Ingar Clausen

5

GAMLINGER I TRAFIKKEN

Er det en menneskerett å ha førerkort for bil ? Er du egnet til å føre bil ? Hvem skal bedømme dette ?

Publisert: 22. nov 2010

Gjennomlesning i full fart av foregående innlegg, gir meg en litt urolig følelse at mine spørsmål er litt for relevante. Det finnes idag kursvirksomhet for de over 65, og jeg har selv gleden av å benytte meg av slikt kurs i Telemark. MEN DET VIRKER SOM OM INGEN AV DE TIDLIGERE DEBATTANTER HAR HØRT OM SLIK AKTIVITET.

Uansett bør vi alle stille ovennevnte spørsmål til den personen vi ser i speilen hver morgen. Saken er i korthet den at vi BLIR IKKE bedre bilførere med årene. Vi blir vanligvis mer forsiktige, men med betydelig redusert reaksjonsevne og dårligere syn hos mange, kan feiltolkning av skilter og andres adferd i trafikken være årsak til at vi selv skaper farlige situasjoner, av og til med svært uheldige følger.

Det er virkelig på tide at legestanden skal slippe å ha ansvar for "Herr Hansens" selvbedrag, som ender oppå midtrabatten eller i feil kjørefelt med plass til kun en bil. Nå må Veidirektorotet og Samferdselskomiteen ta alvorlig tak og sette krav til oss som er 60+. Det må kreves at man tar "oppfriskningstimer" med kjøreskoler, gjerne subsidiert av staten, da det er vel investerte penger i økt trafikksikkerhet og mindre sykehuskostnader. Til dere som ikke vil akseptere at reduksjon i trafikale evner har inntrådt, vil jeg spørre: Har du lyst til å la din sønn/datter eller yndre bekjent ta en prøvetur med deg og åpent fortelle deg hvilke feil vedkommende registrerer i løpet av en halvtimes kjøretur? Dersom ditt ærlige svar er NEI, kan du være skråsikker på at du allerede er i faresonen.

Husk at ukjente rundkjøringer, nye trafikkskilt som du misforstår i farten, eller som du ikke så da du passerte, er situasjoner som KAN FORBEDRES. Vikeplikt er viktiger enn mange omsetter i praksis.

Jeg ønsker å møte deg som en reellt trygg trafikant i neste kryss med full STOPP !

Lykke til

Ingar

Bli med i debatten!

Du kan svare på innlegget ved å skrive et selvstendig debattinnlegg. Vårt Lands debattredaksjon vurderer alle innsendte tekster opp mot Verdidebatts retningslinjer.
Vennlig hilsen Berit Aalborg, politisk redaktør Vårt Land

Skriv innlegg
Kommentar #1

Sissel Johansen

58 innlegg  6433 kommentarer

gamlinger?

Publisert rundt 10 år siden

Fornuftig mye av det du skriver,ja, men desverre er jeg redd du mister mange av målgruppen din ved å gå ut med å kalle dem gamlinger, med store bokstaver. Det er det ikke mange som liker. Og det kan jeg faktisk forstå. Det er ikke mange "gamle" som kjører bil. Derinmot er det mange eldre. Og det er en forskjell på disse to begrepene, faktisk, også i alder.

Kommentar #2

Odvar Omland

369 innlegg  550 kommentarer

To tanker i hodet samtidig

Publisert rundt 10 år siden

Enig med Sissel Johansen.

Ellers vil eg bemerke:

Heldigvis er  det mange som er merksam på kurs 65+ og har gjennomgått det. Oppmuntring om å ta dett har blitt gjort flere ganger, men selvsagt bra at det stadig holdes varmt. Derfor takk for påminnelsen.

Det er ellers å bemerke at man må nok ha to tanker i hodet samtidig. Derfor skrev jeg innlegget om "Krigen" mot eldre bilførere fortsetter". Som du sikkert har sett har dette blitt behørig kommentert og god opplysningerer kommet fram.  Vi kommer ikke utenom skjerpet kontroll og samarbeid med pårørende, særlig når det gjelder demente.

Men som jeg har sagt tidligere: Slutt med å stigmatisere eldre.

Kommentar #3

Turid Holta

0 innlegg  1341 kommentarer

Glem nå ikke de andre og da

Publisert rundt 10 år siden

Sikkert og vist går reaksjonsevneen ned med årene. Men til gjengjeld kjører mange eldre veldig forsiktig. Det er ikke slik man ser mange andre kjøre. Mange unge holder urovekkende høgt tempo, og ikke bare det de kan finne på å leke seg i traffiken og. De kan komme i slik fart på glatt føre at du ikke føler deg trygg på fortauet ved siden av.På fortausovergangen var det nyklig en helt ung som ikke klarte stoppe da jeg med mann og to barn spaserte over gangoverfeltet. Vi måtte stoppe midt i å han seglet glatt forbi.

Vist har jeg og opplevd at eldre har holdt på å rygge på meg ved utkjørsler fra butikker, men også den yngre garde har gjort det. Så jeg vet nå ikke jeg om de eldre er noe farligere i traffikenn enn de andre.

Større er og sjangsen for at en ungdom kommer med promille enn en eldre dame eller mann.

Forøvrig hadde jeg bare syntes det var ok at kjørelappen ikke kunne gis til folk før de var 21 år. !8 åringenen er enda mange ganger for viltre og lekelysten og fartsagale. Om ikke alle.

Og strengt tatt trenger ikke en 18 åring bil. Det gjør ingenting om de bruker andre fremkomstmidler enda en stund. Og noen sparte liv vil man garantert få i gevinst for det.

Kommentar #4

Turid Holta

0 innlegg  1341 kommentarer

Likegode eller bedre

Publisert rundt 10 år siden

Selv om synet nok kan svekkes med årene og så har de eldre mere erfaring enn de yngre. Så ikke vet jeg hvem som bør støtt gå og ta tester om de holder mål i traffiken. kanskje flere!

Kommentar #5

Sissel Johansen

58 innlegg  6433 kommentarer

hissige middelaldrende

Publisert rundt 10 år siden

Enig med deg i det du skriver her, Turid. Det er mange som bør ta et oppgjør med egen kjørestil. De aller farligste synes vel å være mange menn i 30-40 åra som er kjempestressa, de beste bilførerne i verden (ihvertfall i egne øyne), en smule over gjennomsnittet agressive - noe de viser ved hyppig bruk av hornet, fingeren og det å ligge tett oppi bakenden på bilen foran. Man legger stadig merke til dem fordi de skaper mange nesten-ulykker, og det er bekymringsfullt. Noen ganger blir man jo nesten redd for at de skal få et slag der og da, for blodtrykket må jo være skyhøyt på enkelte av dem.

Kommentar #6

Jan Bording

57 innlegg  2503 kommentarer

Hva med statistikk

Publisert rundt 10 år siden

Det finnes neppe noen etat i Norge med bedre statistikk over ulykker enn veivesenet. Det vet nøyaktig hva som forårsaker ulykker. Hvis det var ulykker man ville minske ved å ta sertifikatet fra de eldre, hvorfor legger man da ikke fram statiske argumenter?

Her kan jeg ta feil, men er det ikke flere ulykker fra de yngste bilførerne enn fra de eldste. I alle fall flere dødsulykker. Jeg kan ikke huske en eneste dødsulykke der høy alder var hovedårsaken, de unge derimot...

Folk som kjører BMW skal også toppe statistikken.

Trailere forårsaker en uforholdsmessig stor del av ulykker her i landet.

Jeg føler meg ganske sikker på at problemet med gamle i trafikken heller går på at de kan ligge ti kilometer i timen under fartsgrensa enn at de er farlige. Gærninger bak rattet tåler vi, men gamlinger som kjører for langsomt må bort.

Kommentar #7

Vegar Monsen

30 innlegg  641 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Jan Bording. Gå til den siterte teksten.

Jeg føler meg ganske sikker på at problemet med gamle i trafikken heller går på at de kan ligge ti kilometer i timen under fartsgrensa enn at de er farlige. Gærninger bak rattet tåler vi, men gamlinger som kjører for langsomt må bort.

Omtrent som kolesterol? :D

Kommentar #8

Turid Holta

0 innlegg  1341 kommentarer

Farlige trailere

Publisert rundt 10 år siden

Helt  enig med det Sissel! 30-40 åringnene er sikkert blant de mest stressa av alle. jobb familie og barn og tenke på pluss alle hobbyer og andre ting. Tempo tempo.

Trailere ser jeg på som monstre i traffiken, og sant nok svært mange ulykker med dem.

Kommentar #9

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Jan Bording. Gå til den siterte teksten.

Det finnes neppe noen etat i Norge med bedre statistikk over ulykker enn veivesenet. Det vet nøyaktig hva som forårsaker ulykker. Hvis det var ulykker man ville minske ved å ta sertifikatet fra de eldre, hvorfor legger man da ikke fram statiske argumenter?

Det finnes statistikk men det kan være ulike grunner til at man ikke går bredt ut med det. NSB går varsomt frem når noen hopper forran toget, dette gjør de for de vet at økt omtale betyr at flere vil velge denne løsningen.

Tilsvarende har man sterke misstanker når det gjelder møteulykker med langtransportkjøretøyer. Men det sier seg selv at man ikke kan spørre den drepte om dette men kun basere seg på konklusjoner av hendelsesforløpet.

Fra SSB sine sider kan man finne noen tall om man ønsker http://www.ssb.no/vtuaar/

Ellers kan jeg nevne at SSB som oftest er veldig behjelpelige om man ringer dem for å få ut tall man sliter litt med å finne i ferdigsnekrede tabeller.

Vi har en ganske sterk likhetstanke i Norge og det blir stort sett alltid rabalder når vi trekker frem visse grupper når det kommer til skaderisiko med mer. Hets av de eldre, som påståes, er som en mild bris når man sammenligner med de unge i vårt samfunn som ofte ser ut til å være fritt vilt når vi middelaldrende og eldre taler om dem.

Se på kjøreopplæingen i dag, den koster skjorta noe den ikke gjorde for oss som har hatt kjørekort i årtier. De færreste snakker om å sette oss på skolebenken for vi har jo lært oss å kjøre, ikke sant. Men vi har ikke brøkdelen av den teorien de unge bilførerne har i dag og ikke ser vi nytten av å tilegne oss den heller. Det kan virke som om det bare er de unge som trenger slik teit teori.

Det tales ofte om at trafikkbilledet er blitt mer komplisert og at dette krever mer oppmerksomhet fra trafikkantenes side. Dette gjelder vel alle trafikkanter og ikke bare de unge.

Men en ting er sikkert stistikk og menneskers oppfattning om egne ferdigheter spriker når det kommer til våre egne meninger om kjøreferdigheter. Det er ganske utbredt at et overveiende stort flertall mener at de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet. Dette er vel en statistisk umulighet.

Kommentar #10

Lars Randby

159 innlegg  5721 kommentarer

Er det det?

Publisert rundt 10 år siden
Turid Holta. Gå til den siterte teksten.

Trailere ser jeg på som monstre i traffiken, og sant nok svært mange ulykker med dem.

Hvor mange møteulykker har man mellom tailere og trailere i året? At vi som billister ser på trailere som monstere forteller nok mer om våre kjøreferdigheter enn om trailerne. En yrkessåfør har nok langt mer erfaring enn gjennomsnittsbillisten.

 

Kommentar #11

Jan Bording

57 innlegg  2503 kommentarer

Publisert rundt 10 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Hvor mange møteulykker har man mellom tailere og trailere i året? At vi som billister ser på trailere som monstere forteller nok mer om våre kjøreferdigheter enn om trailerne. En yrkessåfør har nok langt mer erfaring enn gjennomsnittsbillisten.

Det er nok riktig (når man ser bort fra sydeuropeere på glatte sommerdekk på isføre), men problemet er vel blandingen av yrkessjåfører og andre. En trailer som kommer mot deg i 80 km/h fordi han ser at det er 5 cm klaring og det er greit for han, kan jo skremme vannet av noen og enhver. En trailer på våte veier er en tsunami av sølevann som blinder alle møtende biler. Ikke noe problem for dem.

Kommentar #12

Sissel Johansen

58 innlegg  6433 kommentarer

gjensidig læring

Publisert rundt 10 år siden
Lars Randby. Gå til den siterte teksten.

Se på kjøreopplæingen i dag, den koster skjorta noe den ikke gjorde for oss som har hatt kjørekort i årtier. De færreste snakker om å sette oss på skolebenken for vi har jo lært oss å kjøre, ikke sant. Men vi har ikke brøkdelen av den teorien de unge bilførerne har i dag og ikke ser vi nytten av å tilegne oss den heller. Det kan virke som om det bare er de unge som trenger slik teit teori.

Enig i at det koster altfor mye penger for unge mennesker, dette her. Helt uhørt! Men det andre du skriver, vet jeg nå ikke helt... Jeg har selv øvekjørt med 2 barn og har vært veldig ivrig på å følge med på deres teori og endringene siden jeg selv kjørte opp, så det har i høyeste grad vært gjensidig læring. Det opplever jeg at mange andre i min aldersgruppe også gjør - du og jeg er jo jevnaldrende, ser jeg, så jeg vet ikke hvordan det er med deg? Det gjelder å ikke være verdensmester for oss som er litt voksne - da kan vi ofte lære mye vi ikke engang visste at vi ikke kunne :)

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere