Verdidebatt

Ekteskapskampen: Barneperspektiv og språkmanipulering

Debatten om ekteskap og samliv de siste årene har vært preget av voksenperspektivet – også i kirken. Det ser man tydelig i retorikken som brukes.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Tre ord peker seg ut:

1) ”DISKRIMINERING” 
2) ”RETTIGHETER” 
3) ”LIKESTILLING”

Når vi anvender barneperspektivet på disse slagordene, og ikke voksenperspektivet, oppdager vi raskt at ordene vanligvis blir brukt på en tilslørende måte:

1) Det er barna som blir DISKRIMINERT
I den kjønnsnøytrale ekteskapsideologien blir barn utsatt for statlig diskriminering: Barn blir med statens støtte fratatt sin far. Barneloven §4a erklærer at barn som har fått en «medmor», ikke har noen far. I statens nye familieideologi blir planlagt farløshet definert som et framskritt, og til barns beste. Hvor er barneperspektivet?

2) Det er barna som mister RETTIGHETER
Ordet «rettigheter» blir ofte brukt uten å definere hva rettighetene består i. Er det en legitim «rettighet» for voksne å kunne skaffe seg plan- lagt farløse eller morløse barn? Eller er dette tvert imot en krenkelse av barns gudgitte rettigheter? Barneperspektivet gir svaret.

3) Det er barna som nektes LIKESTILLING
Barn blir ikke likestilt med andre barn hvis de med statens velsignelse blir fratatt sin egen mor eller far. I den kjønnsnøytrale virkelighetsforståelsen har verken mor eller far noen spesiell betydning. Begge kan byttes ut med en person av motsatt kjønn. Barneperspektivet avslører alvoret i saken.

HVA VIL KIRKEN GJØRE?
Statens kjønnsnøytrale ekteskapsideologi gir voksne rett til å skaffe seg barn, mens barn har mistet retten til sin egen mor eller far. Kan kirken, med Jesus som forbilde, støtte og tilpasse seg denne ideologien?

Vil Kirkemøtet omdefinere ekteskapet i sine grunnvoller og oppløse betydningen av mor-far-barn-relasjonen? Dersom det skjer, blir kirken uunngåelig en medspiller og moralsk garantist i en revolusjon av historiske dimensjoner – med barn i hovedrollen.

KONKLUSJON
Jesus, kirkens Herre og Mester, oppgraderte barns verdighet, betydning og rettigheter på en radikal måte. Er ikke kirken kalt til å gjøre det samme?

Hvis man mener at barneperspektivet må veie tyngre enn voksenperspektivet, blir likekjønnet ekteskapsteologi og liturgi en uaktuell løsning.

- - - - - - - - - - - - - - -

Denne artikkelen er en lett bearbeidet versjon av en helsides info-annonse som ble publisert i Vårt Land i midten av mars 2014. Annonsen i PDF-format kan leses her.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt