler med å bli enige om et fullgodt kollektivtilbud. Bilen har vært kongen alt for lenge,. Tross motstand må vi våge å utfordre bilens kongedømme.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Debatten går høyt om biltrafikk kontra kollektiv trafikk, køer og parkeringsregler på Forus, Ålgårdbanen, bybane, bussway og dobbeltspor; nå og for fremtiden. Hva er lurt? Hva er rett? Det er lett å gå seg vill i alt dette for noen hver. Vi er i så fall ikke alene om å gå oss vill; politikernes mange vedtak i ulike retninger med til dels sterke motkrefter gjør ikke forvirringen mindre.

Hva om vi forsøker å se det hele litt i sammenheng? Hva er det som skjer? Hvorfor er reaksjonene så sterke i omtrent alle retninger? Jeg tror vi opplever hva som skjer når vi forsøker å utfordre et kongedømmes makt. Dette er et kongedømme med reell makt; nemlig bilens kongedømme. Uten å være oss det særlig bevisst har vi gradvis, skritt for skritt lagt til rette for at bilen skal være herre i all persontransport i vår region. Eventuelle problemer har vært møtt med krav om forbedringer - i veisystemene. Det har vært en selvfølge at bilens herredømme slik vi hittil har sett det skal fortsette. El-bilenes fritak for bilavgifter og fri bompassering føyer seg inn i det samme bildet. Ja, jeg vet at Tesla skal være miljøvennlig, men vi må vel ærlig innrømme at den har blitt rikfolks miljøalibi, og samtidig et herlig leketøy. Bilens kongedømme har nok en gang blitt bekreftet.

Når vi sitter i bilkø og ser at vi kommer for sent til neste møte, er det lett å la seg irritere. Vi kan bli sittende intenst å tenke ut løsninger, og kravet om bedre veier ligger besnærende nær. Men en bilkø har minst to elementer: veistandard og antall biler. Hittil har vi i kongedømmets navn kun sett på den ene av de to faktorene; veiene. Den andre har bare vært et faktum som ingen har våget å ta opp til debatt. Årsaken er kanskje at hvis vi går alvorlig inn i problemene knyttet til volumet i biltrafikken, rører vi også ved makten til bilens kongedømme. Det er det ingen som hittil har våget. Jeg tror at vi er nødt til det. Som et ansvarlig samfunn kan vi ikke tillate at biltrafikken får vokse uhindret. I miljøets navn, i naturmangfoldets navn, i luftkvalitetens navn, i matforsyningens navn må vi våge å utfordre bilens kongedømme. Og det kan ikke vente. Vi må handle nå for å få gode fremtidige løsninger. Og fremtidens løsninger er ikke stadig bredere veier og god tilgang på rimelige parkeringsplasser. Fremtidens løsninger ligger i en miljøvennlig og effektiv persontransport som legger beslag på minst mulig arealer.

Det er derfor ingen annen utvei enn å utfordre bilens kongedømme. Men ethvert forslag i den retning vil møte skarp motstand. Og når politikere møter motstand fra sterke krefter, blir det sjelden tydelige og modige vedtak. Men det er modige vedtak vi trenger.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt