Verdidebatt

DNK er en kulturinstitusjon

Kirken har ikke et organisasjonsnummer.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det finnes et hav av problemstillinger kristne har vært og er uenige om. Den tradisjonelle løsningen på dette har vært å utpeke autoriteter som vedtar hva som er riktig og gal teologi og liturgi.

Jo mer konkret DNKs plattform er, dess mindre folkekirke vil den være. Og dess mindre konkret plattformen er, dess mindre kirkelig vil mange hevde. DNK har tradisjonelt funnet balansen autoritært; gjennom sentrale vedtak om teologi og liturgi.

Autoritære ledere rår normalt over et visst antal menneskelige ressurser, og blir vurdert ut fra evne til å forholde seg til en fastlagt strategi og være tydelig. Slik kan det bli folkets og ikke kirkeledelsens feil at medlemstall og gudstjenesteoppslutning minker.

Moderne ledelsesteori forteller tydelig at den autoritære leder står i motsetning til den motiverende og engasjerende. Det er derfor spesiellt å velge en autoritær ledelsesform for organisasjoner som helst skal bestå av stadig flere engasjerte frivillige.  Man burde ikke forundre seg over at folk melder seg ut av DNK, eller fallende gudstjenestebesøk.

Moderne ledere må i større grad finne riktige strategier selv, gjerne basert på en kombinasjon av egne lederegenskaper og de menneskelige ressursene man rår over. De vurderes etter evne til å levere resultater, gjerne positivitet og vekst.

Jeg oppfatter at ydmykhet, toleranse og naturlig respekt som så viktige verdier i kirken, at man kan forvente at Kirkemøtet, og deretter biskopene, representerer forbilledlighet på dette feltet. DNK nå må dyrke slike lederegenskaper, og legge den gammeldagse autoritære rollen, som å vedta riktig teologi, liturgier osv, bak seg

Jeg håper derfor at Kirkemøtet etter neste kirkevalg, ikke bare åpner for at prester og menigheter skal kunne vie homofile, men at de også vurderer om ikke Kirkemøtets styrende rolle i ydmykhet bør gjøres mer veiledende.

eg antar at noen med hånden på bibelen ikke vil kaste den første steinen, men gjerne den andre.

Det er naturlig å anta at den egentlige kirken ikke har et organsasjonsnummer, og at bare Gud vet hva som er riktig teologi og hvem som er medlemmer. I lys av de mange ulike kirkeretninges viser vedtatte forståelser, som å nekte homofile kirkelig vigsel, lite ydmykhet.Det er ønsket om å være bibeltro som ofte skaper konflikt mellom kirkeledelse og folk. De fleste vil med hånden på Bibelen nekte å kaste det første steinen, men kirken synes i mange spørsmål å gjerne ville kaste den andre.

Fortsatt leter etter noen etter tegn på at jorkloden er 6000 år gammel, og det er det samme ønsket som skaper motstand mot kvinnelige prester. For mange er det å nekte homofile kirkelig vigsel. Det er naturlig at en folkekirke også rommer slike menigheter.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt