Verdidebatt

Pavens tilnærming til karismatiske ledere har lenge pågått i kulissene.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Hei

Den Karismatiske tros bevegelsen,og pinsebevegelsen, har en større åpenhet for paven og den katolske troen. Det har foregått mye bak kullisene for å få til dette,og på veien har det skjedd mye, og endringen har kommet raskt, med tanke på bakgrunn og lære.Enheten blant troende skal bli større, og bredere. Det er ikke så viktig lengere med hva slags lære som er riktig, men at man har et felles fudament i Kristus og i den kjærlighet som skaper fred blant nettopp trossøsken, Men det er også med å bygger en brobygger til hver nason, slik at den freden også kommer til nasjonene, når religionen forenes så forenes også nasjonene seg mer, og mer dette hører sammen. Dette kan føre til en verdens fred, og i seg selv så høres dette  bra ut.

syntes at dette var såpass inntresanne opplysninger at det var fint å dele dette med andre.

Et utdrag i fra et Sitat: mens vi venter 1999 syntes jeg det var spenende og refere til, noe som har skjedd store ting i den rettningen som dette sittatet tok for seg for ca 15 år siden, se på ulf ekmann og familie som har konventert til den katolske kirken. Dette er første ledd i den åpenheten som vil komme mellom forskjellige trosretninger. Dette har ikke kommet av seg selv. Det har pågått lenge og hva skjer når man finner et felles fudament, og fraviker fra sin egen lære, man blander læren og da blir en ikke en ekte sannhet i kirken,selv om det gjerne ser flott ut at trorettninger samler seg for å bli en enhet, så er det bare en fasade som ikke er bygd på kristi lære, og sannhet, men dette er gjort i menneskenes egene handlinger til sin egen frihet. og ikke etter Guds fred, man har fulgt i løgnerens spor, og ikke i kristi spor. som fører til Faderen,

Man må skille på den karismatiske trosbevegelsen og pinsebevegelsen, selv om de no har kommet mer og mer sammen til en enhet på mange områder.men går man tilbake i historien så overrasker et meg at ma har tilnermet seg en katolske tro såpass mye at det bør advares mot, og man må også sjekke selv om det som andre kommer med samstemmer me Guds ord, og på hva som er rett i en slik sammenheng.Jeg kan være uenige i mange ting når vi kommer til det læremessige spørsmålet, i forskjellige trosrettninger, og det er viktig å henvise til det skrevne ordet som er gitt oss i ÅND OG SANNHET. Det må vi ikke misbruke til våre egne fordeler.

sitat

Katolikker og pinsevenner har samtaler for etableringen av doktrinær enhet og evangelisk samarbeid.Helt siden den såkalte karismatiske vekkelsen nådde Den katolske kirke, har det vært inngående samtaler mellom noen av dette kirkesamfunnets ideologiske nøkkelpersoner og sentrale internasjonale ledere innen pinsebevegelsen.

Sett fra pinsevennenes ståsted, forekommer det dem vesentlig at katolske prester og nonner blir "åndsdøpte," taler i "tunger," og får henrykkelser med besvimelse og latterkramper på sine egne møter. Skulle ikke det tyde på, sier de, at Den Hellige Ånd ikke er synlig opptatt av hva ulike kirkesamfunn tror og lærer? Hvis vi går noen år tilbake i tid, finner vi at mange pinsevenner som hadde en klar forståelse av det katolske frafallet. De visste at den katolske messen er en avgudsseremoni. De så det ubibelske i å tilbe helgener og derved bryte det annet bud (2.Mos.20:4-6), at frelsen ikke kan kjøpes ved avlat og det blasfemiske ved prestenes mellommann rolle i forhold til bibelens budskap i 1.Tim.2:5: For det er én Gud og én Mellommann mellom Gud og mennesker, Mennesket Kristus Jesus.

Ja de forkynte og skrev ofte at pavens selværklærte rolle som Jesu Kristi vikar på jorden og gudslikhet, var et falsum; Han er den som står imot og opphøyer seg over alt det som kalles Gud eller som blir tilbedt, slik at han sitter som Gud i Guds tempel og viser seg selv fram som om han er Gud.2.Tess.2:4. For en tid videreførte pinsevennene arven fra reformatorene og var ikke redde for å kalle mennesker ut av det de mente var falsk lære som ikke ledet til et frelsende gudsforhold.

Pinsevennene har lenge ansett fenomenet de praktiserer og kaller tungetale, samt visse emosjonelle og fysiske manifestasjoner som bombesikkert bevis på åndsdåp. Men da får de et problem når det samme dukker opp hos katolikker til tross for at sistnevnte kirkesamfunn lærer og forkynner mye dokumenterbar hedenskap.

Den Hellige Ånd blir gitt til dem som lyder Ham.  
Ap.gj. 5:23

Alternative tolkninger.

For en pinsevenn er det tre mulige konklusjoner som kan trekkes fra disse observasjonene. For det første foreligger den teoretiske muligheten at katolsk tro og lære likevel er bibelsk, selv om ingen hittil har kunnet påvise det ut fra Guds Ord. Den katolske kirke påstår jo selv at flere av kirkens dogmer ikke er å finne i bibelen, men er hedenske skikker som kirken har gjort kristne. Bibelen er enig: Og han ropte kraftig med høy røst og sa: "Falt, falt er den store Babylon, og hun er blitt et bosted for demoner, et fengsel for hver uren ånd og et bur for hver uren og forhatt fugl!

Kirken mener at den både har rett og lov til å produsere sannhet og inkluderer denne myndigheten også til det å forandre Guds hellige lov. Han skal tale ord mot Den Høyeste, han skal tyne Den Høyestes hellige, og skal sette seg fore å forandre tider og lov. Dan.7:25

Mulighet nummer to er at Gud faktisk ikke bryr seg noe særlig om hva bekjennende kristne tror, lærer og praktiserer. Denne variasjonen er absolutt problematisk. Spesielt når vi leser hvordan Herren betraktet falsk lære og hedenske skikker på bibelsk tid: Du, du skal ikke gå i forbønn for dette folket, og du skal ikke bære fram bønnerop eller bønn for dem, og bønnfall Meg ikke. For Jeg vil ikke høre på deg. Ser du ikke hva de gjør i byene i Juda og på gatene i Jerusalem?

Barna samler ved, fedrene tenner ilden, og kvinnene knar deig for å lage kaker til himmeldronningen. De utøser drikkoffer til andre guder, for å egge Meg til vrede. Jer.7:16-18

Les også Esek.8:1-4 og hvordan israelittene blandet inn Egypts gudeverden og soldyrkelsen inn i tempelet.

I så fall må Gud ha endret seg mye og det stemmer heller ikke med hva Skriften erklærer. Gud er ikke et menneske, så Han skulle lyve, eller en menneskesønn, så Han skulle angre. Har Han talt, uten å gjøre det? Eller har Han talt, uten å sette det i verk?4.Mos.23:19

Hos Ham er det ingen forandring eller skiftende skygge. Jakob 1:17 

Det tredje alternativet er at de omtalte manifestasjonene, som da inkluderer den tungetale-variasjonen pinsevennene assosierer med åndsdåp, likevel ikke er bibelens tungetale og åndsdåp. Solide, omvendte og gudhengivne kristne i flere andre kirkesamfunn mener jo å kunne påvise, at dette alternativet kan være riktig. Men for pinsevenner flest synes det andre alternativet å være det mest sannsynlige.

For dem betyr det da at Gud har endret sin prioritering fra det vi finner beskrevet i bibelen og at bibelsk eller ubibelsk forkynnelse ikke er noen hindring for Herren. Han gir sine åndsgaver til dem han vil, uansett tro, livsinnhold og gudsforhold. At mange pinsevenner har tatt konsekvensene av dette synet er lett å påvise, siden det nå sies i noen pinsevenn kretser at Gud ikke tar tilbake åndsgaver selv om en person forlater Gud og begynner å leve et ugudelig liv i aktiv synd. Mange eksempler blir påvist hvor slike tidligere kristne fremdeles taler i tunger når det måtte passe dem.

Med disse observasjonene som utgangspunkt, er det ikke underlig at ledere innen både Den katolske kirke og hos pinsevennene har tatt initiativ for å utdype muligheten for lære-enhet og samarbeid innen evangelisering. Paven har selv hatt mange samtaler med kjente pinse-ledere, men disse konferansene har fått lite omtale i pressen. Fellesærklæringen som det nylig ble fokusert mye på innen kristent media og som paven nylig godkjente, har på en måte tatt oppmerksomheten vekk fra møtene mellom pinsevenner og katolikker.

Snarlig enhet

I løpet av flere år med regelmessige samtaler har mange observatører uttalt at de er meget overrasket over hvor langt disse samtalene er kommet. I flere land har konkurransen mellom de to religiøse gruppene vært skarp og synlig. Det gjelder særlig i Latin-Amerika. Som eksempel kan nevnes at innen år 2005 regner man med at det vil være flere pinsevenner i det katolske Guatemala enn katolikker. Forskeren David Barrett sier at av verdens folketall på 6 milliarder er 1 milliard katolikker og en halv milliard pinsevenner, men pinsevennene vokser mye raskere enn katolikkene. Om nåværende vekst skulle fortsette og denne verden bestå noen år til, vil pinsevennene være det dominerende kirkesamfunnet i 12 ulike latinamerikanske land som hittil har vært regnet som katolske.

Benedikt munken Killian McDonnell, som er en sentral leder i pavens råd for kristen enhet, har skrevet at han er oppriktig sjokkert over hvor stor enhet som alt er oppnådd på grunn av tidligere samtaler mellom de to kirkesamfunnene. Tradisjonelt og før den karismatiske prosessen forenet de to bevegelsene, var det synlig opposisjon og noen steder direkte og fysisk konflikt dem imellom. Men nå, sier McDonnell, finner vi ut at det er langt mer som knytter oss sammen enn det som skiller oss. Vi er rett og slett meget overrasket over hvor hurtig dette har skjedd, sier han og vi finner nå ut at vi tror likt hva meget sentrale bibelske sannheter angår.

Et av de områdene hvor de to samfunnene er blitt enige, er at organisert "proselyttering" må opphøre. Begge parter har alt skrevet under på en erklæring om at det både er uetisk, usensitivt og kommuniserer redusert respekt og manglende kristen kjærlighet, å "stjele" medlemmer fra andre samfunn. Alle kristne er med andre ord kristne og all tro som har med seg en del kristne begreper er en akseptabel tro. Falsk kristen lære eksisterer ikke lenger og det er ingen å kalle ut av "babylon."De har også blitt enige om å avstå fra kritisk journalistikk som påpeker uenighet vedrørende andre kirkesamfunns tro og lære.

Hvis vi som gir ut dette nyhetsbrevet hadde vært pinsevenner, ville vi ikke lenger kunnet advare mot det vi mener er katolsk ubibelsk tro og lære, uten å risikere vårt medlemskap i det samfunnet vi da tilhørte. Det faktum at profetene, Jesus, apostlene, de første kristne og reformatorene alle forkynte sannhet og samtidig advarte mot falsk lære, er ikke lenger en relevant observasjon. At andre kirkesamfunn i tillegg til pinsevennene også beveger seg trinn for trinn den samme veien, har fått våkne medlemmer til å undres over om det er flere samtaler på gang mot enhet som ikke blir annonsert slik at medlemsmassen kan håndheve sin rett og plikt til å vurdere ut fra Guds Ord.

Samme teologi.

For å kunne fatte det som skjer er det en del faktorer vi må være oppmerksomme på og som kan hjelpe oss å begripe hvorfor mange pinsevenner nå finner katolsk teologi mer akseptabel enn før. Den katolske læren om skjærsilden ligger meget nær hva pinsevennene også tror. Vi har møtt pinsevenner som faktisk forfekter en "helvetes" lære som etter hvert har kommet uhyggelig nær det katolske dogmet om skjærsilden, med grader og nivåer av "renselse" og omvendelse etter døden.

Mystiske og private åpenbaringer er også et meget sentralt fenomen i katolsk menighetsliv. Vi vet om kjente pinsevenn og trosbevegelses forkynnere som stadig sier; "Herren fortalte meg," eller "Gud ba meg si at," men som i oppriktige stunder bekjenner at de sier dette for å gi styrke til det de selv mener og ønsker. Selv etter at de offentlig gjør det klart at de skal slutte å si det, fortsetter de med dette bedraget. De klarer ikke å slutte for da blir deres forkynnelse så tam og de mister mye av sin autoritet og makt over menighetens medlemmer.

Når vi da inkluderer det omtalte tungetale-fenomenet, samt det å falle bakover ved berøring, (populært kalt "to hit the carpet" opplevelsen,) begynner de to religionene å nærme seg hverandre betraktelig. Begge trosretninger er i tillegg langt mer fokusert på følelser, stemning og atmosfære enn på innholdet i bibelen. Likhetene er blitt såpass mange at barrierene mellom de to samfunnene stadig blir lavere.

Dette er viktig å forstå i sin sammenheng

Husk at Dette ble skrevet i 1999, og hva har skjedd i dag, jo som kjent har ulf ekmann og sønn funnet seg til rette i den katolske tro. Joel osteen, Benny Hinn,er ofte i  kontakt med den katolske kirke, ja mn kan nevne flere velstand forkynnere i fleng. Hva ligger bak alt dette.? Er det store spørsmålet? Der hyrdene i flere trosmenigheter leder folket til en normalisering til denne verdens fred, og kirkens sannhet blant religionene og ikke til Guds fred, og sannhet. Man begrunner dette med felleskapet i lysets kjærlighet. men hva med Kristi lære? skal man tilate seg selv og akseptere vranglære i sitt tros liv.? Nei vi må være våkne på det som holder på å skje rett foran våre øyne. Skal vi bare stå der å se på,og konsanterer at dette skjer, ja ja bare det er gjort i kjærlighet hvorfor bry oss om dette.? Det er jo godt for samfunnet og for enheten i den kristne tro. jo jo,Men så enkelt er det ikke. Det finnes også andre krefter som jobber for felleskap for den kristne, muslimske og den hinduistiske troen, som nå kaller seg for chrislim litt i samme gata dette også, man beveger seg i i felleskap i antikristens ånd som forfører mange troende til å tro på løgNen i denne enheten, for man kan ikke blande Den rene og sunne læren, men løngnerens lære.men læren betyr ikke så mye i dag. Man roper høyt om kjærligheten i dag, og da er det ikke så farlig det man lærer, det er ikke det som er så viktig i dag

Er dette noe å bekymre seg for? Hva slags agenda har paven og den nye orden i dette systemet? Er dette tilrettelagt for antikristens komme? slik at når menighetene er samlet så vil det bli lettere å holde styr på en kirke en flere tros religioner? En verdens religion. hvem står bak denne verdens Kirke?

Å være våken i denne tidens krefter er ikke lett, når man ikke vil forstå det som skjer.Les Guds ord om det å skape verdens fred,er for noe, kontra å skape Guds fred i mennesket.

mvh

Rune

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt