Hanne Løvstad

Alder: 1
  RSS

Om Hanne

Følgere

Bærekraft er verdifullt for bedrifter

Publisert rundt 1 år siden

Virksomheter som faktisk gjør grønne tiltak, lykkes økonomisk.

Jeg er enig med Karl-Fredrik Tangen som skriver i Vårt Land 15. mai at det er et problem med greenwashing: Virksomheter som sier at de gjør noe bra for miljøet og klimaet uten at de egentlig gjør det. Det som er bra er at det går fremover, selv om det så klart burde gått raskere.

Vår rapport Bærekraft 100 viser at i 2015 hadde 25 av Norges største virksomheter tallfestet resultat for bærekraftsmål. To år senere var tallet 88. Det har vært et skifte. Før var bærekraft noe bare kommunikasjonsavdelinger snakket om. Nå ser vi at flere og flere tar det med i sin kjernevirksomhet og sine strategier. Og det er lønnsomt for dem.

Lager man forretningsmodeller som gjør at man bedrer klimaet, omdømmet og samtidig tjener mer penger, så er det enklere for virksomheter å gjøre mer av tingene som bedrer klimaet.

Det er derfor Tangen bommer når han skriver at vi tar vår del av grønnspinn­profitten når vi sier at «Grønt lederskap gjør bærekraft til et konkurransefortrinn». Våre undersøkelser viser at jo mer du gjør for å oppfylle FNs 17 bærekraftsmål, jo mer lykkes virksomheten både økonomisk og omdømmemessig.

Gå til innlegget

Mest leste siste måned

Ja vi elsker alle i dette landet
av
Jarle Mong
16 dager siden / 3021 visninger
Er far og hans slekt uten betydning?
av
Øivind Benestad
13 dager siden / 1747 visninger
Hjemlengsel
av
Joanna Bjerga
14 dager siden / 1578 visninger
Hvem skal bli født?
av
Paul Leer-Salvesen
19 dager siden / 1117 visninger
Mel gir stabilitet
av
Ingrid Vik
rundt 1 måned siden / 1088 visninger
Morna, Facebook!
av
Heidi Terese Vangen
3 dager siden / 787 visninger
Visjon Norge og kritikk
av
Pål Georg Nyhagen
24 dager siden / 690 visninger

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere