Martin Aasen

Alder: 37
  RSS

Om Martin

Følgere

Det finnes kjøretøy på norske veier som er direkte trafikkfarlige. Mange skylder på et slapt regelverk. Jeg skylder på norske bileiere.

I 2018 kunne NRK avsløre at det finnes en rekke bilverksteder som opererer med ufaglært arbeidskraft. En rekke artikler og en Brennpunkt-dokumentar ga norske folk innblikk i en svart økonomi som i årevis har fått blomstre i det skjulte. Det finnes dessverre en rekke bilverkstedet som bruker ulovlig arbeidskraft, unngår å betale skatt samt bruker falske bildeler.

Dette er noe vi må til livs. Brennkvikt.

Hvorfor oppstår denne situasjonen?

Alle som har bil vet at det koster ufattelig mye penger å opprettholde et eierskap på bilen. Årsavgift, avskrivninger og drivstoff er kostnader man “vet” man skal ha. Dette er noe de fleste er klar over at de må betale.

Det finnes en annen type kostnad som legger grunnlaget for et ulovlig bilverksted-marked. Dette er kostnadene som kommer etter at man har hørt en rar lyd i motoren. Eller bulket inn i naboens bil. Bilreparasjoner er nemlig ufattelig dyre. Og de kommer som regel på et tidspunkt hvor man ikke har satt av penger i budsjettet til “uforutsette kostnader”.

Derfor er det mange som lar seg friste av “litt for gode” tilbud.

Hva bør vi bileiere gjøre?

Det første man bør gjøre er å ta et valg om å støtte norsk industri. Hvis man ikke verner om bilverkstedene som leverer høy kvalitet, så vil de dø ut. Og hvis man støtter folk som driver ulovlig, så vil det bli enda flere av dem. Det betyr, enten om man vil det eller ei, enda flere trafikkfarlige situasjoner i Norge.

Hvis man er i tvil om hvilke autoriserte bilverksteder som finnes i Norge, så kan man sjekke det på Vegvesenets nettsider. Det finnes også en sjekkliste i denne artikkelen som viser til hvilke kjennetegn som finnes hos illegale bilverksteder.

Man bør også forstå at det både er uansvarlig og feigt å kjøre rundt i et trafikkfarlig kjøretøy. Du bør ikke la deg friste. Selv ikke 

Halv pris i Sverige?

Mange lar seg friste av å dra utenlands for å reparere bilen sin. Som hovedregel kan man si at det er både bedre og tryggere å dra til et sertifisert bilverksted i Sverige sammenlignet med å kjøpe ulovlige tjenester i Norge.

Hva bør myndighetene gjøre for å få bukt med problemet?

Regjeringen slår til stadighet ned på svart arbeid. Men det handler ofte om å prioritere den arbeidskriminaliteten som gir de største utfordringene. Illegale vaskehjelper og tømrere setter ikke liv i fare. Ulovlige bilverksteder gjør nettopp det.

Hvis man ikke får et system på plass som jobber målrettet mot Statens Vegvesens “nullvisjon”, så er jeg redd for at pilen snart begynner å peke i gal retning. Vi trenger at regjeringen utformer en handlingsplan som ivaretar sikkerheten på norske veier.

Gå til innlegget

Da jeg vokste opp ble jeg opplært til å handle norske merker og støtte småbedrifter. Nå er det viktigere enn noen sinne.

Da jeg vokste opp, fikk jeg tidlig beskjed om at man skulle velge norske merker når man skulle handle. 

Selv om min mor er innvandrer (riktignok ikke lenger enn fra Sverige), var hun den som var tydligst på nettopp dette. Skulle vi kjøpe skiutstyr? Da valgte vi Madshus. Brus på lørdagskvelden? Da ble det alltid Solo. Bil? Vel, det var vanskeligere. Men så langt det lot seg gjøre, valgte vi alltid norske merkevarer og så kortreist som mulig.

Nå som Coronaviruset herjer, og vi har den høyeste arbeidsledigheten siden krigen, er det jeg lærte av min mor viktigere enn noen gang. Bedrifter permitterer titusener av arbeidstakere. NAV mottar rekordmange søknader om stønader. Regjeringen kommer med redningspakker, mens bedriftseiere skriver kronikker om at det er for sent eller at det som blir presentert fra regjeringen ikke er godt nok.

Etterhvert som verden har blitt mer og mer globalisert, har nordmenn begynt å legge igjen penger i utlandet. Dette gjelder kanskje spesielt netthandel. Men vi ser også at folk legger ferier og opplevelser til utlandet, og utrolig nok også skjønnhetsoperasjoner som tannblekinger, hårtransplantasjoner og annet.

Nå er det på tide å slutte med dette. Både på grunn av miljøet, men også på grunn av norske bedrifter og arbeidsplasser. Norge kommer mest sannsylig til å miste en del av turismen fra utlandet. Da er det spesielt viktig at vi støtter norsk næringsliv, og legger igjen penger i vårt langstrakte land. 

Kjøp norske varer. Dra på ferie i Norge. Bare på den måten kan vi klare å komme oss videre når situasjonen vi er i nå løser seg.

Gå til innlegget

Mest leste siste måned

Ja vi elsker alle i dette landet
av
Jarle Mong
11 dager siden / 2976 visninger
Er far og hans slekt uten betydning?
av
Øivind Benestad
8 dager siden / 1633 visninger
Mel gir stabilitet
av
Ingrid Vik
rundt 1 måned siden / 1466 visninger
Hjemlengsel
av
Joanna Bjerga
9 dager siden / 1344 visninger
Hvem skal bli født?
av
Paul Leer-Salvesen
14 dager siden / 1077 visninger
Visjon Norge og kritikk
av
Pål Georg Nyhagen
19 dager siden / 652 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere