Geir Tonnessen

Alder: 6
  RSS

Om Geir

Følgere

Om å diskutere barnehage med skylapper

Publisert rundt 6 år siden - 2514 visninger

Store utenlandske undersøkelser som påviser problematisk effekt av opphold i barnehage har en sterk tendens til å bli bortforklart, bagatellisert eller skjøvet under teppet i den norske debatten. I stedet råder skråsikkerheten og synsingen.

Problemet med de mange norske studiene som er foretatt vedrørende effekten av barnehage spesielt på de minste årsklassene, er at de holder lav forskningsmessig kvalitet – har et lite utvalg, går over en svært begrenset tidsperiode og fremstår ofte tilrettelagt og ”heiet frem” av forutinntatte barnehagetilhengere.

Blant norske feminister er trangen stor til å pårope seg den absolutte sannheten om barnehagenes fortreffelighet når det gjelder sosialisering av, og omsorg for barn. Torbjørg Aalborg hevdet senest i gårsdagens ”mammamobbing” debatt her i Vårt Land at:  ”Det er rett og slett ikke sant at undersøkelser viser at barn tar skade av å begynne tidlig i barnehage.”

I den største og mest langvarige undersøkelsen som noen gang er foretatt om effekten på barn av opphold i barnehager (fra 2007) fant amerikanske forskere at barnehageopphold fører til adferdsmessige problemer. http://www.nytimes.com/2007/03/26/us/26center.html 

Dette var stikk i strid med det forskerne hadde forventet. Sharon Landesman Ramey som er forskningssjef ved "Georgetown University Center on Health and Education” som var ansvarlig for undersøkelsen, uttalte til New York Times ”I have accused the study authors of doing everything they could to make this negative finding go away, but they couldn´t do it”.

Det er ingen grunn til at disse funnene ikke også skal ha relevans for norske forhold. Det blir altfor lettvint å forsøke og bortforklare disse resultatene med at det angivelig skal være så store kvalitetsforskjeller mellom norske og amerikanske barnehager.

I et annet større prisbelønnet amerikansk forskningsprosjekt dokumenterte Dr. Larry Shyers ved University of Florida at kontakt med voksne, snarere enn kontakt med andre barn, er den viktigste kilden til utvikling av sosiale ferdigheter hos barn.

Det er opplagt at barnehage også kan ha positive sider og dekke spesielle behov for endel barn, noe som også fremkommer i de nevnte undersøkelsene.

Problemet er imidlertid de skråsikre oppfatningene og dogmene til mange av de såkalte “fagfolkene” her hjemme, som bombarderer oss med påstander om barnehagenes fortreffelighet, og hvor viktig det er at barna omgås et stort antall barn for å oppnå den riktige sosialiseringen.

 

Gå til innlegget

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Geir Wigdel kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
3 minutter siden / 312 visninger
Chiek Er kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
11 minutter siden / 312 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
26 minutter siden / 312 visninger
Hallvard Jørgensen kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 1 time siden / 312 visninger
Morten Andreas Horn kommenterte på
Vil også kirken støtte aktiv dødshjelp?
rundt 1 time siden / 383 visninger
Njål Kristiansen kommenterte på
Det vi står sammen om
rundt 2 timer siden / 987 visninger
Magnus Leirgulen kommenterte på
Morfars kristendom
rundt 2 timer siden / 192 visninger
Frode Meland kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 2 timer siden / 312 visninger
Levi Fragell kommenterte på
Vil også kirken støtte aktiv dødshjelp?
rundt 2 timer siden / 383 visninger
Runar Foss Sjåstad kommenterte på
Nødvendig og ubehagelig
rundt 3 timer siden / 312 visninger
Magne Kongshaug kommenterte på
Miraklet i Leipzig
rundt 4 timer siden / 201 visninger
Les flere