Anne-Marith Rasmussen

Alder:
  RSS

Om Anne-Marith

Beskriv deg selv her

Følgere

Er kampen over?

Publisert 7 dager siden - 578 visninger

Kirka var til stede under Oslo Pride, og Oslos biskop fikk Homofrydprisen. I takketalen nevnte hun ikke at kirka fortsatt diskriminerer skeive, det hørtes ut som kampen er vunnet og diskrimineringen er historie. Det stemmer ikke. Hvordan vil biskopen jobbe for å gjøre kirka fri for homofobi? Innlegget sto på trykk i Vårt Land lørdag 7. juli.

Jeg har akkurat vært med på ei uke med fest og feiring av mangfold i hovedstaden gjennom Oslo Pride.  Kirka var som vanlig hjertelig til stede med bod i Pride Park og en stor seksjon i paraden. På Pride House var det en spennende kirkekaffe søndag, der biskop Kari Veiteberg samtalte blant annet med stifteren av Åpen Kirkegruppe. Veiteberg ble også tildelt årets Homofrydpris fordi hun praktiserer nestekjærlighet og radikal medmenneskelighet – til stor begeistring i Pride Park.


For meg som har kjent på kroppen at det å være skeiv kan være vanskelig i kristelig sammenheng, er det direkte helende at kirka på en så selvsagt måte er en del av prideuka.

Det som overrasker meg – og skuffer meg – er at biskopen ikke på noe tidspunkt nevner at kampen for skeives plass i kirka ikke er over. Biskopen var både i samtalen på Pride House og i takketalen for homofrydprisen opptatt av at skeive ikke alltid har følt seg hjemme i kirka, men omtalte dette som historie.  Hun ble ikke utfordret på denne versjonen av virkeligheten. Det heter ikke lengre «kirka og skeive», sa biskopen, det heter bare «kirka», fordi skeive også er kirka. Biskopen understreka derfor kirkas økumenisk ansvar, siden det i andre kirkesamfunn både her i Norge og i andre deler av verden, fremdeles praktiseres diskriminering av homofile. Dette fikk det til å høres ut som om kampen var ferdigkjempa og vunnet i vår egen kirke.

Men vår egen kirke er fremdeles er et fristed for homofobe, siden kirkelig ansatte har mulighet til å mene og forkynne at homofili er synd, og kan reservere seg mot å vie likekjønna par.
Jeg bor i Harstad, og her er jeg kjent med at flere av prestene ikke vil vie sånne som meg. Slik er det i mange menigheter. Prester har full mulighet til å forkynne at homofilt samliv er synd, både i gudstjenester og i konfirmasjonsundervisningen.  Så kirka for meg er ikke bare «Kirken på Pride», den er også diskriminerende. I møte med kirka kan ikke vi skeive alltid føle oss trygge.

Hvordan jobber Åpen kirkegruppe, Åpen Folkekirke, og biskopen i Oslo for å gjøre vår egen kirke fri for homofobi? Jeg håper ikke kampen regnes for vunnet før den faktisk er det.

Gå til innlegget

Legitim reaksjon på diskriminering

Publisert rundt 3 år siden - 4950 visninger

I dag forstår jeg Tooji som en ekte frigjøringshelt

I begynnelsen av juni stod artisten Tooji fram som homofil gjennom en musikkvideo der han simulerer sex med en mann kledd ut som prest i Frogner kirke. I tillegg skriver han en kronikk der han kritiserer kirkas unntak fra likestillingsloven og rett til å diskriminere. Det er ikke overraskende at videoen har vakt reaksjoner. Bakgrunnen for dette innlegget er at Tooji har fått kritikk for å besudle det hellige rom fra overraskende hold. Han har blitt angrepet av mine venner; av Åpen folkekirke, og av folk i kirka som er opptatt av homofiles rettigheter og som sjøl definerer seg som skeive og kristne. 

Tooji blir blant annet kritisert for å ikke kjenne til internkirkelige debatter og prosesser. Men hva trenger du egentlig å vite før du kritiserer kirka? Er det egentlig nødvendig å vite mer enn at kirka ikke vil vie homofile, og at det er fullt mulig for kirkelig ansatte å praktisere diskriminering av homofile?

Kirkas makt er ikke avgrensa til kirkerommet og de som er faste kirkegjengere, derfor kan heller ikke kritikken av kirka reserveres for «members only». Ekskluderinga handler ikke bare om den manglende muligheten til å gifte seg i kirka, men også om hvordan møter med kirka har krevd at man enten gjør skeivheten sin usynlig, eller er forberedt på kamp. Kirkas ekskludering av homofile har for eksempel gitt mange av oss skeive bekymringer for om den lokale presten vil døpe barnet vårt, eller for om kjæresten vår blir inkludert i begravelsen etter våre nærmeste.

 

Alle som er opptatt av menneskerettigheter bør reagere på kirkas forkynnelse og praksis. Alle som har lurt på om deres skeive følelser og lyster er synd, har rett til å reagere på kirkas forkynnelse og praksis. Alle som har opplevd angsten for eksklusjon i magen i møte med kirka, har rett til å reagere på kirkas forkynnelse og praksis. Om den kritikken kommer ut i form av performancer eller stunts som kirkelig ansatte ikke liker, bør de likevel løfte fram alles rett til å reagere på diskriminering. Jeg kan ikke fatte at det å simulere sex i kirkerommet på noe tidspunkt kan bli verre enn å diskriminere i kirkerommet. 

 

Når kirka de siste par åra har hatt stand i Pride Park, har det betydd mye for meg. Det har vært helende å merke kirkas nærvær når jeg er på mitt aller skeiveste. Men ikke-diskriminerende kirkelig ansatte opphever dessverre ikke kirkas rett til å diskriminere, og de sletter heller ikke ut skeives erfaringer med å bli diskriminert. En del av den helende effekten fra Kirken på Pride forsvinner når jeg opplever at kirkelig ansatte velger å bruke makta si til å tråkke på Tooji. Til alle internkirkelige homoforkjempere som nå roper ut om at Toojis stunt innebærer å lukke debatten mer enn å åpne den: De eneste som lukker denne debatten er de som vil bestemme hva som er legitime reaksjoner på kirkas diskriminering.

 

Jeg skal innrømme at min første innskytelse når jeg så Toojis musikkvideo, var at dette var kleint og unødvendig. Men stormen den har skapt, viser at den er viktig. Det måtte altså en norsk-iransk popstjerne til for å trykke på den verkebyllen så mange av oss skeive og kristne bærer med oss, og som handler om hvordan vi skal forholde oss til seksualitet: Sex står ikke i motsetning til Gud, kirka eller det hellige rom, men det gjør diskriminering. I dag forstår jeg Tooji som en ekte frigjøringshelt. 

Innlegget står på trykk i Vårt Land i dag.

Gå til innlegget

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere

Siste kommentarer

Erlend Torp kommenterte på
Det som klør i øret
rundt 6 timer siden / 650 visninger
Kjell G. Kristensen kommenterte på
Det som klør i øret
rundt 6 timer siden / 650 visninger
Erlend Torp kommenterte på
Årsaksmekanismer ved Evolusjon
rundt 6 timer siden / 1442 visninger
Carl Wilhelm Leo kommenterte på
POLITISK KORREKT I FEIL RETNING.
rundt 7 timer siden / 182 visninger
Bjørn Blokhus kommenterte på
Sommerkroppen og skjønnheten
rundt 8 timer siden / 1516 visninger
Stefan Bonkowski kommenterte på
FRI? - fri til å hore, drepe, stjele, lyve - ?
rundt 8 timer siden / 664 visninger
Anne Jensen kommenterte på
Det som klør i øret
rundt 9 timer siden / 650 visninger
Les flere