Verdidebatt

Å bestemme hva barna skal få vite

Morten Horn gir uttrykk for at han ikke ønsker at barna skal bli kjent med religiøse tradisjoner og høytider mens de er små. Da er det altså ikke tilstrekkelig å utfordre Den norske kirke.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I Vårt Land lørdag 3. mai utfordrer Morten Horn Den norske kirke når det gjelder barnehagebarns kjennskap til de kristne tradisjonenes påskefortelling.

I tråd med oppfatninger humanetikere ofte tar til orde for, skriver Morten Horn at han ikke ønsker at barna skal få kunnskap om lærings- og fortellingsinnholdet i religionene (eller mer spesifikt kristendom) mens de er i barnehagealder. Han mener de er for små til det. Argumentasjonen er ikke ulike den tankegangen man noen ganger møter hos kristne og muslimer som ikke vil at barna skal gå på sekulariserte skoler. De mener barna er for unge til å forholde seg kritisk til det areligiøse verdensbildet de eksponeres for der. Som Morten Horn har disse foreldrene meninger om hva som vil være bra for barnet, og de ønsker det beste for sine barn.

Jeg ønsker å peke på at i dette tilfelle er Den norske kirke - som Horn utfordrer i innlegget sitt, feil adresse for kritikken. Når datteren hans er blitt kjent med kirkenes påskefortelling i barnehagen er dette i tråd med norsk lov. Samfunnet har store forventninger til barnehagelærerne og hva de kan utrette med tanke på å oppfostre til toleranse, respekt og fellesskapsfølelse hos barna og deres familier. Rammeplanen for barnehagen krever at barna skal lære å kjenne de kristne tradisjonene og innholdet i dem. På samme måte skal barna bli kjent med høytider og tradisjoner knyttet til andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen.

Barnehagen skal samarbeide med foreldrene, og personalet bør legge opp til et opplegg foreldrene kan slutte opp om. Samtidig er rammene for barnehagens tilpassing gitt i lov og forskrift. Rammeplanen sier noe om hva barnehagen skal og må gjøre. I barnehagen skal høytidene markeres, ikke feires. Som i skolen skal religionskunnskapen formidles, men barn skal ikke oppfordres til tro. Det skal ikke forkynnes i barnehagen. Religionskunnskap handler ikke først og fremst om grunnlag for egne religions- og livssynsvalg. Det handler også om interesse og forståelse for lekekamerater og andres levesett og referanser.

Foreldre har rett til å bestemme over sine skolebarns religions- og livssynsoppdragelse, men de har ikke rett til å nekte barna kunnskap. Når det gjelder mindre barn er det annerledes. Foreldre (foreløpig) ingen plikt til å sende barna i barnehagen. De kan også ta dem ut av den, helt eller delvis, når de vil.

Horn gir uttrykk for at han ikke ønsker at barna skal bli kjent med religiøse tradisjoner og høytider mens de er små. Da er det altså ikke tilstrekkelig å utfordre Den norske kirke. I så fall er det rammeplanen for barnehagen som må endres.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt