Arnstein Vada

27

Læren om «Kristi brud» lever i Knutby

De jeg snakker med i Knutby, snakker åpenlyst om Åsa Waldau.

Publisert: 30. apr 2014

Den norskættede pinsepastor Helge Fossmo ble i 2004 dømt til livsvarig fengsel for medvirkning til drap og drapsforsøk. Fossmo manipulerte sin tidligere elskerinne og menighetsmedlemmet Sara til å ta livet av hans kone, Alexandra Fossmo, søster til Åsa Waldau, som også ble omtalt som "Kristi brud."

Fossmo var pastor i Knutby, en menighet med sin helt egen, særegne tolkning av begrepet "Kristi brud", noe som vanligvis blir brukt om den kristne menighet som helhet.
Pastor Åsa Waldau var angivelig forlovet med Jesus og videreformidlet profetier fra han.
Den svenske pinsebevegelsen ekskluderte Knutby Filadelfia etter drapssaken i 2004. Forsamlingen er nå en frittstående frikirke, med forsamlingslokale på en gård om lag 3 kilometer utenfor Knutby sentrum.

Den 6 april 2014 besøker jeg menigheten på søndagsgudstjeneste.  Jeg ble svært godt mottatt og anvist plass. Salen er full og stemningen god. Pastor Urban Fælt holder talen, der han også omtaler Patrik og Åsa Waldau i rosende ordelag og sier han kjente godt til Åsas visjoner før han kom til menigheten. Jeg tenker for meg elv at dette må han ha gjentatt mange ganger, siden han var pastor også i tiden rundt drapssaken. Han hadde imidlertid en tilbaketrukket rolle, og var heller ikke involvert i saken, bortsett fra at det var hans kone som fant den drepte Alexandra Fossmo.

Under kirkekaffen etterpå, kommer det 5 menn bort til bordet mitt, de e r svært hyggelige, vi kommer i samtaler, ikke så mye om forhold i menigheten, men om hvordan de har kjent på trykket på menigheten i media, om forholdene på stedet, næringsliv  og hvor folk arbeider. Jeg er viss på at det bare er "utvalgte" som får snakke med  meg. Og at de støtter Åsa Waldau er åpenbart. Da det går mot slutten av kirkekaffen, spør en av dem om jeg har Åsa Waldaus bok" Kristi Brud. Vem kan man lita på? Jeg får også en CVD-med Åsas sanger.

Menigheten preges tydelig av at den er svært ung. Det er et stort flertall av unge ektepar med små barn i menigheten. Og det skal angivelig være bare 2 pinsefamilier igjen fra tiden rundt drapssaken i 2004. Jeg merker også at det er svært mange under eller rundt 20-årsalderen der. Dette skal angivelig Åsa Waldaus på virkning på unge mennesker som så og der opp til henne, for deretter gå inn i menigheten.

Forsamlingen fikk i 2004 massiv oppmerksomhet i samband med den omtalte drapssaken. I retten kom det fram at forsamlingen i  Knutby hadde en sektlignende og særegen teologi.
Åsa Waldau var utpekt av pastor Helge Fossmo som "Kristi brud." Waldau ble omtalt som forloveden til Jesus og formidlet budskap som angivelig kom fra hennes  fremtidige brudgom. Selv  fungerte Fossmo som Jesu stedfortreder.

UTVALGT FORSAMLING
Journalister i den kristne svenske avisen  Dagen har snakket med flere medlemmer i forsamlingen. Ingen vil stå fram med navn, men forteller at på medlemsmøter er det  flere ganger diskutert om Jesus bare var et menneske, og ikke en del av den tre-enige Gud.Det forkynnes et svart-hvitt verdensbilde-du er enten med eller mot.

Medlemmer forteller også at det finnes et hierarki i menigheten, der det går an å stige i gradene. Det ledes av en indre krets, som har tett kontakt med Åsa Waldau.

Det er ikke forsamlingens offisielle lære, det er ikke noe som blir forkynt på søndager. Likevel sier flere av våre kilder at flesteparten av forsamlingsmedlemmene tror at de er i en utvalgt forsamling som har den ære å ha "Kristi brud" midt i blant seg, skriver svenske Dagen

MÅ SKAMME DEG
Åsa Waldau deltar vanligvis ikke i menighetens gudstjenester og har offisielt ingen rolle, men flere Dagen har snakket med, sier at forsamlingsledelsen har møter med Åsa Waldau før hver eneste gudstjeneste. I tillegg selger menigheten bøker og CD-er signert Åsa Waldau, og kirkerommet er utsmykket med hennes kunst.

I følge anonyme medlemmer, har pastor Urban Fælt overtatt Helge Fossmos rolle som Jesu stedfortreder, med en spesiell relasjon til Åsa Waldau, og videreformidler budskap fra henne. Han kan i følge en kilde gå inn til henne opptil  ti ganger om dagen.

Når Dagens journalister ringer Fælt for å spørre han om han innimellom tar på seg rollen som Jesu stedfortreder, nekter han å svare på spørsmålet.

For et utrolig dumt og lavt nivå. Det er ikke et  seriøst spørsmål,  det kan du ikke mene. Da har du ikke spurt Gud om det, sier Fælt.Så spør han om journalisten er kristen- og får ja til svar. Da må du skamme deg, sier Fælt.

FRONTKOLLISJON
Den kristne avisen slutter med å understreke at det er vanskelig å vite hva som er sant eller ikke sant i Knutby. Vi som avis har fått to helt ulike historier presentert for oss. En om en forsamling som r på vei til å vaske bort sektstemplet, selv om de ikke lykkes med å bryte isolasjonen.

En annen om en forsamling som er toppstyrt og autoritær og som har en lære som omverdenen anser som suspekt. Bildene frontkolliderer, konkluderer svenske Dagens journalister.

Det som overrasker meg, er at de jeg snakket med så åpenlyst snakker svært rosende om Åsa Waldau, ja, ikke nok med, de er så vidt åpne at de regner med at jeg vil skrive  positivt både om henne og forsamlingen når jeg kommer til Norge. På samme tid som de vil ha bort sektstemplet, snakker de jeg snakket med om Åsa på en måte som om hun åpenbart har en rolle i forsamlingen. Jeg får også med meg hennes bok og CD, og jeg får dem gratis som gaver. Det er visst ikke helt vanlig etter det jeg forstår, og det har oppstått et slags tillitforhold mellom oss. Jeg er overbevist om at jeg ville kommet enda nærmere i kontakt med denne "Åsa Waldaufløyen." Derimot fikk jeg ikke kontakt med kritiske røster, og jeg tviler på om jeg ville oppnådd det på samme måten som avisa Dagen gjorde.

Jeg fikk altså ikke kontakt med kritiske røster. Jeg la merke til flere som hadde lyst til å snakke med meg, men da måtte jeg fått dem i tale på et anonymt sted. Selvsagt så de at jeg snakket med  den "positive fløyen" som åpenbart støttet Åsa Waldau "Kristi brud" eller ikke, hun må fremdeles ha en viktig rolle i menigheten.

Jeg tok med mitt eksemplar av Åsa Waldaus bok og hennes CD, som jeg fikk i gaver. Jeg satte på CD-en og passerte den lokale  ICA-butikken, der mannen i kassen hadde nektet meg å vise meg veien til forsamlingslokalet fordi jeg som han sa, "ser ut som en typisk reporter."

ICA-butikken har forøvrige det treffende navnet "Knuten." Et symbolsk navn, med et sted og en forsamling som skjuler hemmeligheter som aldri kommer til å bli fullstendig avslørt.Det er en gordisk knute og en kode et er vanskelig å løse 100 prosent. Og slik vil det nok bli også i tiden framover.

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Alf Gjøsund, religions- og debattredaktør Vårt Land

Skriv innlegg

Mest leste siste måned

Pride har nådd sin peak
av
Tonje Gjevjon
27 dager siden / 8403 visninger
Vi som ikkje forstår Pride
av
Emil André Erstad
27 dager siden / 6353 visninger
10 grunner for ikke å delta i Pride-parader
av
Øivind Benestad
rundt 1 måned siden / 5268 visninger
Sangens elv stopper opp
av
Harald Bjørkøy
22 dager siden / 3372 visninger
Isolerte menigheter
av
Vårt Land
16 dager siden / 2666 visninger
Det er normalt å bli eldre
av
Magne Nylenna
24 dager siden / 2172 visninger
Sant og usant fra Lomheim
av
Merete Thomassen
12 dager siden / 1998 visninger
Oase og snever kritikk
av
Vårt Land
10 dager siden / 1749 visninger
En verdig død for alle
av
Marie Aakre
14 dager siden / 1718 visninger
Den tunge arven
av
Ingrid Nyhus
10 dager siden / 1571 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere