Verdidebatt

De vederstyggelige ting.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Dommen over de vederstyggelige ting og Gudsfrykt.

Å tro er sterkt, å tro er radikalt og å tro er fordi en har ett håp og i det håpet er det sann kjærlighet til og i Hans rettferdighet. Guds Rike til godhet og er bare godhet.

Dommen skal starte ved Guds hus, Tempelet deri hvor Gud bor og i den nye pakt er det i den kristnes indre. Det som bor i deg kommer ut av din munn og kommer det urene meninger og tro ut der så tror du ikke på Gud, men på en uren ånd og har selv denne urene tro. De Gudstroende derimot er himmelens Jerusalems innbyggere og i Johannes Åpenbaring kan vi se at engler sendes ut før Jesu andre komme med skriverier som vil avgjøre om man dømmes ut av livets bok til himmelens Jerusalem før Hans andre komme eller ikke. De som ikke strykes blir hentet. Esekiel sier det slik:

Esek 9,4 Og Herren sa til ham: Gå midt igjennem staden, midt igjennem Jerusalem, og sett et tegn i pannen på de menn som sukker og jamrer over alle de vederstyggelige ting som skjer der.

Dommen starter altså ved Guds hus, alle de som sukker og jamrer seg gjør det fordi de tenker og føler på at det som skjer ikke er bra. De mistrives fordi det som skjer i verden er alt annet enn rettferd og kjærlighet, de vil vekk. Det som skjer er selviskhet og i dette iskald kjærlighet som opprettholdes av egosenteriske stolthet. Liksom "Se hvor flink Jeg er, hvor vellykket Jeg er og se hvor pen Jeg er. Ved handel øker Jeg min posisjon og legger rede." Vi gjør hva vi vil og tror på, vi gjør ikke Faderens vilje. Vi er opprørere og vil heller ta Hans trone slik vi gjør det.

Dette er altså iblant de troende og la oss se på hva vederstyggelighet er for noe blant Guds folk. Grunnteksten sier i Strong Hebrew Dictionaries følgende:

H8441

תּעבה    תּועבה

tô‛êbah  tô‛êbah

to-ay-baw', to-ay-baw'

Feminine active participle of H8581; properly something disgusting (morally), that is, (as noun) an abhorrence; especially idolatry or (concretely) an idol:

- abominable (custom, thing), abomination.

I Browns-Driver-Briggs ordforklaring slik:

H8441

תּעבה  /  תּועבה

tô‛êbah

BDB Definition:

1) a disgusting thing, abomination, abominable

1a) in ritual sense (of unclean food, idols, mixed marriages)

1b) in ethical sense (of wickedness etc)

Part of Speech: noun feminine

A Related Word by BDB/Strong’s Number: active participle of H8581

Same Word by TWOT Number: 2530a

Etisk og/ eller rituelt overgrep altså. Ritualer er fastsatte ordninger av Gud og der har vi fra skapelsen av to stykk, ekteskap og Sabbaten, den syvende velsignede og helliggjorte dag. Ut over det er det skikk og bruk i henhold til vår Fars ord og rettledning/ bud. Ett annet eksempel er hva som er å regne for menneskeføde eller ikke. Brudd på dette anses som avskyelig av vår Far. Resultatet på disse brudd ser vi jo i dag.

Det andre er etiske overgrep som kommer av ondskap, og ondskap er utviklet egosenteriske verdier som gjør at man mener man gjør rett når man tramper på andre og seg selv slik at de ikke anses som en verdi i forhold til en selv og hva en selv vil. Man er sin egen rettferdighet og sin egen Gud med Guds mage.

Blant Guds folk ser vi ut ifra skriften at Hans folk tilber avguder, eller dyrker idoler i sitt daglige liv i stedet for å ha Gud som Gud og Far.

Med andre ord er det en del mennesker som sier de tror Gud som ikke holder Guds bud og de to ritelle og etiske avskyeligheter kan spores til de to største bud. Det fordi om man elsker Gud av hele sitt hjerte og sinn så gjør man de ritualer Han råder til. Og etisk er man om man elsker sin neste.

De regnes som avskyelige, styggedommer og vil bli utslettet uten unntak men den som ikke liker avgudsdyrkelsen vil bli merket av Guds engler. Dette merke er ett ønske, eller ett tegn man kan se slik at man vet at de holder seg til Gud og Hans bud istedet for det onde. Gud selv sier dette er alene ett tegn som Han skiller ut ved, og som mennesker også ser:

2 Mos 31,13 Tal til Israels barn og si: Mine sabbater skal I holde;

for det er et tegn mellem mig og eder fra slekt til slekt, forat I skal vite at jeg er Herren som helliger eder.

Esek 20,20 Og hellighold mine sabbater!

De skal være til et tegn mellem mig og eder, forat I skal vite at jeg, Herren, er eders Gud.

Motsatt ser vi at også den onde har ett merke på sine i den siste tid og dette merke avgjør og viser hvem man tilber:

Åp 16,2 Og den første gikk avsted og tømte sin skål ut på jorden; og det kom en ond og farlig byld på de mennesker som hadde dyrets merke, og som tilbad dets billede.

Den som tilber dyrets bilde får dyrets merke på sin panne eller hånd, så de faller for plagene/ skålene likt slik det skjedde i Egypt da de ble nektet å holde sabbater. Dette dyrs merke tror jeg snart står for døren da demokratiet skjelver og USA med flere sikter inn imot gamle Rom og DRKK. Ultimatet kommer, enten er vi med eller så er vi imot verdensmakten.

2 Mos 13,9 Og det skal være dig til et tegn på din hånd og til en minneskrift på din panne, forat Herrens lov skal være i din munn; for med sterk hånd førte Herren dig ut av Egypten.

2 Mos 13,16 Og det skal være til et tegn på din hånd og til en minneseddel på din panne; for med sterk hånd førte Herren oss ut av Egypten.

5 Mos 5,6 Jeg er Herren din Gud, som førte dig ut av Egyptens land, av trælehuset.

5 Mos 6,4-5 Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt.

5 Mos 6,8 Og du skal binde dem som et tegn på din hånd, og de skal være som en minneseddel på din panne.

5 Mos 11,18 Så legg eder da disse mine ord på hjerte og på sinne og bind dem som et tegn på eders hånd og la dem være som en minneseddel på eders panne

Ser vi på Åpenbaringen 14 så ser vi at det evige evangelium er rettferdiggjørelse ved tro og Jesus sier evangeliet taler om synd, altså lovbrudd, rettferdighet (rett ferd i henhold til Guds lov) og dom over synderne. Ved å tro blir vi gjort rettferdige, altså lovlydige og det er det som er nåden, å bli frelst fra synd/ lovbrudd til rettferdige/ lovlydige.

1 Pet 4,17 For det er nu tiden da dommen skal begynne med Guds hus; men begynner det med oss, hvad blir da enden for dem som ikke vil tro Guds evangelium?

Jeg mener det er verd å meditere dypt over disse Gudsord og studere i kombinasjon med bønn om hjelp. Hva venter? Har vi Jesu tro? Vil Jesus finne troen?

Hilser oppløftende, i all ydmykhet med vårt håp og Frelsers vei Jesus Kristus.

Hebr 4,15-16 For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medynk med våre skrøpeligheter, men en sådan som er blitt prøvd i alt i likhet med oss, dog uten synd. La oss derfor trede frem med frimodighet for nådens trone, forat vi kan få miskunn og finne nåde til hjelp i rette tid.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt