Verdidebatt

Når mediene interesserer seg for misjon

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I dag er Misjonssambandets generalforsamling virkelig blitt en mediesak. Overraskende nok har vår nye misjonsstrategi skapt interesse, og blitt presentert i mange medier.

Vi hadde forventet en del oppmerksomhet knyttet til debatten om hvorvidt organisasjonen bør opprette et trossamfunn, men saken om misjonsstrategi trodde vi det var vanskeligere å skape interesse for. Det var kanskje litt naivt. For det er nemlig ganske enkelt å komme på medienes dagsorden i disse dager hvis temaet er islam og muslimer.

Det var Bergens Tidende som skapte engasjementet med overskriften "Misjonssambandet vil kristne muslimer". Litt senere skrev NTB en sak, og deretter har telefonene fra medier vært mange.

På mange måter er engasjementet flott. Vi ønsker at det vi er aller mest opptatt av, nemlig misjon, kommer på dagsorden. Samtidig vil vi nødig oppfattes som aggressive. Derfor er vi ikke så begeistret for formuleringen at vi vil "kristne muslimer". Det høres så middelaldersk ut. Vi vil gi mennesker en mulighet til å ta i mot Jesus Kristus som sin frelser. Men vi vil også respektere at noen sier nei til det kristne budskapet.

Misjon blant muslimer er kontroversielt fordi det ikke er lett for muslimer å bli kristne. Det må vi ta på alvor. Det er viktig at vi ikke opptrer på en slik måte at vi setter mennesker unødvendig i fare. Samtidig kan vi ikke slutte med misjon fordi vi møter motstand. Vi har et ansvar for at de som ikke har hørt, får en mulighet til å møte det kristne budskapet.

Og så mener vi det handler om religionsfrihet at mennesker ikke blir forfulgt selv om de skifter trol

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt